G. Mikä on SINUN syysi siihen, että lapsesi on päivähoidossa, vaikka itse olet kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onkohan vanhemmilla oikeasti hieman liian ruusuinen kuva päiväkodin arjesta. Puhutaan oikeudesta varhaiskasvatukseen. Puhutaan sosiaalisten taitojen oppimisesta sun muusta. Kyllä joo, kyllä siellä päiväkodissa toki oppii monenlaista. Mutta siellä oppii myös niitä ei-niin-hyviä asioita. Kuten vaikkapa huutamaan, koska normaali puheääni ei tavoita ketään sen metelin keskellä. Tai oppii sen, että ne kaikkein ilkeimmät saa aikuisen huomion.

Minä olin töissä päiväkodissa kahdeksan vuotta. Rakastin työtäni, kiinnyin syvästi suurimpaan osaan niistä lapsista, joita hoidin ja kasvatin. Tein työni täydestä sydämestä, kehitin itseäni. Ja joka ikinen päivä, joka ikinen tunti, tunsin syvää riittämättömyyden tunnetta. Sitä tunnetta, kun pidät viidennen kerran työvuorosi aikana syliotteessa sitä 4-vuotiasta, joka taas sai kilarit ja hyökkäsi muiden päälle ja samaan aikaan näet, kuinka nurkassa seisoo se maailman kiltein 3-vuotias tyttö pissit housussa, eikä uskalla tulla sanomaan vahingosta minulle, koska pelkää sitä vittusaatanaa sylissäni huutavaa 4-vuotiasta. Sitä tunnetta, kun yrität selittää vanhemmalle, että lapsesi nyt ihan oikeasti tarvitsisi psykologin apua ja saat vastaukseksi silmien pyörittelyä ja toteamuksen, että pojat on poikia. Sitä tunnetta, kun olet viimein kerennyt suunnittelemaan huomiseksi lasten toivoman satujumpan ja aamulla töihin tullessasi kuulet, että ryhmän kolmesta aikuisesta kaksi on sairaana ja rekrystä saatiin vain yksi sijainen (uppo-outo, joka ei tunne yhtään ryhmän lasta ja jota yksikään ryhmän lapsi ei tunne). Sitä tunnetta, kun seisot pihalla klo 17.30 kahden sisaruksen kanssa, jotka ovat viimeisen 30min kyselleet itku kurkussa eikö isi tänäänkään tule. Yrität olla empaattinen ja näyttää huolettomalta, vaikka oikeasti tiedät, että nyt on taas pullon korkki auennut ja kohta sinun täytyy lähteä viemään itkevät lapset taas varahoitopaikkaan, josta todennäköisesti joku sukulainen käy heidät illan aikana hakemassa luokseen. Merkkaat itsellesi ohjeiden mukaiset 1t 15min ylitöitä ja podet huonoa omaatuntoa, koska tiedät, että oikeasti et voisi yhtenäkään päivänä tehdä lyhyempää päivää.

Joka ikinen päivä sain kokea myös ihania, tunteikkaita ja iloisia hetkiä. Mutta vuosi vuodelta se riittämättömyys vain kasvoi. Tämä on oikeasti sitä päiväkodin laadukkaan varhaiskasvatuksen arkipäivää. Ei ihan joka päivä, eikä ihan joka paikassa. Mutta useain ja useassa.

Nyt olen vanhempainvapaalla omien lasteni kanssa. Minulla on 1v4kk ikäinen kuopus sekä juuri 6v täyttäneet kaksoset. Tiedän, että kaksoseni eivät jää mistään tärkeästä paitsi, vaikka ovatkin kanssani kotona tämän kaksi vuotta, mitä hoitovapaalla olen. Eikä se vaadi minulta muuta kuin tavallista äitiyttä, läsnä oloa ja rakkautta. En aio palata päiväkotiin, en vain pysty enää kantamaan sitä riittämättömyyttä. Uudet tuulet puhaltakoot vanhempainvapaani jälkeen.

• Tykkää
Reactions: Bells
Olen 7kk vauvan kanssa kotona ja 2v on puolipäivähoidossa (klo 10-15) päiväkodissa. Joka arkipäivä. Lomat on kotona. Meillä suurin syy on se, että lapsi itse tarvitsee sitä. On positiivisesti vaativa lapsi. Minulla ei riitä mielikuvitus keksimään joka päivälle jotain uutta ja uuvuttavaa tekemistä. En osaa askarrella tai keksiä hienoa tanssikuvioita. Päiväkodissa on kavereita ja energia ohjataan oikeaan suuntaan, kun kotona tulee pitkän loman päätteeksi tuhmailtua enemmän, koska en keksi lapselle riittävästi tekemistä. Ja vauvan takia on hieman hankalampi päästä ulos leikkimään.

Toinen syy päiväkodille on se, että huolehdin lapsista ja kodista lähes kokonaan yksin miehen käydessä töissä. Minäkin tarvitsen joskus aikaa mm. syömiseen. Kärsin myös lievästä sosiaalisten tilanteiden kammosta, joten en voi tuosta vaan mennä johonkin perhekahvilaan. Olen myös yksinäinen ja omaa tilannettani helpottaa tietää, että lapseni ei joudu kärsimään minun yksinäisyydestäni kanssani.

Kolmas syy on se, että minulla on siihen oikeus. Eikä meidän perheen syyt oikeasti kuulu kenellekään. Näin on parempi minun lapsilleni ja perheelleni. Typerää joutua selittelemään tämmöistä asiaa. Toiset selviää kaikesta ilman apua, minä en. Koska ette ole tavanneet minua tai lapsiani, niin ihan turha tulla syyllistämään.

Ja kyllä, maksan päiväkodin käyttämisestä maksimisummaa. Teen sen vieläpä mielelläni.

Itse työskenten kotona kotitoimistossa yrittäjänä ja tyttö juuri 6v. päiväkodissa 16pv/kk klo 8-16.
En toki tee koko tuota 8-16 aikaa töitä joka päivä vaan voin käydä välillä kaupassa tai hoitamassa muita tärkeitä asioita niin ei tarvitse niitä enää sitten illalla tehdä vaan voi viettää laatuaikaa kotona perheen kanssa. Tosin itselläni ei mene normaaliin työhön verrattuna työmatkaan aikaa yhtään kun kotona olen enkä paljon pidä ruokatunteja sun muita taukoja.
Mielestäni ei ole mitään järkeä olla laittamatta lasta päiväkotiin, jos vähänkin tekee töitä / opiskelee kotona, koska päiväkodissa on lapsella kavereita seuranaan ja tekemistä kun kotona olisi vain äiti, joka vähän joka välissä tekee töitä eikä ehdi leikkiä kunnolla missään vaiheessa. Lopulta lapsi katsoo vain ohjelmia tai pelailee. Eihän siinä ole mitään järkeä. Hermot vain menee kaikilla.
Tätäkin olen kokeillut tytön ollessa 0-3-vuotias. Töitä pystyi tekemään aika hyvin niin kauan kuin lapsi nukkui päiväunet ( lopetti 2-vuotiaana ), mutta sen jälkeen oli aikamoisen mahdotonta keskittyä mihinkään kunnolla, jos ei laittanut lasta katsomaan ohjelmia.

Ja meillä maksetaan ihan täysimääräistä hoitomaksua niin en oikein ymmärrä miksi lapseni ei saisi olla täyttä päivää päiväkodissa, vaikka äiti ei koko sitä aikaa tekisikään täysillä töitä. Eihän kukaan muukaan tee ihan koko ajan töitä vaan mm. ajelee autolla tai bussilla yms. pitkiäkin aikoja työpaikalle ja takaisin.

Kotihoidon paremmuus on suhteellinen asia. Olin kotona ekaluokkaan asti isäni hoitamana. Isä teki töitä kotona. Olin yksin paljon. Joskus isä jätti minut tunniksi yksin kotiin koska lähti lyhyelle työtehtävälle. Istuin koko ajan nurkassa peläten ja odottaen. Kouluun mennessä olin ulkopuolinen ryhmässä jossa kaikki muut tunsivat toisensa. Syrjäydyin ja minua koulukiusattiin 7 vuotta peruskoulusta.

Minulla ei ole kotihoidosta hyvää sanottavaa. Jos vanhempi ei voi olla hyvä hoivaaja ja lapsen kanssa, päivähoito on ehdottomasti parempi lapselle. Riehuvia lapsia on myös koulussa. Tuskin ne kaikille traumoja aiheuttaa. Tällaista yhteiskuntaa vartenhan ne lapset valmistetaan. Pumpulissakaan ette voi lastanne loputtomasti pitää. Toivoa myös sopii ettei eläkkeenne kovin kärsi kun olette vuosikaudet kotona.

Meillä 2- ja 4- vuotiaat ovat osa-aikaisesti päiväkodissa, vaikka olen itse vauvan kanssa kotona. Tällaista järjestelyä ehdotettiin päiväkodissa, jotta isompien lasten elämä ei muuttuisi liikaa vauvan tullessa taloon. Vauvanhoidon ohella hoidan omaa yritystäni, synnytyksenjälkeistä masennusta, muistisairasta isovanhempaa ja kotia. Mies on vuorotyössä, joten hänkin saattaa olla lasten hoitopäivinä kotona. Hoitopäiviä emme ole lähteneet vaihtelemaan, sillä miehelle kutsu ylitöihin saattaa tulla milloin tahansa. Kaikki ei aina ole sitä miltä ulospäin ehkä näyttää...

Tää on tää loputon puheenaihe, että jotakuta ärsyttää kun naapuri vie lapsen tarhaan ja sitten itse lusmuilee vauvan kanssa kotona vaan..

Mä en ymmärrä miten ihmiset ei tajua vieläkään että kaikilla ei ole sama tilanne, kuin ehkä sinulla ihmettelijällä itsellään:mad:
Esimerkiksi:

Meidän 5-vuotiaalle suositeltiin ihan neuvolasta päiväkotia puheenkehityksen jouduttamiseksi ja ujouden voittamiseen.
Saimme paikan samaan aikaan kun vauva syntyi. Ja todellakin lapsi kävi siellä 3-4 päivää viikosta, ja kehitys oli huimaa joka saralla.
Olen pienyrittäjä ja kaikkia asioita ei voi jättää vaan tekemättä koska vauva syntyi. Vauvan nukkuessa käytin aikani yritykseni pyörittämiseen kotoa käsin (istuin tietokoneella tehden töitä). Olin kyllä palkannut sijaisia mutta pitäähän niitäkin ohjata + paljooon muuta. Ja aina oli olo lasta hakiessa vaunujen kanssa että muut ajattelee ihan varmasti että tuokin tuossa vaan lusmuilee:(, Kiitos tämän palstan... Vaikka todellisuudessa siinä ei paljoa lepäilty lapsen päiväunien aikana.

Kelpaako:devil:

Kotihoidon paremmuus on suhteellinen asia. Olin kotona ekaluokkaan asti isäni hoitamana. Isä teki töitä kotona. Olin yksin paljon. Joskus isä jätti minut tunniksi yksin kotiin koska lähti lyhyelle työtehtävälle. Istuin koko ajan nurkassa peläten ja odottaen. Kouluun mennessä olin ulkopuolinen ryhmässä jossa kaikki muut tunsivat toisensa. Syrjäydyin ja minua koulukiusattiin 7 vuotta peruskoulusta.

Minulla ei ole kotihoidosta hyvää sanottavaa. Jos vanhempi ei voi olla hyvä hoivaaja ja lapsen kanssa, päivähoito on ehdottomasti parempi lapselle. Riehuvia lapsia on myös koulussa. Tuskin ne kaikille traumoja aiheuttaa. Tällaista yhteiskuntaa vartenhan ne lapset valmistetaan. Pumpulissakaan ette voi lastanne loputtomasti pitää. Toivoa myös sopii ettei eläkkeenne kovin kärsi kun olette vuosikaudet kotona.

Olen tässä niin samaa mieltä!! Itse olin kanssa kotona koko lapsuuteni kouluun asti. Lapsuus oli ihan onnellinen mutta olin todella ujo ja arka ja melkeimpä pelkäsin toisia lapsia. Joskus se voi olla lapsen parhaaksi olla siellä päivähoidossa.

Odotan kaksosia rv 15 ja esikoinen täyttää kohta 2v. Tähän asti oon oksentanut lähes 2kk ja pärjännyt esikoisen kanssa kuitenkin ihan hyvin, ei vaan tehdä muuta kuin leikitään lattialla ja katotaan välillä lasten dvd:tä. Tällä viikolla kuitenkin neuvolassa ja kotona verenpaineet pomppasi pilviin, eikä tunnu nyt asettuvan. Nyt pitäisi vaan levätä ja levätä ja levätä.

Mutta miten lepäät kun on 2v vauhtihirmu kotona? Neuvolasta soittivat meille pikaisesti lapsiperheiden kotipalvelusta apua, mutta jos mikään ei muu ei auta, niin sitten pitäisi terkkarin mukaan laittaa esikoinen hoitoon. Nyt pitäis saada nimittäin lääkkeillä ja levolla paineet hallintaan, ettei tuu vakavia seurauksia, keskenmenoa, raskausmyrkytystä, keskosuutta jnejne.

Jos esikoinen joutuu tarhaan, niin erittäin murheellisena ja raskain sydämin hänet sinne laitan, mutta laitan kuitenkin mieluummin kuin menetän vauvat ja vahingoitan terveyttäni.

Onkohan vanhemmilla oikeasti hieman liian ruusuinen kuva päiväkodin arjesta. Puhutaan oikeudesta varhaiskasvatukseen. Puhutaan sosiaalisten taitojen oppimisesta sun muusta. Kyllä joo, kyllä siellä päiväkodissa toki oppii monenlaista. Mutta siellä oppii myös niitä ei-niin-hyviä asioita. Kuten vaikkapa huutamaan, koska normaali puheääni ei tavoita ketään sen metelin keskellä. Tai oppii sen, että ne kaikkein ilkeimmät saa aikuisen huomion.

Minä olin töissä päiväkodissa kahdeksan vuotta. Rakastin työtäni, kiinnyin syvästi suurimpaan osaan niistä lapsista, joita hoidin ja kasvatin. Tein työni täydestä sydämestä, kehitin itseäni. Ja joka ikinen päivä, joka ikinen tunti, tunsin syvää riittämättömyyden tunnetta. Sitä tunnetta, kun pidät viidennen kerran työvuorosi aikana syliotteessa sitä 4-vuotiasta, joka taas sai kilarit ja hyökkäsi muiden päälle ja samaan aikaan näet, kuinka nurkassa seisoo se maailman kiltein 3-vuotias tyttö pissit housussa, eikä uskalla tulla sanomaan vahingosta minulle, koska pelkää sitä vittusaatanaa sylissäni huutavaa 4-vuotiasta. Sitä tunnetta, kun yrität selittää vanhemmalle, että lapsesi nyt ihan oikeasti tarvitsisi psykologin apua ja saat vastaukseksi silmien pyörittelyä ja toteamuksen, että pojat on poikia. Sitä tunnetta, kun olet viimein kerennyt suunnittelemaan huomiseksi lasten toivoman satujumpan ja aamulla töihin tullessasi kuulet, että ryhmän kolmesta aikuisesta kaksi on sairaana ja rekrystä saatiin vain yksi sijainen (uppo-outo, joka ei tunne yhtään ryhmän lasta ja jota yksikään ryhmän lapsi ei tunne). Sitä tunnetta, kun seisot pihalla klo 17.30 kahden sisaruksen kanssa, jotka ovat viimeisen 30min kyselleet itku kurkussa eikö isi tänäänkään tule. Yrität olla empaattinen ja näyttää huolettomalta, vaikka oikeasti tiedät, että nyt on taas pullon korkki auennut ja kohta sinun täytyy lähteä viemään itkevät lapset taas varahoitopaikkaan, josta todennäköisesti joku sukulainen käy heidät illan aikana hakemassa luokseen. Merkkaat itsellesi ohjeiden mukaiset 1t 15min ylitöitä ja podet huonoa omaatuntoa, koska tiedät, että oikeasti et voisi yhtenäkään päivänä tehdä lyhyempää päivää.

Joka ikinen päivä sain kokea myös ihania, tunteikkaita ja iloisia hetkiä. Mutta vuosi vuodelta se riittämättömyys vain kasvoi. Tämä on oikeasti sitä päiväkodin laadukkaan varhaiskasvatuksen arkipäivää. Ei ihan joka päivä, eikä ihan joka paikassa. Mutta useain ja useassa.

Nyt olen vanhempainvapaalla omien lasteni kanssa. Minulla on 1v4kk ikäinen kuopus sekä juuri 6v täyttäneet kaksoset. Tiedän, että kaksoseni eivät jää mistään tärkeästä paitsi, vaikka ovatkin kanssani kotona tämän kaksi vuotta, mitä hoitovapaalla olen. Eikä se vaadi minulta muuta kuin tavallista äitiyttä, läsnä oloa ja rakkautta. En aio palata päiväkotiin, en vain pysty enää kantamaan sitä riittämättömyyttä. Uudet tuulet puhaltakoot vanhempainvapaani jälkeen.

Ei ole ruusuiset, kun itsekkin työtä teen. Monestihan noi paineet työstä luodaan itse, kun lapsille tosiaan riittää ne perusjutut. Todella haastavia lapsia ei ole tullut vastaan edes joka ryhmässä, toki silloin tällöin.

Ja ymmärtänet että vauva + kaksoset on vähän eri asia kuin vauva + esikoinen. Kaksosista on kuitenkin toisilleen ihan ainutlaatuista seuraa ja vertaisryhmää, yksikkölapsella sitä ei kotona usein samalla tapaa ole.

t. Lastenhoitaja ja äiti

Meillä esikoinen 3v on päivähoidossa, isänsä työaikojen mukaan (päivätyö, säännöllinen) kun itse hoidan kaksosvauvoja kotona ja on todettu, että näin voi lapsikin paremmin. Siellä saa huomiota, leikkiseuraa ikäisistään, ohjattua toimintaa ja säännölliset ruokailut. Itse en kotona ehtisi/pystyisi kaikkea tarvitsemaansa virikettä järjestämään kun vauvat määrää rytmin. Esikoinen hyvin vilkas, sosiaalinen, temperamenttinen ja aktiivinen lapsi.

Ja lisäksi itsellä univelkaa kertynyt 1,5v ajan niin tajuan olla väsyttämättä itseäni äärirajoille, kun lapsella kaikki hyvin ja viihtyy hoidossakin.

Päivähoito aloitettiin, kun jouduin raskauden puolenvälin jälkeen vuodelepoon ennenaikaisen synnytyksen riskin vuoksi. En siis saanut liikkua, ulkoilla enkä nostella mitään. Edes lasta.

Esikoinen nykyään reagoi ennemminkin pidempään kotona oltuaan siihen, kun vauvat vie häneltä huomiota ja on myös ammatti-ihmisten mielestä hyvä, että hällä on edes joku vauvavapaa-vyöhyke.

Aika reilua muutenkin lastenhoitajilta ruveta syynäämään vanhempia jotka vie lapsensa hoitoon. Ennen oli paljon paremmin, kyläläiset ja lähisukulaiset osallistuivat perheen arkeen, asuivat lähellä ja lapset saivat keskenään leikkiä pihamaalla. Missäs ne lapset nykyään on? Maailma on niin sairas ettet voi päästää lapsia ulos yksinään kun on pedofiilejä, lapsikidnappaajia, ihmiskauppaa, jne.

Tosi reilua että käsketään nykyvanhemmat kotiin olemaan lasten kanssa 24/7 ettei vaan tarhantätille tulisi paha mieli. Missä ne on ne muut ympäröivät aikuiset jotka auttavat kasvattamaan lasta? Ei ihme että äidit uupuvat, lasu-uhkien, syyllistäjien ja vaarallisen ulkomaailman alle.

Muutenkin tuntuu että hoitoalalle (alempi koulutus) hakeutuu sellaisia ihmisiä jotka on a) laiskoja ja b) itsekkäitä. Hoitoalalla kun ei ole tulosvastuuta, kaikki aika minkä saisi käytettyä pois työnteosta on kotiinpäin. Niinpä siitä kelpaakin ruikuttaa päivittäin, jos ei muusta niin siitä että vanhemmat tuo lapsia heille hoidettavaksi.

Minä itse olen sairaslomalla toistuvan masennuksen ja vaikeiden paniikkioireiden takia ja minulla on kuntoutus kesken (terapiakäyntejä, lääkärikäyntejä, psykoedukatiivinen ryhmä). 2-vuotias lapseni on yleensä kolme päivää viikossa, n. 7h päivässä päiväkodissa. Olen usein (n. Kolme kertaa kuukaudessa) päivän kotona ilman, että lähtisin mihinkään. Lepään. Hoidan itseni kuntoon, jotta voin olla lapselleni parempi äiti kuin oma äitini oli minulle :)

Meillä on lapset 5v, 3v ja 1,5v. Kaksi isompaa alotti viime syksynä (4,5v ja 2v9kk iässä) avoimen varhaiskasvatuksen kerhon 3x viikkoon 3h kerrallaan. Aijemmin ovat olleet täysin kotihoidossa kaikki.

Meillä vaihtui paikkakunta viime kesänä, eikä tunnettu täältä ennestään ketään, joten laitoin lapset kerhoon, että tutustuisivat sitä kautta täkäläisiin ja saisivat kavereita. Esikoinen oli aijemmin oikea äitinpoika ja vähän arkakin, eikä uskaltanu ilman äitiä mitään. Pelotti miten käy kun eskari alkaa ja sinne on pakko mennä.. Niin senkin takia nyt laitettiin yhessä harjottelemaan eroa äitistä, onpahan ees toisistaan tukea ja seuraa. Ja nyt ovatkin molemmat reipastunu ja rohkistunu hurjasti ja tykkäävät kerhossa olla :)

Minun on ollut oikeasti vaikea käsittää tätä asiaa ja siksi haluaisin kuulla ihan eläviä, oikeita esimerkkejä siitä, miksi tähän järjestelyyn teidän perheessä on päädytty? Ehkä siten olisi helpompi ymmärtää.

Minkä verran lapsesi on hoidossa ja minkä ikäinen hän on?

Koskee myös heitä, jotka ovat töissä, ja käyttävät hoitoa myös vapaa- ja /tai lomapäivinään.

Aloitin työt syksyllä lastenhoitajana ja minulle oli totaalinen yllätys, että esim. meidän päiväkodissa lähes 15% lapsista ovat ns. subjektiivista päivähoito-oikeutta käyttäviä. Luulin, että se on paljon harvinaisempaa.

Minun on ollut oikeasti vaikea käsittää tätä asiaa ja siksi haluaisin kuulla ihan eläviä, oikeita esimerkkejä siitä, miksi tähän järjestelyyn teidän perheessä on päädytty? Ehkä siten olisi helpompi ymmärtää.

Minkä verran lapsesi on hoidossa ja minkä ikäinen hän on?

Koskee myös heitä, jotka ovat töissä, ja käyttävät hoitoa myös vapaa- ja /tai lomapäivinään.

Aloitin työt syksyllä lastenhoitajana ja minulle oli totaalinen yllätys, että esim. meidän päiväkodissa lähes 15% lapsista ovat ns. subjektiivista päivähoito-oikeutta käyttäviä. Luulin, että se on paljon harvinaisempaa.

Minä itse olen sairaslomalla toistuvan masennuksen ja vaikeiden paniikkioireiden takia ja minulla on kuntoutus kesken (terapiakäyntejä, lääkärikäyntejä, psykoedukatiivinen ryhmä). 2-vuotias lapseni on yleensä kolme päivää viikossa, n. 7h päivässä päiväkodissa. Olen usein (n. Kolme kertaa kuukaudessa) päivän kotona ilman, että lähtisin mihinkään. Lepään. Hoidan itseni kuntoon, jotta voin olla lapselleni parempi äiti kuin oma äitini oli minulle :)

Jos minuun viittasit, niin meidän kaksoset täyttivät nyt tammikuussa 6v, ts. eskari heillä alkaa vasta tulevana syksynä.

Itse olen työskennellyt kahdessa eri päiväkodissa, ja molemmissa on kyllä ollut ihan jokaisessa ryhmässä erityistä tukea tarvitsevia lapsia vähintään yksi. He eivät yleensä ole se suurin ongelma, vaan haastavasti käyttäytyvät, joille ei ole mitään diagnooseja. Silloin heidät lasketaan ihan normilapsiksi, eivätkä saa esim. avustajan tukea. Vaikka todellisuus on kaukana normaalista.

Siinä ryhmässä, mistä jäin äitiyslomalle, oli 21 lapsesta kolmella diagnoosi (heillä yhteinen ryhmäkohtainen avustaja, mikä sekin on jo lottovoitto!) ja heidän lisäkseen oli ainakin viisi lasta, jotka voi helposti todeta olevan erittäin haastavasti käyttäytyviä. JA tuo oli aivan normaali ryhmä, ei mikään erityisryhmä tai harvinaisuus.

Olen juuri jäänyt äitiyslomalle, opiskelen samalla muutaman päivän kk ja olen suunnitellut että meinaan koulupäivinäkin käyttää isovanhempia tms apuna kuka nyt ikään kerkeää 6v. Kattomaan.. mieleenkään ei tullut jättää häntä hoitoon kun hoidon tarve koulun takia on n. 2 päivää kuussa. Vaikka mielestäni meillä on ihan kohtalaiset tulot ja mulle ihan hyvä äippärahakin tulee niin ei olis varaa noilla päivähoitomaksuilla alkaa pitämään lasta hoidossa edes niitä minimipäiviä.. tilanne olis eri jos hoitoon vois viedä vaikka vain sen tarvitsemani 2pv kuussa.

Olen 7kk vauvan kanssa kotona ja 2v on puolipäivähoidossa (klo 10-15) päiväkodissa. Joka arkipäivä. Lomat on kotona. Meillä suurin syy on se, että lapsi itse tarvitsee sitä. On positiivisesti vaativa lapsi. Minulla ei riitä mielikuvitus keksimään joka päivälle jotain uutta ja uuvuttavaa tekemistä. En osaa askarrella tai keksiä hienoa tanssikuvioita. Päiväkodissa on kavereita ja energia ohjataan oikeaan suuntaan, kun kotona tulee pitkän loman päätteeksi tuhmailtua enemmän, koska en keksi lapselle riittävästi tekemistä. Ja vauvan takia on hieman hankalampi päästä ulos leikkimään.

Toinen syy päiväkodille on se, että huolehdin lapsista ja kodista lähes kokonaan yksin miehen käydessä töissä. Minäkin tarvitsen joskus aikaa mm. syömiseen. Kärsin myös lievästä sosiaalisten tilanteiden kammosta, joten en voi tuosta vaan mennä johonkin perhekahvilaan. Olen myös yksinäinen ja omaa tilannettani helpottaa tietää, että lapseni ei joudu kärsimään minun yksinäisyydestäni kanssani.

Kolmas syy on se, että minulla on siihen oikeus. Eikä meidän perheen syyt oikeasti kuulu kenellekään. Näin on parempi minun lapsilleni ja perheelleni. Typerää joutua selittelemään tämmöistä asiaa. Toiset selviää kaikesta ilman apua, minä en. Koska ette ole tavanneet minua tai lapsiani, niin ihan turha tulla syyllistämään.

Ja kyllä, maksan päiväkodin käyttämisestä maksimisummaa. Teen sen vieläpä mielelläni.

Luuleeko joku oikeasti että 2v tarvitsee joka päivä uuvuttavaa ja/tai uutta tekemistä?

Eipä ihmekään "virikehoito" on niin yleistä.

Oikeus LAADUKKAASEEN varhaiskasvatukseen on valitettavasti enää sanahelinää. Porukka on vanhaa ja sairastele, sijaisia ei ole, kaikki ylimääräinen vie kamalasti aikaa(meistä riippumattomista syistä) jne jne.
Itseä jo vit...taa valmiiksi kun maksu nousee ja tiedän mistä maksan...
Ja kyllä on jollain 2 vuotiaalla typerä hoitoaika virikehoidossa 10-15, lapsen kannalta... Pk:n määrittämä varmaan.. 10 ulos, 11 ruoka, päiväunet ja klo 14 välipala ja sitten lapsesi lähtee kotiin. Että se niistä joka päiväisistä tanssikuvioista yms!!!!
Eikä pk:ssa pienillä ainakaan joka päivä mitään erityistä tehdä/ehditä tehdä. Yksi askartelu voi viedä pari viikkoa kun pari lasta tekee kerrallaan. Kerran viikossa on jumppa, jos on tarpeeksi hlökuntaa. Että ei siellä joka päivä tanssita ja askarrella. Suurin osa ajasta menee perushoitoon. Pukemiseen, syömiseen, wc käynteihin yms.

Äitilto

Oikeus LAADUKKAASEEN varhaiskasvatukseen on valitettavasti enää sanahelinää. Porukka on vanhaa ja sairastele, sijaisia ei ole, kaikki ylimääräinen vie kamalasti aikaa(meistä riippumattomista syistä) jne jne.
Itseä jo vit...taa valmiiksi kun maksu nousee ja tiedän mistä maksan...
Ja kyllä on jollain 2 vuotiaalla typerä hoitoaika virikehoidossa 10-15, lapsen kannalta... Pk:n määrittämä varmaan.. 10 ulos, 11 ruoka, päiväunet ja klo 14 välipala ja sitten lapsesi lähtee kotiin. Että se niistä joka päiväisistä tanssikuvioista yms!!!!
Eikä pk:ssa pienillä ainakaan joka päivä mitään erityistä tehdä/ehditä tehdä. Yksi askartelu voi viedä pari viikkoa kun pari lasta tekee kerrallaan. Kerran viikossa on jumppa, jos on tarpeeksi hlökuntaa. Että ei siellä joka päivä tanssita ja askarrella. Suurin osa ajasta menee perushoitoon. Pukemiseen, syömiseen, wc käynteihin yms.

Äitilto

Sunlaisten opejen pitäisikin vaihtaa alaa, teitä kyrpiintyneitä alkaa olla jo kymmenen tusinassa.

2-vuotiaalle 10-15 hoitoaika on ihan ok. Klo. 10-11 ulkoilua, jonka yhteydessä voi toteuttaa vaikka mitä virikkeellistä ohjelmaa (ellei ole kiire juoruta ringissä niiden työkavereiden kanssa... ;) ). Klo 11-12 päiväpiiri ja ruokailuhetki, sen jälkeen vessatus ja unille meno (päiväpiiriin, ruokailuun, vessatukseen ja lepohetkelle voi kaikkiin liittää varhaiskasvatuksellisen otteen), herätään, syödään ja hetki vapaata leikkiä tai ulkoilua ja sitten kotiin. Miksi tarttis olla joku hiton tanssikoulu pystyssä joka päivä tuon ikäiselle? Outoa tekstiä opelta...

Oman 3-vuotiaan viikko-ohjelma päikyssä tälle viikolle on jumppa, pulkkamäki, askartelu, lelupäivä ja muskaripäivä. Eikä he siellä broadwayn esityksiä harjoittele taikka askartele hamahelmistä pisan tornia. Pieni, lyhyt askartelutyö (maks 15 min) on tämän ikäiselle täysin riittävä. Lisäksi päivään kuuluu mm. kavereiden kanssa leikkimistä, ulkoilua ja syömistä, ja kaiken tämän ohessa opetellaan sosiaalisia taitoja ynnä muuta ja vaikka mitä! Kuule ne viikonpäivän opettelutkin voi heittää siihen hetkeen kun vessassa odotellaan omaa koppivuoroa!

Minusta jokaisella lapsella tulee olla oikeus varhaiskasvatukseen, ja henkilöstö voisi pitää suunsa supussa! Niin kovin monella tuntuu olevan asian suhteen nolottavan iso asenneongelma.

t. lastenhoitaja ja äiti