G: Maitopurkki vai maitotölkki?

• Viestiketjun aloittaja Blume
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Juusto. Koska juusto ja levite (meille tavallinen voi) on molemmat maitotuotteita ja sit siihen päälle leikkele ja leikkeleen päälle vasta vihannekset. Itse käytän maitopurkki ja -tölkki sanaa.

Blume
Alkuperäinen kirjoittaja tjaa:
No tölkki tietty. Ois kiva tietää, missäpäin Suomea sanotaan purkki, vai vaikuttaako asuinalue. Itse olen pk-seudulta.
Helsingissä olen paljolti asunut ja sanon "purkki". Vaan minä nyt olen tämmöinen kielellisesti kieroonkasvanut... :ashamed:

vieras
Leivälle järjestys tämä (siis jos mahdollisisman paljon täytteitä ) : voi,salaatinlehti, leikkele, juusto, kananmuna (keitetty/paistettu), tomaatti, kurkku, suolakurkku, paprika, joku voileipäpikkelsi tms.Jos jokin tuote jää välistä, muut seuraa kuitenkin samassa järjestyksessä. :) :p

vieras
http://www.museosuomi.fi/item?l=fi&m=0&c=%2500%250C%250F&c=%2507%250E&g=c%2500%250C%250F&sb=http%3A%2F%2Fwww.cs.helsinki.fi%2Fgroup%2Fseco%2Fns%2F2004%2F03%2F18-esinekortti%23ECM_2669_31&cc=%2500%250C%250F:3&cb=%2500%250C%250F%2505:0

Molemmat on näköjään tasavertaisessa käytössä kun googlea katsoo, ihan virallisillakin sivuila.

Purkki se silti on. :)
Ja juusto alle, leikkele päälle ja siihen sitten kurkut tai tomaatit. Jos kyse on kuitenkin ison kokoisesta leikkeleestä ja joku pieni leipäjuuston palanen siihen niin sitten se leikkele alle, mutta tämä kuitenkin erikois tapauksessa. :)

Entäs, Kummalle puolelle näkkärissä levite ? Sille isompi reikäiselle, vai sille "jauhosemmalle" ja sileämmälle puolelle ?

Mun mielestä sileälle.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Höh:
Purkki tietenkin.

Tölkkihän on astia, esim. säilykkeet kurkku jne.
Häh? Tölkki on nimenomaan juomille tarkoitettu säilytysjuttu. (maito, olut..)

Säilykkeet on purkeissa! Esim. pakastemarjat on meillä purkeissa.
Keksit on purkeissa...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Purkki tietenkin.

Keksit on purkeissa...
Eikös ne ole pakasteRASIOITA? :whistle: En ole koskaan pakastepurkeista kuullut puhuttavan.

Oma näkemys purkista ja tölkistä...

Purkki = yleensä peltiä tai lasia oleva kestävä astia. Sisältää kiinni painettavan kannen. Myös säilykkeet ovat purkissa koska se on myös kannellinen astia. Jo väline purkinavaaja kertoo säilykkeiden olevan purkissa eikä tölkissä.

Tölkki = kartonkia tai peltiä. Tölkissä on avattava kaatonokka tai korkki. Tölkki on lähinnä juomia tai nestemäisiä aineita varten suunniteltu pakkaus tai astia.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Pure Dynamite:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Purkki tietenkin.

Keksit on purkeissa...
Eikös ne ole pakasteRASIOITA? :whistle: En ole koskaan pakastepurkeista kuullut puhuttavan.

Oma näkemys purkista ja tölkistä...

Purkki = yleensä peltiä tai lasia oleva kestävä astia. Sisältää kiinni painettavan kannen. Myös säilykkeet ovat purkissa koska se on myös kannellinen astia. Jo väline purkinavaaja kertoo säilykkeiden olevan purkissa eikä tölkissä.

Tölkki = kartonkia tai peltiä. Tölkissä on avattava kaatonokka tai korkki. Tölkki on lähinnä juomia tai nestemäisiä aineita varten suunniteltu pakkaus tai astia.
Säilyketölkkejä ne meillä on ja jostain syystä siis myös tölkinavaaja.

Maito on purkeissa.

Leipä, margariini, juusto, salaatti, leikkele, kurkku/tomaatti.

Voi sileälle puolelle näkkäriä.

Yhteistyössä