tjaa
No tölkki tietty. Ois kiva tietää, missäpäin Suomea sanotaan purkki, vai vaikuttaako asuinalue. Itse olen pk-seudulta.
Helsingissä olen paljolti asunut ja sanon "purkki". Vaan minä nyt olen tämmöinen kielellisesti kieroonkasvanut... :ashamed:Alkuperäinen kirjoittaja tjaa:No tölkki tietty. Ois kiva tietää, missäpäin Suomea sanotaan purkki, vai vaikuttaako asuinalue. Itse olen pk-seudulta.
juusto kuuluu ensin, ja päälimmäiseksi makkara.Alkuperäinen kirjoittaja Blume:Purkki se on.
Entä kumpi ensin leivälle: juusto vai leikkele?
Juusto!Alkuperäinen kirjoittaja Blume:Purkki se on.
Entä kumpi ensin leivälle: juusto vai leikkele?
Näin!Alkuperäinen kirjoittaja jopo:Leikkele ensin ja tölkki!
Häh? Tölkki on nimenomaan juomille tarkoitettu säilytysjuttu. (maito, olut..)Alkuperäinen kirjoittaja Höh:Purkki tietenkin.
Tölkkihän on astia, esim. säilykkeet kurkku jne.
Eikös ne ole pakasteRASIOITA? En ole koskaan pakastepurkeista kuullut puhuttavan.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Häh? Tölkki on nimenomaan juomille tarkoitettu säilytysjuttu. (maito, olut..)Alkuperäinen kirjoittaja Höh:Purkki tietenkin.
Säilykkeet on purkeissa! Esim. pakastemarjat on meillä purkeissa.
Keksit on purkeissa...
Säilyketölkkejä ne meillä on ja jostain syystä siis myös tölkinavaaja.Alkuperäinen kirjoittaja Pure Dynamite:Eikös ne ole pakasteRASIOITA? En ole koskaan pakastepurkeista kuullut puhuttavan.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Häh? Tölkki on nimenomaan juomille tarkoitettu säilytysjuttu. (maito, olut..)Alkuperäinen kirjoittaja Höh:Purkki tietenkin.
Säilykkeet on purkeissa! Esim. pakastemarjat on meillä purkeissa.
Keksit on purkeissa...
Oma näkemys purkista ja tölkistä...
Purkki = yleensä peltiä tai lasia oleva kestävä astia. Sisältää kiinni painettavan kannen. Myös säilykkeet ovat purkissa koska se on myös kannellinen astia. Jo väline purkinavaaja kertoo säilykkeiden olevan purkissa eikä tölkissä.
Tölkki = kartonkia tai peltiä. Tölkissä on avattava kaatonokka tai korkki. Tölkki on lähinnä juomia tai nestemäisiä aineita varten suunniteltu pakkaus tai astia.