G: Kuinka moni EI ole lapsuudessaan nähnyt vanhempiaan humalassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tytsi-89
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tytsi-89

Aktiivinen jäsen
27.04.2007
20 996
11
38
En muista koskaan nähneeni kumpaakaan vanhempaani kännissä enkä varmaan edes huppelissa silloin, kun olin lapsi. Voi olla, että vasta täysi-ikäistyttyäni olen nähnyt.

Mä en ole äiti, isän joskus toooosi harvoin kun meillä oli jotain naapureita grillaamassa, mutta silloinkin se oli sellainen pikku hiprakka joka teki isästä vaan ehkä vähän kovempaan ääneen nauravan..:)

Mä muistan nähneeni äidin kerran humalassa ja isän myös kerran. Eri tilanteessa. Tilanne ei olut mitenkään paha tai uhkaava, muistan vaan kun mua ärsytti se niiden käytös. Sellasta lepertelyä. Ja tiesin/vaistosin että joku on oudosti, mutten tiennyt mikä. Se ärsytti mua vielä enemmän ja myös huolestutti. Vaikkei huoleen varsinaisesti ollut edes aihetta. Siksipä: Humala ja lapsi ei sovi samaan tilaan, vaikka meno ois fiksua ja ystäällistä.

Isän olen nähnyt pari kertaa hiprakassa, mutten missään räkäkännissä ja nämäkin tapahtuivat kun olin reilusti yli 10v. Äitiä en ole nähnyt ikinä yhtään humalassa.

Eikä tule näkemään meidänkään lapset meitä.

Joskus 11-12 vuotiaana meillä oli sukujuhlat, siellä vanhemmat oli tavallista nauravaisempia ja rempseämpiä. Ei missään pahassa humalassa kuitenkaan. Ja kun olin 16-vuotias äitini joi kännit isän kanssa riideltyään. Muuten eivät olleet humalahakuisesti juovia ihmisiä, silloin tällöin saunaolutta tai siideriä.

Olen nähnyt isääni niin kammottavissa änkyräkänneissä, ettei tosikaan. Äitini olen tainnut nähdä kännissä kerran, huppelissa sit vähän useammin. Ei mun vanhemmat erityisen usein juoneet, mutta pari kertaa vuodessa oli jotkut sellaiset juhlat että homma lähti lapasista. Silloin lapsena olen parina kertana pelännyt, että isäni tekee itselleen jotain. Ja mun itku on oikein provosoinut häntä, niin että hän oikeen innostuneena näytteli tekevänsä jotain, esim. hukkuvansa. Viina on viisasten juomaa. Isä ei enää juo.

Mä olen lapsuudessani nähnyt faijan kerran humalassa, äitiä en koskaan.

Mulle oli suuri hämmästys kun tässä vuosien saatossa onkin käynyt ilmi että kyllä meillä useinkin juotiin. Erään pariskunnan kyläillessä sitten "olan takaa".

Paljon näemmä voi piilottaa lapsilta kun odottaa heidän nukkumaanmenoaan

En ainakaan muista tuollaista tapahtuneen. Olivat kohtuukäyttäjiä, saunakaljat joivat jne.

Saman mallin tarjoan omalle lapselle, alkoholi ei ole mikään mörkö mutta örvellystä ei lapsen tarvitse katsoa. Ei sen puoleen aikuistenkaan, pitäisi osata käyttäytyä vaikka kaljaa joisikin..

Olen nähnyt lapsena äitini humalassa monta kertaa, vaikka se ei olekaan alkkis. Mutta tapa oli se, että lapset on mukana kylässä jossa otetaan. Ja se oli sen verran kamalaa (äiti on aika hirveä riidanhaastaja kännissä), että meidän lapset eivät tule koskaan näkemään meitä humalassa.

Yhteistyössä