G:Korkean älykkyyden haitat ja hyödyt henkilökohtaisella tasollanne?

Alkuperäinen kirjoittaja Minna:
Mä elin pitkään siinä illuusiossa, että mun yksinäisyyteni ja outouteni selittyisi korkealla älykkyysosamäärällä. Joka siis on kyllä korkea. Matkan varrella olen saanut korkeita pisteitä as-testeissä ja autisminkirjotesteissä. Olen lahjakas matemaattisesti, verbaalisesti, taiteellisesti.

Nyt aikuisena olen alkanut ihan tietoisesti keskittyä siihen oman persoonani ja minuuteni kehittämiseen, siihen sosiaaliseen puoleen. Ja olen oppinut paljon, erityisesti niistä mekanismeista mitkä ovat osaltaan muovanneet minusta sellaisen kuin minä olen, se ei johdu älykkyydestä vaan monien osien summista. Siitäkin, että elässäni on aina korostunut se tieto- ja taitopuoli, ei sosiaalinen.

Oma lapseni on erittäin älykäs. Uskon, että hänestä tulee minua paljon älykkäämpi. Hän on vasta 9-vuotias. ja voin keskustella hänen kanssaan tieteestä, kuin aikuisen kanssa. Tietynlainen perustaso on perinnöllistä, mutta siihen persoonaan vaikuttaa älykkyyttä enemmän ympäristö missä kasvaa, ja kuinka tasapainoiseksi siinä pystyy kasvamaan.

Näin.

Alkuperäinen kirjoittaja tt ei kirj:
On on tavallinen ihminen, kaksi kättä, pää, ja kaksi raajaa.

Se vain on joillakin vaikea ymmärtää, että älykkäitä ihmisiä on ollut, on ja tulee olemaan. Ei se ole mitenkään outoa, vai onko?

Onko ei älykkäillä tapana etsiä älykkäistä ihmisistä sellaisia piirteitä, joita voisi selittää joksikin muuksi? Eikö vain voisi ymmärtää, että toisilla on toisilla ei?

Anteeksi, en nyt ymmärrä että mitä sinä yrität selittää? Miksi otat jonain henkilökohtaisena loukkauksena tällaiset, jos joku yrittää huomauttaa ettei ole olemassa "tavallisia" ja muita ihmisiä?

Minulla on korkea älykkyysosamäärä, tiedän että se on sitä, ja silti, minä olen ihan tavallinen ihminen samoin kuin kaikki muutkin ihmiset.

Minusta sinulle tekisi ihan hyvää koittaa harrastaa itsetutkiskelua, sitä että koittaisit jotenkin tutustua omaan persoonaasi ja päästä sinuiksi sen kanssa. Silloin tuo jatkuva itsensäkorostaminen ja eriyttäminen helpottuu, ja elämästä tulee ihanaa, energiansa voi käyttää älynsä hyödyksi.

Aika usein ajatellaan, että älykäs ihminen on aina joku epäsosiaalinen tai taitamaton muiden ihmisten kanssa... Kun usein on vaan muita tekijöitä, autismi tai asberger, joka tekee muiden kanssa pärjäämisen hankalaksi. Ja näitä tekijöitä taas voi olla vähä-älyiselläkin.

Älykäs ihminen, ilman häiriöitä, uskoakseni pärjää kaikessa, mikäli hänellä ei sitten ole jokin kapea-alainen älykkyys. Mutta ittestäni en puhu, en ole älykäs, enkä välttämättä taitava ihmisten kanssa. Pari kaveria on tälläsiä älykkäitä, mutta myös erittäin sosiaalisia ja hauskoja tapauksia. En tiiä heidän älykkyyttä numeroina, mutta voin lyödä pääni pantiksi, että menee yli 140 jokatapauksessa.

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja Yst. terv.:
Minä tarkoitin itseäni. En muita. Tottakai pään sisällä liikkuu eri juttuja, mutta tarkoitin sitä, että se ajatusten kirjo ja rikkaus, monipuolisuus, (outous) jne. on varmasti jotain niin erilaista, kun tavallisilla ihmisillä.

Älykäs ihminen on ihan tavallinen ihminen.

Usein ymmärretään, että älykkyys tekee ihmisestä epäsosiaalisen ja sosiaalisesti kyvyttömän, mutta näin ei ole. Outouden tai erillisyyden tunne tulee muista asioista, kuin älykkyydestä, ehkä eniten empatiankyvyn puutteesta. Joka sekään ei ole älykkyyteen kuuluva määre, vaan persoonallisuuskysymys.

Se vain on joillakin vaikea ymmärtää, että älykkäitä ihmisiä on ollut, on ja tulee olemaan. Ei se ole mitenkään outoa, vai onko?

Onko ei älykkäillä tapana etsiä älykkäistä ihmisistä sellaisia piirteitä, joita voisi selittää joksikin muuksi? Eikö vain voisi ymmärtää, että toisilla on toisilla ei?

Sä väität siis että on olemassa vain yhdenlaisia älykkäitä? Että jokainen jonka älykkysosamäärä on yli 140 on samanlaisia?

Täh? No en varmasti väitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Aika usein ajatellaan, että älykäs ihminen on aina joku epäsosiaalinen tai taitamaton muiden ihmisten kanssa... Kun usein on vaan muita tekijöitä, autismi tai asberger, joka tekee muiden kanssa pärjäämisen hankalaksi. Ja näitä tekijöitä taas voi olla vähä-älyiselläkin.

Älykäs ihminen, ilman häiriöitä uskoakseni pärjää kaikessa, mikäli hänellä ei sitten ole jokin kapea-alainen älykkyys. Mutta ittestäni en puhu, en ole älykäs, enkä välttämättä taitava ihmisten kanssa. Pari kaveria on tälläsiä älykkäitä, mutta myös erittäin sosiaalisia ja hauskoja tapauksia. En tiiä heidän älykkyyttä numeroina, mutta voin lyödä pääni pantiksi, että menee yli 140 jokatapauksessa.

Olen samaa mieltä kanssasi. Sosiaaliselle taitamattomuudelle löytyy usein jokin muu selite, kuin äly. Syyt voivat olla neurologisia, mutta myös kasvatuksesta johtuvia. Esimerkiksi kaikki vanhemmat eivät osaa kasvattaa lasta, jolla on korkea älykkyysosamäärä.

Anteeksi, en nyt ymmärrä että mitä sinä yrität selittää? Miksi otat jonain henkilökohtaisena loukkauksena tällaiset, jos joku yrittää huomauttaa ettei ole olemassa "tavallisia" ja muita ihmisiä?

Minulla on korkea älykkyysosamäärä, tiedän että se on sitä, ja silti, minä olen ihan tavallinen ihminen samoin kuin kaikki muutkin ihmiset.

Minusta sinulle tekisi ihan hyvää koittaa harrastaa itsetutkiskelua, sitä että koittaisit jotenkin tutustua omaan persoonaasi ja päästä sinuiksi sen kanssa. Silloin tuo jatkuva itsensäkorostaminen ja eriyttäminen helpottuu, ja elämästä tulee ihanaa, energiansa voi käyttää älynsä hyödyksi.

Heh, hei mä olen sinut itseni kanssa :) Ei minulla on minkäänlaisia ongelmia itsetunnossa jne. Minä tiedän, mikä olen ja siihen olen erittäin tyytyväinen!

Ja nautin elämästäni koko ajan. Siinähän se onkin, että kun olen tyytyväinen itseeni, elämäni on kivaa :)

Heh, hei mä olen sinut itseni kanssa :) Ei minulla on minkäänlaisia ongelmia itsetunnossa jne. Minä tiedän, mikä olen ja siihen olen erittäin tyytyväinen!

Ja nautin elämästäni koko ajan. Siinähän se onkin, että kun olen tyytyväinen itseeni, elämäni on kivaa :)

Onnea siinä tapauksessa siitä. Se ei vaan millään tavalla välity sinun teksteistäsi, mutta ehkä kirjallinen lahjakkuus ei ole se sinun juttusi, jolloin se sisäinen ei ilmene kirjoitetusta.

Siskonpojalla on korkea ÄO. Tietokonenörtti, siis pahemmin kuin "tavis" tietokonenörtti, on erittäin lahjakas ja luova persoona. Vaikeudet on normaalissa ihmisten kanssa toimeen tulemisessa. Juttelee outoja, kaikki kattoo aina että tolla on vähän omaa kivaa. Samoin normaali työnteko, opiskelu, laskujen maksu, pyykkien pesu yms tuottaa vaikeuksia hälle. "Tavan" ihmiset tuppaa ajattelemaan että poika on laiska :/.

Oma mies on myös korkean ÄO:n omaava, parhaimmillaan matemaattisissa ja kielellisissä asioissa. Puuttuu herkästi kielioppivirhesiin esim :D. Lisäksi normaalit parisuhde ongelmat tuppaa olemaan vaikeita hänen ymmärtää. Näkyy juurikin riidellessä kun ei sille meinaa saada menemään jakeluun millään mitä tarkoitan. Nää kestääkin sit 2-3 päivää aina ennenkuin saa sen tajuamaan :D. Mulla on varmaan kans kohta korkea ÄO kun joutuu niin paljon miettimään miten sen saa tajuamaan joitain juttuja ja selittää samaa asiaa milloin mistäkin kulmasta esitettynä HEHEHEHE.

Onnea siinä tapauksessa siitä. Se ei vaan millään tavalla välity sinun teksteistäsi, mutta ehkä kirjallinen lahjakkuus ei ole se sinun juttusi, jolloin se sisäinen ei ilmene kirjoitetusta.

On se, eräs niistä...tosin aiheet ovat lähinnä olleet lähinnä asiapohjaisia tekstejä hyvin pitkälti.

Täälä yksi korkealla älykkyysosamäärällä varustettu henkilö, jolla ei ole ongelmia sosiaalisessa kanssakäymisessä. Siis sen enempää kuin tutuillani. Ei kaikki älykkäät ole samanlaisia, niinkuin tässä keskustelussa tuntuu muutamat ajattelevan.

Ja tuo esimerkki miesten omituisesta suhtautumisesta, kun tulevat juttelemaan älykkään naisen kanssa, oli kyllä tuttu. Oma mieheni on työkaverini, enkä ole baareista paljon jaksanut miehiä iskeä.

Omasta äo:stani ei ole tietoa koska sitä ei ole koskaan tutkittu.
Tunnen kuitenkin älykkäitä ihmisiä mutta heistä en osaa sanoa juurikaan mitään johtuen siitä että aikalailla kaikilla on erityispiirteitä (asperger, adhd jne. ) joten vaikea arvioida mikä menee älykkyyden ja mikä erityispiirteen piikkiin.

Ihmisenä he ovat aika eristyväisiä muusta maailmasta, viihtyvät parhaiten omissa oloissaan tai pienessä omassa porukassa jossa heitä ymmärretään vaivatta (muiden ihmisten kanssa tuntuu tulevan "kielimuuri" vastaan).

Haittoja heillä on ollut elämässään enemmän lapsuuden puolella, työelämään astuessa ja aikuistuessa ongelmat ovat helpottaneet koska on löytynyt enemmän oman kaltaista seuraa.
Haittoja ilmenee myös sosiaalisissa suhteissa ja ns. arkipäiväisissä asioissa.

Älykkyyden hyödyistä voin päätellä ainakin sen että he ovat oppineet suht nopeasti kaiken, hallitsevat monenlaisia keskustelunaiheita, tuntuvat aina tietävän kaikesta kaiken.
Aika moni heistä on luova.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Siskonpojalla on korkea ÄO. Tietokonenörtti, siis pahemmin kuin "tavis" tietokonenörtti, on erittäin lahjakas ja luova persoona. Vaikeudet on normaalissa ihmisten kanssa toimeen tulemisessa. Juttelee outoja, kaikki kattoo aina että tolla on vähän omaa kivaa. Samoin normaali työnteko, opiskelu, laskujen maksu, pyykkien pesu yms tuottaa vaikeuksia hälle. "Tavan" ihmiset tuppaa ajattelemaan että poika on laiska :/.

Viittaa että pojalla on joko ADHD-I tai asperger. Voi olla älykäs tai sitten vain paneutunut omaan mielenkiinnon kohteeseensa.

Tulos: 121
Siten lienet älykkäämpi kuin 92 prosenttia väestöstä.
Älykkyysosamääräsi on suuntaa-antavan nettitestimme perusteella jonkin verran alle Mensan pääsyrajan, mutta tuloksesi on korkea ja kannattaa tulla testiin!

(5kk vauva pomppi sylissä ja 4v kävi 30sek välein kysymässä jotain, tekosyitä tekosyitä )

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja .:

Viittaa että pojalla on joko ADHD-I tai asperger. Voi olla älykäs tai sitten vain paneutunut omaan mielenkiinnon kohteeseensa.

Ei herrajumala näitä maallikkoanalysoijia! Onko kertaakaan nähty näillä palstoilla ketjua, jossa älykkyydestä puhuttaessa joku ei olisi vetänyt tätä Asperger-korttia esiin? Kuinka vaikeaa se oikein on ymmärtää, että älykäs voi olla ilman, että omaa mitään diagnosoitavissa olevaa oireyhtymää?

Alkuperäinen kirjoittaja ei kai taas:
Ei herrajumala näitä maallikkoanalysoijia! Onko kertaakaan nähty näillä palstoilla ketjua, jossa älykkyydestä puhuttaessa joku ei olisi vetänyt tätä Asperger-korttia esiin? Kuinka vaikeaa se oikein on ymmärtää, että älykäs voi olla ilman, että omaa mitään diagnosoitavissa olevaa oireyhtymää?

En tiennyt, että älykkään ominaisuuksia ovat "Samoin normaali työnteko, opiskelu, laskujen maksu, pyykkien pesu yms tuottaa vaikeuksia hälle." Epätasainen suoritusprofiili viittaa neurologisiin ongelmiin. Neurologisia ongelmia omaavat voivat olla älykkäitä, kuten myös normaalit. Samoin he voivat olla normaaliälyisiä tai alle keskitason.

Kuitenkin neurologiset ongelmat kuormittavat ihmistä vaikka älykkyydellä niitä voi kompensoida. Jos taas ne tutkitaan ja todetaan, niin niihin saa apua. Mielestäni on parempi käydä turhaan tutkimuksissa kuin jättää käymättä vaikka olisi tarvetta.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
ja just ku leveilin numeerisilla taidoillani :xmas: Kyllä mä piin ekat 65 desimaalia muistan kuitenki! :attn:

No tässä sentään onneksi sanot, että NUMEERISILLA taidoilla. Aikaisemmin olet puhunut matemaattisesta osaamisestasi, ja musta tuntuu, että et edes tiedä, mitä matematiikka on. Lukion matematiikassa ei juuri oikeaa matematiikkaa edes sivuta. Sielä opetetaan vain laskentoa. Se on ihan eri asia kuin matematiikka.

Voi en mä vielä tietenkään osaa kunnolla sitä "oikeeta" matematiikkaa :xmas: Mutta kyllä mä osaan hahmottaa mistä on kysymys.

Ja mitä näihin älykäs/onko jotain neurologista ongelmaa/tunneälyongelmia jne... Niin onhan se jo todettu, että todella älykkäiden aivot toimivat eri tavalla kuin keskiverto aivot; Harvard-opiskelijoiden aivojen kuvauksissa toiminta muistutti enemmän skitsofreniapotilaiden aivoilta ku tavisten :laugh:

Ei se, että on korkea älykkyysosamäärä tee kenestäkään mukavaa, hyvää tyyppiä, parempaa ihmistä, viisasta tai menestyvää. Korkea ÄO kertoo hyvästä oppimiskyvystä tietynlaisissa aiheissa/aineissa. En ymmärrä miks on niin tabu kertoa tällasesta ominaisuudestaan. Kyllähän on täysin sallittua "kehuskella" omalla musikaalisuudellaan tai näyttelijänlahjoilla, tai sosiaalisilla taidoillaan. Miksei saisi puhua myös tästä ominaisuudesta? Musta ainakin on mielenkiintoista lukea miten samankaltaisia kokemuksia ja tunteita monella on ja miettiä miksi näin on.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

En tiennyt, että älykkään ominaisuuksia ovat "Samoin normaali työnteko, opiskelu, laskujen maksu, pyykkien pesu yms tuottaa vaikeuksia hälle." Epätasainen suoritusprofiili viittaa neurologisiin ongelmiin. Neurologisia ongelmia omaavat voivat olla älykkäitä, kuten myös normaalit. Samoin he voivat olla normaaliälyisiä tai alle keskitason.

Kuitenkin neurologiset ongelmat kuormittavat ihmistä vaikka älykkyydellä niitä voi kompensoida. Jos taas ne tutkitaan ja todetaan, niin niihin saa apua. Mielestäni on parempi käydä turhaan tutkimuksissa kuin jättää käymättä vaikka olisi tarvetta.

Aika monta kertaa täälläkin se on jo sanottu, mutta vielä kerran: älykkäitä ei voi laittaa yhteen muottiin minkään muun ominaisuuden kuin juuri sen älyn perusteella. Älykkäiden ominaisuuksia voivat olla sekä ahkeruus että laiskuus, sosiaalisuus että epäsosiaalisuus, kiinnostuneisuus että välinpitämättömyys jne.

En sano ollenkaan, etteikö tutkimuksissa ole hyvä käydä, jos tuntuu, että niille on tarvetta, mutta vastustan tätä palsta-analysointia, jossa kevyesti heitellään noita analyyseja sinne sun tänne. :attn:

Minä itse työssäkäyvänä perheenäitinä voin hyvin samaistua tuohon kyseiseen sukulaispoikaan, jolle arkiset asiat "tuottavat vaikeuksia", vaikka tosiasiassa äärettömän yksinkertaisina asioissa ne vain eivät aina jaksa kiinnostaa, kun löytyy mielenkiintoisempaakin tekemistä. :D

Koska priorisointini on jotain muuta kuin esim. naapuruston rouvilla, voi hyvin olla, että joku lähipiiristäni ajattelee minullakin olevan tarvetta lähempiin tutkimuksiin, vaikka tosiasiassa syy "epätasaiseen suoritusprofiiliini" on todellakin jossain ihan muualla kuin neurologisissa ongelmissa.

Aika monta kertaa täälläkin se on jo sanottu, mutta vielä kerran: älykkäitä ei voi laittaa yhteen muottiin minkään muun ominaisuuden kuin juuri sen älyn perusteella. Älykkäiden ominaisuuksia voivat olla sekä ahkeruus että laiskuus, sosiaalisuus että epäsosiaalisuus, kiinnostuneisuus että välinpitämättömyys jne.

En sano ollenkaan, etteikö tutkimuksissa ole hyvä käydä, jos tuntuu, että niille on tarvetta, mutta vastustan tätä palsta-analysointia, jossa kevyesti heitellään noita analyyseja sinne sun tänne. :attn:

Minä itse työssäkäyvänä perheenäitinä voin hyvin samaistua tuohon kyseiseen sukulaispoikaan, jolle arkiset asiat "tuottavat vaikeuksia", vaikka tosiasiassa äärettömän yksinkertaisina asioissa ne vain eivät aina jaksa kiinnostaa, kun löytyy mielenkiintoisempaakin tekemistä. :D

Koska priorisointini on jotain muuta kuin esim. naapuruston rouvilla, voi hyvin olla, että joku lähipiiristäni ajattelee minullakin olevan tarvetta lähempiin tutkimuksiin, vaikka tosiasiassa syy "epätasaiseen suoritusprofiiliini" on todellakin jossain ihan muualla kuin neurologisissa ongelmissa.

Tarkoitin vain että nuo ominaisuudet eivät ole älystä johtuvia. Aivan kuten musikaalinen voi olla älykäs tai ei. Jos sanotaan että jollekin arkiset asiat tuottavat vaikeuksia, niin oletan että se tarkoittaa että ne ovat ongelmallisia vaikka toinen haluaisi tehdä niitä. Minulla on itsellä ADHD-I as piirtein diagnosoituna, vaikka en ole mikään huippuälykäs.

Mutta ihan mielenkiinnosta: Terapian tarpeessa aloitti tämän ketjun ja kirjoittaa täällä ikäänkuin itse kuuluisi tuohon huippuälykkäiden joukkoon.

Onko hänellä tästä muuta todistetta kuin tuo aikoinaan tekemänsä Tieteen Kuvalehden testi, jossa saamaansa ei-niin-loistavaa tulosta hän yritti korottaa (ja korottikin) uudelleen ja uudelleen, ikäänkuin se älykkyys siitä nousisi, kun yhtä ja samaa testiä jauhaa aina vaan alusta uudelleen... :kieh:

Yhteistyössä