Häät ja vieraat, jotka eivät osaa lukea kutsua...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja stahdshsdh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieraana";29834410]Meillä oli kirkossa kirkon henkilökuntaa vahtimassa, ettei ylimääräisiä paukkaa paikalle. Eli ei sinne kirkkoonkaan voi ihan milloin vaan mennä. ;)[/QUOTE]

Kyllä meillä pappi sanoi että kirkkoon saattaa tulla ulkopuolisiakin koska on kaikille avoin. Tuo kirkko oli vielä kaupungin keskellä ja suosittu turistipaikka. En kyllä tiedä kävikö siellä ketään meidän vihkimisen aikana :D

Meille on sukulaisten häihin tullut kutsut aina vanhempieni nimellä, kutsuissa on siis täsmällisesti lukenut vain vanhempien nimet. Ilmoittautuessaan ovat juhlienjärjestäjät sitten kyselleet että kai me lapsetkin tulemme, eli vaikka kutsutaan vanhempien nimellä niin tarkoitetaan koko porukkaa, näin on meidän suvussa ollut tapana.

Itse en häihini kutsuisi yhtäkään tätiä, enoa, setää tai serkkua koska emme ole tekemisissä kuin parin kanssa, ja minusta on tökeröä kutsua vain se pari serkkua äidin puolelta mutta muut samalta puolelta jättää kutsumatta. :)

Oishan häät hieno tilaisuus tutustua myös harvemmin tapaamiisi sukulaisiin. Ei kai se pitoplavelu niiin kallis kuitenkaan ole!

Ei ole ei, vain noin 30-40€/kärsä. Viisi tuntematonta serkkua lisää laskua parillasadalla. Noita tuntemattomia sukulaisia tavataan sitten hautajaisissa ja päivitetään ne kymmenen vuoden kuulumiset.

Ap:n jutusta ei käy ilmi onko kutsuja väkerrettäessä aikaa käytetty kortin koristeluun kuin keskitytty kutsun laatimiseen? Jos kutsu laaditaan perinteiseen tapaan kohdistaen se perheen vanhemmille, niin se todellakin tarkoittaa silloin koko perhettä. Joten suosittelisin ihan vaan muillekin, että lisätkää kutsuunne aina lyhyt selitys tapahtuman luonteesta ja tapahtumapaikasta. Ap:n tapauksessa olisi kutsussa voinut jo mainita suvun laajuudesta ja tilaan mahtuvasta ihmismäärästä (juhlapaikoissa on aina viranomaisten ilmoittama maksimimäärä kylttinä seinässä). Tai kiertoilmaista, ettei juhlapaikka sovellu lapsille tai juhla on kohdennettu suvun kypsemmille jäsenille tm.

Syy on aina kutsun kirjoittajan, ei lukijan.

Jos kutsu laaditaan perinteiseen tapaan kohdistaen se perheen vanhemmille, niin se todellakin tarkoittaa silloin koko perhettä.

Ap:n tapauksessa olisi kutsussa voinut jo mainita suvun laajuudesta ja tilaan mahtuvasta ihmismäärästä (juhlapaikoissa on aina viranomaisten ilmoittama maksimimäärä kylttinä seinässä).

Syy on aina kutsun kirjoittajan, ei lukijan.

Jos kuoressa lukee "Matti ja Maija Meikäläinen", kutsu on vain heille, ei koko perheelle.

Jos siinä lukee "Matti ja Maija Meikäläinen perheineen", kutsu koskee myös kotona asuvia lapsia.

Kukaan ei ole niin moukka, että kutsussa mainitsee siitä, että "meillä kun on niin laaja suku, niin sen vuoksi kaikki eivät voi saada kutsua". Säälittävää selittelyä. Noita selityksiä voi antaa sitten epävirallisesti puhelimessa, kun ne serkunkumminkaimat kysyvät, mihin heidän kutsunsa on kadonnut.

Se on totta, että syy voi joskus olla kirjoittajan. Kirjoittajan pitää selkeästi ilmaista, keitä on kutsuttu. Jos niitä lapsia ei ole millään muotoa kutsussa mainittu, tai kutsussa esim. selvästi mainitaan, että juhlat ovat aikuisten juhlat ilman lapsia, vika on lukijassa.

Olen se serkku, jota ei sulhanen ole tavannut vuosikausiin. Ymmärsin, että minut kutsuttiin hääjuhlaan jonkun muun kuin morsiusparin toiveesta - ehkä sulhasen anopin, joka siis on tätini. Mutta lapsiani - jotka eivät ole aikuisia, mutta eivät enää taaperoitakaan eivätkä rumasti käyttäytyviä - ei sitten ollut varaa kestitä.

Minusta tässä olisi ollut vieraslistaa laadittaessa syytä keskustella morsiusparin vanhempien kanssa. Jätetään koko se sukuhaara kutsumatta, jonka kanssa morsiuspari ei oikeasti ole kiinnostuneita olemaan tekemisisssä. Ja se täti voisi kutsua meidät koko perheen illanistujaisiin kotiinsa jonakin muuna ajankohtana, ennätettäisiin paremmin vaihtaa kuulumisiakin.

Ihan vain ehdotuksena kaikille vieraslistaa laativille... :xmas:

Mä en nyt ymmärtänyt mikset voisi mennä häihin miehesi kanssa ilman lapsia. Jos lapset ei enää taaperoita ole, pärjäävät varmasti lapsenvahdin kanssa sen aikaa. Miksi lapset ois pitäny kutsua? Teinit syö kuin hevoset ja räplää kännykkää koko ajan (ainakin meillä kyläilleet) ja pienemmät taas vaatii huomiota ja jonkinlaista viihdykettä juhliin. Eikö vois noudattaa kutsua? Tai sitten jätä menemättä, ei toi mun mielestä oo syy purnata.

Mä en nyt ymmärtänyt mikset voisi mennä häihin miehesi kanssa ilman lapsia. Jos lapset ei enää taaperoita ole, pärjäävät varmasti lapsenvahdin kanssa sen aikaa. Miksi lapset ois pitäny kutsua? Teinit syö kuin hevoset ja räplää kännykkää koko ajan (ainakin meillä kyläilleet) ja pienemmät taas vaatii huomiota ja jonkinlaista viihdykettä juhliin. Eikö vois noudattaa kutsua? Tai sitten jätä menemättä, ei toi mun mielestä oo syy purnata.
:O Niin? Jätinkin menemättä. Ja jätän vastakin, jos lapseni eivät kelpaa sukulaisille. Enkä edes purnaa - purnasin tässä ketjussa vain sitä, ettei yhteyshenkilö osannut sanoa, että lapsiani ei ole kutsuttu.

Tässä viestissä alkaa paistaa se, miksi lapsia ei kutsuta. Tai niitä syitä on varmaan monia. Mutta minä en ollut viemässä mukanani teiniä, joka söisi kuin hevonen tai räpläisi puhelintaan. Enkä pientä lasta, joka vaatisi huomiota tai viihdykettä.

Ja lisäksi on aika muistuttaa, miksi kaikki eivät lähde lapsettomiin häihin: sitä lapsenvahtia ei ole, tai se maksaa. Ihan yhtä hyvä syy kuin olla kutsumatta niitä lapsia?

Sopivasti lihava mäyrä, ei varmaan hääbudjetissa muutama ekstravieras paljoo tunnu, mutta nyt oli ennen kaikkee puhetta isoista suvuista ja siitä että jos setiä ja tätejä on yhteensä vaikka kymmenen, kaikilla keskimäärin kaks naimisissa olevaa lasta joilla on jo omia lapsia keskimäärin kaks, niin sitten puhutaan jo serkkujen ja heidän perheiden kohalla 80 ihmistä. Jos jokaisen sapuska maksaa 30€ (mikä on vielä todella huokee) niin ylimääräsiä kustannuksia tulee 2400€. Puhumattakaan siitä että mihin tilaan ne kaikki aikoo saada mahtumaan?

[QUOTE="Hömelö";29835052]Sopivasti lihava mäyrä, ei varmaan hääbudjetissa muutama ekstravieras paljoo tunnu, mutta nyt oli ennen kaikkee puhetta isoista suvuista ja siitä että jos setiä ja tätejä on yhteensä vaikka kymmenen, kaikilla keskimäärin kaks naimisissa olevaa lasta joilla on jo omia lapsia keskimäärin kaks, niin sitten puhutaan jo serkkujen ja heidän perheiden kohalla 80 ihmistä. Jos jokaisen sapuska maksaa 30€ (mikä on vielä todella huokee) niin ylimääräsiä kustannuksia tulee 2400€. Puhumattakaan siitä että mihin tilaan ne kaikki aikoo saada mahtumaan?[/QUOTE]

Juu, sitä mä vähän ajoinkin takaa, että jos jo viisi ekstravierasta tekee kustannuksissa parisataa euroa, niin mitä tekeekään kaikki ne tädit ja sedät ja enot ja niiden perheet, joita on viimeksi nähnyt omissa ristiäisissä :) Ja monille se parisataa euroakin on tässä kohtaa iso kynnys, koska häihin voi muutenkin upota ihan helkkaristi rahaa. Ja sillä parilla sadalla voisi ottaa mieluummin niitä omia kavereita mukaan kuin noita pakollisia kaukaisia sukulaisia :).

Rigel, eli jäitkö sä pois protestiksi koska sun lapset ei kelvannu vieraaksi vai sen takia ettet saanu lapsenvahtia tai muuten päässy tai halunnu mennä? Mun mielestä on lapsellista protestoida sitä että joku haluaa itse järjestää ja maksaa juhlat ja päättää ketä sinne haluaa kutsua. Jos tarkotus on esimerkiks pitää vähän vauhdikkaammat tai kosteemmat häät mä ymmärrän oikein hyvin ettei alaikäsiä lapsia kutsuta lainkaan. Hääpari kuitenkin maksaa viulut (tai heidän vanhemmat), joten minusta juhlavieraiden tulee kunnioittaa juhlaparin päivää juhlimalla heidän haluamallaan tavalla. Jos häissä on musiikki vähän kovemmalla ja tarjotaan runsaasti juotavaa, lapset ei niihin juhliin minusta kuulu.

Ja ei, en ole lapseton ihminen, tykkään raahata jälkikasvuani mukana melkein kaikkialle ja omat häät oli semmoset missä oli lapsia mukana koska me mieheni kanssa niin haluttiin. Mutta ymmärrän myös niitä, jotka ei niitä lapsia paikalle halua. Kaikki ei edes pidä kauheesti lapsista, tosi ikävää jos paikka vilisee kiljuvia ympäriinsä juoksevia kersoja jotka nirsoilee koska menu on tehty aikuisia varten ja aina joku mutsi alkaa mököttää että tämmöset viinabileet vaikka lapsiakin paikalla.

Sopivasti lihava mäyrä, aika juntti on ihminen jos alkaa itse keksimään kutsussa mainituista nimistä huolimatta lisää vieraita! Että ei todellakaan ole kutsujan vika vaan kertoo kutsun saajan yksinkertasuudesta jos kuvittelee että omalla ja puolison nimellä tuleva kutsu kattaa myös kaikki jo aikuiset lapsetkin omine perheineen tai satunnaisine vaihtuvine tyttö- tai poikaystävineen...

[QUOTE="Hömelö";29835115]Sopivasti lihava mäyrä, aika juntti on ihminen jos alkaa itse keksimään kutsussa mainituista nimistä huolimatta lisää vieraita! Että ei todellakaan ole kutsujan vika vaan kertoo kutsun saajan yksinkertasuudesta jos kuvittelee että omalla ja puolison nimellä tuleva kutsu kattaa myös kaikki jo aikuiset lapsetkin omine perheineen tai satunnaisine vaihtuvine tyttö- tai poikaystävineen...[/QUOTE]

Mä olen tismalleen samaa mieltä. Jos meille tulee kutsu, missä lukee mun ja mieheni nimi, sinne on kutsuttu mut ja mieheni. Ei meidän lasta, ei mun vanhempia (ainakaan samassa kutsussa), ei kissoja eikä koiria. Eikä ikinä tulis mieleenkään viedä kutsussa mainitsemattomia ihmisiä juhliin. Mulle on tullut kaksi kertaa hääkutsu vain mun nimellä, ja vain minä menin. Ja niin oli tarkoitettukin.

En kyllä tiedä missä Junttilassa asuu ihminen jonka mielestä perinteisesti kutsu tarkoittaa koko perhettä???? Kyllä virallinen kutsu kirjoitetaan niin, että kuoreen tulee kutsuttujen nimet. Jos on perheineen niin sitten koko perhe. Muuten vain ne joiden nimet siinä on. Ja avec tietysti sitten eri asia taas. Mutta perähikiällä perinteisesti saa varmaan seuralaisenkin ottaa mukaan vaikka sitä ei kutsussa sanota...

[QUOTE="Hömelö";29835092]Rigel, eli jäitkö sä pois protestiksi koska sun lapset ei kelvannu vieraaksi vai sen takia ettet saanu lapsenvahtia tai muuten päässy tai halunnu mennä? Mun mielestä on lapsellista protestoida sitä että joku haluaa itse järjestää ja maksaa juhlat ja päättää ketä sinne haluaa kutsua. Jos tarkotus on esimerkiks pitää vähän vauhdikkaammat tai kosteemmat häät mä ymmärrän oikein hyvin ettei alaikäsiä lapsia kutsuta lainkaan. Hääpari kuitenkin maksaa viulut (tai heidän vanhemmat), joten minusta juhlavieraiden tulee kunnioittaa juhlaparin päivää juhlimalla heidän haluamallaan tavalla. Jos häissä on musiikki vähän kovemmalla ja tarjotaan runsaasti juotavaa, lapset ei niihin juhliin minusta kuulu.

Ja ei, en ole lapseton ihminen, tykkään raahata jälkikasvuani mukana melkein kaikkialle ja omat häät oli semmoset missä oli lapsia mukana koska me mieheni kanssa niin haluttiin. Mutta ymmärrän myös niitä, jotka ei niitä lapsia paikalle halua. Kaikki ei edes pidä kauheesti lapsista, tosi ikävää jos paikka vilisee kiljuvia ympäriinsä juoksevia kersoja jotka nirsoilee koska menu on tehty aikuisia varten ja aina joku mutsi alkaa mököttää että tämmöset viinabileet vaikka lapsiakin paikalla.[/QUOTE]
:O

Juuh. Jätin menemättä, koska ajattelin, että nämä ovat ns. kosteat juhlat, enkä halua sellaisiin osallistua. Olisiko minun pitänyt? Kunnioittaakseni hääparia?

Ja ymmärrän oikein hyvin, että lapsia ei haluta juhliin.
1. Jotkut ihmiset eivät tykkää lapsista lainkaan. Silloin lapseni ärsyttävät jo ihan vain sillä että he ovat.
2. Jotkut lapset eivät osaa käyttäytyä juhlien vaatimalla tavalla. Omat lapseni osaavat - mutta sitä toki on turha tällä palstalla vakuuttaa, valehtelen kuitenkin.
3. Lapseni saattavat ärsyttää siksi, että he ovat MINUN lapsiani. Silloin en ymmärrä, miksi minutkaan kutsutaan... Anopin miellyttämiseksi?
4. Juhlat ovat aikuisille. Ok, saanko jättää osallistumatta?

Voin olla marttyyri jonkun mielestä. Mutta edelleen, voisiko sen lapsettomat häät ihan reilusti mainita kutsussa? Jos siinä ei ole mitään noloa, eikö sitä voi ihan suoraan kirjoittaa kutsuun?

Rigel, mä en kysyny että miks sun lapset jäi pois vaan että miksi itse jäit pois. Jos sä et saa lapsenvahtia tai halua semmosta alkaa hommaamaan niin ok, ei siinä mitään, niinku aiemminkin sanoin. Mutta jos sä jäit pois protestiksi siitä ettei sun varmasti ihan hyvin käyttäytyvät lapset ollu sen enempää tervetulleita kuin muidenkaan lapset, niin minusta se on lapsellista kiukuttelua. Sun aikaisemmista kirjotuksista sai sen käsityksen, että sä vedit herneen nenään siitä ettei sun piltit saanu tulla kuten ei muidenkaan.

Ja joo, siihen kutsun yhteyteen olis toki voinu laittaa että juhlitaan aikuisten kesken, mutta ihan yhtä hyvin minusta aikuisen ihmisen pitäis ymmärtää, että jos kutsutaan Matti ja Maija Meikäläinen, niin siihen ei automaattisesti kuulu mukaan liuta mainitsemattomia lapsia. Minusta asiaa ihan hyvin vois ite kysellä että koskeeko kutsu koko perhettä vai juhlitaanko aikuisten kesken.

Ei sitä tarvitse erikseen kysyä jos tietää normaalit kutsuihin liittyvät asiat.. Ja ne ihan internetin ihmeellisestä maailmastakin löytyy jos ei itse tiedä. Jos ei lue PERHEINEEN, ei perhettä ole kutsuttu. Kuinka vaikea se on tajuta..

Eikä mulla ainakaan ollu tarkotus kyseenalaistaa sitä osaako sun lapset käyttäytyä, mutta eihän hääpari voi kutsua toisten lapsia ja toisille sanoa että tulkaa te ilman kakaroita ku ne teidän lapset ei osaa käyttäytyä...

Ei sitä tarvitse erikseen kysyä jos tietää normaalit kutsuihin liittyvät asiat.. Ja ne ihan internetin ihmeellisestä maailmastakin löytyy jos ei itse tiedä. Jos ei lue PERHEINEEN, ei perhettä ole kutsuttu. Kuinka vaikea se on tajuta..

Näköjään joillekin tosi vaikeeta. Ja jotkut vielä suuttuvat siitä keitä kutsutaan ja keitä ei. Katsovat omaksi oikeusekseen määräillä keitä muut juhliinsa kutsuvat. Jotkut ihmiset on omituisia.

[QUOTE="Hömelö";29835495]Rigel, mä en kysyny että miks sun lapset jäi pois vaan että miksi itse jäit pois. Jos sä et saa lapsenvahtia tai halua semmosta alkaa hommaamaan niin ok, ei siinä mitään, niinku aiemminkin sanoin. Mutta jos sä jäit pois protestiksi siitä ettei sun varmasti ihan hyvin käyttäytyvät lapset ollu sen enempää tervetulleita kuin muidenkaan lapset, niin minusta se on lapsellista kiukuttelua. Sun aikaisemmista kirjotuksista sai sen käsityksen, että sä vedit herneen nenään siitä ettei sun piltit saanu tulla kuten ei muidenkaan.[/QUOTE]
En ole vetänyt hernettä nenääni. Tulin tähän ketjuun ihan alkajaisiksi kertomaan, että silloin meni mielestäni jotakin pieleen, kun yhteyshenkilö ei tiennyt siitä, että lapset eivät ole kutsuttuja. Siis jotakin muutakin pieleen, kuin että minä en osaa lukea.

Kirjoittakaa siihen kutsuun "tämä kutsu koskee henkilöitä: Matti ja Maija Meikäläinen", silloin kun haluatte että vain se Matti ja Maija tulee paikalle. Jos haluatte koko köörin, kirjoittakaan pelkästään kuoreen Matti ja Maija Meikäläinen tai Matti ja Maija Meikäläinen perheineen. Sitä kuorta harvemmin katselee kukaan, joten ei riitä että kirjoitatte nimet siihen! Siis silloin, kun on tarkkaa kuinka monta voi tulla. Älkää pyytäkö kutsussa ilmoittamaan, "montako saapuu paikallle" vaan pyytäkää ilmoittamaan" pääsettekö paikalle".

Kutsussa ei tarvitse selittää mitään, mutta kyllä se pitää kirjoittaa niin että lukija ymmärtää ketä on kutsuttu ja voiko ne kakarat tulla mukaan vai ei. Ei ole yhtään erikoista laittaa kutsuun, että juhlat on turvallisuus tms. syistä kohdistettu vain aikuisille. Silloin tietävät etukäteen eikä vasta ilmoittautuessaan, ja voivat näinollen itse päättää osallistuvatko ollenkaan itsekään.
Ja kyllä, monet tarkoittavat vanhempien nimillä koko perhettä. Siksi se on suotavaa erikseen eritellä kutsutut henkilöt etu- ja sukunimien kera siinä kutsussa!

Ei pidä tarkoittaa vaan pitää noudattaa etikettiä. Häät on kuitenkin niin virallinen juhla. Juuri saimme kutsun, jossa kuoressa meidän kaikkien kolmen nimet, ei tarvitse arpoa. Kutsu kaikille ihmisille sama, usein painetaan jossain, ei siihen tyhmille mitään lisä selvityksiä laiteta. Juntit vaan ei tajua.

Yhteistyössä