G:Kolmas lapsi vai opiskelemaan??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mulle on tulossa kolmas ja aloitin opiskelut syksyllä. yh olen ja ajattelin silti selvitä pääsykokeista ja valmistua vielä joskus. että molemmat jos pitää äänestää.

No... mä valitsin noi molemmat. Eka opiskelu vuosi kulu lasten sairastellessa ja sit kevään olin saikulla lähes kokonaan raskauden takia. Että ei nyt IHAN mennyt putkeen :D Nyt mä en viel tiedä, meenkö ens syksynä takasin, vai oonko lasten kans kotona.

Kumpaa haluat enemmän?
Meillä ei mies suostunut kolmanteen putkessa. Hain opiskelemaan. Opiskelut keskeytyivät kuitenkin, kun mies lopulta suostui. Lapsi minulle ehdottomasti tärkeämpi. Kiva pitää opiskelusta taukoa, mutta omat kaverisuhteet kärsi ja jonkinlainen kynnys kasvoi opiskelujen aloittamiseen. Nyt pikkuinen jo 3v, ja hoidossa ollut puoli vuotta. Ja opiskelu tuntuu mahtavalta pitkästä aikaa!
Vaikeeta on, kun vanhimmalla ja nuorimmalla lähes 9 vuotta ikäeroa. Aivan eri kiinnostuksen kohteet, häiritsevät toisiaan eikä lapsia voi käsitellä "pakettina". Jos vaan jaksaa, niin minusta lapset putkeen olisi kätevämpi. Ja kaikki tavarat meidän piti hankkia uusiksi. Mutta toisaalta odotus oli jännä vuosien tauon jälkeen yms., jos ikäero tosi pieni ei kerkiä eikä jaksa nauttia.
Opiskelu on kyllä rankempaa, mitä enempi lapsia on, kun tulee sairastamista ja muuta. Jos haluat tosi hyvät paperit ja olet kunnianhimoinen, kannattais varmaan ensin opiskella. Mulla on taso tippunut parilla numerolla kolmannen synnyttyä, mutta onneksi on ollut vara tippua.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
siis miten ne voi valita molemmat päällekkäin:)?eikö se oo hankalaa opiskella ja olla samalla raskaana ja koulu jää sit kesken..

Jos mun raskaus olis sujunu hyvin, oisin ehtiny olla koko viime kevään koulussa loppuun asti, eli ei ois jääny pahassa välissä kesken.

Kyllä mä tekisin ensin lapset ja opiskelisin sitten, no oma lehmä ojassa kun itse toimin niin... Helpompi sitten keskittyä omaan uraan kun tietää ettei enää lapsia tee.

Meillä on 2 ekaa lasta pienellä ikäerolla ja kolmaskin oltais tehty siihen putkeen, mutta sitten tulikin elämäntilanne, että päätettiin lykätä tuota kolmosta. Pidettiin muutaman vuoden tauko ja voin sanoa, että ei tämä ainakaan huonolta tunnu. Kolmosesta olen nauttinut ihan eri tavalla kuin kahdesta ekasta, kun siihen nauttimiseen on nyt ollut aikaa. Jos vielä tulee neljäs niin ei ainakaan ihan heti tän kolmosen perään.

Alkuperäinen kirjoittaja lapsiakolme:
Meillä on 2 ekaa lasta pienellä ikäerolla ja kolmaskin oltais tehty siihen putkeen, mutta sitten tulikin elämäntilanne, että päätettiin lykätä tuota kolmosta. Pidettiin muutaman vuoden tauko ja voin sanoa, että ei tämä ainakaan huonolta tunnu. Kolmosesta olen nauttinut ihan eri tavalla kuin kahdesta ekasta, kun siihen nauttimiseen on nyt ollut aikaa. Jos vielä tulee neljäs niin ei ainakaan ihan heti tän kolmosen perään.

Ootko opiskellu tai tehny töitä välillä?Vai kotiäitinä koko ajan?Paljonko tuli toisen ja kolmannen lapsen väliin ikäeroa?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja lapsiakolme:

Ootko opiskellu tai tehny töitä välillä?Vai kotiäitinä koko ajan?Paljonko tuli toisen ja kolmannen lapsen väliin ikäeroa?

Kakkosen ja kolmosen välillä o ikäeroa 4v. Itse sain opiskelut tehtyä jo ennen lasten syntymää, mutta kakkosen synnyttyä miehen oli pakko uudelleenkouluttautua ja siihen rankkaan vaiheeseen ei heti haluttu lisää lapsia. Tuolloin opsikelin kyllä itsekin hieman lisäopintoja, mutta en päätoimisesti vaan päätoimisesti olin kotiäitinä. Kakkosen jälkeen ehdin olla 1,5 vuotta töissä ennen kolmosen syntymää ja nyt olen ollut vuoden töissä kolmosen jälkeen.

Yhteistyössä