Oikeustieteelliseen opiskelemaan...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lukki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Lukki

Jäsen
14.02.2008
300
0
16
Kertokaapa viisaat mielipiteenne, jos haluaa tähdätä oikikseen opiskelemaan, niin onko paras ponnahduslauta lukio vai kauppaopisto.
Ollaan saatu kahdenlaista tietoa ja ajattelin nyt teiltä kysyä mielipidettä...?
Onko jotain mutkia matkassa, mitä tulisi huomioida?

Eikös se opintomenestys pidä olla tosi hyvä, että saa niitä lähtöpisteitä? Itse hain pelkästään niiden pääsykoepisteiden perusteella ja pääsin heti ekalla kerralla sisään. Jos on motivaatiota lukea kunnolla pääsykokeisiin, niin ihan sama missä on sitä ennen ollut. Mullakin oli n. 7 v siitä kun olin ollut lukiossa ja hyvin meni ja menee siitä huolimatta.

Olen itse valmistunut oikeustieteellisestä. Oman kokemukseni mukaan pääsykokeet ovat se, millä on sisäänpääsyssä ratkaiseva merkitys, eli niitä lähtöpisteitä ei kannata hirveästi miettiä. En näe siinä mitään eroa kummasta olet valmistunut (lukiosta vai kauppaopistosta), koska pääsykokeiden asiat ovat molemmista valmistuneille kuitenkin ihan uusia.

Helposti niitä pääsykoepisteitä saa jos nyt ei ihan järkkypaskat paperit ole, joten ennemmin lähtöpistekiintiöön kun pääsykoekiintiöön.

Tässähän kysyttiin parasta ponnahduslautaa, ei sitä pääseekö ankaralla lukemisella sisään vaikka ei olisi lukiota käynytkään. Eli ponnahduslautalla ymmärtäisin parempaa lähtöasemaa, ja sen saa lukiosta.

Ainakin silloin noin 8 vuotta sitten, kun itse hain piti lukion todistuksessa olla M-L tai 9-10 arvosanoja..muista numeroista ei saanu alkupinnoja. Eli jos aiot noita yläpään arvosanoja napsia niin sit lukioon. Muuten ei väliä.

No esim. Turkuun pääsi viimevuonna 85 opiskelijaa yhteispistekiintiöllä ja 35 pelkällä pääsykokeella. Jos menee pelkällä pääsykokeella joutuu tappelemaan vähemmistä paikoista kaikkien ei-yo:ihmisten kanssa. Joten sanoisin että lukioon.

Itse asiassa pääsykoekiintiöstä voi olla aavistuksen verran helpompi päästä sisään.

Lukio ei todellakaan takaa automaattisesti parempaa ponnahduslautaa oikikseen. Itse en tehnyt lukiossa juuri mitään, eikä siellä opiskelluista tiedoista ollut mitään hyötyä opiskeluaikana.

Alkuperäinen kirjoittaja josema:
Ainakin silloin noin 8 vuotta sitten, kun itse hain piti lukion todistuksessa olla M-L tai 9-10 arvosanoja..muista numeroista ei saanu alkupinnoja. Eli jos aiot noita yläpään arvosanoja napsia niin sit lukioon. Muuten ei väliä.

Noh noh :D

Alkupinnoja saa jopa A:n kirjoittamalla. Tietysti ällän kirjoittamalla saa enemmän pisteitä, mutta A:sta saa myös lähtöpisteitä. Ja tietysti siltä väliltä myös.

Alkuperäinen kirjoittaja piitu pipari:
Itse asiassa pääsykoekiintiöstä voi olla aavistuksen verran helpompi päästä sisään.

Lukio ei todellakaan takaa automaattisesti parempaa ponnahduslautaa oikikseen. Itse en tehnyt lukiossa juuri mitään, eikä siellä opiskelluista tiedoista ollut mitään hyötyä opiskeluaikana.

Ei kukaan ole väittänytkään että niillä lukion tiedoilla tekisi hevon kukkua. Niillä lähtöpisteillä tekee.

Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä:
No esim. Turkuun pääsi viimevuonna 85 opiskelijaa yhteispistekiintiöllä ja 35 pelkällä pääsykokeella. Jos menee pelkällä pääsykokeella joutuu tappelemaan vähemmistä paikoista kaikkien ei-yo:ihmisten kanssa. Joten sanoisin että lukioon.

Ja tänä vuonna 86 yhteispisteillä ja 34 pääsykokeella.

Jos lukee tarpeeksi hyvin pääsykoekirjat, lähtöpinnoja ei tarvita... Oikeastaan edullisin tilanne on sellaisella, jolla on joko todella hyvät (e:n tai l:n) paperit, tai sellaisella jolla ne paperit on niin huonot (tai niitä ei ole lainkaan) että pääsee pääsykoekiintiössä.

Jos lukee tarpeeksi hyvin pääsykoekirjat, lähtöpinnoja ei tarvita... Oikeastaan edullisin tilanne on sellaisella, jolla on joko todella hyvät (e:n tai l:n) paperit, tai sellaisella jolla ne paperit on niin huonot (tai niitä ei ole lainkaan) että pääsee pääsykoekiintiössä.

No nytpä varsin valehtelit. Jos ei tule hyväksytyksi yhteispistekiintiössä, on automaattisesti mukana valintakoekiintiönpaikkojen haussa, joten ei ole paskankaan väliä mitä on kirjoittanut jos aikomuksena päästä valintakoekiintiössä. Joten valintakoekiintiöön "pääsee" sillä, ettei mennyt läpi yhteispisteillä.

Ja valintakoekiintiöpaikkoja hakiessaan tappelee paikoista siis paitsi ei-ylioppilaiden, myös kaikkien niiden kanssa jotka eivät päässeet yhteispistekiintiössä. Valintakoekiintiö on keräilyerä.

Yliopiston sivuilta: valintakoekiintiö käsittää ne ylioppilaat, jotka eivät tuleet hyväksytyksi yhteispistekiintiössä, sekä ei-ylioppilaat.

Lukio, ehdottomasti. Siellä oppii sentään edes esseevastauksia tekemään. Ja tosiaan, jos oikista ajatellen menet lukioon, niin panosta sit siihen niin paljon, että tosissaan saat niitä ysejä ja kymppejä, ja kirjoituksista E/L-tasoisia.

Itse en ole oikikseen hakenut, mutta lääkiksessä on kyllä samankaltainen taso noissa alkupisteissä, ja pelkillä pääsykokeilla on sitten paljon hankalampi päästä sisään.

Kuten edellinen sanoi, kaikki voivat päästä pääsykoekiintiössä. Ensin katsotaan yhteispisteiden parhaat, ja sen jälkeen kaikkien pääsykokeiden parhaat. Monessa paikassa M:n papereillakin joutuu pääsykoekiintiöön.

Heh, no enpä ole mikään expertti näissä asioissa. Silloin kuin itse hain (ja pääsin) en miettinyt enkä spekuloinut että missä kiintiössä pääsisin sisään, vaan tein sen, millä siihen tiedekuntaan yleensä päästään sisään, eli luin, luin ja luin. Sama metodi toimi myös kun hain (ja pääsin) sisään kauppakorkeaan. Molemmista paikoista valmistuin erinomaisin paperein, mutta lukiota en voi kyllä siitä asiasta kiittää.

Heh, no enpä ole mikään expertti näissä asioissa. Silloin kuin itse hain (ja pääsin) en miettinyt enkä spekuloinut että missä kiintiössä pääsisin sisään, vaan tein sen, millä siihen tiedekuntaan yleensä päästään sisään, eli luin, luin ja luin. Sama metodi toimi myös kun hain (ja pääsin) sisään kauppakorkeaan. Molemmista paikoista valmistuin erinomaisin paperein, mutta lukiota en voi kyllä siitä asiasta kiittää.

Sama homma ja samat koulut, mutta yhteispistekiintiöllä.

Lukiota en voi kiittää vaan itseäni, koska pelkkä lukion penkillä istuminen ei liiemmin niitä pisteitä tuo. Valintakokeissa ei liiemmin tarvinut stressata.

Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä:

Sama homma ja samat koulut, mutta yhteispistekiintiöllä.

Lukiota en voi kiittää vaan itseäni, koska pelkkä lukion penkillä istuminen ei liiemmin niitä pisteitä tuo. Valintakokeissa ei liiemmin tarvinut stressata.

:heart:

Se täytyy kyllä sanoa, että oikista saan kiittää siitä, että pääsin sisään kauppikseen ja valmistuin sieltä niin nopeasti. Oikis opetti minulle pänttäämisen "jalon taidon" ja siellä opiskelun jälkeen kauppiksessa opiskelu tuntui aika kevyeltä. Tenteistäkin pääsi läpi helpommin. :)

Yhteistyössä