G:Ketä haluaa omat/yhteiset rahat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tii xxx
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pääasiassa omat rahat, mutta yhteinen ns. taloustili (josta kustannetaan päivittäistavarat), johon kumpikin pistää prosentuaalisesti laskettuna tuloistaan suhteessa saman verran.

Kolmen tilin systeemi: kummallakin omat tilit ja lisäksi kolmas tili, jonne kumpikin panee nettotulojen suhteessa sovitun summan rahaa. Sillä rahalla sitten ostetaan ruoat ja kustannetaan muut yhteiset kulut. Omilla rahoillaan saa sitten tehdä mitä haluaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Jen1:
Kolmen tilin systeemi: kummallakin omat tilit ja lisäksi kolmas tili, jonne kumpikin panee nettotulojen suhteessa sovitun summan rahaa. Sillä rahalla sitten ostetaan ruoat ja kustannetaan muut yhteiset kulut. Omilla rahoillaan saa sitten tehdä mitä haluaa.
Sama meillä. Toiminut loistavasti vuosikausia.

Miten te toimitte niiden tilienne kanssa joilla on yhteinen taloustili? Jos ostatte marketista ruuat ja mukaan tarttuukin myös vaikkapa vaatteita molemmille, niin maksatte ostoksenne siinä kolmelta eri tililtäkö? Vai siirrättekö sinne taloustilille sitten vastaavasti laskunmaksuautomaatilla tai verkkopankissa heti muutaman euron sukista jos olette maksaneet kaiken siltä taloustililtä?

ollut yhteiset rahat 40 vuotta. Molemmilla omat pankkitilit. Miehen tililtä maksetaan käyttömenot(ruoka, laskut, vaatteet). Minun tililtä otetaan aina tarpeen vaatiessa, eli ostetaan kodintavarat ja isommat hankinnat, matkat, harrastukset jne.

Hyvin toiminut. Molemmilla on käyttöoikeus toisen tiliin.
(jos nyt ero sattuisi tulemaan niin kaikki rahat jaetaan puoliksi.)

Alkuperäinen kirjoittaja utelias...:
Jos ostatte marketista ruuat ja mukaan tarttuukin myös vaikkapa vaatteita molemmille, niin maksatte ostoksenne siinä kolmelta eri tililtäkö?
Pienet ostokset on saanu mennä noin vaan, ei niitä jaksa laskea. Isommista jos puhutaan, maksetaan sitten kassalla useammalla kortilla tai sitten laitetaan se summa yhteiselle tilille takaisin. Ja toisaalta: monesti tulee ostettua jostain itselle monella kympillä ja kotiin sitten jotain pientä siinä sivussa, ja ne maksetaan sit omalta tililtä. Kyllä ne aika tasoihin menee kuitenkin. Ei kumpikaan jaksa nipottaa pienistä.

Alkuperäinen kirjoittaja utelias...:
Miten te toimitte niiden tilienne kanssa joilla on yhteinen taloustili? Jos ostatte marketista ruuat ja mukaan tarttuukin myös vaikkapa vaatteita molemmille, niin maksatte ostoksenne siinä kolmelta eri tililtäkö? Vai siirrättekö sinne taloustilille sitten vastaavasti laskunmaksuautomaatilla tai verkkopankissa heti muutaman euron sukista jos olette maksaneet kaiken siltä taloustililtä?

Et oikein ymmärrä tätä kolmen tilin pointtia. Yhteinen taloustili on hieno homma. Muutaman euron sukkia ei lasketa eikä muutaman kympinkään ostoksia ja joskus ostetaan toiselle, joskus toiselle. Kyllä siinä menee kengätkin samaan laskuun. Se ei ole niin tarkkaa eikä tämän systeemin tarkoitus ei ole euroja halkoa, ostoksilla meillä höylätään kerrallaan vain yhtä korttia.

Mutta jos vaikkapa ostaisin omalle ystävälleni kalliin lahjan samalla, höyläisin sen omalla kortillani erikseen. Tai kun lähden ostamaan itselleni vaatteita, ostan kuukausikortin salille, käyn kampaajalla... koska en edes halua että mieheni tietää, paljonko meni...

Tärkeintä ainakin minulle tässä kolmen tilin systeemissä on se, että minulla on ihan omaa rahaa käytettävissä ja voin säästää johonkin isompaankin (vaikka yhteiseen matkaan ja yllättää miehen), en pelkää yhtään että minun rahojani menisi liikaa yhteiseen pottiin.

Meillä ostoksia tehdään aika paljon ajansäästön vuoksi ihan isoista marketeista. Jos käymme yhdessä kaupassa ja yhteisellä tilillä on reilusti rahaa, niin silloin se ei ole niin tarkkaa, vaikka nilkkasukat tms. alle kympin ostokset menisikin sieltä yhteiseltä tililtä. Käytännössä kuitenkin kumpikin meistä ostaa esim. vaatteet enimmäkseen yksin tai alan erikoisliikkeistä eli ostamme aika harvoin esim. farkkuja, työvaatteita, kenkiä jne Citymarketista, Prismasta tai vastaavista marketeista. Mies usein haluaa minut makutuomariksi, joten sellaisessa tilanteessa ei ole mikään ongelma valita omasta lompakosta kahdesta pankkikortista sitä oikeaa.

Ei sekään ole mahdottomuus, että esim. joulun aikaan jonotamme yhdessä kassalle, mutta sitten vain kapula liukuhihnalle erottamaan minun ostokset, miehen ostokset ja vaikka yhteiset ostokset. Tosin käytännössä on hirmuisen harvinaista, että tosiaan liukuhihnalla olisi kolme läjää: minun, miehen ja yhteiset.

Jos rahatilanne olisi kovin tiukka, niin varmasti sitten tulisi tarkemmalla seulalla katsottua sitä, mikä on yhteistä kulua ja mikä ei.

Meillä on omat tilit ja molemmilla käyttöoikeus toisen tileihin. Maksellaan laskut siltä tililtä, jolla on enemmän rahaa. Asuntolainan lyhennys lähtee minun tililtä, joten (avo)miehen tililtä sitten maksellaan enempi laskuja jne. En oikein ymmärrä, että jos yhdessä eletään niin miksi pitäisi joka sentti laskea puoliksi, koska loppujenlopuksi samasta pussistahan se lähtee. Kun laskut yms. on maksettu, kumpikin voi käyttää omia rahoja miten huvittaa, toki isommista täysin "omista ostoksista" keskustellaan.

Itselläni on perintönä saatua omaisuutta, josta olen tehnyt muutamia ylimääräisiä lainanlyhennyksiä ja käytetty pääomatuloja mm. matkusteluun jne. En näitä ole mieheltäni kinunnut takaisin tai kirjannut lyhennyksiä ylös, mutta jos ja kun naimisiin mennään niin avioehto tulee.

Alkuperäinen kirjoittaja Teea:
En oikein ymmärrä, että jos yhdessä eletään niin miksi pitäisi joka sentti laskea puoliksi, koska loppujenlopuksi samasta pussistahan se lähtee. Kun laskut yms. on maksettu, kumpikin voi käyttää omia rahoja miten huvittaa, toki isommista täysin "omista ostoksista" keskustellaan.

Itselläni on perintönä saatua omaisuutta, josta olen tehnyt muutamia ylimääräisiä lainanlyhennyksiä ja käytetty pääomatuloja mm. matkusteluun jne. En näitä ole mieheltäni kinunnut takaisin tai kirjannut lyhennyksiä ylös, mutta jos ja kun naimisiin mennään niin avioehto tulee.

No, se kai on pääasia että pariskunta on tyytyväinen omaan systeemiinsä ja keskustelee talousasiatkin selviksi ennen yhteenmuuttoa.

Kun olin avioliitossa ja meillä oli omat tilit mutta molempien käytössä, olin aina rahaton. Nyt kun osallistun puolella (eikä tosiaan senttejä laiteta halki, satasen yli menevistä ehkä alkaa halkominen) perheen kustannuksiin, minulle jää säästöön useita tuhansia euroja vuodessa. Ja voin tehdä niillä mitä vaan, vaikka antaa aikuiselle lapselleni eikä se kuulu miehelleni mitään.

Totta helvetissä erilliset tilit ja omat rahat! Eikä tiliotetta vilautetakaan muijalle. Johan siitä nyt älämölö nousisi, jos muija huomaisi 200 € pankkikorttinoston ja kysyisi, mihinkäs se tämmöinen summa on mennyt? Pitäisikö vastata totuudenmukaisesti, että: "Kävin maksullisissa huorissa, kun sinä pihtaat!" Häh?

Pienituloisena naisena tietenkin yhteiset (eli miehen) rahat :) olen sen verran "perinteinen", vaikka tiedän, ettei läheskään kaikki naiset tai miehet tätä ideologiaa hyväksy. Mutta minä ainakin olisin mielelläni sellainen puolikotirouva, joka vinguttaisi kovalla kädellä miehen luottokorttia ;)

Meillä on ollut oikeastaan heti seurustelun alkuajoista asti yhteiset rahat ja avioliiton myötä yhteinen tili - ja ainoa tili. Hyvin toimii, koska molemmilla samanlainen suhtautuminen rahaan ja sen käyttöön = leväperäinen :).

Kun kaikki tässä elämässä on muutoinkin yhteistä, niin miksei rahatkin. Ehkä tämän tekee helpoksi myös se, että saamme kumpikin kutakuinkin saman verran palkkaa. Kumpikin saa ostella mitä haluaa, niin kauan kuin tilillä jotakin on. Isot hankinnat tietysti päätetään yhdessä.

"G:Ketä haluaa omat/yhteiset rahat?
Täs olis kiva galluppi"

Heh, ihan kuin olisi vitsiksi laitettu tämä iänikuinen kysymys. Käyttäisikö muuten kukaan lauseessa kuka-sanan partitiivi muotoa ketä?

Alkuperäinen kirjoittaja kielioppia:
"G:Ketä haluaa omat/yhteiset rahat?
Täs olis kiva galluppi"

Heh, ihan kuin olisi vitsiksi laitettu tämä iänikuinen kysymys. Käyttäisikö muuten kukaan lauseessa kuka-sanan partitiivi muotoa ketä?

Alkuperäisen viesti on selvästi vitsi ja vedätys: Katsotaan, miten hölmöön aloitukseen ellit vastaavat tosissaan.

Se nyt on ihan sama miten kysytään, kuinka rahat parisuhteessa jaetaan. Eivät ellit välitä pätkääkään oikeinkirjoituksesta, saati kieliopista. Yhdyssanat ja partitiivit ovat ellille sivuseikka, kunhan pääsee oikein nettiin kertomaan, miten yhteiset raha-asiat on hänen perheessään hoidettu. Onhan se hienoa kun OMA mielipide on ainakin sadan ihmisen luettavana tällä palstalla.

Voi kun vielä pääsisi vastaamaan galluppiin, miten usein suhteessa paritellaan ja minkä ikäinen on ja kauanko on ollut nykyisessä parisuhteessaan. Onnen tippa lirahtaisi silloin Tena-vaippaan!

Meillä on yksi yhteinen tili, johon siirretään sovittu summa kerran kuussa. Kummallakin omat tilit, jonne tulee palkat ja maksetaan omat menot vaatteet, harrastukset, matkakulut. Yhteiseltä tililtä menee vuokra, ruuat ja yhteiset hankinnat kotiin. Sukat, hiustenhoito aineet tms. muutaman euron jutut menee sujuvasti yhteiseltä tililtä, muuten isommista siiretään lisärahaa. Kumpikaan meistä ei osta vaateitaan Citymarketeista/Prismoista. Meillä homma on toiminut parhaiten näin. Ei tarvii murehtia koskaan, että kumpi on maksanut enemmän tai vähemmän jostain yhteisistä jutuista. Laitamme kumpikin yhtä ison summan rahaa tilille. Kummallakin on yhtä iso palkka...

Alkuperäinen kirjoittaja neito-:
Meillä on yksi yhteinen tili, johon siirretään sovittu summa kerran kuussa. Kummallakin omat tilit, jonne tulee palkat ja maksetaan omat menot vaatteet, harrastukset, matkakulut. Yhteiseltä tililtä menee vuokra, ruuat ja yhteiset hankinnat kotiin. Sukat, hiustenhoito aineet tms. muutaman euron jutut menee sujuvasti yhteiseltä tililtä, muuten isommista siiretään lisärahaa. Kumpikaan meistä ei osta vaateitaan Citymarketeista/Prismoista. Meillä homma on toiminut parhaiten näin. Ei tarvii murehtia koskaan, että kumpi on maksanut enemmän tai vähemmän jostain yhteisistä jutuista. Laitamme kumpikin yhtä ison summan rahaa tilille. Kummallakin on yhtä iso palkka...

Mitä minä sanoin:

"Alkuperäisen viesti on selvästi vitsi ja vedätys: Katsotaan, miten hölmöön aloitukseen ellit vastaavat tosissaan. "

Yhteistyössä