Ekan kolmanneksen aikana en olisi syönyt edes liköörikonvehtia, nyt toisen kolmanneksen aikana olen ottanut kahdella eri viikolla viinilasista kulauksen, kun olen kippistänyt. Mutta asun Italiassa ja täällä ihmetellään kovasti, että en juo lainkaan viiniä, täällä viinikulttuurimaissa kun on ihan tavallista juoda ensimmäisen kolmanneksen jälkeen lasi tai pari viikossa, päinvastoin, sitä pidetään terveellisenä.
Ja pientä korjausta edellisiin puheen vuoroihin: on tutkimuksia, joiden mukaan lasi viikossa toisen ja kolmannen kolmanneksen aikana EI ole haitaksi, ja istukka todellakin suojaa jossain määrin alkoholilta, sen vuoksi satunnainen lasi sallitaankin loppuraskaudessa. Kuten joku kirjoitti, täällä syntyy oikein terveita lapsia vaikka illallisella odottava äiti joskus viiniä joisikin.
Mutta olen kyllä sitä mieltä, että Suomen kaltaisissa maissa on parempi olla juomatta lainkaan, koska valitettavan usein myös naisilla menee siellä överiksi. Kun harva pystyy pitämään sen tosiaan siinä yhdessä lasillisessa hyvistä aikomuksista huolimatta. Siinähän se todelinen syy on sille, että Suomessa suositellaan tosiaan tuota nollalinjaa. Lääkärit ovat realistisia, ja tietävät, että jos antaa luvan yhteen lasilliseen, niin moni nainen sitten päässään kääntää sen: pari lasillilsta nyt on sama kuin yksi, kun enhän mä koko pulloa kittaa.
Italiassa ihan gynekologit sanovat, että lasi viiniä silloin tällöin ei tosiaan tunnu missään, mutta täällä naiset eivät juo pientä lasia enempää edes silloin, kun eivät ole raskaana. Jos nainen kykenee pitämään sen tosiaan siinä 1dl (se on se alkoholiannos eikä mikään 14cl), niin ihan hyvällä omalla tunnolla sen voi juoda. Mutta jos on pienikin riski, että 1dl tuleekin 2dl, niin tosiaan parempi pitää se nollalinja.
Itse en ole juonut itseäni humalaan enää 19-vuotta täytettyäni, enkä voi kertakaikkiaan käsittää, että mikä siinä humalassa niin viehättää
Kauhean näköistä, kun aikuiset ihmiset kekkaloivat humalassa. Sitä puolta Suomen kulttuurista ei ole kyllä yhtään ikävä, päin vastoin, todella ikävä shokki joka kerta, kun tulen Suomeen käymään :/