G: Juotko alkoholia raskausaikana?

Täysin nollilla mennään täälläkin :D Ihmettelen kyllä, kun olen saanut jo useaan otteeseen puolustella, miksi EN ota?!?! Ison mahan kanssa ravintolassa syömässä ja jotku tosissaan ihmettelee, että miksen ota yhtä lasillista viiniä... Ei siinä mitään, joku voi ottaa halutessaan, mutta mulle on ainakin päivänselvää, etten ota mitään tuollaisia riskejä. Samoin taitaa ajatella suurin osa täällä =)
 
Mä olen juonut muutaman kerran yhden oluen ja kahdesti tilkan viiniä ruokaillessa. Yksi annos on maksimi. Alkoholitonta olutta join ihan alkuraskaudessa paljonkin, mutta se alkoi tökkiä sitten pahasti.

Ajattelen että kun mahan huomaa jo kunnolla niin en kehtaa yleisillä paikoilla juoda enää lasillistakaan.

RV 16+0
 
Ket
En ota lainkaan raskausaikana. Muutenkin joisin tosi harvoin, ehkä lasin pari viiniä tai oluen/siiderin muutaman kerran vuodessa. Joten ei ole vaikeaa jättää niitäkin vähiä ottamatta nyt.

Tai no, sentin pari Kriekiä (belgialaista kirsikkaolutta) otin lasin pohjalle tuossa keväällä; kun sitä on harvoin tarjolla niin teki mieli vähän maistaa.
 
Ket
Alkuperäinen kirjoittaja Mayah:
Täysin nollilla mennään täälläkin :D Ihmettelen kyllä, kun olen saanut jo useaan otteeseen puolustella, miksi EN ota?!?! Ison mahan kanssa ravintolassa syömässä ja jotku tosissaan ihmettelee, että miksen ota yhtä lasillista viiniä... Ei siinä mitään, joku voi ottaa halutessaan, mutta mulle on ainakin päivänselvää, etten ota mitään tuollaisia riskejä. Samoin taitaa ajatella suurin osa täällä =)
Aika jännä. Minä en ole tainnut joutua kertaakaan puolustelemaan ottamattomuuttani edes silloin, kun en ole ollut raskaana. Jokaisen oma asiahan se on.
 
Ekan kolmanneksen aikana en olisi syönyt edes liköörikonvehtia, nyt toisen kolmanneksen aikana olen ottanut kahdella eri viikolla viinilasista kulauksen, kun olen kippistänyt. Mutta asun Italiassa ja täällä ihmetellään kovasti, että en juo lainkaan viiniä, täällä viinikulttuurimaissa kun on ihan tavallista juoda ensimmäisen kolmanneksen jälkeen lasi tai pari viikossa, päinvastoin, sitä pidetään terveellisenä.

Ja pientä korjausta edellisiin puheen vuoroihin: on tutkimuksia, joiden mukaan lasi viikossa toisen ja kolmannen kolmanneksen aikana EI ole haitaksi, ja istukka todellakin suojaa jossain määrin alkoholilta, sen vuoksi satunnainen lasi sallitaankin loppuraskaudessa. Kuten joku kirjoitti, täällä syntyy oikein terveita lapsia vaikka illallisella odottava äiti joskus viiniä joisikin.

Mutta olen kyllä sitä mieltä, että Suomen kaltaisissa maissa on parempi olla juomatta lainkaan, koska valitettavan usein myös naisilla menee siellä överiksi. Kun harva pystyy pitämään sen tosiaan siinä yhdessä lasillisessa hyvistä aikomuksista huolimatta. Siinähän se todelinen syy on sille, että Suomessa suositellaan tosiaan tuota nollalinjaa. Lääkärit ovat realistisia, ja tietävät, että jos antaa luvan yhteen lasilliseen, niin moni nainen sitten päässään kääntää sen: pari lasillilsta nyt on sama kuin yksi, kun enhän mä koko pulloa kittaa.

Italiassa ihan gynekologit sanovat, että lasi viiniä silloin tällöin ei tosiaan tunnu missään, mutta täällä naiset eivät juo pientä lasia enempää edes silloin, kun eivät ole raskaana. Jos nainen kykenee pitämään sen tosiaan siinä 1dl (se on se alkoholiannos eikä mikään 14cl), niin ihan hyvällä omalla tunnolla sen voi juoda. Mutta jos on pienikin riski, että 1dl tuleekin 2dl, niin tosiaan parempi pitää se nollalinja.

Itse en ole juonut itseäni humalaan enää 19-vuotta täytettyäni, enkä voi kertakaikkiaan käsittää, että mikä siinä humalassa niin viehättää :eek: Kauhean näköistä, kun aikuiset ihmiset kekkaloivat humalassa. Sitä puolta Suomen kulttuurista ei ole kyllä yhtään ikävä, päin vastoin, todella ikävä shokki joka kerta, kun tulen Suomeen käymään :/
 
Oon juonut kaksi pientä lasillista viiniä, eri kerroilla siis. Mitään siidereitä tai bissejä ei tosiaankaan tee mieli, mutta juhlatilaisuuksissa olen ruuan kanssa juonut tuon vajaan lasillisen. Enkä tunne yhtään huonoa omaatuntoa siitä. Musta viini kuuluu ruokapöytään, mutta tiukat viinakset on kyllä joitain muita varten muutenkin.

Äsken oli just kavereita kylässä niin ihan alkoholittomalla linjalla olin. Muut lähti baariin, me ei jaksettu miehen kanssa kumpikaan. Mennään siis nukkumaan :)

16+5
 
2 ekassa raskaudessa iski kauhee punaviininhimo, ja join harvasepäivä pienen lasin viiniä. aina kun teki mieli. 2 raskaudessa yksissä juhlissa tuli myös otettua muutama lasi, niin että jouduin jättämään auton juhlapaikalle. Harvinaisen terveet ja fiksut lapset mulla on. Nyt ei ole oikein maistunut, mutta jos maistuu, niin otan lasillisen. Mielestäni ekat 10-12 rv on vähän kyseenalaiset, muttta sitten voi sillointällöin ottaa, joten jos saan kauheen moralisoinnin päälle, niin taidampa muuttaa italiaan...
 
Ekassa raskaudessa otin joskus lasin siideriä saunan jälkeen, jos oikein himo iski sekä tilkan viiniä ruoan kanssa. Samoin tulen varmaan tekemään tämän toisen raskauden kanssa. Pyrin siis toki välttämään, mutta en koe että saan omantunnon tuskia jos JOSKUS otan siemauksen siideriä tai punkkua. Nyt alkuraskaudessa olen kyllä nollalinjalla, vaikka ei kai se pahitteeksi olisi myöhemminkään olla nollalinjalla. Ja onneksi on niitä alkoholittomiakin versioita siidereistä/viineistä, vaikka ne ei aina yhtä hyvän makuisia olekaan.
 
Sen verran vaan täsmännän omaa puheenvuoroani, että Italiassa lasillista punaviiniä silloin tällöin pidetään terveellisenä sen vuoksi, että (siis yksi pieni lasillinen, ei useampi lasillinen) tutkitusti alentaa verenpainetta, mikä on monella raskauden lopulla ongelma (korkea verenpaine siis) ja lisäksi alentaa glukoosia veressä, eli sopii siis myös diabeteksen hoitoon. Mutta siis huom. pieni lasillinen silloin tällöin!

 
Totaalinen nollalinja ollut plussasta lähtien ilman minkäänlaisia vaikeuksia. Ei ole yhtään tehnyt mieli edes siideriä, vaikka se normaalisti onkin ollut kesäaikana suosikkijuomani.

Yritän pitää nollalinjan myös koko imetysajan, sikäli mikäli nyt onnistun muutoin imettämään.

27+5
 

Yhteistyössä