G: Jos toinen vanhemmistasi kuolisi nyt, onko sinulla säästössä perintöverorahat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tuossa toisessa ketjussa kaikki pitivät itsestäänselvänä, että eivät vaadi perintöä jaettavaksi ennen kuin toinenkin vanhempi on kuollut. Mitenköhän he ajattelivat perintöveronsa maksaa? Tässä ketjussa kaikki taas ovat realisoimassa perinnöt heti ja maksamassa veronsa siitä saaduilla rahoilla...

Osoittaa vain, että ihmiset eivät oikeasti ole asioita juuri miettineet.

faija kuoli tuossa muutama vuosi sitten, enkä ole latinpenniä joutunu maksamaan perintöveroa...

lähinnä mietityttää, että kun äitini kuolee ja häneltäjää asunto-osake, josta on vielä velkaa ja haluaa,e ttä minä muuttaisin siihen ja maksaisin velan loppuun, niin silti taidan joutua maksamaan niitä veroja, eikö?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta jos kuolleella on ollut esim. henkivakuutus, rahat tupsahtaa edunsaajan tilille aika nopsaan. Silloin vero ei tuota ongelmia. En sitten tiedä, miten menee jos on vaikka paljon rahaa perittävänä ja lisäksi kiinteistöä, niin tuleeko ne rahat kuitenkin nopeasti. Niistähän olisi sitten helppo maksaa perintövero ja järjestää rauhassa kiinteistöjen myyntiä yms.
Kuolleella voi olla myös velkaa, esim. jotain kulutusluottoa, mikä pesän on maksettava. Hautajaisiin menee myös tonni poikineen. Se olikin sitten siinä se henkivakuutus.

Alkuperäinen kirjoittaja kokemusta on:
Mutta jos kuolleella on ollut esim. henkivakuutus, rahat tupsahtaa edunsaajan tilille aika nopsaan. Silloin vero ei tuota ongelmia. En sitten tiedä, miten menee jos on vaikka paljon rahaa perittävänä ja lisäksi kiinteistöä, niin tuleeko ne rahat kuitenkin nopeasti. Niistähän olisi sitten helppo maksaa perintövero ja järjestää rauhassa kiinteistöjen myyntiä yms.
Kuolleella voi olla myös velkaa, esim. jotain kulutusluottoa, mikä pesän on maksettava. Hautajaisiin menee myös tonni poikineen. Se olikin sitten siinä se henkivakuutus.

tai sitten sitä velkaa on NIIIIIIN paljon että miinukselle jää kymmeniä tuhansia.teettää reippaasti puhelintyötä
nimim. kokemusta on!

Ei ollut niin paljoa, mutta tuli vasta puolen vuoden sisään perunkirjoituksesta, joten aloin säästämään samantien. Meitä oli myös useampi perijä, joten ei tullut niin paljon maksettavaa.

Ei mulla olisi kyllä mitään mahdollisuuksia sellaista summaa saada säästöön ilman perintöä :D Joten kyllä joutuisin ottamaan pankista lainaa. Minusta tuntuu että vanhemmillani on keskinäinen testamentti. Eipä oikeastaan kiinnostakaan.

musta koko perintövero on törkeä. Se perittävä henkilö on kuitenki maksanut veroa tuloistaan koko ikänsä. Pitää sitten päästä vielä kuolemastakin hyötymään. Niinkuin ei olis elämästään maksanut tarpeeksi. Ja omaisille todella mukavaa surun keskellä, jos tosiaan joutuu lainoja sun muita ottamaan.

Eikö sitä jossain vaiheessa oltu poistamassa?

Isäni omistaa vanhan moottoripyörän rämän ja kasan rojua sekä vaatteensa, äidilläni on velkaa enemmän kuin omaisuutta. Äiti on tosin vakuuttanut itsensä ja velkansa siten, ettei maksettavaa pitäsi koitua mutta eipä juuri saatavaakaan.

Tæssæ kohtaa onkin hirmu kætevææ ku vnahemmat on eronnu B) Voi realisoida samantein jos (tai siis kun :D) ei ole varaa veroja hoitaa omasta taskusta.

Tosin molemmilla taitaa sen lisæks olla henkivakuutukset ja sææstøjæ. En tiedæ varmaks.

Mutta ei tod ole sææstøssæ tarpeeksi, ettæ ihan omasta pussista maksaisin koko veron.

Alkuperäinen kirjoittaja jybis:
molemmat jo kuolleet ja ei ollut verorahoja säästössä..eipä sitten tarvinnu niitä maksaakkaan.
harmi kun joutuu noita kiemuroita jo tän ikäsenä miettimään ja hoitamaan.
olin justiin täyttänyt 20 kun isä kuoli ja 22v kun äiti lähti.

Mä olin kans 19 ku isä kuoli ja 25 ku äiti kuoli.
Mutta mulla oli varaa perintöveroihin silloin.

No mä mietinkin nyt omalla kohdallani. Vanhemmilla ei ole yhtään velkaa, ja on henkivakuutukset, reippaasti rahallista omaisuutta ja kiinteistöjä. Ilmeisesti rahaa tulisi ensin, ja voisin maksaa niistä perintöverot.

Ei yleensä korvaa ns. luonnollista kuolemaa (eli sydänkohtaus, aivoinfarkti tms.) yli 50- vuotiaasta.

Alkuperäinen kirjoittaja sondersson:
musta koko perintövero on törkeä. Se perittävä henkilö on kuitenki maksanut veroa tuloistaan koko ikänsä. Pitää sitten päästä vielä kuolemastakin hyötymään. Niinkuin ei olis elämästään maksanut tarpeeksi. Ja omaisille todella mukavaa surun keskellä, jos tosiaan joutuu lainoja sun muita ottamaan.

Eikö sitä jossain vaiheessa oltu poistamassa?

Tottakai. Kokoomus poistaisi sen heti. On naurettava vääryys, että kun iso-iso-isä on kerran tehnyt jo työtä, niin miksi kenenkään pitäisi enää alenevassa polvessa vaivaantua.

Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme:

Ei yleensä korvaa ns. luonnollista kuolemaa (eli sydänkohtaus, aivoinfarkti tms.) yli 50- vuotiaasta.

Hmmh, mulle yksi sukulainen "testamenttasi" henkivakuutusrahansa, ja kuoli aivokasvaimeen. Olisko se sitten ollut joku muu kun ihan tavallinen henkivakuutus? Olin melkein lapsi vielä silloin, niin ei ollut ihan selvää toi homma.

Alkuperäinen kirjoittaja jybis:
molemmat jo kuolleet ja ei ollut verorahoja säästössä..eipä sitten tarvinnu niitä maksaakkaan.
harmi kun joutuu noita kiemuroita jo tän ikäsenä miettimään ja hoitamaan.
olin justiin täyttänyt 20 kun isä kuoli ja 22v kun äiti lähti.

Mä olin kans 19 ku isä kuoli ja 25 ku äiti kuoli.
Mutta mulla oli varaa perintöveroihin silloin.

mä taas tiesin ettei mitään tarvii maksaa...

Hmmh, mulle yksi sukulainen "testamenttasi" henkivakuutusrahansa, ja kuoli aivokasvaimeen. Olisko se sitten ollut joku muu kun ihan tavallinen henkivakuutus? Olin melkein lapsi vielä silloin, niin ei ollut ihan selvää toi homma.

Aivokasvain on kai eri juttu (ehkä) ja on niitä erilaisia vakuutuksiakin, jotku korvaa myös sen luonnollisen kuoleman.

Yhteistyössä