G: Jos toinen vanhemmistasi kuolisi nyt, onko sinulla säästössä perintöverorahat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja porvari-ari:
Alkuperäinen kirjoittaja sondersson:
musta koko perintövero on törkeä. Se perittävä henkilö on kuitenki maksanut veroa tuloistaan koko ikänsä. Pitää sitten päästä vielä kuolemastakin hyötymään. Niinkuin ei olis elämästään maksanut tarpeeksi. Ja omaisille todella mukavaa surun keskellä, jos tosiaan joutuu lainoja sun muita ottamaan.

Eikö sitä jossain vaiheessa oltu poistamassa?

Tottakai. Kokoomus poistaisi sen heti. On naurettava vääryys, että kun iso-iso-isä on kerran tehnyt jo työtä, niin miksi kenenkään pitäisi enää alenevassa polvessa vaivaantua.

siis mitä perintö liittyy siihen tarvitseeko tehdä töitä vai ei?

Alkuperäinen kirjoittaja Nollilla tilit:
Alkuperäinen kirjoittaja Essie:
Ei todellakaan :D Mut mä perisinkin pelkkää velkaa :whistle:

Eihän sulla mitään hätiä ole. Velat on henkilökohtaisia. Jos sun vanhempien tileillä ei ole rahaa maksaa velkoja, ne raukenee. :)

Jee :D No mut sit mä saankin kämpällisen kämpällisen kaatopaikalle menevää roinaa :D

Eihän sulla mitään hätiä ole. Velat on henkilökohtaisia. Jos sun vanhempien tileillä ei ole rahaa maksaa velkoja, ne raukenee. :)

Jee :D No mut sit mä saankin kämpällisen kämpällisen kaatopaikalle menevää roinaa :D

Minä annoin kirppisäijien tyhjentää vanhempieni roinat, veivät kaiken ja itseltäni säästyi raivaamisen vaiva. Otin muistoksi vain muutaman astian ja poppanoita, pari hyvää pyyhettä.

Oon työtön ja minkäänlaisia säästöjä ei tuu oleen, kun isä kuolee. 1 sisko on. Taloja jää2 kpl ja maata n. 2hehtaaria (johon kuuluu hieman peltoa ja metsää). Mitä tulee tapahtuun? Minkä verran joudun maksaan, jos haluan asua kyseisessä paikassa?

Mun äiti (eronnut isästäni ja olen ainoa lapsi) kuoli v. 2003. Hänellä oli okt ja auto, ei oikeastaan isompia säästöjä, muutama tonni tilillä. Talon myin pian ja ostin oman asunnon, seuraavana keväänä maksuun tulleet perintöverot, n. 15 000 euroa, maksoin myymällä oman autoni pois ja jätin äidin auton itselleni.

Eihän silloin mitään ongelmaa olekaan, jos perinnön saa itselleen heti perunkirjan laatimisen jälkeen ja verot voi maksaa niistä rahoista/omaisuudesta. Mutta aika harvoin vanhemmat kuolevat samaan aikaan ja yleensä oletuksena on, että pesä pidetään jakamattomana niin kauan kun toinen vanhempi vielä elää (ainakin tällaisen kuvan sain tuosta toisesta keskustelusta). Silloin lapset saavat perintöverot maksettavakseen mutta eivät sitä omaisuutta, josta ne voisi maksaa. Nykyään moni suurten ikäluokkien edustaja omistaa velattoman kiinteistön, kesämökin, auton jne. Näistä kaikista kertyy melkoinen summa perintöveroa, joten kannattaa vähän jo etukäteen miettiä että miten niistä sitten selviää muutaman kuukauden varoitusajalla.

Kuinka pian vanhemman kuolemasta verot tulee maksettaviksi? Onko ne kaikki maksettava kerralla? Ex-mies on luvannut maksaa verot koska meidan yhteisille lapsillehan ne minunkin perinnot menee, tavalla tai toisella.

Minulla siis tilanne se etta toinen vanhempi on kuollut jo aikoja sitten. Omaisuus paatettiin jattaa jakamatta kunnes toinenkin kuolee. Ymmarsinko oikein etta tasta jo kuolleen vanhemman osuudesta on verot odottamassa? Vai verotetaanko koko osuus sitten kun elossa oleva kuolee?

Alkuperäinen kirjoittaja edessa sekin:
Kuinka pian vanhemman kuolemasta verot tulee maksettaviksi? Onko ne kaikki maksettava kerralla? Ex-mies on luvannut maksaa verot koska meidan yhteisille lapsillehan ne minunkin perinnot menee, tavalla tai toisella.

Minulla siis tilanne se etta toinen vanhempi on kuollut jo aikoja sitten. Omaisuus paatettiin jattaa jakamatta kunnes toinenkin kuolee. Ymmarsinko oikein etta tasta jo kuolleen vanhemman osuudesta on verot odottamassa? Vai verotetaanko koko osuus sitten kun elossa oleva kuolee?

Verot maksetaan muutaman kuukauden kuluessa perunkirjasta eli toisesta vanhemmastasi on jo (toivottavasti) verot maksettu, muuten tulee aika paljon korkoja päälle... Sitten kun elossa oleva vanhempi kuolee, niin verot tulevat maksettavaksi ainostaan siitä jäljellä olevasta puoliskosta, joka osituksessa aikoinaan katsottiin olevan puolison omaa omaisuutta eikä perintöä.

No oeln kyllä miettinyt miten mahtaa onnistua. Ongelmaksi saattaa lähinnä muodostua se, että pitäisi pystyä täysin varattomalta sisarelta lunastamaan myös hänen osuutensa suvun vanhasta kesäpaikasta.

Käsittääkseni et saa mitään ottaan edes irtaimistosta, jos et ota velkojakaan. Olen selvitellyt, koska vanhempani kuoli juuri ja perin kuudesosan kiinteistöstä, jonka arvo olisi n. 200 000 ja siitä on velkaa n. 100 000 :(. Ei tullut perintöveroa tässä tapauksessa. Pieni henkivakuutussumma tuli vaikka kuolinsyy oli infarkti.

minulla oli varaa hautajaisiin ym. kuluihin, jotka ovat yllättävän suuria, mutta sisaruksillani ei ollut. Kurjia tilanteita! Itse olen mieheni kanssa tehnyt hallintaoikeustestamentin, siihen erityissäädöksen, jolla mieheni lapset eivät joudu odottamaan loputtomiin omaa osuuttaan. Lisäksi olemme tehneet erillisjärjestelyjä mm. edunvalvojan ja ex-puolison ehdottoman poissulkemisen lasten varoista kaikissa olosuhteissa. Selvää on, että asian hoiti lakimies.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja edessa sekin:

Verot maksetaan muutaman kuukauden kuluessa perunkirjasta eli toisesta vanhemmastasi on jo (toivottavasti) verot maksettu, muuten tulee aika paljon korkoja päälle... Sitten kun elossa oleva vanhempi kuolee, niin verot tulevat maksettavaksi ainostaan siitä jäljellä olevasta puoliskosta, joka osituksessa aikoinaan katsottiin olevan puolison omaa omaisuutta eikä perintöä.

Gulp, en ole tietoinen etta mitaan veroja olisi maksettu. Asianajaja kehotti jattamaan pesan jakamatta "koska se on verotuksellisesti huokeampi" etta koko pesa jaetaan ja sitten maksetaan verot.
Hitto, millainenhan murskavero siita raukeaa maksettavaksi kun maaomaisuutta jaa kullekin aika lailla...

Muuten, mitenhan tuon maaomaisuuden kanssa; minka mukaan sen arvo lasketaan? Alue on talla hetkella kaavoittamaton mutta kunta on sinne kovasti kaavaa vankaamassa mutta se taitaa jaada tekematta koska juttu on niin riitainen eika pakollakaan todennakoisesti sita tee.
Lasketaanko arvo siis sen mukaan mika se silloisella hetkella on , eli nyt metsa-peltoaluetta eika siis tontteja (mika nostaisi maanarvon kymmenien kertaisesti)?

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Käsittääkseni et saa mitään ottaan edes irtaimistosta, jos et ota velkojakaan. Olen selvitellyt, koska vanhempani kuoli juuri ja perin kuudesosan kiinteistöstä, jonka arvo olisi n. 200 000 ja siitä on velkaa n. 100 000 :(. Ei tullut perintöveroa tässä tapauksessa. Pieni henkivakuutussumma tuli vaikka kuolinsyy oli infarkti.

minulla oli varaa hautajaisiin ym. kuluihin, jotka ovat yllättävän suuria, mutta sisaruksillani ei ollut. Kurjia tilanteita! Itse olen mieheni kanssa tehnyt hallintaoikeustestamentin, siihen erityissäädöksen, jolla mieheni lapset eivät joudu odottamaan loputtomiin omaa osuuttaan. Lisäksi olemme tehneet erillisjärjestelyjä mm. edunvalvojan ja ex-puolison ehdottoman poissulkemisen lasten varoista kaikissa olosuhteissa. Selvää on, että asian hoiti lakimies.

Jos se jälkeen jäävä roina on arvotonta, ei sitä lasketa mukaan mihinkään velanmaksujuttuihin. Arvotavara on asia erikseen. Eli normaalit pikkumuistot saa ottaa, tää on fakta juttu.

Alkuperäinen kirjoittaja Tieto on valtaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Jos se jälkeen jäävä roina on arvotonta, ei sitä lasketa mukaan mihinkään velanmaksujuttuihin. Arvotavara on asia erikseen. Eli normaalit pikkumuistot saa ottaa, tää on fakta juttu.

Okei, no sehän on inhimillistä ja positiivista sentään - monen aika ikävän kiemuran jälkeen...

Ei taitaisi olla. Mutta en pidä ongelmana, sillä vanhemmillani on kaksi asuntoa. Mä voin ottaa sen toisen :D

Mutta jos käteistä ei tule perinnön mukana riittävästi, niin otan varmaan lainan ja pidän asunnon yhä sijoitusasuntona (kerrostalokämppä ). Omakotitalon kyllä myisin, sillä se vaatii huoltamistä eri tavalla.

Mutta jos en ota vastaan perintöä, niin lapsellani ei ole toki omaisuutta eli pitää myydä.

Yhteistyössä