G: Jos toinen vanhemmistasi kuolisi nyt, onko sinulla säästössä perintöverorahat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja edessa sekin:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja edessa sekin:
Kuinka pian vanhemman kuolemasta verot tulee maksettaviksi? Onko ne kaikki maksettava kerralla? Ex-mies on luvannut maksaa verot koska meidan yhteisille lapsillehan ne minunkin perinnot menee, tavalla tai toisella.

Minulla siis tilanne se etta toinen vanhempi on kuollut jo aikoja sitten. Omaisuus paatettiin jattaa jakamatta kunnes toinenkin kuolee. Ymmarsinko oikein etta tasta jo kuolleen vanhemman osuudesta on verot odottamassa? Vai verotetaanko koko osuus sitten kun elossa oleva kuolee?

Verot maksetaan muutaman kuukauden kuluessa perunkirjasta eli toisesta vanhemmastasi on jo (toivottavasti) verot maksettu, muuten tulee aika paljon korkoja päälle... Sitten kun elossa oleva vanhempi kuolee, niin verot tulevat maksettavaksi ainostaan siitä jäljellä olevasta puoliskosta, joka osituksessa aikoinaan katsottiin olevan puolison omaa omaisuutta eikä perintöä.

Gulp, en ole tietoinen etta mitaan veroja olisi maksettu. Asianajaja kehotti jattamaan pesan jakamatta "koska se on verotuksellisesti huokeampi" etta koko pesa jaetaan ja sitten maksetaan verot.
Hitto, millainenhan murskavero siita raukeaa maksettavaksi kun maaomaisuutta jaa kullekin aika lailla...

Muuten, mitenhan tuon maaomaisuuden kanssa; minka mukaan sen arvo lasketaan? Alue on talla hetkella kaavoittamaton mutta kunta on sinne kovasti kaavaa vankaamassa mutta se taitaa jaada tekematta koska juttu on niin riitainen eika pakollakaan todennakoisesti sita tee.
Lasketaanko arvo siis sen mukaan mika se silloisella hetkella on , eli nyt metsa-peltoaluetta eika siis tontteja (mika nostaisi maanarvon kymmenien kertaisesti)?

Kannattaa jakaa pesä ja maksaa ennen kaavoitusta.

Eipä olisi rahaa mitään perintöveroja maksella. Mä tiedän, että kaikki kuolee joskus. Mutten ole varautunut siihen muuta, kuin miehen kanssa oman asuntolainan osalta. Vanhempiemme kuolemaan emme ole varautuneet millään lailla, se on sitten sen ajan murhe. Mulla ei ole taipumusta murehtia tuollaisia etukäteen, koska asioilla on taipumus järjestyä jollain lailla.

Yhteistyössä