G: Hygienia! Kuinka usein...

"nuuh"
a) suihku, työpäivinä 2/vrk ja vapaalla kerran
b) hampaat, 4 kertaa päivässä
c) rintsikat, työpäivinä joka päivä. Kotona ei hikoiluta niin että tarvis joka päivä vaihtaa.
d) pyyhkeet (kylpy- ja käsi&keittiö) joka toinen päivä
e) joka päivä
 
Mulle tuo suihku kerran päivässä on kyllä ihan ehdoton. Käyn miehen kanssa monesti pyörällä kauppareissulla, lenkkeilytän koirat useamman kerran päivässä, ulkoillaan lasten kanssa (luistelu, leikkipuistot) ja käyn salilla n. 2-3 kert viikossa. Todellakin on tarve peseytyä päivittäin!

Muutaman kerran viikossa suihkuttelijat, poistutteko kotoanne joka päivä?
 
viaraas
a) käyt suihkussa? - Parin, kolmen päivän välein. Kesällä useammin ja toki aina lenkkien/fyysisten rasitusten jälkeen.
b) peset hampaat? - Aamuin illoin, joka päivä.
c) vaihdat rintsikat puhtaisiin? harvoin. Ehkä kerran kuussa.
d) vaihdat kylpypyyhkeet? - Kerran kuussa.
e) peset WC:n? - Parin viikon välein.

Pienenä näkökulmana;
Kotihoidon asiakkaat käyvät suihkussa keskimäärin kerran viikossa. Jos asiakas kieltäytyy, jää suihku siltä viikolta väliin ja kokeillaan uudelleen taas seuraavalla viikolla.
Muistamattomat asiakkaat eivät pese hampaita eivätkä hoitajat ehdi tätä valvoa. Ei aamuin eikä illoin. Omasta hygieniastaan huolehtivat (ja muistavat) saattavat purukalustonsa/proteesinsa pestä kerran päivässä.
Siivouspalvelu käy keskimäärin kerran kuussa. Eli mm wc:n pesu hoituu kerran kuussa. Jos siivouspalvelua ei ole, todennäköisemmin sitäkin harvemmin elleivät omaiset sitä hoida.
 
Pienenä näkökulmana;
Kotihoidon asiakkaat käyvät suihkussa keskimäärin kerran viikossa. Jos asiakas kieltäytyy, jää suihku siltä viikolta väliin ja kokeillaan uudelleen taas seuraavalla viikolla.
Muistamattomat asiakkaat eivät pese hampaita eivätkä hoitajat ehdi tätä valvoa. Ei aamuin eikä illoin. Omasta hygieniastaan huolehtivat (ja muistavat) saattavat purukalustonsa/proteesinsa pestä kerran päivässä.
Siivouspalvelu käy keskimäärin kerran kuussa. Eli mm wc:n pesu hoituu kerran kuussa. Jos siivouspalvelua ei ole, todennäköisemmin sitäkin harvemmin elleivät omaiset sitä hoida.
Juu, tiedän tilanteen.. ihan kamalaa. Vanhukset kyllä ansaitsevat parempaa huolenpitoa ja enemmän määrärahoja hoitoonsa ja tukeensa. Ei voi olettaa, että muutama hoitaja pystyy huolehtimaan valtavasta ryhmästä heikossa kunnossa olevista vanhuksista.

Kaikki kunnioitus ja tuki näille arvokasta hoitotyötä tekeville ihmisille! Kyllä sitä viimeistään silloin ymmärretään työn merkitys, kun ollaan itse sairaalasängyssä vaippa jalassa.
 
a) käyt suihkussa?- Joka ilta, mutta hiukset pesen vain 2-3krt viikossa
b) peset hampaat?- vähintään kahdesti päivässä
c) vaihdat rintsikat puhtaisiin?-joka aamu panen puhtaat päälle
d) vaihdat kylpypyyhkeet?-joka suihkun jälkeen
e) peset WC:n?-joka päivä/vähintään joka toinen
 
virvatuli
a) käyt suihkussa? - Vähintään kerran päivässä
b) peset hampaat? - Aina aamulla ja illalla, joskus pesen siinä välissäkin
c) vaihdat rintsikat puhtaisiin? - Joka toinen päivä, urheilurintsikat joka käyttökerran jälkeen
d) vaihdat kylpypyyhkeet? - Kerran viikossa
e) peset WC:n? - Kerran viikossa
 
lömmt
Juu, tiedän tilanteen.. ihan kamalaa...
Toisaalta hoitotyössä ihmisten erilaisuuden tämänkin asian osalta huomaa selvästi. Toiselle vallan mainiosti riittää se että koko suihkuun pääsee kerran viikossa (jopa harvemmin) toisella esim. hiukset vaatisi pysyäkseen puhtaina päivittäistä tai vähintään 3 kertaa viikossa pesua. Jollekin ei voisi kuvitellakaan laittavansa samoja alusvaatteita seuraavana päivänä kun joku pitää ongelmitta ja hajuitta esim. niitä rintsikoita yötä päivää viikon eli suihkupesujen välin.
 
äippä 76
Kuinka usein käyt hammaslääkärissä?
No hammaslääkärissä oon käyny viimeks 2001. Mutta hammashygienistillä käyn joka toinen tai kolmas vuosi. Ei ole kuulemma tarvetta käydä useammin. Olen aina ollut "huono" pesemään hampaitani, on tässä tullut mieleen että oisko hampaat pysyny sen takia niin hyvinä kun en ole niitä joka välissä hinkuttamassa. Ei ne pakenevat ikenet ole ainoa mitä liian usein tapahtuvasta hampaitten pesusta saattaa tulla. Olen myös kysellyt että haiseeko mun henki eikä se kuulemma haise. (mielipide siis ystäviltä ja puolisolta).

Poistun kyllä kotoa enkä ole mikään haiseva possu jota pitää karttaa. Kaikilla ei hiki haise tai ei hikoile. En ymmärrä tätä nykyään tapahtuvaa koko ajan itsensä pesemistä ja ylihygieenisyyttä ylipäätään. Te jotka käytte joka päivä kerran tai useammin suihkussa, käytättekö aina pesuainetta? Mitä sellaista tapahtuu esim. yöllä että jos illalla on käynyt suihkussa niin aamulla pitää taas käydä suihkussa? Paljonko teillä kuluu rasvoja?

Mites sitte mitä te ylipesijät syötte? Miten se kaikki sonta mitä lykkäätte kehoonne suun kautta? Eikö se vaikuta paljon enemmän kehoon ja sen toimintaan ja sitä myötä myös haisemiseen jne.
 
vierasdf
Alkuperäinen kirjoittaja äippä 76;29579883:
Olen aina ollut "huono" pesemään hampaitani, on tässä tullut mieleen että oisko hampaat pysyny sen takia niin hyvinä kun en ole niitä joka välissä hinkuttamassa. .
No ei johdu pesemättömyydestä. Mm. se vaikuttaa, onko saanut kariesbakteeritartunnan jo ihan pikkulapsena/vauvana, syljen koostumus, hammaskiille (jossa voi olla synnynnäisesti varioita, kehityshäiriöitä) ym. Toisilla on "paremmat hampaat" :)

Mulla on jo pikkulapsena reikiintyneet ja kiillevaurioiset hampaat, ja huonosti peseminen vain lisää suun ongelmia. Jouduin senkin kokemaan, kun en pystynyt pahan raskauspahoinvoinnin takia pesemään hampaita niin hyvin kuin olisin halunnut. Tuli pieniä reiän alkuja, hammaskiveä, ientulehdusta... Ongelmat onneksi korjaantuivat kun pystyin taas pesemään ja puhdistamaan hampaat kunnolla.
 
"äipppä"
Alkuperäinen kirjoittaja äippä 76;29579883:
No hammaslääkärissä oon käyny viimeks 2001. Mutta hammashygienistillä käyn joka toinen tai kolmas vuosi. Ei ole kuulemma tarvetta käydä useammin. Olen aina ollut "huono" pesemään hampaitani, on tässä tullut mieleen että oisko hampaat pysyny sen takia niin hyvinä kun en ole niitä joka välissä hinkuttamassa. Ei ne pakenevat ikenet ole ainoa mitä liian usein tapahtuvasta hampaitten pesusta saattaa tulla. Olen myös kysellyt että haiseeko mun henki eikä se kuulemma haise. (mielipide siis ystäviltä ja puolisolta).

Poistun kyllä kotoa enkä ole mikään haiseva possu jota pitää karttaa. Kaikilla ei hiki haise tai ei hikoile. En ymmärrä tätä nykyään tapahtuvaa koko ajan itsensä pesemistä ja ylihygieenisyyttä ylipäätään. Te jotka käytte joka päivä kerran tai useammin suihkussa, käytättekö aina pesuainetta? Mitä sellaista tapahtuu esim. yöllä että jos illalla on käynyt suihkussa niin aamulla pitää taas käydä suihkussa? Paljonko teillä kuluu rasvoja?

Mites sitte mitä te ylipesijät syötte? Miten se kaikki sonta mitä lykkäätte kehoonne suun kautta? Eikö se vaikuta paljon enemmän kehoon ja sen toimintaan ja sitä myötä myös haisemiseen jne.
Lactolinella pesen, siinä on iholle ystävällinen ph. Rasvoja en käytä muuta kuin kasvoille. Ja kaikki hikoilee, taidat olla melkoinen luonnonoikku kun et hikoilekkaan. Sillä hikoilulla kun on aika tärkeitä tehtäviä; viilentää kehoa ja poistaa kuona-aineita kehosta....

Sontaa en ole koskaan syönyt. Noin muuten syön ihan lautasmallin mukaan.

Ja ps. En mä välttämättä kaverille sanois että sun henki haisee oikeesti sonnalle, vaikka se asiaa kysyiskin.
 

Yhteistyössä