G: hölmöimmät fobiat

jjjas
Mulla on mielestäni aika paha matofobia. En tiedä, mistä se on tullut, sillä ainakin pienenä tykkäsin ihan ns. leikkiä madoilla, laittelin niitä purkkeihin ja hoidin. Mutta vanhemmiten se on pahentunut vain, nykyään esim. kun kädessäni oli n. millin pituinen valkoinen pieni mato, aloin kiljua ja juoksin äkkiä pois, ja kyseiselle sohvalle missä olin istunut mato kädessä ja kai tiputtanut sen madon, en enää mennyt istumaan. Vedet valui vain silmistä ja kädet tärisi vielä puoli tuntia kyseisen jutun jälkeen. Ja näin on käynyt kaksi kertaa. Sitten jos katson esim. pelkokerrointa, jossa syödään niitä matoja suunnilleen kokoajan, niin jos siellä on sellaista matojen/toukkien syöntiä, en pysty ollenkaan katsomaan. Jos vain ajattelenkin matoa niin tulee hirveä olo. Ja yleensä alan kiljua. Ja joskus koulusta kotiin tullessa kun kaverini otti maasta käteen toukan, ja käveli se kädessä, niin itse kävelin varmaan metrin päässä hänestä. Jep, ottakaa kantaa.

Ahtaanpaikankammoakin taitaa olla, sillä esim. hississä en pysty olemaan kovinkaan kauaa. En nyt muista esimerkkejä mutta kyllä jos on vaikka ahtaassa tilassa niin tulee heti ahdistava olo.

Samoin korkeanpaikankammo on tullut tässä kesällä ihan ja vaikka olin vain n. kahden-viiden metrin korkeudessa niin kokoajan pelotti että tipun sieltä ja kaverini vain nauroi.
 
jjjas
"Jos uin järvessä (en ole sitä kylläkään tehnyt vuosiin ) niin en missään nimessä koske pohjaan. Aina laiturilta uimaan ja pikku lenkki ja äkkiä laiturille takaisin, koskematta pohjaan, vaikka kuinka matalalla laituri olisikin. Ja en voi uida myöskään jos on kaisloja tai muita kasveja. Meressäkään en uskalla uida kuin vähän. Uima-altaat on mun juttu!"

jep, sama. ;s
 
Olen alkanut, varsinkin lapsen syntymän jälkeen, pelkäämään kuolemaa ja elämän lyhyttä kestoa. Mua harmittaa, jos iltaisin katson telkkaria, tai huomaan, että viikko mennyt tosi nopeesti, niin tulee tunne, että elämä valuu hukkaan..=( Ilmaston lämpeneminen ja kaikki lopullinen pelottaa ja ahdistaa..
 
Pelkään lumiauroja, olen ihan varma kun kävelen ja semmoinen huristaa ohi että se ei näe minua ja ne kaikki lumet lentää päälleni ja hautaudun lumikasan alle tai sitten se vehje ajaa mun päälle! Sitten pelkään esim. risteyksissä kävellä auton takaa/edestä joka odottaa tielle pääsyä, oon ihan vakuuttunu että se kuski pimahtaa ja peruuttaa/ajaa suoraan yhtäkkiä mun ylitte...Sitten on nää peruspelot eli hämähäkit yms öttömönkiäiset.
 
pampara
Alkuperäinen kirjoittaja Sarmiina:
Ai nii, unohdin ihahn kokonaan. Mä en tykkää yhtään olla pienessä veneessä, koska mulla on korkeanpaikan kammo, ja se vesi on syvää, eli olen korkealla :D ukko on mieletön paatti-ihminen, ja nauraa tolle aina..
eikö isossa veneessä sitten pelota? olet vielä "korkeammalla"?

 
Pahinta mitä tiedän on istua autossa jossain moottoritiellä missä ajetaan kovaa ja sit vaihdellaan kaistaa ja ohitellaan.

Sit toinen on neulat. En mä sitä pistämistä niinkään pelkää vaan sitä teräksistä, terävää esinettä joka saa veren valumaan ulos ruumiista. Mun silmissä se neula näyttää ihan aidan seipään kokoiselta :ashamed:

Kolmas on sit lasten menettämisen pelko. Ilman mitään järjellistä syytä mä pelkään tajuttomasti et lapsille tapahtuu jotain. Siksi välillä en pysty edes kotoa poistumaan, kun ajattelen että mun on aina oltava kotona jos lapsille tapahtuu kouluaikana jotain niin olen ainakin lähellä. Koulu on 100m päässä kodista.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja PainStain:
Alkuperäinen kirjoittaja niba:
En ui järvessä niin syvällä etten näe pohjaa. Koska en tiedä mitä siellä pohjassa on. :p Noh, kaks kesää kyllä jo niin menny, etten oo ollenkaan järvessä käyny.
Sama! En ui "mustassa vedessä", ja pelkään vedenalaisia isoja kiviä lähes hysteerisesti x).
Mulla kans vedenalaisten isojen kivien pelko!! Ne vaan on niin kammottavia! Enkä siis pelkää veneellä karille jäämistä, vaan sitä, miltä ne kivet näyttää. Mitä syvemmällä ja mitä isompi kivi sen hirvittävämpi! Vaikea selittää.
 
yöks
Klovnit, pellet ja liian ihmismäiset nuket hrr.....

ja sit tylsät korkeapaikka ja hämähäkit. Nämä kaksi fobiaa on oikeasti melko voimakkaita ja tapan aina hämähäkin kun näen sellaisen kotona, mökissä tms... :(
 
vieras
tätä ketjuahan on oikeastaan hyvä lukea, ei enää tunne olevansa yksin pelkojensa kanssa. mä pelkään korkeita paikkoja, pimeää, kuolemista, kipua. en nyt tiedä, onko noi mitenkään outoja pelkoja, mutta voimakkaita silti.
 
jjjas
oii, nyt huomaa miten paljo mullaki on pelkoja ku lukee näitä:D
siis tuon mato-homman lisäksi pelkään myös aivan tajuttomasti uida järvessä nykyään, tai siis ku kokoajan aattelee et siel on jtn iilimatoja. ja muta, hyi kauheeta, jos oon syvemmällä järvessä (jossa harvoin olen koska en tahdo mennä sinne) niin en todellakaan halua sukeltaa siellä tai koskea pohjaan, jos siellä on mutaa tms. :s
 
Seikkailija Dora
pelkään näppylöitä ja ihottumaa. jopa semmosta mitä muistuttaa ihottumaa ällöttää mua. esim. hernekiettoa keittäessä kun kuoret lähtee irti. :x

pelkään myös että sanon tai teen jotain mitä en ite pysty kontrolloimaan. tuskin semmosta edes tapahtuu mutta ei ikinä tiiä. :|
 
Miimi
Alkuperäinen kirjoittaja josssssssu:
Alkuperäinen kirjoittaja Annu:
Alkuperäinen kirjoittaja Ilmapallo:
Kammoan ilmapalloja :/
Sama! Mistähän tämä johtuu?! Pelkään kuollakseni sitä, että pallo posahtaa...mukava ku noita lasten synttäreitä on jatkuvasti...


itse olen 13 ja kammoan ilmapalloja kamalasti :s
Täälä myös yksi ilmapallokammoinen... Pelkään sitä, että ne poksahtavat ja säikähdän. Pelkään muutenkin kaikkia äkillisiä kovia ääniä.

 
Mä pelkään rappusia, Koskaan en ole pudonnu, mutta tarkkana oon aina kun rappusia joudun kulkemaan.
Ja tosiaan pohjaan ei voi koskeak un ui luonnonvesissä :x

Mun ystäväni pelkää perhosia ihan tosissaan.
 
Minä pelkään klovneja ja hämähäkkejä. Jopa hämähäkin tappaminen on vaikeaa, kun pelkään että jos menen kahta metriä lähemmäksi, se hyppää salamannopeasti ja puree minua naamaan :ashamed: Tiedostan että se on täysin järjetöntä, muttei se yhtään helpota tilannetta.
 

Yhteistyössä