G: Antaisitko toisen naisen imettää vauvaasi, jos vaihtoehtona olisi, että vauva joutuisi huutamaan nälkäisenä?

Antaisitko ystäväsi imettää vauvaasi, jos vauva huutaisi nälkäisenä eikä korviketta olisi?

  • Kyllä

    Ääniä: 32 69,6%
  • En

    Ääniä: 10 21,7%
  • En tiedä

    Ääniä: 6 13,0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    46
Minulla taas ei ole koskaan ollut korviketta ja pulloa mukanani, kun olen jossakin kulkenut, esim. kyläillyt ystävän luona. Vauvani eivät ole pullosta syöneet. Periaatteessa kohdalleni olisi voinut sattua esim. äkillinen sairaskohtaus tms. onnettomuus ja henkilön, jonka hoteisiin vauvani olisi jäänyt, olisi pitänyt jollakin tavalla hoitaa ruokinta. Näin äkkiseltään vauvan kannalta paras henkilö hoitajaksi olisi ollut joku imettävistä ystävistäni. Tuttu ruokailutapa, vaikka sitten eri henkilön rinnalta, olisi luullakseni ollut kuitenkin parempi kuin pullo, joka sai aikaan perusteellisen hämmennyksen ja lopulta raivarin, syöttäjästä riippumatta.
 
"sipsi"
Nyt minä toistan itseäni, mutta en voi ymmärtää, miten tästä asiasta (mielikuvituksellisesta täysin vailla todenpohjaa olevasta asiasta) on riittänyt aineksia näin helkutin pitkään soppaan :)

Ihan yhtä todennäköinen tilanne, kuin jos alkaisin miettiä mitä meidän perhe tekisi (en voi ottaa imetystä aiheeksi, anteeksi, kun imetys loppui jo liki 15v sitten) jos tuohon naapurin lähipellolle laskeutuisi vaikkapa Usalainen avaruussatelliitti...
 
"Vieras"
[QUOTE="vieras";28888606]Sanoit ettei lapseton voi ymmärtää koska tällä ei lasta ole.[/QUOTE]

Niin, ei voi ymmärtää ometyksen syvintä olemusta. En minäkään ymmärrä jotain sellaista ihan täysin, mitä en ole kokenut. Voin kuvitella ymmärtäväni, mutta en oikeasti ymmärrä.
 
"vieras"
[QUOTE="Vieras";28888810]Niin, ei voi ymmärtää ometyksen syvintä olemusta. En minäkään ymmärrä jotain sellaista ihan täysin, mitä en ole kokenut. Voin kuvitella ymmärtäväni, mutta en oikeasti ymmärrä.[/QUOTE]

Ymmärtää sen tarkoituksen (=vauvan ruokkiminen) silti.
 
Minäkin haluaisin kuulla niitä akuutteja tilanteita joita voi olla useitakin.

Kotona miulla oli aina pullo ja korviketta. Kotoa kun lähdin lapsen kanssa hoitolaukussa kulki myös aina pullo ja korvike. Ja ilman hoitolaukkua en koskaan astunut ovesta ulos.
Esikoista täysimetin 4,5kk ja kolmea seuraavaa 6kk. Vauvan kanssa liikkuessani minulla oli pullo ja maitoa mukana vain esikoisen ensimmäiset viikot. Kotonakaan ei ole aina ollut korviketta -eikä sitä olla koskaan tarvittukaan. Yhtään edes "läheltä piti"-tilannetta ei ole tullut, siis sellaista että vauvalla olisi nälkä eikä ruokaa lähellä.

Kaksi lapsista on sellaisia joita olen jättänyt välillä isälleen tai jollekin muulle läheiselle hoitajalle, silloinkin varattu maitomäärä on aina ylittänyt komeasti tarpeen.

Kuopus täyttää huomenna 9kk ja pärjää siis jo pidempiäkin aikoja ilman maitoa jos on tarvis, varmasti kerkiää korvikkeen hakea ilman että tarvii nälässä olla vaikka sitten yllättäin kuolisin.

Kovin todennäköisinä en näitä tilanteita siis pidä missä tarvisi miettiä toisen lapsen imetystä.
 
[QUOTE="Vieras";28888810]Niin, ei voi ymmärtää ometyksen syvintä olemusta. En minäkään ymmärrä jotain sellaista ihan täysin, mitä en ole kokenut. Voin kuvitella ymmärtäväni, mutta en oikeasti ymmärrä.[/QUOTE]

Mikä se imetyksen syvin olemus sitten on? Tuntuu että sekin vaihtelee niin kovasti miten kukin on tuon kokenut.
 
"sipsi"
Mikä se imetyksen syvin olemus sitten on? Tuntuu että sekin vaihtelee niin kovasti miten kukin on tuon kokenut.

Totta, nimenomaan kokenut. Oman olen saanut kasvatettua jo isoksi hienoksi tytöksi, ja luulen, ettei tuolla 10 kk imetyksellä siihen kuitenkaan hirveästi merkitystä ollut. Onko ylipäätään edes tarpeellista kaikkea syvimmän olemuksen kannalta pohtia.

Ja nyt otan oman lusikan sopasta pois, ja jatkan ketjujen kahlaamista ennen nukkumaanmenoa :)
 
"Vieras"
Minulla taas ei ole koskaan ollut korviketta ja pulloa mukanani, kun olen jossakin kulkenut, esim. kyläillyt ystävän luona. Vauvani eivät ole pullosta syöneet. Periaatteessa kohdalleni olisi voinut sattua esim. äkillinen sairaskohtaus tms. onnettomuus ja henkilön, jonka hoteisiin vauvani olisi jäänyt, olisi pitänyt jollakin tavalla hoitaa ruokinta. Näin äkkiseltään vauvan kannalta paras henkilö hoitajaksi olisi ollut joku imettävistä ystävistäni. Tuttu ruokailutapa, vaikka sitten eri henkilön rinnalta, olisi luullakseni ollut kuitenkin parempi kuin pullo, joka sai aikaan perusteellisen hämmennyksen ja lopulta raivarin, syöttäjästä riippumatta.
Ei mullakaan tämä toinen huoli korviketta, koskaan ei ole huolinut kun olen ollut paikalla. Pari kertaa ottanut isältään kun olen joutunut olemaan pidempään poissa, mutta tuolloinkin vain noin 20-30ml eli sen verran että hieman nälkä helpottaa. Siitä huolimatta korvike ja pullo kulkee aina vauvan mukana, vaikka olisin itsekin paikalla. Tykkään ennakoida, ei olis yhtään rento olo ilman noita varusteita.
 
"Vieras"
Mikä se imetyksen syvin olemus sitten on? Tuntuu että sekin vaihtelee niin kovasti miten kukin on tuon kokenut.
Vaihtelee takuulla kuten tästäkin jo huomaa. Toisille sillä on syvempi merkitys kuin toisille, mulle se ei ole koskaan ollut pelkästään yksi keino ruokkia lapsi. Sen takia en toisten lapsia imettäisikään jos ei olisi hengenlähtö kyseessä. Enkä osaa selittää, se vaan on sellainen tunne. Että tämä on mun lapsi ja minä hänet rinnallani ruokin. Alkukantainen vaisto? Mene, tiedä :)
 
[QUOTE="Vieras";28888810]Niin, ei voi ymmärtää ometyksen syvintä olemusta. En minäkään ymmärrä jotain sellaista ihan täysin, mitä en ole kokenut. Voin kuvitella ymmärtäväni, mutta en oikeasti ymmärrä.[/QUOTE]

Minä oon imettänyt, mutta en minä siitä mitään "syvintä olemusta" löytänyt. Ruokin vauvan, that's it.
Toki se voi olla jollekin jotain muuta, mutta ei me kaikki koeta asiaa samoin, eikä todellakaan näin fanaattisesti. Mulla ei oo tuohon alkuperäiseen kysymykseen ees mitään mielipidettä ja kyllä ihmettelen, miksi lapsettomia(kin) ihmisiä asia näin paljon jaksaa kiinnostaa :D No, meitä on moneksi!
 
Mikä se imetyksen syvin olemus sitten on? Tuntuu että sekin vaihtelee niin kovasti miten kukin on tuon kokenut.
Tuntuu tosiaan vaihtelevan suurestikin eri yksilöiden välillä. Mulle se on ollut ruokintaa, läheisyyttä, hellyyttä, jotakin erityistä ja voimakas side minun ja lapseni välillä. Tästä huolimatta en vierasta ajatusta siitä, että minun ollessani estynyt joku muu antaa lapselleni sen ravinnon ja sylin. En koe minun ja lapseni muodostaman "taikapiirin" siinä rikkoutuvan, koska se muodostuu enimmäkseen tunnesiteestä.
 
"Vieras"
Minä oon imettänyt, mutta en minä siitä mitään "syvintä olemusta" löytänyt. Ruokin vauvan, that's it.
Toki se voi olla jollekin jotain muuta, mutta ei me kaikki koeta asiaa samoin, eikä todellakaan näin fanaattisesti. Mulla ei oo tuohon alkuperäiseen kysymykseen ees mitään mielipidettä ja kyllä ihmettelen, miksi lapsettomia(kin) ihmisiä asia näin paljon jaksaa kiinnostaa :D No, meitä on moneksi!
Onko fanaattinen, jos ei halua kenenkään imettävän omaa lastaan puolen tunnin takia? Mun mielestä fanaattisuutta taas on imettää toisen lapsi ilman lupaa puolen tunnin takia.

Korvike kunniaan näissä tilanteissa niin ei tarvitse tapella! :)
 
juuri näin
Tuntuu tosiaan vaihtelevan suurestikin eri yksilöiden välillä. Mulle se on ollut ruokintaa, läheisyyttä, hellyyttä, jotakin erityistä ja voimakas side minun ja lapseni välillä. Tästä huolimatta en vierasta ajatusta siitä, että minun ollessani estynyt joku muu antaa lapselleni sen ravinnon ja sylin. En koe minun ja lapseni muodostaman "taikapiirin" siinä rikkoutuvan, koska se muodostuu enimmäkseen tunnesiteestä.
PEESI.
 
[QUOTE="Vieras";28889077]Onko fanaattinen, jos ei halua kenenkään imettävän omaa lastaan puolen tunnin takia? Mun mielestä fanaattisuutta taas on imettää toisen lapsi ilman lupaa puolen tunnin takia.

Korvike kunniaan näissä tilanteissa niin ei tarvitse tapella! :)[/QUOTE]

Eikun tämä keskustelu on fanaattinen ja minua ihmetyttää se. Mä sanoin jo, ettei mulla ole edes mielipidettä koko asiaan :D
 
"Vieras"
Eikun tämä keskustelu on fanaattinen ja minua ihmetyttää se. Mä sanoin jo, ettei mulla ole edes mielipidettä koko asiaan :D
Kivahan se on välillä vääntää, enemmän itsekin jankutan sen takia että aloittaja suostuisi hyväksymään eriävät mielipiteet, mutta se taitaa olla turhaa :D ja nyt koisaamaan että jaksaa yöllä imettää kun tarve iskee. Onneksi on korviketta kaapissa jos minulle yöllä joku rintatukos iskee molempiin rintoihin... ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Neydan
"vieras"
[QUOTE="Vieras";28888964]Vaihtelee takuulla kuten tästäkin jo huomaa. Toisille sillä on syvempi merkitys kuin toisille, mulle se ei ole koskaan ollut pelkästään yksi keino ruokkia lapsi. Sen takia en toisten lapsia imettäisikään jos ei olisi hengenlähtö kyseessä. Enkä osaa selittää, se vaan on sellainen tunne. Että tämä on mun lapsi ja minä hänet rinnallani ruokin. Alkukantainen vaisto? Mene, tiedä :)[/QUOTE]

Alkukantainen vaisto kiusata vauvaa? Vau! :D
 
"vieras"
Pakko kysyä tytsiltä vielä tämä: olet saanut lapsen ja kykenet imettämään ja olet jäänyt ystäväsi vauvan kanssa yksin kun ystäväsi on joutunut siihen onnettomuuteen. Korviketta löytyisi kaapista, mutta mitä sinä teet? Annatko korviketta vai imetätkö?
Korviketta antaisin.
Miksi? Pitempään siinä pullorumbassa joka tapauksessa menisi kuin tissin esiin kaivamisessa. Ja teit hyvin selväksi sen, että lapsen (anteeksi, LAPSEN) edun mukaista ei voi missään tilanteessa olla joutua odottamaan sitä korviketta. Miksi siis tässä tilanteessa valitsisit kuitenkin korvikkeen ennemmin kuin äidinmaitosi, lapsen optimaalisen ravinnon?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28893710]Miksi? Pitempään siinä pullorumbassa joka tapauksessa menisi kuin tissin esiin kaivamisessa. Ja teit hyvin selväksi sen, että lapsen (anteeksi, LAPSEN) edun mukaista ei voi missään tilanteessa olla joutua odottamaan sitä korviketta. Miksi siis tässä tilanteessa valitsisit kuitenkin korvikkeen ennemmin kuin äidinmaitosi, lapsen optimaalisen ravinnon?[/QUOTE]

Vaikka en ole tytsi, niin keskustelua seuranneena vastaan mitä luulen hänen tuossa miettineen. Ensinnäkin tämä keskustelu osoitti, ettei läheskään (!!) kaikki äidit ajattele lapsensa parasta. He valitsevat mielummin huonomman vaihtoehdon lapselleen. Nämä äidit yrittivät perustella sitä mitä erilaisin syin ja vedota ties mihin. Tytsi ja minusta suurin osa meistä muistakin, oli sitä mieltä että poikkeustilanteessa mielummin imetän vauvan kun hän itkee nälkää vaikkei se ole äidin rintamaitoa. Lapsen etu meni edelle.

Siksi en ihmettele että tytsi ajattelee aiheuttavansa mahdollisimman vähän hermojen menetystä äidille antamalla sen korvikkeen. Itsekin ajattelen sen olevan lähes yhtä kuin rintamaito TUOSSA poikkeustilanteessa. Mutta jos korvikkeen saamiseen menisi aikaa puoli tuntia, ei kävisi mielessäkään kiusata lasta. Imetys on lasta varten ja siinä tilanteessa tietysti ajattelisin vauvaa.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28893715]Vaikka en ole tytsi, niin keskustelua seuranneena vastaan mitä luulen hänen tuossa miettineen. Ensinnäkin tämä keskustelu osoitti, ettei läheskään (!!) kaikki äidit ajattele lapsensa parasta. He valitsevat mielummin huonomman vaihtoehdon lapselleen. Nämä äidit yrittivät perustella sitä mitä erilaisin syin ja vedota ties mihin. Tytsi ja minusta suurin osa meistä muistakin, oli sitä mieltä että poikkeustilanteessa mielummin imetän vauvan kun hän itkee nälkää vaikkei se ole äidin rintamaitoa. Lapsen etu meni edelle.

Siksi en ihmettele että tytsi ajattelee aiheuttavansa mahdollisimman vähän hermojen menetystä äidille antamalla sen korvikkeen. Itsekin ajattelen sen olevan lähes yhtä kuin rintamaito TUOSSA poikkeustilanteessa. Mutta jos korvikkeen saamiseen menisi aikaa puoli tuntia, ei kävisi mielessäkään kiusata lasta. Imetys on lasta varten ja siinä tilanteessa tietysti ajattelisin vauvaa.[/QUOTE]

Pelottavaa kun joku vastailee toisen puolesta 45-sivuiseen keskusteluun ennen sianpieremää... taitaa se kuitenkin olla joku muu agenda tuossa takana kun niin pitää kiihkoilla puolen tunnin takia. Jostain syystä te vaan haluatte imettää toisten ihmisten lapsia. Outoa.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28893783]Pelottavaa kun joku vastailee toisen puolesta 45-sivuiseen keskusteluun ennen sianpieremää... taitaa se kuitenkin olla joku muu agenda tuossa takana kun niin pitää kiihkoilla puolen tunnin takia. Jostain syystä te vaan haluatte imettää toisten ihmisten lapsia. Outoa.[/QUOTE]

Ei vois vähempää kiinnostaa sellaisen "äiti"-ihmisen mielipide kun viaton vauva itkee nälkää:D :D Kenen maalaisjärki/oikeustaju kertoo olla ruokkimatta lapsi VAIN koska tämän itsekäs äiti on toista mieltä. Sellaista äitiä minä en arvosta, lapsen etu menee äidin vitutuksen edelle aivan saletisti.
 

Yhteistyössä