G: Antaisitko toisen naisen imettää vauvaasi, jos vaihtoehtona olisi, että vauva joutuisi huutamaan nälkäisenä?

Antaisitko ystäväsi imettää vauvaasi, jos vauva huutaisi nälkäisenä eikä korviketta olisi?

  • Kyllä

    Ääniä: 32 69,6%
  • En

    Ääniä: 10 21,7%
  • En tiedä

    Ääniä: 6 13,0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    46
"vieras"
Et voi puhua kaikkien puolesta.
Ihan samaa voisin sanoa sinulle.

Toisille se lapsen sylissä pitäminen on vähintään yhtä tärkeää tai tärkeämpääkin kuin imetys.
Mutta toisille ei ja tätähän sinä et tunnu tajuavan. Ja SEKIN ON IHAN OK.

Kyse oli muutenkin esimerkistä. Yhtä lailla se imetys on tärkeää niillekin äideille, jotka antaisivat tilanteen vaatiessa toisenkin naisen imettää lastaan. Ei se vaaranna heidän omaa imetystään mihinkään.
Nimenomaan, esimerkistä. Miksi sinä alat jonkun esimerkin takia moralisoimaan, nostamaan itseäsi jalustalle ja haukkumaan toisia huonoiksi äideiksi, jotka ovat itsekkäitä, jotka eivät rakasta lapsiaan (kuten ilmeisesti sinä??) ja joilla ei ole äidinvaistoja? Ymmärrätkö nyt, miksi ihmiset on sulle ehkä vähän vittuuntuneita tässä ketjussa? Eikä kukaan ole sanonut syyksi sitä, että se vaarantaa jonkun oman imetyksen.
 
[QUOTE="vieras";28887515]Eli kuten jo sanoin, mitään muuta ei voi rinnastaa imetykseen, sellaista läheisyyttä ei missään muussa lastenhoitoon liittyvässä asiassa ole. Paitsi siis ehkä synnytyksessä ja raskaudessa.



Niin olisikin, kukaan ei ole sitä kiistänytkään eikä siitä tässä ketjussa ole puhuttu.



Et tietenkään, ethän ole äiti etkä tiedä, mitä äiti kokee kun saa lapsen. Eli ei sun tarvitsekaan ymmärtää.



Ai miten niin? Miten se on mitenkään verrannollinen imetykseen? Ja se onnellinen-juttu oli laitettu ihan vaan samantasoisena kommenttina tähän ketjuun kuin musta tuntuu lukiessa sun perusteluja vauvan kivusta, pelosta ja jostain helvetin eloonjäämiskamppailusta puolen tunnin ruoan viivästyksen takia.[/QUOTE]

"Eli kuten jo sanoin, mitään muuta ei voi rinnastaa imetykseen, sellaista läheisyyttä ei missään muussa lastenhoitoon liittyvässä asiassa ole. Paitsi siis ehkä synnytyksessä ja raskaudessa."

Eli läheisyys lapsen kanssa loppuu siihen päivään kun imetys stoppaa? :O Onko pitkään imetetty lapsi läheisempi äidin kanssa kuin imettämätön/vähemmän aikaa imetetty?

"Et tietenkään, ethän ole äiti etkä tiedä, mitä äiti kokee kun saa lapsen. Eli ei sun tarvitsekaan ymmärtää."

Eli vasta kun on äiti niin ymmärtää sen, miksi äidin edun kuuluukin mennä lapsen edelle? Äidit tunteet lapsen tunteita tärkeämpiä? Kuuluuko rakkauteen siis oman edun tavoittelu toisen kustannuksella? Mielenkiintoista.
 
"vieras"
Näissä on puolensa ja puolensa. Se täysimetyksellä oleva vauva on vielä aika pieni ja 5h päikkärit ovat niin pitkät että varmaan on nälkä. Joku ystävä suuttuu jos vauvaa imettää, toinen voi suuttua jos jätän sen vauvan puoleksi tunniksi huutamaan itsekseen sänkyynsä/rattaisiin/sitteriin.

Toisaalta kun itse mietin äitiä joka jättää täysimetyksellä olevan vauvansa vieraan hoitoon 5,5h tunnin ajaksi ilman että jättää tälle ruokaa (ja suuttuu jos toinen ruokkii lasta) eikä ole puhelimen tavoitettavissa ei minusta kuulosta lainkaan "hyvältä" äidiltä. Onko minulla myös tässä oikeus suuttua ystävän toiminnasta?



Muoks. Toisaalta sinällään helppo juttu että tuollaista tilannetta ei koskaan voisi tulla sillä en ottaisi tuollaisen äidin lasta edes hoitooni...
Tätäkin olen yrittänyt sanoa, ettei tytsin tilannetta vois vastuullisen äidin kohdalla edes tapahtua. Itse olen täysimettänyt molempia lapsiani, mutta minulla on AINA ollut varalla korviketta ja tuttipullo. Sekä reissussa, että kotona. Tuollaista tilannetta ei vaan tapahdu vastuullisilla äideillä. Tässä nyt on vaan aloittaja halunnut mielikuvissa imettää ristiin jostain kumman syystä. Noh, huvinsa kullakin.
 
  • Tykkää
Reactions: Madicken04
"vieras"
Eli läheisyys lapsen kanssa loppuu siihen päivään kun imetys stoppaa? :O Onko pitkään imetetty lapsi läheisempi äidin kanssa kuin imettämätön/vähemmän aikaa imetetty?
Hieno tulkinta, mutta väärin, jälleen kerran. Ei kaikilla imetys onnistu, ei se vähennä kenenkään äitiyttä. Itsekin olen antanut esikoiselleni korviketta eikä mulla ollut mitään sitä vastaan, että hoitajakin antoi kun en ollut paikalla. Sama homma tälle toiselle.
"Et tietenkään, ethän ole äiti etkä tiedä, mitä äiti kokee kun saa lapsen. Eli ei sun tarvitsekaan ymmärtää."

Eli vasta kun on äiti niin ymmärtää sen, miksi äidin edun kuuluukin mennä lapsen edelle? Äidit tunteet lapsen tunteita tärkeämpiä? Kuuluuko rakkauteen siis oman edun tavoittelu toisen kustannuksella? Mielenkiintoista.
Vasta kun on äiti, niin ymmärtää sen mitä on olla äiti :)
 
[QUOTE="vieras";28887593]Tätäkin olen yrittänyt sanoa, ettei tytsin tilannetta vois vastuullisen äidin kohdalla edes tapahtua. Itse olen täysimettänyt molempia lapsiani, mutta minulla on AINA ollut varalla korviketta ja tuttipullo. Sekä reissussa, että kotona. Tuollaista tilannetta ei vaan tapahdu vastuullisilla äideillä. Tässä nyt on vaan aloittaja halunnut mielikuvissa imettää ristiin jostain kumman syystä. Noh, huvinsa kullakin.[/QUOTE]


Hyvin kaukaata haettu tilanne myös minun korviini vaikka kaikkia neljää olen täysimettänyt aika pitkään. Vaikkei korviketta ja pulloa ole koskaan mukana ollut eikä suinkaan aina kotonakaan niin ne kerrat kun olen vauvan jonkun muun hoitoon jättänyt olen kyllä aina ylimitoittanut hoitajalle jätetyn maitomäärän. Ihan varmuudeksi. Ja luonnollisesti huolehtinut siitäkin että puhelimessa on akkua jäljellä.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28887631]Hieno tulkinta, mutta väärin, jälleen kerran. Ei kaikilla imetys onnistu, ei se vähennä kenenkään äitiyttä. Itsekin olen antanut esikoiselleni korviketta eikä mulla ollut mitään sitä vastaan, että hoitajakin antoi kun en ollut paikalla. Sama homma tälle toiselle.


Vasta kun on äiti, niin ymmärtää sen mitä on olla äiti :)[/QUOTE]

Kaikkein säälittävin perustelu "koska et ole äiti et voi ymmärtää" :D "Äiti" kuka kiusaa lastansa ja valitsee hänelle huonoimman vaihtoehdon ja toimintatavan, ei ole äitinä kovinkaan pätevä puhumaan hyvästä vanhemmuudesta tai siitä mitä on äidinrakkaus.
 
"Vieras"
Hyvin kaukaata haettu tilanne myös minun korviini vaikka kaikkia neljää olen täysimettänyt aika pitkään. Vaikkei korviketta ja pulloa ole koskaan mukana ollut eikä suinkaan aina kotonakaan niin ne kerrat kun olen vauvan jonkun muun hoitoon jättänyt olen kyllä aina ylimitoittanut hoitajalle jätetyn maitomäärän. Ihan varmuudeksi. Ja luonnollisesti huolehtinut siitäkin että puhelimessa on akkua jäljellä.
Eipä ole itselläkään ikinä puhelin kiinni jos lapsi hoidossa, ei miehelläkään. Ja nauraen muistan me ruokamäärät mitä jätettiin kun puolvuotias jäi eka kerran päiväksi hoitoon :)
 
  • Tykkää
Reactions: Madicken04
"Vieras"
[QUOTE="vieras";28887686]Kaikkein säälittävin perustelu "koska et ole äiti et voi ymmärtää" :D "Äiti" kuka kiusaa lastansa ja valitsee hänelle huonoimman vaihtoehdon ja toimintatavan, ei ole äitinä kovinkaan pätevä puhumaan hyvästä vanhemmuudesta tai siitä mitä on äidinrakkaus.[/QUOTE]

No miten joku voi edes yrittää ymmärtää mitä imetys toiselle merkitsee, jos ei ole mitään kokemusta? Enkä edelleenkään koe puolen tunnin odottelua mitenkään vaaralliseksi, vaikka voihan se tietty lasta ottaa päähän. Mun lapset ei muuten ole koskaan näyttäneet pelokkailta jos ruokailu on jostain syystä viivästynyt. Ne on näyttäneet vihaisilta pikkuihmisiltä :)
 
"vieras"
[QUOTE="Vieras";28887734]No miten joku voi edes yrittää ymmärtää mitä imetys toiselle merkitsee, jos ei ole mitään kokemusta? Enkä edelleenkään koe puolen tunnin odottelua mitenkään vaaralliseksi, vaikka voihan se tietty lasta ottaa päähän. Mun lapset ei muuten ole koskaan näyttäneet pelokkailta jos ruokailu on jostain syystä viivästynyt. Ne on näyttäneet vihaisilta pikkuihmisiltä :)[/QUOTE]

Uskon että ymmärsit ekan lauseen typeryyden jo painatessasi "lähetä" :)
Puolen tunnin tai usean tunnin odotus, korvikkeen haku kaukaa abc:ltä jos on yöaika, vie todennäköisesti enemmän kuin sen puoli tuntia. Joka tapauksessa tarpeeton ja tahallinen vauvan hoidon laiminlyönti se olisi.
 
Kaikenlaisia tilanteita voi olla. Juuri esim. yöaikaan on vaikea saada korviketta. Äitini sai laivalla ruokamyrkytyksen ollessani vauva eikä voinut imettää. Siellä piti sitten kuuluttaa ja kysyä, onko kellään ylimääräistä korviketta mukana. :D Ei vissiin ollut siis myynnissä sitä.
 
"Vieras"
Kaikenlaisia tilanteita voi olla. Juuri esim. yöaikaan on vaikea saada korviketta. Äitini sai laivalla ruokamyrkytyksen ollessani vauva eikä voinut imettää. Siellä piti sitten kuuluttaa ja kysyä, onko kellään ylimääräistä korviketta mukana. :D Ei vissiin ollut siis myynnissä sitä.
Voin kertoa, että itselläni ei ole ollut eikä tule olemaankaan tilannetta jossa vauvalla ei ole joko korviketta tai minua JA korviketta :)
 
"vieras"
Et voi olla ennustaja, sori vaan.
Ei siinä tarvitse olla ennustaja ja olen kohta toisen imetyksessä loppusuoralla jos niikseen tulee. Eikä kertaakaan lapseni ole tarvinnut huutaa nälkäänsä puolta tuntia vaikka mulle olis sattunut/sattuisi mitä. Eikä tule tarvitsemaankaan.

Syöminen on yksi perustarpeista, johon tulee vastata heti. Sitähän sinäkin olet nyt reilun 40 sivua toitottanut. Nytkö sitten vanhemmat ei osaa ennakoida yhtään?

Kyllä sulla tulee olemaan mielenkiintoinen herätys jos joskus sen oman lapsen saat :)
 
"vieras"
Kaikenlaisia tilanteita voi olla. Juuri esim. yöaikaan on vaikea saada korviketta. Äitini sai laivalla ruokamyrkytyksen ollessani vauva eikä voinut imettää. Siellä piti sitten kuuluttaa ja kysyä, onko kellään ylimääräistä korviketta mukana. :D Ei vissiin ollut siis myynnissä sitä.
Niin, ilman korviketta ja tuttipulloa en ikinä liikukaan vauvan kanssa, vaikka imetänkin. Ihan noiden tilanteiden takia.
 
  • Tykkää
Reactions: moona81
"vieras"
[QUOTE="vieras";28887771]Uskon että ymmärsit ekan lauseen typeryyden jo painatessasi "lähetä" :)
Puolen tunnin tai usean tunnin odotus, korvikkeen haku kaukaa abc:ltä jos on yöaika, vie todennäköisesti enemmän kuin sen puoli tuntia. Joka tapauksessa tarpeeton ja tahallinen vauvan hoidon laiminlyönti se olisi.[/QUOTE]

Mitä typerää siinä lauseessa oli? En minäkään voi koskaan ymmärtää mitä on olla koiranomistaja, kun minulla sitä koiraa ei ole eikä tule. Ei siinä mitään pahaa ole.

Ja minä puhun kokoajan puolesta tunnista enkä edelleenkään usko kenenkään vastuuntuntevan vanhemman asuvan jeerassa ilman korviketta hätätilannetta varten.
 
[QUOTE="vieras";28888266]Ei siinä tarvitse olla ennustaja ja olen kohta toisen imetyksessä loppusuoralla jos niikseen tulee. Eikä kertaakaan lapseni ole tarvinnut huutaa nälkäänsä puolta tuntia vaikka mulle olis sattunut/sattuisi mitä. Eikä tule tarvitsemaankaan.

Syöminen on yksi perustarpeista, johon tulee vastata heti. Sitähän sinäkin olet nyt reilun 40 sivua toitottanut. Nytkö sitten vanhemmat ei osaa ennakoida yhtään?

Kyllä sulla tulee olemaan mielenkiintoinen herätys jos joskus sen oman lapsen saat :)[/QUOTE]

Ei tarvitse olla kovinkaan paljon mielikuvitusta keksiäkseen erilaisia akuutteja tilanteita.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28888297]Mitä typerää siinä lauseessa oli? En minäkään voi koskaan ymmärtää mitä on olla koiranomistaja, kun minulla sitä koiraa ei ole eikä tule. Ei siinä mitään pahaa ole.

Ja minä puhun kokoajan puolesta tunnista enkä edelleenkään usko kenenkään vastuuntuntevan vanhemman asuvan jeerassa ilman korviketta hätätilannetta varten.[/QUOTE]

Vaikka sulla ei sitä koiraa/hevosta/lasta olekaan, ymmärrät varmasti ja oikeustajusi kertoo että niin lapsella kuin lemmikillä on oikeus hyvään hoitoon.
 
"vieras"
Ei tarvitse olla kovinkaan paljon mielikuvitusta keksiäkseen erilaisia akuutteja tilanteita.
No itse en keksi yhtään sellaista tilannetta, jossa jonkun mun kaverin pitäis korvikkeen tai mun puuttuessa imettää mun lapsi. En niin yhtään. Että kerroppas mikä olis sellainen tilanne? Aloituksen tilanne ei tapahdu koskaan kun meillä on aina kotona korviketta, useampi purkki, tälläkin hetkellä joku 1,5 litraa kun tuli ostettua hieman liikaa... Mutta enivei. Kerro!
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28888347]Vaikka sulla ei sitä koiraa/hevosta/lasta olekaan, ymmärrät varmasti ja oikeustajusi kertoo että niin lapsella kuin lemmikillä on oikeus hyvään hoitoon.[/QUOTE]

Olenko koskaan sitä kieltänytkään?
 
Minäkin haluaisin kuulla niitä akuutteja tilanteita joita voi olla useitakin.

Kotona miulla oli aina pullo ja korviketta. Kotoa kun lähdin lapsen kanssa hoitolaukussa kulki myös aina pullo ja korvike. Ja ilman hoitolaukkua en koskaan astunut ovesta ulos.
 

Yhteistyössä