Hmm aika kultaa muistot ja niitä loukkaavimpia en edes muista. Outoja tokaisuja tulee vähän väliä. Tapasin appivanhemmat ensimmäistä kertaa ja ensimmäinen kommentti oli että onpa TEILLÄ kamalan pitkät hiukset. Joo miehen hiukset oli venähtäneet siilistä pitemmäksi useamman sentin. Omani nyt on ehkä 10cm hartialinjan alle, yleensä kiinni ja kampaajat ihmettelee hyväkuntoisuutta ja paksuutta ettei senkään puoleen tarviis anopin arvostella. Myöhemmin illalla vielä päivitteli että eikö noin pitkät hiukset ole kauhean epäkäytännölliset, onko minulla aina ollut noin pitkät jne. Olisi pitänyt kysyä että missäköhän voisin käydä leikkauttamassa samanlaisen mummokypärän eli perinteinen 7cm kynitty harvaankasvava harmaa pää permanentilla. Ihan kiva malli hänelle, mutta sori jos en itse halua.
Kerran kehuskeli montako kiloa on laihduttanut ja painoindeksi on jo melkein normaalipainossa (keskivartalopyöreä on hän). Kysäisi sitten että "Liisa paljonko sinun painoindeksi on, varmaan 25?" Olin vähän et öh, 20 ja rapiat (ja mitä helvettiä se sinulle kuuluu?). En vieläkään tiedä onko nämä jatkuneet painokommentit piilovittuilua vai eikö hän tajua olevan itse pyöreä ja näkee minut mielessään yhtä pyöreänä kuin itsensä.
On kyllä kaikkia kohtaan yhtä omalaatuinen. Sinällään avosylin yrittänyt ehkä ottaa minut vastaan, mutta minua jää kaihertamaan tuo päällepäsmäröinti. Miehen äiti on kuitenkin joten viritän sen hymyn naamalle kun tavataan ja yritän olla sanomatta liikaa vastaan. Vaatii kyllä hieman diplomatiaa mm. kieltäytyä vastaanottamasta tuliaisiksi xl-kokoisia puuterinvärisiä kainaloon asti yltäviä pikkuhousuja (suostuminen olisi johtanut suurempiin kasoihin housuja ensi reissuilta, niitä kun myydään joissain maissa torilla vain eurolla, siis vain eurolla!). Onneksi tuumasi että liivien osto on toiselle vähän hankalaa torilta.
Mies kävi vanhemmillaan pyörähtämässä kun olin kotiutunut sairaalasta esikoisemme kanssa. Vitsaili että huhhhuh, onpas tämä lapsen saaminen kallista, meni just kauppaan melkein pari sataa (ei oltu kaikkea varalle hankittu ja tarvittiin rintapumppua, korviketta, imetystyynyä, lisää bodeja jne). Anopin loistava reaktio tähän oli että "pitääkö minun ostaa ne korvikkeet lapselle ettei tarvitse nälässä olla!". Ollaan sangen mukavasti toimeentulevia ja sekös se tuntuukin välillä kismittävän. Ammattini takia arvaa tulojen olevan hyvät, varmaan harmittaa kun ei palkkaa ole saanut tietää. Yrittää kysellä minun auton hintaa, paljonko miehellä on tilillä jne. Sanottu vaan että maksaahan ne, ihan hyvin on asiat ja ei tarvita kiitos apua. On ostellut sitten kassikaupalla, siis oikeasti kerrankin pari muovikassia käytössä olevaa vaatekokoa ja seuraavaa kokoa vaatteita vaikka sanottiin ettei sitten tarvitse. Kommentti oli että hyvä niitä on olla ettei lapsen tarvitse likaisissa olla (ja ei muuten ole). Pojalle ostaa mm. vaaleanpunaista vaatetta jos ulkomailla alelaarissa ei satu muuta olemaan. Esim. kerran kuusi pinkkiä samaa sarjaa olevaa bodia. Mies sanoi suoraan ettei poikansa päälle niitä pistä, anna jollekin muulle. Tähän anoppi tiuskaisi että miten teillä muka on vara vaatteita ostaa kun ovat Suomessa niin kalliita. Meni hiljaiseksi kun mies sanoi niitä löytyvän ihan samaan hintaan henkkamaukalta, kuosit vaan voi jopa valita.
Ja kun luettua tekstini kuulostan omaan korvaani itserakkaalta paskiaiselta niin mainittakoon että on niitä kiloja sittemmin tullut, luontainen hiustenväri on maantienharmaa ja olen köyhempi kuin naapurini