G:äippä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rahaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
joku laitto viestin ettei ymmärrä millä ne ketkä tienaa alle tonnin maksaa asuntolainaa yms.. useimmat elävät parisuhteessa! Mies tienaa sen verran että maksaa vuokran sekä autolainan sekä kaikki laskut. minä maksan äippärahallani ruoan ja muut ostokset (vaatteet yms) tonnin tienaan ja rahaa jää minulla ainakin parisataa kuussa muutama satanen säästöön. saadaan kyllä ostettua ""kaikki"" mitä halutaan. Jos tekee pari kertaa viikossa mieli härän sisäfilettä niin sitten sitä ostetaan. Koen kyllä tulevani tonnin tuloilla toimeen paremmin kun hyvin. ja kun rahaa jää säästöön muutama satanen niin niillä on sitten kiva maksella hoitovapaalla ostoksia.

Mulle jää käteen tuo minimi, vähän reilut 300 €. Toki olisi kiva jos rahaa olisi enemmän mut kyllä tällä pärjätään. Mun mottona näissä raha asioissa on et ""raha ei tee onnelliseksi, mutta rahattomuus tekee onnettomaksi"". Tottahan se on. Onneksi meillä on mies hyvätuloinen ja huolehtii perheestään, osallistun sitten kun olen itse saanut opinnot päätökseen ja olen mukana työelämässä.

Minimillä ollaan, eli käteen jää 310 euroa.
Mutta se on kyllä kumma, että tällä palstalla kysymyksestä kuin kysymyksestä saadaan aina riita ja toisten syyttely aikaiseksi.
Tuskinpa tämä ""miten elävät alle tonnin tuloiset"" tarkoitti sitä haukuksi tms.
Ja juttuhan on niin, ettei raha poista mäkiä matkalta, mutta kyllä se kivasti välillä tasoittaa tietä :)

joillakin jää käteen 1850 eur, minulla jää 1500 eur vaikka tienaan töissä yli neljätonnia kuussa, olisko syynä veroprosentti vai onko täällä yli neljän tienaavia paljonkin?

äippäraha laskettiin niin että palaan töihin vielä saman vuoden aikana eli siinä on pari kuukautta työtulojakin, eli siksi kai veroprosentti niin korkea.

Minun onnellisuuteeni on aina raha vaikuttanut. Ihanaa kun saa ostaa pienelle mitä vain, ihanaa kun saa maksaa laskuja ja asuntoa yhdessä miehen kanssa, ihanaa kun saa matkustaa.

En silti väitä että köyhä olisi onneton, vaan että raha auttaa olemaan entistä onnellisempi mutta se ei ole TAKUU onneen!!!!

Kaikkien pienituloisten äitien miehillä ei oo isot tulot, joten pienestä on maksettava asuntolainatkin. Omaan vaatekaappiin ei uutta tuu ennen töihin menoa, onneksi ei tarvitsekkaan :)

640 jää käteen verojen jälkeen. Miehelle jää kutakuinkin sama muista tuloista.

Asuntolainaa lyhennettään, mutta se ei kyllä ole mikään rikkauden merkki, vaan tulee ainakin Helsingin kantakaupungissa vuokralla oloa halvemmaksi :)

Korkeakoulutus on molemmilla ja tulot on vaihdellut ihan laidasta laitaan, joskus tehtävästä työstä saa paremman korvauksen ja toisinaan ei. Ja onnellisuutta ymmärrän molemmilla tuloilla. Raha ei takaa onnellisuutta, mutta kyllä se joitain huolia poistaa. Ja sorry että meni aiheen ohi.

""joillakin jää käteen 1850 eur, minulla jää 1500 eur vaikka tienaan töissä yli neljätonnia kuussa, olisko syynä veroprosentti vai onko täällä yli neljän tienaavia paljonkin?

äippäraha laskettiin niin että palaan töihin vielä saman vuoden aikana eli siinä on pari kuukautta työtulojakin, eli siksi kai veroprosentti niin korkea."" =>

Mulla jää nyt käteen n. 1 500, vaikka bruttopalkkani olikin autoetuineen noin 3 100. Veroa meni viime vuoden puolella 28 %, nyt 23 %. Laskettiin sillä perusteella, että menen lokakuun alussa töihin. Meillä on iso asuntolaina, siksi varmaan pieni prosentti. Asumiskulut ovat noin 1 200 euroa / kk ja maksan niistä puolet.

Olen laittanut säästöön n. 100 - 200 euroa / kk, jotta minulla mahdollisesti olisi varaa olla hoitovapaalla tämän vuoden kolme viimeistä kuukautta. Kaikki muu on mennyt elämiseen. Vauvalle on tehty hankintoja, koska emme perineet juuri mitään tutuilta. Ostimme vaunut, pinnasängyn, rintarepun yms. käytettynä. Kotiinkin on pitänyt ostaa kaikenlaista, mm. patjat, joihin meni yli 600 euroa.

Saan minimin eli se 15,20 ja siitä vielä verot pois joten kolmeen ja puoleensataan/kk jää

Nyt jäin just hoitovapaalle ja tästä n. 350 tulot tulee taas tippumaan jonkin verran...

Suhteessa kunkin normaalipalkkaan saadaan varmaan me kaikki äidit paljon vähemmän euroja taskuumme näin äitiysloma-aikana. Toiset saa enemmän, toiset vähemmän, minkäs sille voi.
Itse saan nettona 850. Voi olla, että joku kadehtii jo tuotakin määrää, mutta olenpa itsekin kade kun jotkut saa kaksinverroin enemmän =D
mutta pieni palkka=pieni äippäraha, ja siihen on tyytyminen.

Tiukkaa on joskus, vaikka miehellä onkin paaaljon paremmat tulot kuin meikäläisellä. Mutta eipä auta itku markkinoilla, itsehän tässä varmaan niin leväperäisesti eletään, kun on ostettu talo, auto ja muuta ns. elintasoa... Kun kerranhan täällä vaan eletään.

""""En kyllä ymmärrä miten alle tonnin kuussa saavat lyhentävät asuntolainaa tms.""""

tämä komenttisi pistää kyllä NIIN VIHAKSI että. Mistä sinä vedät tämmöisen johtopäätöksen?

KUule sillä se vaan on toimeen tultava mitä saa, ei siinä muu auta. Ja usein kun se omassa asuminen tulee kuitenkin halvemmaksi kuin vuokralla asuminen.. Ja tosiaan, useimmilla meillä on sitten ne miehet jotka jakaa menoja.. eikö sinulla ole? Tai sitten ihmetyksesi aihe on sen takia suuri että miehesikin tienaa 5000 e kuussa? No, kaikki eivät ole niin hyvätuloisia.. ja onneksi niin.

Voi että maailmasta löytyy aina katkeria ruikuttajia kuten Krista! Useinmiten elämässä saa sitä mitä tilaa eli jos on jo koulussa tyhmä ja laiska, eikä viitsi hankkia kunnon koulutusta ja ammattia, niin sitten sitä saa kituuttaa minimituloilla (ja purkaa katkeruuttaan nettikeskusteluissa). Kyllä vaan minulla on mies, joka on hyvätuloinen, mutta vaikka on suuret tulot niin on suuret menotkin. Sitä paitsi jos sinulla on lainkaan sisälukutaitoa, niin huomaat, että alunperin minä vain KYSYIN, miten alle tonnin tuloilla pärjää. Joku katkeroitunut osasi vaan senkin tulkita herjaksi.

Mitenkään ottamatta kantaa aiempaan sanoisin Julialle yhden pointin.

Nimittäin minä en ainkaan ole tyhmä tai laiska, vaan opiskelen yliopistossa ja ymmärtääkseni hankin kunnon koulutusta. Hölmöyksissäni (?) haksahdin lapsentekoon kesken opiskelujen, ja siksi nostan minimiäitiysrahaa.

En ruikuta, mutta ei pienituloisuuteni tyhmyydestä tai laiskuudesta johdu. Tonnin kolmasosallakin kyllä tulee toimeen. Ei vain sovi olla kovin tyhmä tai laiska pärjätäkseen.

no, en ole tyhmä, enkä laiska, enkä ruikuta. Jonkun vaan on ne mammat ja vaaritkin tässä maassa hoidettava ja pidettävä huoli siitä, että sotaveteraanimme saa arvoistansa hoitoa.

Toiseksi, missään kohtaa en huomannut kysymysmerkkiä tuossa kysymyksessäsi. Ennemminkin komentti oli halveeraava kuten moni muukin sen on niin ymmärtänyt.

Minä olen ihan täysin tyytyväinen tuohon tonnin äityspäivärahaan ja hyvin me sillä tulemme toimeen. Ihan vaan vastaus tuohon ""kysymykseesi"".

kyllä täällä on kateellista porukkaa! Rikkaat on onnettomia, voi jeesus!

t. kauhean onneton rikas (saan äippärahaa 1890 euroa /kk) ja mies tienaa bruttona 5500 euroa

Nyt jos olisin viisas niin lopettaisin jo, mutta pakko kommentoida Julialle, että korkeakoulutus on ja jatkotutkintoa suoritan, mutta se ei kaikille aloilla oikeasti takaa hyviä tuloja. Jos sisälukutaidosta kiitetään, niin itse mainitset tässä tulonlähteeksesi miehesi. Siihenkö sillä koulutuksella ja ahkeruudella päästään? :) Herne nenään.

""""kyllä täällä on kateellista porukkaa!""""

senkö päättelet ihan noin vain?=)

No, mitä näihin vanhuksiin esim. tulee. Jos on omaisuutta, et pääse vanhainkotiin vaan vanhenet yksin katkerana ja rikkaana kotona (toivottavasti se raha tuo sen onnen siinäkin vaiheessa)

Tämä nyt on jo AIKA KAUKANA aiheesta.

Itse en edes kehtaisi täällä ""kovaäänisesti kommentoida"" mitään, jos samaan hengenvetoon ilmoittaisin, ihan ohimennen, saavani lähemmäs 2000-euroa- kuussa-ja-mieskin-saa-5500-euroa-palkkaa-ja-emme-ole-onnettomia...jne...

Vähänkö paistaa itsekehu läpi? Että köyhätköhän ne sitten niitä tyhmiä olikaan...hehheh.
Pätemisen tarve, hmmm, missäs hierarkiassa se olikaan, kun en muista, kuulun nähkääs näihin kouluttamattomiin tyhmiin köyhiin...
Lopetetaan tämä ketju jo. Alkoi asiallisesti, kun ei kommentoitu mitään, vaan jokainen ilmoitti vain äippärahan määrän, mutta muuttui sitten tämmöiseksi.

Hmm..kylläpäs on soppa taas keitetty :) Tienatkaa ihmiset mitä haluatte! Olkaa leveilemättä tai leveilkää rahoillanne.. se on mulle se ja sama. Kateus on kuitenkin se yksi seitsemästä synnistä, johon helposti lankeaa..rikaskin. En edes vaivaannu kertomaan tällaiseen ketjuun omien ropojeni määrää..saatika miehen. Tuskin se ketään kovin liikuttas..

Miksei isoja tuloja saa kertoa? tietysti saa, ihan niinkuin pienetkin tulot! miksei kukaan kommentoi isotuloisille että: ""hei, onpa hienoa, olen iloinen puolestasi"". Suomessa asuu todella kateellista porukkaa ja kun ei enää muuta keksitä, sanotaan että rikkaat on onnettomia. Minä ainakin olisin onneton köyhänä, samaa paskaa koko arki, mihinkään ei pääse ja täytyy hintoja seurata kaupassa. Haluan o elää leveästi ja olen vielä onnellinenkin.

Muistakaa että ei tämä maailma ole oikeudenmukainen, tasan ei käy onnenlahjat, turha edes luulla! Asioiden kanssa pitää vain osata elää.

Olen oikeasti iloinen puolestasi.
Tätä juuri olen koittanut edellisissä kirjoituksissani sanoa.
Ajattelen juuri niin kuin sinäkin, suuret rahat vain puuttuu =), silti koitan elää leveästi =P

olen ihan samaa mieltä, että tasan ei käy onnen lahjat.. meille jokaiselle annetaan juuri sen verran kuin jaksamme kantaa. Toivottavasti olet samaa mieltä jos joskus sairastut johonkiin vakavaan sairauteen, silloin on hyvä muistaa omat ohjenuoransa ""tämä maailma ei ole oikeudenmukainen"".

Ja muistakaa myös sekä rikkaat että köyhät; niin makaa kuin petaa.

Rikkaat, nauttikaa rahoistanne. Köyhät, nauttikaa siitä, ettei teistä tullut överirikkaita ja ylimielisiä paskoja.

Ja itse hyvätuloisena 100000 vuodessa tienaavana lahjoitan joka kuukausi 100 euroa eri järjestöille ja tiedän myös syövän sairastaneena, että sille rahalle on joskus tarvetta. Enää en siis elä leveästi vaikka rahaa olisikin. Toivon että minulla on jättää sitä lapsilleni ja vähäosaisille.

Minusta sinä vaikutat kovin katkeralta ja säälittävältä enkä usko että oikeasti tienaat 100 000euroa, ei jotenkin sovi tuohon kirjoitustyyliin. Tai sitten tienaat, kiva jos tienaat tietysti !

Jos sairastun vakavasti, tiedän silloin niinkuin tiedän nytkin ettei maailma ole oikeudenmukainen eikä siksi koskaan tule, eikä tarvitse tullakaan.
Minulla on jo lievä sairaus enkä ole siitä katkera kenellekään.

Minä en jätä lapsilleni rahaa koska toivon että heistä tulee sellaisia kuin minä, kovalla työllä löytää aina töitä ja kerää rahaa. Aion tuhlalta kaikki tienaamani rahat. Nauttien joka pennistä!

Erilaisiin syöpä yms. yhdistyksiin annan minäkin rahaa, mutta en kyllä sataa euroa kuukaudessa, tosin joskus kyllä tonnin kerralla.

Kyllä se raha tuo onnea, ainakin minulle, en viihtyisi köyhänä.

Yhteistyössä