Follikkelikysta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Shivareeee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Shivareeee

Vieras
Hei,

Meillä on menossa yk3, eli alussa vasta ollaan. Olen ollut nyt vuoden ilman e-pillereitä ja minulla on aina ollut todella säännölliset kuukautiset eikä mitään kipuja tai välivuotoja. Kävin toissapäivänä gynekologilla "varmuuden vuoksi" tsekkauksessa ja hän sanoi ultratessaan, että minulla on oikealla puolella yksi follikkelikysta. Muuta poikkeavaa ei näkynyt. Tein tässä kierrossa positiivisen ovistestin (kp 14/28). Ennen positiivista testitulosta kipua alkoi tuntua päivää ennen oikealla puolella alavatsalla ja nyt kipu tuntuu siellä edelleen (eli ilmeisesti tämä kysta). Tarkoittaako tämä nyt siis sitä, että tässä kierrossa ovulaatio ei ole onnistunut? Nyt pari päivää sitten kipua on tosin alkanut tuntumaan myös vasemmalla puolella alavatsalla. Onko mahdollista, että sama toistuu jokaisessa kierrossa, eikä ovulaatiota tapahdu milloinkaan, vaikka ovistesti näyttää positiivista LH-huippua? Mistä johtuu, että munasolu ei vapaudu munarakkulasta?

hei,

kiitos kysymyksestäsi.

Toisinaan edellisestä kierrosta jää munasarjoihin "vanha" rakkaula, keltarauhaskysta. Olisiko mahdollisesti ollut kysymys tästä?
Follikkelikystalla voidaan tarkoittaa aivan normaalia munarakkulaa joka kehityy munasarjoissa ja puhkeaa ovulaatiossa ja saattaa tuntua kipuna muutamakin päivä ennen ovulaatiota. Toisaalta uskon, että jos ovulaatiotesti on näyttänyt plussaa, olisi ovulaatiokin tapahtunut. Toki ihan sata varmasti tätä ei voi tietää, se selviää vain seuraamalla ja mahdollisesti verikokeella ja tarkemmilla tutkimuksilla. Kuitenkin jos kiertosi on säännöllinen, sekin tulee ajatusta, että ovulaatio tapahtuu. Lisäksi vaikuttaa, että myös luteaalivaiheesi ( ovulaatiosta kierron alkuun) on tarpeeksi pitkä.

Kannattaa rauhassa odotella mitä tapahtuu. Näillä tiedoilla en olisi huolissani tilanteestasi.

Onnea matkaan!

Yhteistyössä