Excel-tietäjät hoi!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pika-apua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pika-apua

Vieras
Miten saada Excel-taulukossa muodostettua työaika? Jos siis syötän työajan aloitukseksi 7:00 ja työ päättyy 16:30 niin miten saan sen taulukkoon niin, että ohjelma laskee työajan?

Noin vanhaa en kyllä enää ulkoa muista :-)

Mutta ideana on kuitenkin se, että ne sarakkeet, joissa nuo kellonajat ovat, pitää määritellä aika-muotoon. Yleensä onnistuu siten, että klikkaat sieltä sarakkeen yläreunasta (missä lukee esim. A), sitten hiiren oikeaa näppäintä ja valitset Muotoile solut. Sitten valitset Aika ja sieltä oikeasta reunasta sitten sopivannäköisen ajan, mulla näkyy tossa nyt esimerkkinä 13:30.

Sitten kun olet nuo molemmat sarakkeet määritellyt aika-muotoiseksi, voit seuraavaan sarakkeeseen kirjoittaa yksinkertaisen laskutoimituksen näin:

=B1-A1 (tai mitkä noi sulla sitten ovatkaan)

Mustaa ne solut joissa on työn alkamisaika, loppumisaika ja solu johon haluat laskun vastauksen. Paina hiiren oikeaa nappia, valitse muotoile solut ja valitse luku -> aika. Kirjota ajat oikeassa muodossa (mulla ne pitää laittaa muotoon 7:00 ja 16:30). Klikkaa solua johon haluat vastauksen. Tee yhtäsuuruusmerkki, sen jälkeen klikkaat solua, missä on lopetus aika, tee miinus merkki, klikkaa solua jossa on alotus aika ja paina enter.

No nyt. Sain onnistumaan päivittäisen työajan esim. 8:40 eli 8 tuntia 40 minuuttia. Miten ihmeessä saan ohjelman vielä laskevan viikottaisen työajan? Kokeilin summaa, mutta vastaus ei ollut oikea. Mihin muotoon tuo yhteenlaskettu työaika pitäisi muotoilla?

Mulla ei ole tässä koneella exceliä että voisin katsoa, mutta sun pitää varmaan otttaa Muotoile - Solu ja valita erilainen ajan esitysmuoto. Siis tuntia ja minuuttia.
Sitten voi laskea yhteen (luulisin)

[QUOTE="Jore";26966694]Ei juma, vieläkö tommoiset asiat hoidetaan jossain Excelillä? Sehän on sama kuin käyttäisi nykypäivänä älypuhelimen sijasta morsetusta :-))[/QUOTE]

Kerro lisää!

[QUOTE="Jore";26966694]Ei juma, vieläkö tommoiset asiat hoidetaan jossain Excelillä? Sehän on sama kuin käyttäisi nykypäivänä älypuhelimen sijasta morsetusta :-))[/QUOTE]

Jore, kolme vuotta myöhemminkin niin käytetään exeliä koska nää vitun hienot järjestelmät ei toimi jos on enempi kuin 21 käyttäjää samaan aikaan. SAP.
Paskin järjestelmä mitä olen ikinä nähnyt ja kaikki jostain vitun syystä kilvan hankkivat sen itselleen.. Lisää aivan helvetisti työtunteja itse järjestelmän kunnossapitoon, tukeen jne.

Paska.

Yhteistyössä