Kysymyksiä yksityinen pph :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sompio
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Sompio

Aktiivinen jäsen
14.07.2008
5 836
0
36
Anteeksi, minulla on kohta pph-aloituksia täällä miljoona...

Toteutuuko työaika 40 h/viikko? Missä lapset ovat kun on teidän työajan tasauspäivä?

Miten varahoito järjestyy? Kuka sen hoitaa ja maksaa?

Jos lapsi on 4 pv/vko niin onko teillä sama maksu?

Miten lomat kertyy?

Onko kukaan saanut starttirahaa?

Voiko joku auttaa laskemaan palkan näin suurin piirtein?
Jos palkka 1700 €/kk. Siitä yel 21,2 % ja siitä saa 25 % alennuksen. Eli yel 270,3 €
Paljonko ennakkovero? Suurin piirtein?

Mites heinäkuu (lomakuukausi), onko maksu vai ei?

Oletteko ottaneet vastuuvakuutuksen lisäksi jotain muuta vakuutusta, siis omaa sairastumista tms. ajatellen?

Saatteko osallistua kunnan päivähoidon yhteisiin juttuihin, joulukirkko, kevättapahtuma tms.?

Kiitos kovasti =)

Nythän puhutaan sitten yksityisistä perhepäivähoitajista, EI kunnallisista, heillä monet asiat aivan eri lailla.

Viikkotyöaika riippuu ihan siitä, millaiset hoitoajat sinä sovit perheiden kanssa. Jos kaikille perheille sopii esim. hoitoaika 8-16, saat 40 tunnin viikkotyöajan. Harvoin näin käy. Itselläni tällä hetkellä hoitoaika 7.30-16.30, jos se ei perheelle käy, heidän tulee etsiä joku muu paikka. Tuo perhepäivähoitajien siirtyminen työaikalain piiriin koskee vain kunnallisia hoitajia, ei meitä yksityisiä.

Varahoito riippuu hoitajasta ja hoitosopimuksesta jonka teet perheen kanssa. Itse en järjestä varahoitoa, vaan se on vanhempien tehtävä (eli he myös sen maksavat). En kyllä peri toki vanhemmilta hoitomaksuakaan jos joudun pitämään sairaslomaa oman tai lapseni sairauden takia. Mitään muita ylimääräisiä vapaita en pidä.

Jos minulle olisi tulossa hoitoon lapsi 4pv/vko, ottaisin normaalin hoitomaksun. Toistaiseksi kukaan ei ole kysynyt.

Lomia ei "kerry" mitenkään, vaan tämänkin asian määrittelet itse hoitosopimukseen. Kuten myös maksut lomasi ajalta. Tässä on erilaisia käytäntöjä, jotkut pitävät lomaa aina koulujen loma-aikaan, jotkut 4-5 viikkoa vuodessa. Toiset eivät laskuta lomiltaan lainkaan, toiset ottavat normimaksun myös lomilta, toiset vain Kelan osuuden tai koko maksun vähennettynä kulukorvauksilla.
Tärkeää on, että kirjaat asian hoitosopimukseen, ja kerrot asian vanhemmille jotta he tietävät miten sinä menettelet.

Starttirahaa en ede tajunnut hakea kun aloitin 2006, en tiedä ketään yphh:aa joka olisi saanut. En silti sano että mahdotonta?

Tulosi, jos hoitomaksut 1700€/kk, tästä voit vähentää kulukorvauksen (jos et jo tehnyt?), oletan että hoitomaksu on 4 lapsesta. 1700 - 4 x 107,10 = 1271,60. Tuosta pois yel 15,9% (aloittavalla tosiaan 25% alennus), eli verotettavaa tuloa jää n. 1070€. Veroprosentti riippuu niin kovin (mm. onko asuntovelkaa yms.) että siihen on vaikea sanoa. Mutta eipä tonnin tuloista kovin isolla prosentilla veroteta.

Ja tosiaan, lomakuun maksun päätät sinä.

Minulla vain vastuuvakuutus (jossa samassa oikeusturvavakuutus).

En ole edes kysynyt saisiko kunnallisten juttuihin osallistua (epäilen), eipä ole ainakaan kutsuttu. Seurakunnan tapahtumiin olemme olleet tervetulleita, siis lähinnä perhekerhoon, ja muihin yleisiin tapahtumiin.

Toivottavasti tästä oli apua.

Ajattelin tätä kai jotenkin nurinkurisesti.

Eli ajattelin kulut vähennettäväksi kuittien mukaan.

Lapsia 3 + oma.
Hoitomaksu 780 € x 3 = 2340 €
Omasta kth, eli yht. tulot 2655 €
(Tekisin tätä vuokrakiinteistössä ja se on vanhempien kanssa sovittu sisällytettävän hoitomaksuihin. Kaappasin lopettaneesta yks. päiväkodista lapset =)

Menot
Vuokra 500 €
Ruoka 250 €
Vakuutukset ja sek. menot 30 €
Palkka 1600 € + yel 254,4 = 1854,4 €
Menot yhteensä 2634,40 €

[QUOTE="nemi";24160494]Miten voit saada hoitomaksuista noin paljon, vai onko tossa joku kelan tuki?[/QUOTE]

Jep, Kelan tuki 160 € + kuntalisä 220 €. Eli vanhemmat maksaa 400 €.

Nythän puhutaan sitten yksityisistä perhepäivähoitajista, EI kunnallisista, heillä monet asiat aivan eri lailla.

Viikkotyöaika riippuu ihan siitä, millaiset hoitoajat sinä sovit perheiden kanssa. Jos kaikille perheille sopii esim. hoitoaika 8-16, saat 40 tunnin viikkotyöajan. Harvoin näin käy. Itselläni tällä hetkellä hoitoaika 7.30-16.30, jos se ei perheelle käy, heidän tulee etsiä joku muu paikka. Tuo perhepäivähoitajien siirtyminen työaikalain piiriin koskee vain kunnallisia hoitajia, ei meitä yksityisiä.

Varahoito riippuu hoitajasta ja hoitosopimuksesta jonka teet perheen kanssa. Itse en järjestä varahoitoa, vaan se on vanhempien tehtävä (eli he myös sen maksavat). En kyllä peri toki vanhemmilta hoitomaksuakaan jos joudun pitämään sairaslomaa oman tai lapseni sairauden takia. Mitään muita ylimääräisiä vapaita en pidä.

Jos minulle olisi tulossa hoitoon lapsi 4pv/vko, ottaisin normaalin hoitomaksun. Toistaiseksi kukaan ei ole kysynyt.

Lomia ei "kerry" mitenkään, vaan tämänkin asian määrittelet itse hoitosopimukseen. Kuten myös maksut lomasi ajalta. Tässä on erilaisia käytäntöjä, jotkut pitävät lomaa aina koulujen loma-aikaan, jotkut 4-5 viikkoa vuodessa. Toiset eivät laskuta lomiltaan lainkaan, toiset ottavat normimaksun myös lomilta, toiset vain Kelan osuuden tai koko maksun vähennettynä kulukorvauksilla.
Tärkeää on, että kirjaat asian hoitosopimukseen, ja kerrot asian vanhemmille jotta he tietävät miten sinä menettelet.

Starttirahaa en ede tajunnut hakea kun aloitin 2006, en tiedä ketään yphh:aa joka olisi saanut. En silti sano että mahdotonta?

Tulosi, jos hoitomaksut 1700€/kk, tästä voit vähentää kulukorvauksen (jos et jo tehnyt?), oletan että hoitomaksu on 4 lapsesta. 1700 - 4 x 107,10 = 1271,60. Tuosta pois yel 15,9% (aloittavalla tosiaan 25% alennus), eli verotettavaa tuloa jää n. 1070€. Veroprosentti riippuu niin kovin (mm. onko asuntovelkaa yms.) että siihen on vaikea sanoa. Mutta eipä tonnin tuloista kovin isolla prosentilla veroteta.

Ja tosiaan, lomakuun maksun päätät sinä.

Minulla vain vastuuvakuutus (jossa samassa oikeusturvavakuutus).

En ole edes kysynyt saisiko kunnallisten juttuihin osallistua (epäilen), eipä ole ainakaan kutsuttu. Seurakunnan tapahtumiin olemme olleet tervetulleita, siis lähinnä perhekerhoon, ja muihin yleisiin tapahtumiin.

Toivottavasti tästä oli apua.

Kiitos siis tästä =) Jäi äsken vähän kesken kun tuli neidin kanssa uloslähtö.

Selkeytti tosi paljon. Eli kun mulla tulevien lasten hoitoajat menisi niin, että viikkomäärä olisi 46 h niin joko mä otan tai en... Ja lomia määrittelen miten määrittelen. Siis pakko jossain välissä on lomaakin saada. Ja tuossa päiväkodissa mikä lopetti niin oli heinäkuu maksullinen. Mutta mun täytyy siihen sitten määritellä oma juttuni miten meinaan elää heinäkuun...

En ajatellutkaan, että tekisit vuokrakiinteistössä, yleensä hoidetaan omassa kodissa, joten vastasin siltä pohjalta. Verottaja hyväksyy vuosittaisen kulukorvauksen/hoitolapsi (nyt 107,10€/kk), jonka katsotaan kattavan yleisimmät kulut kuten ruoka, sähkö, askartelu, vesi, pesuaineet yms. Toki jos sinulla kuluja kiinteistöstä, menevät ne vähennyksiin. Joka tapauksessa ensin vähennetään kaikki kulut, ja jäljelle jäävästä maksat yellin, ja jäljelle jäävästä verot. Tuo saamasi kotihoidontuki ei sinänsä liity näihiin laskelmiin, verottaja on ainut joka toki ottaa senkin huomioon veroja laskiessaan. Mutta siitä ei makseta yelliä.

Mutta jos teet tätä ypph:na, etkä perusta yritystä, et maksa itsellesi palkkaa, vaan jäljelle jäävä on tuloasi. Veroilmoituksen voit tehdä ihan luonnollisena henkilönä kuten ennenkin, eikä kirjanpitoa tarvitse pitää (toki itseään varten kannattaa, ja jotta osaa veroilmoituksen täyttää sitten aikanaan). Kulut voi ilmeisesti myös vähentää todellisten mukaan (kuittien perusteella), mutta on toi hankalaa, joten kaikki tuntemani käyttävät tuota verottajan hyväksymää kulukorvaussummaa, ja vain suurempia hankintoja (rattaat, matkasängyt tms) voi ilmoittaa erikseen verotuksessa.

En ajatellutkaan, että tekisit vuokrakiinteistössä, yleensä hoidetaan omassa kodissa, joten vastasin siltä pohjalta. Verottaja hyväksyy vuosittaisen kulukorvauksen/hoitolapsi (nyt 107,10€/kk), jonka katsotaan kattavan yleisimmät kulut kuten ruoka, sähkö, askartelu, vesi, pesuaineet yms. Toki jos sinulla kuluja kiinteistöstä, menevät ne vähennyksiin. Joka tapauksessa ensin vähennetään kaikki kulut, ja jäljelle jäävästä maksat yellin, ja jäljelle jäävästä verot. Tuo saamasi kotihoidontuki ei sinänsä liity näihiin laskelmiin, verottaja on ainut joka toki ottaa senkin huomioon veroja laskiessaan. Mutta siitä ei makseta yelliä.

Mutta jos teet tätä ypph:na, etkä perusta yritystä, et maksa itsellesi palkkaa, vaan jäljelle jäävä on tuloasi. Veroilmoituksen voit tehdä ihan luonnollisena henkilönä kuten ennenkin, eikä kirjanpitoa tarvitse pitää (toki itseään varten kannattaa, ja jotta osaa veroilmoituksen täyttää sitten aikanaan). Kulut voi ilmeisesti myös vähentää todellisten mukaan (kuittien perusteella), mutta on toi hankalaa, joten kaikki tuntemani käyttävät tuota verottajan hyväksymää kulukorvaussummaa, ja vain suurempia hankintoja (rattaat, matkasängyt tms) voi ilmoittaa erikseen verotuksessa.

Eikös mun täydy kuitenkin toiminimi perustaa, että voin toimia ypph:na?
Siksi vuokralla kun tosiaan yks. päiväkoti lopetti ja vanhemmat haluaisi, että mä jatkaisin samassa kiinteistössä. Ja sain vuokran ihan kohtuulliseksi sovittua.
Mutta mun kannattais kulujen mukaan vähentää, koska tuo vuokra on jo niin iso kulu. Kuitit toki pitää kaikesta olla. Se on hankalaa, koska käytän itsetehtyä mehuja, omia marjoja yms. Ja askartelutarvikkeita omia jne. Mutta täytyy ne jotenkin sitten miettiä.

Eikös mun täydy kuitenkin toiminimi perustaa, että voin toimia ypph:na?

Yksityisen pph:n ei tarvitse perustaa toiminimeä. Ilmoittaudut vaan ennakkoperintärekisteriin.

Oletko jo jutellut kuntasi (yksityisestä) perhepäivähoidosta vastaavan henkilön kanssa? Hän auttaa myös sinua niissä aloituskiemuroissa, ainakin lääninhallitukseen (vai-mihin-se-nyt-olikaan) pitää ilmoittaa oman kunnan lisäksi, ja sinun tulee hankkia rikosrekisteriote.

Ja mieletäni voit vähentää tuon "perus"kulukorvauksen lisäksi vuokran, tästä toki tietävät paremmin veroihmiset. Näin sinun ei tarvitsisi keräillä ruoka- ym. muita kuitteja.

Yksityisen pph:n ei tarvitse perustaa toiminimeä. Ilmoittaudut vaan ennakkoperintärekisteriin.

Oletko jo jutellut kuntasi (yksityisestä) perhepäivähoidosta vastaavan henkilön kanssa? Hän auttaa myös sinua niissä aloituskiemuroissa, ainakin lääninhallitukseen (vai-mihin-se-nyt-olikaan) pitää ilmoittaa oman kunnan lisäksi, ja sinun tulee hankkia rikosrekisteriote.

Ja mieletäni voit vähentää tuon "perus"kulukorvauksen lisäksi vuokran, tästä toki tietävät paremmin veroihmiset. Näin sinun ei tarvitsisi keräillä ruoka- ym. muita kuitteja.

En ole soittanut vielä kunnan vastaavalle. Huomenna soitan, mutta taitaa olla lomalla kaikki ja en tiedä miten tässä nyt edetään. Lapset ovat ilman hoitopaikkaa 1.8. alkaen.
Päiväkoti lopetti niin äkkiä, että hetken mietimme mitä teemme ja nyt sitten pe-iltana alkoi tämä ajatus tästä yphh:sta ihan todenteolla.

Vastailen vielä, jos vaikka vielä huomaat viestin...

Eli periaatteessa voit aloittaa 1.8. vaikket olisi sitä ennen ilmoittanut kuntasi vastaavalle. Muistaakseni kuntaan tulee ilmoittaa viimeistään kahden viikon kuluttua aloittamisesta. Onko sinulla koulutusta/työkokemusta lastenhoidosta? Jos on, ja tilatkin ovat olleet päivähoitokäytössä, sinut varmaan hyväksytään hoitajaksi ilman muuta. (Ellei päiväkoti sitten lopettanut, koska tiloissa jotain ongelmia? Toisaalta, yksityisten ryhmisten ja päiväkotien tilavaatimukset on ihan toista luokkaa kuin yksityisten perhepäivähoitajien.)

Jos sinulla ei ole koulutusta alalle, niin kunnastasi riippuen sinut hyväksytään silti, tai hyväksytään jos sitoudut työsi ohella hankkimaan esimerkiksi perhepäivähoitajakoulutuksen. Joissain kunnissa hoitopaikkapula niin kova, että hoitajaksi hyväksytään omien lasten hoitokokemuksella ilman koulutuksia. Toisissa kunnissa ollaan tiukempia.

Vaikka varmasti paljon ihmisiä päivähoitopuolelta on tosiaan lomilla, täytyisi kunnasta löytyä heinäkuussakin joku, joka osaa kertoa miten menettelet. Toivottavasti olet saanut jonkun henkilön kiinni, ja asiat lähteneet rullaamaan.

Ja luulisi kunnalla olevan halukkuutta auttaa sinut nopeasti alkuun, muutenhan nuo lapset ovat siellä kunnan päivähoitojonossa, ja elokuun paikat on jaettu ja aikaa sitten... Tilanne ei ole kunnankaan kannalta kovin mukava.

Yhteistyössä