Exä ei anna lapsia yöksi

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Kyseessä kohta 10 vuotiaat lapset. Exän aikataulujen mukaan saan nähdä kaupungilla. Yöksi ei anna kun aikoo hakee yksinhuoltajuutta. Lastenvalvojalla käyty kahdesti ja yritetty tapaamissopimusta mutta ex ei allekirjoita. Lastensuojelusta pyysin apua ja kävivät meillä kotona toteamassa ettei laillista perustetta ole etteikö ex antaisi lapsia yöksi. Toinen syy on miksi ex ei anna on uusi puolisoni, pelkää että lapset viihtyvät meillä. Lastensuojelun työntekijä on ihan lapanen. Lapset itse kyselee yöksi ja luulevat että syy on etten ota, en ole exää viitsinyt heille haukkua kertomalla oikeata syytä. Kun kyselen exältä milloin käy yökyläily niin vastaa kaikkea ympäripyöreää mutta ei sitä, valehtelee että on menoja, jättää vastaamatta tai vastaa että katellaan. Lapset kyselee exältä myös, vastaa lapsille samoin kun mulle.
Mitä voin tehdä tässä?
 
vierailija
Eilenkin kysyin käykö nyt pääsiäisenä 1 yö tai ensi viikonloppuna. Vastaukset oli ensin kaikkea muuta mutta kun en perääntynyt hän sanoi tarkistavan oman aikataulunsa. Sanoin että odotan tänään vastausta, sitä tuskin tulee tai jos tulee niin kaikkea muuta vaikka kysymys on vain tänä vai ensi viikonloppuna.

Viime viikonloppuna exä pisti kipeänkin lapsen muualle hoitoon ja nyt ei vanhemmalleen jolla huoltajuus ei suostu sovinnolla antamaan.
 
vierailija
Tämmöinen turha tappelu vie hirveästi energiaa. Olen ollut pitkään pyytämättä mistään apua kun kaikki tahot vaan levittelee käsiään ja käskee yrittää sopia exän kanssa. Mutta nyt riittää kun toisen kanssa on aivan mahdotonta sopia.
 
vierailija
Miksi eksäsi hakee yksinhuoltajuutta? Asutteko eri paikkakunnilla? Vai onko hänellä muuta painavaa syytä hakea sitä? Voithan toki itse myös sanoa hänelle, että lapsilla on oikeus kahteen vanhempaan mutta kerran ei yhdessä sopimalla tämä ssia onnistu, niin voidaan tämä asia tapaamisjärjestelyineen sopia myös käräjillä.
 
vierailija
Hakee yksinhuoltajuuskorotuksien takia sitä. Hän on itse pahoissa veloissa ja kamppailee taloudellisesti. Tämä oli siis ihan perusteena miksi hakee. Minun tulot on niin pienet että yritti monet kerrat ensin minun saada maksamaan korkeampia elatuksia kuin mitä minimi on ja se laskettu monet kerrat että ei onnistu. Sitten hän keksi yhkorotukset.
 
vierailija
Käräjille tässä mennäänkin mutta se on pitkä tie. Onko minun muka siihen asti tyydyttävä etten saa lapsia yöksi luokseni?
Jos et saa eksäsi ajatuksia muuttumaan tapaamisista keskustelemalla, neuvottelemalla, niin tuskinpa näet lapsiasi luonasi. Valitettavasti. Toisen osapuolen pitää ymmärtää nähdä lasten etu ja oikeus. Nyt on asialle sokea.
Jos eksäsi kylpee veloissa, niin ei hän niitä tasapainota yksinhuoltajakorotuksilla. Kai hän on töissä? Sitten edullisempaan asuntoon jne...
Harmi lastenne puolesta, että tilanne on noin huono kaikinpuolin.
 

Yhteistyössä