EX-vaimon touhujen selittely lapsille osa 2

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sk_
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sk_

Vieras
Tällaista meillä tällä kertaa. Soitin sattumalta muissa asioissa eilen ex-vaimolle ja keskusteltuamme pitkään, tämä sanoi pitkän puhelun päätteeksi, että tämän pitää lopettaa puhelu, koska tämän pitää lähteä. Kysyin että mihin olet menossa, niin tämä sanoi että äitinsä ja siskonsa kanssa laivaristeilylle.

Tiesin että tästä oli ollut puhetta joskus puoli vuotta sitten, mutta ihan pari viikkoa sitten kun ex-vaimolla ja anopilla oli meidän eron takia välit poikki, molemmat olivat perumassa risteilyä. Nyt sitten sattumalta kuulin eilen että nämä ovatkin menossa sinne.

Tänä aamuna sitten tajusin, että risteilyn takia, ex-vaimo ei pysty millään pitämään lastenvalvojalla sovitusta sopimuksesta hakea lapset sunnuntai-iltana. Soitin vaimolle ja kysyin asiasta. Tämä väitti kiven kovaa että joo tästä oli sovittu ja että minä vien lapset hoitopaikkaan maanantaina. Sanoin että mitään tällaista ei oltu sovittu ja kuulin vasta lauantaina että olet edes menossa risteilylle.

Kiva juttu. Minä olin lapsille ehtinyt ja sanoa että sunnuntaina pääsette äidin luokse (josta poika sai muuten melkoisen raivarin), ja valittiin mitä leluja otetaan mukaan ja muutenkin juteltiin siitä. Nyt sitten piti sanoa, että ette voikaan mennä tänään äitille, koska tämä on laivaristeilyllä eikä ehdi kotiin kuin vasta nukkumaanmenoajan jälkeen. Minä nyt sitten sanoin lapsille, että äiti oli unohtanut sanoa asiasta isille. Nyt vain suututtaa että miten tuollaisen asian voi "unohtaa" vai onko tämä taas sen ihmeellisiä temppuja.

Sen tiedän että tuo nyt taas paasaa siellä äidilleen ja siskolleen, että taas se äijä yrittää siellä temppuilla minua vastaan. Mutta minä en tiennyt siitä risteilystä ja siitä ei oltu sovittu mitään ja hoitopaikassakin olin jo sanonut hoitajille ja muille hyvät joulut että nyt ei nähdä sitten kun vasta ensi vuonna.

Ei siinä mitään, tykkään olla lasten kanssa, mutta pitää varmaan sopia kirjallisesti nuo erikoisjärjestelyt tai sitten ei suostua niihin ollenkaan. Nyt ajattelin pistää koko ihmiseen lopullisesti välit poikki ja en ole tämän kanssa missään tekemisissä paitsi pakollisten lastenvaihtojen aikana.

Miten tuollaisen kanssa pitää toimia, joka tekee jatkuvasti ohareita lapsille?

Mulle tulee ihan semmoinen olo, että sun on vaan mukava raivota siellä, jotta saat eksästä huonon äidin ja ihmisen, kun ero on näemmä ottanut koville. Huolehtisin tarkkaan nyt siitä, että et mustamaalaa äitiä lapsilleen, tuntuu, että vain kyselet lupaa tehdä niin ja katkaista välit ja tehdä lasten tapaaminen mahdollisimman hankalaksi. Mietippä omia motiivejasi hetki.
Enpä usko, että nuo jutut on aivan noin mustavalkoisia kuin annat ymmärtää...

Nuo nyt on niitä pieniä asioita suurten rinnalla. Anna exäsi risteillä rauhassa. Joustoa puolin ja toisin.

Ihmeellistä selittelyä.

Kyllä sovituista lastenvalvojalla sovituista ajoista pitää pitää kiinni. Olisiko siis minultakin ok lähteä kavereiden kanssa ryyppäämään risteilylle vaikka menee päällekkäin lastenhoitovuorojen kanssa eikä edes vaivautua ilmoittaa siitä toiselle? Joustoa?

Mulle tulee ihan semmoinen olo, että sun on vaan mukava raivota siellä, jotta saat eksästä huonon äidin ja ihmisen, kun ero on näemmä ottanut koville. Huolehtisin tarkkaan nyt siitä, että et mustamaalaa äitiä lapsilleen, tuntuu, että vain kyselet lupaa tehdä niin ja katkaista välit ja tehdä lasten tapaaminen mahdollisimman hankalaksi. Mietippä omia motiivejasi hetki.
Enpä usko, että nuo jutut on aivan noin mustavalkoisia kuin annat ymmärtää...

Minun ei tarvitse tehdä kenestäkään huonoa äitiä. Kyllä se tekee sen ihan itse.

No sinä viet lapset hoitoon maanantaina, ja toivotat vaikka toistamiseen hoitajille hyvät joulut.

No problem.

Lapsille olisin sanonut, että äidille tulikin muutos suunnitelmiin. Mikä muutos, se ei kuulu lapsille, kuten ei aikuisten asiat muutenkaan.

Ja lastenvalvojalla voitaisiin sitten jutella siitä, miten asiallista on tehdä tällaisia temppuja. Tosin miettisin myös käsi sydämellä sitä, tuliko tieto risteilystä ihan oikeasti yllätyksenä minulle, vai olinkohan sittenkin siitä tietoinen & virheellisesti oletin risteilyn peruuntuneen.

• Tykkää
Reactions: Data ja Wandii
Sinun ei tarvitse selitellä äidin tekemisiä lapsille, vaan anna hänen selittää. Kunhan et mustamaalaa tai esitä äitiä negatiivisessa valossa lapsille. Aina voit sanoa että kysykää äidiltä.

Muuten olen sitä mieltä että jousto molemmin puolin on hyväksi kaikille osapuolille.

Jos tuon saman tempun tekisi isä niin kyllä täällä olisi sellainen show menossa ja paskakasaksi haukkumista että. Mutta kun äiti risteilee ja ei tapaa lapsiaan sovitusti niin tottakai se on ok. Tämä palsta on juurikin tälläinen!

Tuo on ih´nhottavasti tehty niin sinua kuin lapsiakin kohtaan. Todella!

• Tykkää
Reactions: Wolt
Elä sovi mitään sellaista, minkä peruuntumisesta voi joutua itse kuseen. Näin niin kuin hoidollisesti. Exää nyt ei lapset kiinnosta, hoida sinä ne hyvin. Nin makaa kuin petaa...sen huomaa exäskin myöhemmin.

Jos tuon saman tempun tekisi isä niin kyllä täällä olisi sellainen show menossa ja paskakasaksi haukkumista että. Mutta kun äiti risteilee ja ei tapaa lapsiaan sovitusti niin tottakai se on ok. Tämä palsta on juurikin tälläinen!
No jaa, kyllä mä sallisin myös isälle risteilyn, etenkin kun siitä on ollut puhetta jo puoli vuotta sitten...

Voit tehdä ihan mitä vaan, mutta ÄLÄ IKINÄ mollaa lasten äitiä lapsille, teki tämä mitä hyvänsä! Se, että vanhemmat haukkuvat lapsille toisiaan, on hirveän inhottavaa ja jopa tuhoisaa lapsille.

Voit sanoa, että teille tuli sekaannus tästä viikonlopusta ja that´s it. Selvität sitten sen sotkun exäsi, mutta ET lasten kanssa. Lapsilla ei ole siihen sotkuun mitään osaa eikä arpaa, se on ihan vain teidän vanhempien aiheuttama ja selvitettävä asia.

Exät varmaan ovat usein raivostuttavia puolin ja toisin, mutta he ovat kuitenkin tilanteen vastuullisia aikuisia. He ovat eronneet, he riitelevät, he sopivat lasten asioista - eivät lapset.

Suosittelen, että luet kirjan Avioeron perintö - eron lapset aikuisina (Judith Wallerstein, Julia Lewis ja Sandra Blakeslee). Luulen, että se avaa silmiä tosi paljon.

• Tykkää
Reactions: Wandii

Tuo on ih´nhottavasti tehty niin sinua kuin lapsiakin kohtaan. Todella!

Ihan sama juttu toisinpäin ja itse asiassa on minusta aikasta harvinaista, että mies harrastaa tätä marttyyrina oloa ja joustamattomuutta. Ennemmin tosiaan naisten hommaa. Sitten laitetaan välit poikki kun on kerran vähän pitänyt säätää hoitoaikojen kanssa ja suureen ääneen huokaillaan, kun isä ei sen vertaa lapsistaan välitä, vaikka itse on tehty kaikki, että tapaaminen on hankalaa ja vaikeaa. Ja yleensähän asiat vaikeutuu erittäin paljon silloin kun eksällä alkaa olemaan ns. omaa elämää eli uutta puolisoa ja jotain menoja (näkeehän sen näissäkin). Mustasukkaisuus ja katkeruus pistää tekemään kaikkea. Monesti pitäisi ihmisten mennä vähän itseensä, kenen agendalla oikein riehutaan...

[QUOTE="Sirkkeli";25251659]Elä sovi mitään sellaista, minkä peruuntumisesta voi joutua itse kuseen. Näin niin kuin hoidollisesti. Exää nyt ei lapset kiinnosta, hoida sinä ne hyvin. Nin makaa kuin petaa...sen huomaa exäskin myöhemmin.[/QUOTE]

Just tätä tarkoitan. Oikein pedataan kunnon tappelua ja riitaa, lapset sopivasti välikappaleina. Onnittelut!!!

No sinä viet lapset hoitoon maanantaina, ja toivotat vaikka toistamiseen hoitajille hyvät joulut.

No problem.

Lapsille olisin sanonut, että äidille tulikin muutos suunnitelmiin. Mikä muutos, se ei kuulu lapsille, kuten ei aikuisten asiat muutenkaan.

Ja lastenvalvojalla voitaisiin sitten jutella siitä, miten asiallista on tehdä tällaisia temppuja. Tosin miettisin myös käsi sydämellä sitä, tuliko tieto risteilystä ihan oikeasti yllätyksenä minulle, vai olinkohan sittenkin siitä tietoinen & virheellisesti oletin risteilyn peruuntuneen.

Käsi sydämellä: Minä olin edellisen kerran puheväleissä ex-vaimon kanssa itsenäisyyspäivänä, jolloin kysyin onko tämä vieläkään puhunut äidilleen. Siitä tuli puheeksi myös risteily, jossa kävi ilmi että äitinsä oli toivonut peruvansa risteilyn. Vaimokin kommentoi risteilyyn, että ei häntäkään voisi koko risteily vähempää kiinnostaa.

Tämän päivän jälkeen me ei oltu yhteyksissä viikkoon, kunnes tuli vierailupäivä jolloin hän tuli minun luona käymään. Se oli pelkkää riitelyä ja pyysin tätä menemään pois. Ei tosin mennyt pyynnöstä huolimatta. Risteilystä ei tuolla käynnillä puhuttu sanaakaan. Sen jälkeen olen yrittänyt puhua tälle sähköpostilla, mutta tämä ei ole vastannut minulle ollenkaan. Tähän viikonloppuun asti ei ole oltu missään puheväleissä, kunnes puhuttiin puhelimessa, jossa tämä risteilylle lähtö ilmeni.

Tästäkö minun olisi pitänyt tietää mitä tämä on äitinsä ja siskonsa kanssa sopineet, kun ei ole kertonut minulle mitään? Miten? Telepatialla?

Käsi sydämellä: Minä olin edellisen kerran puheväleissä ex-vaimon kanssa itsenäisyyspäivänä, jolloin kysyin onko tämä vieläkään puhunut äidilleen. Siitä tuli puheeksi myös risteily, jossa kävi ilmi että äitinsä oli toivonut peruvansa risteilyn. Vaimokin kommentoi risteilyyn, että ei häntäkään voisi koko risteily vähempää kiinnostaa.

Tämän päivän jälkeen me ei oltu yhteyksissä viikkoon, kunnes tuli vierailupäivä jolloin hän tuli minun luona käymään. Se oli pelkkää riitelyä ja pyysin tätä menemään pois. Ei tosin mennyt pyynnöstä huolimatta. Risteilystä ei tuolla käynnillä puhuttu sanaakaan. Sen jälkeen olen yrittänyt puhua tälle sähköpostilla, mutta tämä ei ole vastannut minulle ollenkaan. Tähän viikonloppuun asti ei ole oltu missään puheväleissä, kunnes puhuttiin puhelimessa, jossa tämä risteilylle lähtö ilmeni.

Tästäkö minun olisi pitänyt tietää mitä tämä on äitinsä ja siskonsa kanssa sopineet, kun ei ole kertonut minulle mitään? Miten? Telepatialla?

Voi olla, että exäsi on käyttäytynyt huonosti. Syitä ei voi tietää, koska vain toisen osapuolen tarinan perusteella kertomus on aina vain puolikas totuutta.

Mutta sillä ei ole minusta mitään merkitystä siinä asiassa, miten tämä asia esitellään lapsille.

Toistan itseäni, kun sanon, että pitäkää lapset ulkona keskinäisistä riidoistanne älkääkä koskaan arvostelko toisianne lapsille. Näin siis, jos haluatte lastenne parasta.

• Tykkää
Reactions: Data
Voit tehdä ihan mitä vaan, mutta ÄLÄ IKINÄ mollaa lasten äitiä lapsille, teki tämä mitä hyvänsä! Se, että vanhemmat haukkuvat lapsille toisiaan, on hirveän inhottavaa ja jopa tuhoisaa lapsille.

Voit sanoa, että teille tuli sekaannus tästä viikonlopusta ja that´s it. Selvität sitten sen sotkun exäsi, mutta ET lasten kanssa. Lapsilla ei ole siihen sotkuun mitään osaa eikä arpaa, se on ihan vain teidän vanhempien aiheuttama ja selvitettävä asia.

Exät varmaan ovat usein raivostuttavia puolin ja toisin, mutta he ovat kuitenkin tilanteen vastuullisia aikuisia. He ovat eronneet, he riitelevät, he sopivat lasten asioista - eivät lapset.

Suosittelen, että luet kirjan Avioeron perintö - eron lapset aikuisina (Judith Wallerstein, Julia Lewis ja Sandra Blakeslee). Luulen, että se avaa silmiä tosi paljon.

Minä ymmärrän varsin hyvin edellisestä tempauksesta mitä lapsille saa ja ei saa kertoa. Minun mielestäni "Tänään ette menekään äidille, koska äiti on risteilyllä eikä tule kuin vasta myöhään. Äiti ei muistanut sanoa sitä isille.", ei ole mustamaalaamista.

Minä en halua riidellä sen naisen kanssa ollenkaan. Minä olen yrittänyt puhua, mutta kun toinen ei kuuntele, niin se ei etene mihinkään. Jos ei ole keskusteluyhteyttä, on parempi olla keskustelematta ollenkaan. Tästä syystä olen laittamassa välit poikki. En vain yhden risteilyunohduksen takia.

Kai sinä entisen vaimosi tunnet, naisen jonka kanssa ehdit viettää varmaan jonkin aikaa yhteistä arkea, ja tiedät millainen hän on.

Jatkossa mene sillä periaatteella, että jos hän ei sano että risteily on peruttu, niin silloin sitä ei ole peruttu. Kaikenmaailman "tekisi mieli perua" ja "ei vois nyt risteilyt vähempää kiinnostaa"- lauseet ei kerro sitä, että onko se risteily nyt peruttu vai ei. Kysy suoraan, ja odota saavasi suora vastaus. Älä oleta, sillä olettamalla mennään usein suoraan metsään niin parisuhteessa kuin sen jälkeenkin.

Ja mitä hiton vierailupäiviä teillä on...olette eronneet, unohtakaa sellaiset, sanon minä. Vaihdatte vain lapset ja that's it. Turhaan kiusaat itseäsi olemalla muuten yhteyksissä, ja lähettämällä sähköposteja. Ja puhu lastenvalvojalle, kerro oma näkemyksesi asioista niin entinen vaimosi voi kertoa omansa & saatte ehkä asioihin jotain selkeyttä.

Minä ymmärrän varsin hyvin edellisestä tempauksesta mitä lapsille saa ja ei saa kertoa. Minun mielestäni "Tänään ette menekään äidille, koska äiti on risteilyllä eikä tule kuin vasta myöhään. Äiti ei muistanut sanoa sitä isille.", ei ole mustamaalaamista.

Minä en halua riidellä sen naisen kanssa ollenkaan. Minä olen yrittänyt puhua, mutta kun toinen ei kuuntele, niin se ei etene mihinkään. Jos ei ole keskusteluyhteyttä, on parempi olla keskustelematta ollenkaan. Tästä syystä olen laittamassa välit poikki. En vain yhden risteilyunohduksen takia.

Suosittelen että luet sen kirjan. Olisi kiva kuulla mitä ajatuksia se herättää. Kaikkien eroperheiden vanhempien pitäisi lukea se - tai oikeastaan kaikkien perheiden pitäisi lukea se kun kaikki vielä menee hyvin. Pistää nimittäin tekemään työtä suhteen eteen, sen verran kauaskantoinen eron vaikutus on lapsiin...

Muutenkaan ei olisi varmaan pahitteeksi hakea keskusteluapua jostakin ulkopuoliselta taholta, joka osaa katsoa tätä asiaa ilman värittyneitä silmälaseja. Se voisi palvella lasten etua.

Tuossa et ajattelisi lasten parasta ollenkaan ja se vahingottaisi lapsia syvästi. Eli älä edes harkitse.

Nimen omaan ajattelen lapsia, koska ns. vierailupäivät ovat olleet todella painostavia ja riitaisia. Eli siis päivät jossa joko minä menen ex-vaimolla, tai hän tulee minun luo.

Joulun kanssa tasapainottelen, että kannattaako mennä ollenkaan. Minä pelkään että jos se menee riitelyksi, niin se ei ole oikein lapsille eikä kuulu jouluun ollenkaan. Parempi jos en mene.

Tietysti tässä monet muut ajattelee, että oletpa huono isä kun et edes jouluna voi riitelemättä ex-vaimosi kanssa edes lasten takia. Mutta kun eron syy meillä on ns. pahin mahdollinen, se on ex-vaimolle paljon helpompaa teeskennellä, koska tämä on halunnut eroa.

Minä olen syystä katkera ja on vaikea olla tämän kanssa koska toinen on loukannut todella syvästi. Lisäksi tämä kyseinen henkilö on ollut ns. hallitseva puoliso, joka on suurennuslasilla kytännyt minun virheitä ja aina maininnut niistä. Nyt, kun tämä itse mokaa niin ei voi edes myöntää virheitään?

Mutta ilmeisesti isä on aina paska ja äiti aina hyvä.

Kai sinä entisen vaimosi tunnet, naisen jonka kanssa ehdit viettää varmaan jonkin aikaa yhteistä arkea, ja tiedät millainen hän on.

Jatkossa mene sillä periaatteella, että jos hän ei sano että risteily on peruttu, niin silloin sitä ei ole peruttu. Kaikenmaailman "tekisi mieli perua" ja "ei vois nyt risteilyt vähempää kiinnostaa"- lauseet ei kerro sitä, että onko se risteily nyt peruttu vai ei. Kysy suoraan, ja odota saavasi suora vastaus. Älä oleta, sillä olettamalla mennään usein suoraan metsään niin parisuhteessa kuin sen jälkeenkin.

Ja mitä hiton vierailupäiviä teillä on...olette eronneet, unohtakaa sellaiset, sanon minä. Vaihdatte vain lapset ja that's it. Turhaan kiusaat itseäsi olemalla muuten yhteyksissä, ja lähettämällä sähköposteja. Ja puhu lastenvalvojalle, kerro oma näkemyksesi asioista niin entinen vaimosi voi kertoa omansa & saatte ehkä asioihin jotain selkeyttä.

Onko se minun asiani pitää lukua vaimon menoista? Minä en koko risteilyä ajatellut ollenkaan, koska se ei ole minun meno. En minä ollut ajatellut sitä että se menee lastenhoitovuorojen päälle. Koko risteilyhän oli sovittu silloin kun olimme vielä naimisissa. Tottakai asiat muuttuvat kun erotaan. Silloin pitää sopia tarkkaan. Pitäisikö minun siis tietää ennalta vaimon menot ja tarkistaa onko tämä menossa vai ei? Vai olisiko se kuitenkin risteilylle menijän varmistaa että lastenhoitoasia on sovittu asianomaisen kanssa?

Vierailupäivät oli vaimon idea.

Yhteistyössä