Ex-sinkku enkä kestä parisuhdetta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Bess
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

Bess

Vieras
Olen pian viisikymppinen nainen, kymmenisen vuotta auvoisaa elämää sinkkuna viettänyt. Sen ajan rakastajanani oli mies, jonka kanssa olen nyt vuoden asunut.

Se sinkkuaika oli taivaallista - seksiä tuli silloin kun tuli ja sitä tuli kybällä! Ja kaikki muu osa elämästäni oli just mun päätettävissäni.

Nyt kun tämän saman adoniksen kanssa elän (ei hänessä mitään vikaa ole), en sopeudu. Ei hitto, se vapaus oli täydellinen elämäntapa. Vapaus on sitä, ettei mikään mitä aion tehdä, vaadi tgoisen mielipidettä millään tasolla. Siis jos lähden lenkille, mun ei tarvii sanoa kuinka kauan olen. Tai jos istun tietokoneella, saan sen tehdä täysin vapaasti. Näin yksinkertaisia pikkujuttuja.

Ajattelen, että pariutuminen on sitä, että nainen luovuttaa ja mies saa. Nainen luopuu itsemäääräämisoikeudestaan ja mies saa huoltajan. Ja onpa sanottava, että naisen tai ainakaan minun kannaltani siinä ei ole mitään tolkkua.

Itseäni sopii syyttää, kyllä kai minä sen ymmärrän. Mutta haluan vain kysyä, onko joku muu ikisinkku yhtä kovassa kusessa? Rakastan tuota miestä, ei siitä tunteesta ole pulaa. Mutta mun elämäntapanin on muodostunut niin omakseni, etten osaa enää asettaa aina miestä ykkössijalle.

Mutta haluan vain kysyä, onko joku muu ikisinkku yhtä kovassa kusessa? Rakastan tuota miestä, ei siitä tunteesta ole pulaa. Mutta mun elämäntapanin on muodostunut niin omakseni, etten osaa enää asettaa aina miestä ykkössijalle.

Täällä yksi samankaltainen. Tosin en edes ole ollut sinkku kohta 15 vuoteen, mutta en ole pystynyt sitoutumaan muuta kuin avoliittoon. Kihloja, avioliittoa, lasta en ole pystynyt edes ajattelemaan. Tähän avoliittoonkin on mennyt oma tottumisensa, jota opettelen edelleen viiden vuoden jälkeen.

Moni voisi sanoa, että olen väärän ihmisen kanssa. Mutta niin en usko olevan. Suhteemme on hyvä jne. Mua vaan ärsyttää sellainen toiselle tilivelvollisena oleminen. Pitää vastata ja kertoa, jos lähtee jonnekin. Pitää jutella toiselle ja huomioida toinen. Ei nyt sentään aina, mutta joskus on sellaisia tilanteita, ettei itse yhtään jaksaisi mitään noista, haluaisi vain tehdä niin kuin tuntuu pukematta sitä sanoiksi. Ja sitten just toinen ihan viattomasti kysyy, että "Mihin sä nyt lähdet?". Ja ärsyttää, kun se kysyy. Kun meen vain kauppaan. Voin toki sanoa sen, mutta aina ei vaan tunnu siltä, että huvittaisi sanoa, kun se ei oo sen kummempaa kuin kauppaan meneminen. Ymmärtääkö kukaan mitä yritän selittää? :D Siis joskus vaan ärsyttää se, kun ei voi tehdä just sillai ko itsestä tuntuu ilman että pitää pukea se toiselle sanoiksi. Se on tavallaan pikkujuttu, ihan mitätön ja typerä. Mutta silti. Kuvittelen vain ymmärtäväni juuri sen mitä Bess tuossa kertoi!

Olenko itse siis henkisesti sinkku? :D Asuin kyllä pitkään yksin suhteesta huolimatta. Ja silloin tunsin oloni vapaaksi. Joskus kaipaan sitä.

Viimeksi muokattu:
Tuttu tunne on. Henkinen sinkku taidan olla itsekin :) Olen asunut yhdessä mieheni kanssa kohta viisi vuotta, enkä myöskään usko että kyseessä on väärä mies. Tämä on kuitenkin ensimmäinen jonka kanssa suostuin muuttamaan yhteen, olen hyvin varovainen joten en nyt muuttanut heti parien treffien jälkeen yhteen. Tein myös selväksi, että minä en sitten todellakaan ole mikään kodinhoitaja tai äiti kenellekään, joten siinä mielessä ei ole ongelmaa. Mies tekee kotitöitä kuten minäkin.

Minua eniten ärsyttää esim. sellaiset asiat, että kun sinkkuna sai vaikka ostaa kuukauden palkalla itselle uuden laukun tai kengät (siis kalliit sellaiset) ja sitten syödä sen kuukauden pelkkää makaroonia, niin nyt jos teen sellaisen päätöksen en voi pakottaa toista syömään makaroonia siksi että itse haluan käyttää rahani muuhun kuin ruokaan. Siis lähinnä ärsyttää se, että se toinen pitää huomioida kaikessa. Kuulostaa varmaan itsekkäältä, mutta sinkkuna sai olla niin itsekäs (ja rakastin sitä!), että olen todella tottunut siihen. Nyt siis saatan ärtyä siitä että en voi tuhlata rahojani kuten haluan tai käyttää aikaani täysin kuten haluan. En ole siis kovin hyva huomioimaan toista... Lisäksi toisen jatkuva läsnäolo häiritsee, hihkun ilosta jos mies sopii jonkun viikonloppumenon kavereidensa kanssa ja minä saan olla ihan itsekseni. En ymmärrä sellaisia ihmisiä yhtään, jotka roikkuvat joka paikkaan miehensä/vaimonsa mukana.

Minä kaipaan myös vapautta toisinaan, mutta sitten toisaalta joutuisin heittämään tämän suhteen menemään. En tiedä kumpi olisi parempi.

Täällä yksi aivan samoin teidän kanssanne tunteva.

Takana kaksi pitkää suhdetta, ja nyt en ole lainkaan varma haluanko ikinä edes yrittää kolmatta. On tämä vapaus itse tehdä valintansa ja päätöksensä niin autuasta!

Miksi muuttaa yhteen? Kaksi aikuista voi olla yhdessä ilman että koko ajan kyhnätään kylki kyljessä. Meillä on omat asunnot ja vietämme aikaa yhdessä silloin kun sitä haluamme eikä "pakosta". Siinä on yksin elämisen ja yhdessä olon kaikki hyvä puolet yhdessä! Ei tule kinaa mistään kun ei ole yhteisiä rahoja, tavaroita tai asuntoja. Kumpikin päättää ihan itse miten asuu ja millaisessa sekasotkussa tai järjestyksessä. No sen verran olemme samanlaisia että molemmat pitävät siisteydestä ja ovat melko tarkkoja. Yhteiset asiat yhdistävät, ei yhteinen koti.

Alkuperäinen kirjoittaja Näin meillä;10455660:
Miksi muuttaa yhteen? Kaksi aikuista voi olla yhdessä ilman että koko ajan kyhnätään kylki kyljessä. Meillä on omat asunnot ja vietämme aikaa yhdessä silloin kun sitä haluamme eikä "pakosta". Siinä on yksin elämisen ja yhdessä olon kaikki hyvä puolet yhdessä! Ei tule kinaa mistään kun ei ole yhteisiä rahoja, tavaroita tai asuntoja. Kumpikin päättää ihan itse miten asuu ja millaisessa sekasotkussa tai järjestyksessä. No sen verran olemme samanlaisia että molemmat pitävät siisteydestä ja ovat melko tarkkoja. Yhteiset asiat yhdistävät, ei yhteinen koti.

Allekirjoitan. Kerran olen kokeillut yhdessä asumista ja totesin, että ei sovi minulle. Seurustelu kyllä sopisi, kunhan olisi riittävästi omaa aikaa ja tilaa tehdä omia juttujaan, tavata yshtäviä, harrastaa, viettää aikaa yksin. Etsin miestä, sellaista, joka ei halua lapsia, eikä muuttaa saman katon alle. Sellaisia miehiä on muuten vaikea löytää. Joskus aiemmin oli yksi useamman vuoden suhde, johon arki ei ikinä tullut mukaan kuvaan, ihannesuhde siltä osin. Sellaisen tahdon uudestaankin kokea!

Luulenpa, että minustakin on kovaa vauhtia tulossa sellainen. Ennen olin melkeinpä läheisriippuvainen, enkä osannut mennä minnekään yksin, vaan aina olisi pitänyt miehen olla mukana. Osittain kun kyse oli myös mustasukkaisuudesta. Tein töitä niiden tunteiden parissa ja pääsinkin paremmin tasapainoon itseni kanssa ja pystyin menemään jumpparyhmiin, työväenopiston kursseille jne ilman miestä. Kun erosin, jouduin opettelemaan sinkkuutta. Alussa teki tiukkaa, mutta nyt nautin siitä, kun saan tehdä asiat niin kuin haluan.

Minäkin kokeilin seurustelua, joka johti avoliittoon. Suhde ei toiminut. Olisin halunnut miehen, jonka kanssa voin keskustella mieltä painavat asiat pois hiertämästä, mutta mies otti heti nokkiinsa, jos huomautin hänelle tiskipöydällä lojuvista astioista tms. Se meillä kyllä toimi, että vietimme lomia erillämme ja kummallakin oli vapaus tehdä viikonloppuisin omia juttuja. Eroon oli kyllä muitakin syitä kuin se, etten sopeutunut avoliittoon.

Minä uskon siihen, että seurustelu ja avoliitto voivat toimia, jos kumpikin on omaa rauhaa rakastava sielu. Minulle sopisi hyvin esim. matkatyötä tekevä mies, joka on paljon poissa tai sitten sellainen aikaa vievän harrastuksen omaava mies (esim. metsästys- ja kalastusharrastus), jolloin yhdessä vietettävä aika olisi ns. laatuaikaa. Myös se voisi toimia, että mies viihtyisi mökillä paljon ja minä saisin oleskella kaupunkiasunnossa. Läheisriippuvainen ei ole itsenäiselle luonteelle hyvä vaihtoehto ollenkaan!

Täällä yksi samanlainen lisää, tosin itse olen vasta 25-vuotias, te muut taidatte olla kaikki n. viisikymppisiä? Vaikka olenkin vielä nuori, tunnistan monia ajatuksia, koska olen ollut sinkkuna lähes aina lukuunottamatta lyhyitä suhteita. Muutin kotoa jo 17-vuotiaana ja olen siitä asti asunut yksin.

Samalla lailla ajattelevaa miestä on tosiaan vaikea löytää nykyään, kun monet parit muuttavat heti kohta seurustelun alettua yhteen. Tässäkään ketjussa ei taida olla yhtäkään miehen mielipidettä asiasta. Onko sellaisia itsenäisiä miehiä edes olemassa, jotka eivät heti monin tavoin yritä kahlita naista itseensä?

Tulee mieleen Riitta Väisänen ja hänen parisuhteensa, pidän sitä ihanteellisena. Riitta ja hänen miehensä asuvat omilla tiloillaan, mutta heillä on yhteinen lapsi ja tietääkseni seurustelevat edelleen. Ilmeisesti suhde on toimiva ja hyvinvoiva, vaikka ei mitenkään perinteinen parisuhde olekaan.

En haluaisi suhteeseen arkea ollenkaan. Ehkä vasta sitten, jos menen joskus naimisiin, voisin harkita yhteen muuttamista, jos silloinkaan :D On tutkittukin juttu, että parisuhde säilyy tuoreempana kauemmin, kun pari ei asu yhdessä. Mielestäni yhteen muuttamiseen ei riitä syyksi se, että se on taloudellisesti järkevämpää kuin yksin asuminen.

Joillekin käy avoin suhde, saa mennä ja tulla mielensä mukaan. Siinä kuitenkin piilee oma vaaransa, kääntyy itseään vastaan. Huomaa olevansa keski-ikäinen sinkku, vanhapiika, parhaat vuodet takana, ja biologinen kellokin lakannut tikittämästä.
Tuollaisessa suhteessa voi toinen halutessaan pettää toista mielin määrin. Toinen uskollisena ja rakastuneena toivoo pääsevänsä kultansa luo, mutta toinen keksii jotain tekosyytä, päästäkseen omille menoilleen. Tällaista tekevät avoimen suhteen kannattajat.

Tätä sitä usein tarjotaan vastaukseksi: rakkauden puute. Mutta kun siitäkään ei ole kyse, ei todellakaan. Meidänlaisemme "sitoutumiskammoiset" vai miksi tätä nyt voisikaan sanoa vaan arvostavat myös sitä aitoa omaa aikaa ja itsenäisyyttä yhdessäolemisen ohella PALJON. Ymmärrän kyllä, että sellaisen 24/7 kylkikyhnyttäjän on vaikea ymmärtää, että on olemassa sellaisiakin ihmisiä, joiden elämä ei perustu pelkkään yhdessäolemiseen vaan on ihan oikeasti olemassa sitä "omaakin elämää".

En ole viisikymppinen vaan kolmenviiden tietämillä. Meillä oli aluksi kohtalaisen vapaata suhteessa, kun asuimme erillään kymmenen vuotta. Se toimi erittäin hyvin. Mutta elämäntilanteet muuttuvat jne ja niinpä päädyimme saman katon alle. Tavallaan ongelmaa ei ole siinä mielessä, että mies tekee matkatyötä ja harrastuksetkin vaativat matkustelua eli reissaa vajaat puolet vuodesta. Mutta esimerkiksi kuukauden yhtä mittainen kotona oleminen yhtä aikaa rasittaa välillä hermoja. Juuri sellaisissa asioissa, että "pitää" huomioida toinen koko ajan. Tavallaanhan sen on tiedostanut, että niin käy, kun yhteen muutetaan. Eikä se ole elämää suurempi ongelma. Mutta joskus tuntuu, ettei sitä saisi julkisesti sanoa ääneen kuinka ärsyttää kun toinen on koko ajan "in your face". Siksi olikin suorastaan ilahduttavaa lukea tämä aloitus! Että on muitakin samanlaisia :)

Avoimen suhteen sotkemista itsenäisyyteen tässä yhteydessä en ihan ymmärrä. Avoimessa suhteessahan on kyse nimenomaan vapaasta seksielämästä. Oikeastaan on hassua, miten jotkut ymmärtävät vapaudeksi vain ympäriinsä paneskelun (kohtalaisen rajoittunut käsitys, jos saan sanoa). Vapaus edustaa itselleni ensi sijaisesti muita asioita esimerkiksi vapautta tehdä omia päätöksiä elämästään ilman "neuvotteluita" toisen kanssa eli kyse on ITSENÄISYYDESTÄ ja ehkä jossain määrin itsekkyydestäkin (voi kauhia sentään :) ). Jos ei ymmärrä mitä tässä kontekstissa vapaudella tarkoitetaan, niin sellaiselle ihmiselle on todennäköisesti turha edes yrittää selittää sitä.

Onneksi olen pystynyt sanomaan miehelle suoraan, miten vaikeaa mulle joku symbioosieläminen on ja miten mä tarvin välillä omaa tilaa ja rauhaa. Onneksi hän itsekin nauttii yksinolosta. Läheisriippuvaisen kanssa suhteesta ei tulisi yhtään mitään.

Täällä yksi samanlainen lisää, tosin itse olen vasta 25-vuotias, te muut taidatte olla kaikki n. viisikymppisiä?

Itse olen "vasta" nelikymppinen, mutta kun aikuiselämää on jo takana reilut 20 vuotta, niin siinä ajassa on ehtinyt kokemaan paljon: sinkkuutta, seurustelua, avo- ja avioliiton, avo- ja avioeron.

Omalla kohdallani on sellainen jännä pointti myös se, että minulla on lapsia. Alussa elin heidän kanssaan symbioottisessa suhteessa, mutta voin myöntää suoraan, että nyt kun lapset ovat jo isoja, nautin välillä suuresti siitä, että lapset ovat yökylässä kavereillaan tai isänsä luona. En tiedä, onko se itsekkyyttä, itsekeskeisyyttä vai mitä, mutta tykkään olla ihan itsekseni. En edes tarvitse yksinolemiseen mitään erityistä ohjelmaa, vaan nautin suuresti siitä, kun saan olla kotona pyjama päällä ja tehdä omia juttujani.

Ehkä minulla osittain tämä johtuu siitäkin, että olen henkisesti valmistautumassa siihen, että lapset muuttavat lähivuosina pois kodista. Siksi minusta tuntuu ihan kauhealta, että jos lapset muuttaisivat pois kodista, niin ottaisin itselleni kotiin miehen. Suorastaan odotan sitä, että saan enemmän omaa aikaani. Toivon, että tätä ei ymmärretä väärin, sillä rakastan lapsiani ja meillä on erittäin hyvät välit, mutta he ovat sen ikäisiä, että he itse viettävät mielummin vapaa-aikaansa kavereittensa ja seurustelukumppaneittensa kanssa kuin kotona minun kanssa. Vaikka tykkään olla lasten kanssa, tykkään kyllä siitä ikiomasta ajastakin tosi paljon.

Ei lienee ihme, että en ole etsinyt uutta seurustelukumppania itselleni ihan vielä. Kun työviikko on ohi, käyn mieluiten saunassa, katselen tv:tä, teen hyvää ruokaa yms sen sijaan, että lähtisin baarista etsimään miesseuraa itselleni.

Viimeksi muokattu:
En edes tarvitse yksinolemiseen mitään erityistä ohjelmaa, vaan nautin suuresti siitä, kun saan olla kotona pyjama päällä ja tehdä omia juttujani.

Vaikka tykkään olla lasten kanssa, tykkään kyllä siitä ikiomasta ajastakin tosi paljon.

Ei lienee ihme, että en ole etsinyt uutta seurustelukumppania itselleni ihan vielä. Kun työviikko on ohi, käyn mieluiten saunassa, katselen tv:tä, teen hyvää ruokaa yms sen sijaan, että lähtisin baarista etsimään miesseuraa itselleni.

Ymmärrän tämän niin hyvin :) Nautin myös suuresti siitä, kun mies on vaikkapa viikon matkalla, niin saan järjestää oman töidenjälkeisen aikataulun täysin vapaasti: teen hetken mielijohteesta pieniä annoksia hyvää ruokaa, katson televisiota, urheilen ja saunon pitkän kaavan mukaan. Joskus siivoan kaapit katosta lattiaan viimeisen päälle. Nämä kaikki ovat asioita, joita voin toki tehdä toisenkin kanssa yhdessä tai hänen kotona ollessaan. Mutta kummasti niistä nauttii aivan eri tavalla, kun saa toteuttaa ne omassa tahdissaan itsekseen. Tai jos ei tunnukaan siltä, että nyt haluais tehdä mitään noista, niin voi muuttaa mieltään - ihan noin vaan, loukkaamatta tai ärsyttämättä sillä ketään. Eikä tarvitse edes ilmoittaa kenellekään, että enpä nyt siivoakaan tai enpä teekään meille ruokaa, vaikka minuutti sitten aioin :)

Viimeksi muokattu:
Joillekin käy avoin suhde, saa mennä ja tulla mielensä mukaan. Siinä kuitenkin piilee oma vaaransa, kääntyy itseään vastaan. Huomaa olevansa keski-ikäinen sinkku, vanhapiika, parhaat vuodet takana, ja biologinen kellokin lakannut tikittämästä.
Tuollaisessa suhteessa voi toinen halutessaan pettää toista mielin määrin. Toinen uskollisena ja rakastuneena toivoo pääsevänsä kultansa luo, mutta toinen keksii jotain tekosyytä, päästäkseen omille menoilleen. Tällaista tekevät avoimen suhteen kannattajat.

Olet minusta ymmärtänyt hieman väärin sen, mistä tässä on kysymys. Vaikkei saman katon alla seurustelukumppanin kanssa asuttaisikaan, ei se tarkoita sitä, etteikö toiseen olisi rakastanut, rakastava ja sitoutunut. Se, että en halua palloa omaan jalkaani tai toisen jalkaan ei estä uskollisen ja luottamuksellisen parisuhteen olemassaoloa. Oma tavoitteeni ei ole päästä naimisiin tai hankkia lapsia, mutta tahdon toki hyvän parisuhteen sielunkumppanin kanssa. Ja eiköhän ole itsestäänselvää, että tuollainen suhde toimii vain silloin, kun molemmat haluavat samanlaista, vapaata elämäntapaa. Vapaus ja vastuu kulkevat käsi kädessä.

Viimeksi muokattu:
Olet minusta ymmärtänyt hieman väärin sen, mistä tässä on kysymys. Vaikkei saman katon alla seurustelukumppanin kanssa asuttaisikaan, ei se tarkoita sitä, etteikö toiseen olisi rakastanut, rakastava ja sitoutunut. Se, että en halua palloa omaan jalkaani tai toisen jalkaan ei estä uskollisen ja luottamuksellisen parisuhteen olemassaoloa. Oma tavoitteeni ei ole päästä naimisiin tai hankkia lapsia, mutta tahdon toki hyvän parisuhteen sielunkumppanin kanssa. Ja eiköhän ole itsestäänselvää, että tuollainen suhde toimii vain silloin, kun molemmat haluavat samanlaista, vapaata elämäntapaa. Vapaus ja vastuu kulkevat käsi kädessä.

Amen. Joku nyt sekoittaa avoimen suhteen ja parisuhteen keskenään. Olen parisuhteessa vaikka en asu miehen kanssa päivittäin. On ihan samat parisuhteen "säännöt" kuin kylki kyljessä -asuvilla. Mikään muu ei erota kuin osoite.

Viimeksi muokattu:

Juuri näin. Huolimatta suuresta vapauden ja riippumattomuuden tarpeestani haluan todellakin parisuhteessa sitoutua aidosti toiseen. On tietenkin olemassa ihmisiä, joille tällaisen hiukan normeista poikkeavan (siis ettei asuta yhdessä, eikä yhteen ole välttämättä tarkoitus koskaan muuttaa) ajattelu on kauhistus. Pitää olla perusluottamus toiseen, eihän siitä muuten tule mitään, ja mikä tärkeintä: kunnioitus toisen omaa tilaa kohtaan.

Tässä yhteydessä tulee pakosti mieleen tätini, joka nelikymppisenä tapasi miehen ja he muuttivat yhteen. Siihen asti tätini oli viettänyt hyvin itsenäisen naisen sinkkuelämää, asui upeassa asunnossa ja muutenkin elämä oli laadukasta. Kyseisen miehen kohdattuaan hän kuulemma oli joutunut valitsemaan "prinsessaelämän" ja "tavallisen", mutta parisuhteellisen elämän välillä. Nyt he asuvat aika tavanomaisessa rivitaloasunnossa ja elävät sitä "tavallista" arkea jo ainakin kymmenettä vuotta. Mies on kiroileva, kaljaa kittaava penkkiurheilija (onneksi liikkuu muutenkin), jolla on paljon sovinistin piirteitä. Tiedän kyllä että hänessä on paljon hyviäkin puolia (olen läheinen tätini kanssa ja nähnyt heidän arkeaan). En silti ymmärrä täysin, miksi tätini otti suunnilleen ensimmäisen vastaantulevan miehen, ja tuollaisen miehen, kun täti on pitkälle kouluttautunut, sivistynyt ja hienostunut ihminen. No, vastakohdat kai täydentävät toisiaan... Vähän aikaa sitten mies oli viikon matkalla ja tätini kuvaili, miten hän "nautti valtavasti" yksinolosta. Kaikessa on puolensa.

Nimimerkki "Näin meillä" kuvasi suhteen, jollaisen haluaisin, se olisi aivan unelma. Edelleenkin olisi kiinnostavaa kuulla, onko olemassa miehiä, jotka haluavat kyseisenlaisen suhteen? Missä näitä miehiä kasvaa?

Viimeksi muokattu:
Lisäys: en pelkää biologisen kellon tikitystä, koska näillä näkymin en aio "hankkia" lapsia. En pelkää olla "vanhapiika", koska luultavasti olen sitä joidenkin mukaan jo nyt :D Juuri tuollaisia asioita kirjoittavat (läheisriippuvaiset?) taitavat itse pelätä kuollakseen joutumista kyseiseen tilanteeseen. Meitä on moneen junaan.

Lisäänpä minäkin, että ikää on "vasta" 31-vuotta, eli 26- vuotiaana muutin mieheni kanssa yhteen. Kuten sanottu kyseessä ensimmäinen avosuhde, joten en tiennyt mihin olin itseni tunkemassa :) Lapsia en halua, enkä naimisiin, joten siinä mielessä ei ole mikään pakko asua yhdessä.

Tuttu tunne on. Henkinen sinkku taidan olla itsekin :) Olen asunut yhdessä mieheni kanssa kohta viisi vuotta, enkä myöskään usko että kyseessä on väärä mies. Tämä on kuitenkin ensimmäinen jonka kanssa suostuin muuttamaan yhteen, olen hyvin varovainen joten en nyt muuttanut heti parien treffien jälkeen yhteen. Tein myös selväksi, että minä en sitten todellakaan ole mikään kodinhoitaja tai äiti kenellekään, joten siinä mielessä ei ole ongelmaa. Mies tekee kotitöitä kuten minäkin.

Minua eniten ärsyttää esim. sellaiset asiat, että kun sinkkuna sai vaikka ostaa kuukauden palkalla itselle uuden laukun tai kengät (siis kalliit sellaiset) ja sitten syödä sen kuukauden pelkkää makaroonia, niin nyt jos teen sellaisen päätöksen en voi pakottaa toista syömään makaroonia siksi että itse haluan käyttää rahani muuhun kuin ruokaan. Siis lähinnä ärsyttää se, että se toinen pitää huomioida kaikessa. Kuulostaa varmaan itsekkäältä, mutta sinkkuna sai olla niin itsekäs (ja rakastin sitä!), että olen todella tottunut siihen. Nyt siis saatan ärtyä siitä että en voi tuhlata rahojani kuten haluan tai käyttää aikaani täysin kuten haluan. En ole siis kovin hyva huomioimaan toista... Lisäksi toisen jatkuva läsnäolo häiritsee, hihkun ilosta jos mies sopii jonkun viikonloppumenon kavereidensa kanssa ja minä saan olla ihan itsekseni. En ymmärrä sellaisia ihmisiä yhtään, jotka roikkuvat joka paikkaan miehensä/vaimonsa mukana.

Minä kaipaan myös vapautta toisinaan, mutta sitten toisaalta joutuisin heittämään tämän suhteen menemään. En tiedä kumpi olisi parempi.

Viimeksi muokattu:
Itse olen ollut sinkkuna vuosia, haaksirikkoja takana pariin otteeseen. Naisseura olisi joskus tervetullutta, mutta laiskuus on vienyt voiton. Tälleen tottunut yksineläjänä tuskin enää onnistuisi parisuhde, että sauttas saman katon alla. Voisi alkaa olo ahdistaa jossain vaiheessa, vaikka kuin tykkäisi toisesta. Ennakkoon kannattaa tehdä selväksi, mitä ja millaista haluaa suhteelta käytännössä. Siinä vaiheessa voi tehdä valintojaan suuntaan, toiseen. Ei sitten myöhemmin tule mahdollista pettymystä suhteen suhteen. (Ei ole änkytystä)

Seura tekee kaltaisekseen?

Vapaus edustaa itselleni ensi sijaisesti muita asioita esimerkiksi vapautta tehdä omia päätöksiä elämästään ilman "neuvotteluita" toisen kanssa eli kyse on ITSENÄISYYDESTÄ ja ehkä jossain määrin itsekkyydestäkin (voi kauhia sentään :)

Itsenäisyyden menetys ja direktiivejä? Mitä rajoille oikein tapahtuu ja miksi?

Ei enää omaa tilaa ja rauhaa, yksityisyys ja tarve yksinoloon kyseenalaistetaan, päätösvalta omiin asioihin kutistuu lähes olemattomiin

Jaa mihin omiin, mitä ne on? Mikä parin puolikkaalle on enää omaa? Onko parisuhteessa mitään kiistattomasti ikiomaa, mitä kohtaan ei kumppani kehittäisi intohimoja ja esittäisi odotuksia?

Merkillepantavaa että ollaan niin päällekäypiä. On siis käytännössä pidettävä tuhansien metrien fyysinen välimatka, vain siksi kun ei osata kunnioittaa toisen yksilön henkilökohtaisia rajoja tai edes lain suojaamia oikeuksia.

On ihan samat parisuhteen "säännöt" kuin kylki kyljessä -asuvilla. Mikään muu ei erota kuin osoite.

Asunnon rajalla onnistutaan pitämään erillään sitä, mikä muuten on epäselvää ja pyrkii sekoittumaan. Kai voi sanoa että "sääntöjä" noudatetaan paremmin ja yksilöä pidetään enemmän erillisenä henkilönä.

Kai ihmiselle periluontevaa ajattelua 'kuulua eri asuntojen kalustoihin', niinkuin Isontalon Antti.

Oma tavoitteeni ei ole päästä naimisiin … tahdon toki hyvän parisuhteen sielunkumppanin kanssa.

Olen 'aina' pitänyt avioliittoa hyvänä tilaisuutena 'julistaa sota' ja alkaa valtataistelut. Sama koskee kaikkea sitoutumista, sitouttamista, sitomista, sitovaa sopimista.

Onko sellaisia itsenäisiä miehiä edes olemassa, jotka eivät heti monin tavoin yritä kahlita naista itseensä?

Ymmärrän miksi sitä halutaan, mutta minusta tai minulle se on paha virhe. Saatan sietää jotenkuten sitä toiselta, mutta itseltäni en ollenkaan. Kaihdan itse ehdottomasti siksi, koska silloin yhdessäolon motiivi hämärtyy heti. Aina ja joka hetki vain selkeä vapaaehtoisuus, siis vapaus ilman minkäänlaista pönkitystä. Olen varmaan uhkaavan itsenäinen ja riippumaton, mitä ei oikein osata mieltää parisuhteen eduksi. Reaktiona tuttua kommentointia esim:

kysymys on rakkauden puutteesta

Tarkoitus on kyllä huolehtia rakkauden mahdollistamisesta ja ylläpitämisestä.

Tuollaisessa suhteessa voi toinen halutessaan pettää toista mielin määrin.

Tällainen arvio on tyrmistyttävä ja olen kutakuinkin sanaton.

Kaikenlainen kiistely kotitöistä, rahankäytöstä, velvollisuuksista, huomionosoituksista, toiselle tilivelvollisena oleminen, ykkössijalle asettaminen, todella vierasta ja etovaa.

Tämä on usein se surkea tilanne. En ymmärrä miksi mielen pitää olla niin ahdas.

tehdä just sillai ko itsestä tuntuu ilman että pitää pukea se toiselle sanoiksi. Se on tavallaan pikkujuttu, ihan mitätön ja typerä. Mutta silti.

En ymmärrä miksi tarvitaan kaksi asuntoa että suhteen saa toimimaan vapaammin?
Sehän on kummankin suhtautumistavan toisiinsa, ja elämäntyylin valinta, minkä saa toimimaan samassakin osoitteessa.

Missä näitä miehiä kasvaa?

Löytyisköhän pystymetsästä?

Joillekin käy avoin suhde, saa mennä ja tulla mielensä mukaan. ---

Miksi kukaan haluasi suhteeseen noin huonosti käyttäytyvän ihmisen kanssa?

Jos minä olen sitä mieltä, että voin ja haluan aina tilaisuuden tullen pettää kumppaniani, niin kyllä silloin vika ja ongelma on minussa itsessäni, eikä siinä, että kumppanini ei vahdi ja kyttää ja kahlitse minua tarpeeksi.

Ei vaikeutena ole suhteen toteuttamistavan muoto, vaan osapuolet itse, jos lähtökohtaisesti toiseen ei voi luottaa, vaan kaikki mahdolliset varmistustoimenpiteet pitää ottaa käyttöön.

Viimeksi muokattu:
Ehkä monella on vääränlainen kuva siitä mitä parisuhde tarkoittaa. Kyllä tosiasia on se, että parisuhde vaatii työn tekemistä suhteen eteen. Se työ on nimenomaan sitä toisen huomioon ottamista monella tavalla ja varmasti myös joidenkin itselle epämiellyttävien asioiden sietämistä. Toki suhteesta tulee saada vastineeksi myös huomioon ottamista kumppanilta jne. samalla mitalla.

Mutta sellainen ihanne, jossa parisuhde tarkoittaa vain kaikenlaisten asioiden saamista mitään antamatta tai mistään luopumatta on satukirjojen materiaalia, ei realismia.

Ehkä monella on vääränlainen kuva siitä mitä parisuhde tarkoittaa. Kyllä tosiasia on se, että parisuhde vaatii työn tekemistä suhteen eteen. Se työ on nimenomaan sitä toisen huomioon ottamista monella tavalla ja varmasti myös joidenkin itselle epämiellyttävien asioiden sietämistä. Toki suhteesta tulee saada vastineeksi myös huomioon ottamista kumppanilta jne. samalla mitalla.

Mutta sellainen ihanne, jossa parisuhde tarkoittaa vain kaikenlaisten asioiden saamista mitään antamatta tai mistään luopumatta on satukirjojen materiaalia, ei realismia.

Tiukka kontrolli ei ole yhtä kuin hyvä ja luottamuksellinen parisuhde, niinkuin moni tuntuu kuvittelevan. Paremmin saa toisen pidettyä itsellään, kun antaa hänelle vapauden tehdä itse päätöksiä ja ottaa vastuu omista teoistaan.

Viimeksi muokattu:
Vaikeaa helposti tai helppoa vaikeasti. Yksinkertaisesti monimutkaista. Yhden suhde yhteen?

Ehkä monella on vääränlainen kuva siitä mitä parisuhde tarkoittaa.

Lukemattomia erilaisia oikeita parisuhteen kuvia, samalla vähän vääriä ja vielä väärempiä toisten vääristä.

Ei pysty muodostamaan kuin väljän viitekehyksen ja keräämään valtavan määrän sekalaisia mielipiteitä ja väittämiä. Suosituksia ja ohjeita on paljon, silti tyhjän päällä ollaan. Sitä ei mikään rajaa eli rajoita. Kenenkään ei tarvitse noudattaa muuta kuin maan lakeja. Nekin unohdetaan helposti, sen varjolla että on muka sääntöjä ihmissuhteille. Ajatellaan että parisuhteelle on olemassa säännöt! Ei ole, se on vain laumakäyttäytymistä, sosiaalista painetta, joukkopsykologiaa. Moraalikin tarkoittaa oikeasti pelkästään tapoja ja tottumuksia. Siis sitä mitä enemmistö puuhailee, mutta se ei velvoita ketään yhtään mihinkään. Jotkut tuntuvat kuitenkin kiihkeästi uskovan niin.

Vapaana valintana oikea on se mikä toimii ja paremmin toimiva enemmän oikea. Vääryyksiä vähentäen lähenee oikea ja todennäköinen toimivuus. Hyvin sujuva on varmimmin toteutuva ja kai eniten oikein jos kerran oikeastikin totta on, vaikka paljon väärääkin olisi.

Joillekin käy avoin suhde, saa mennä ja tulla mielensä mukaan.

Avoin suhde on sitä VAIN JOS niin on sovittu. Yleensä avoin suhde on suppeampi ja rajoituksia on. Kyse on silloinkin, kuten aina, että parisuhteessa pitäisi toimia yhteisymmärretysti.

Miksi kukaan haluasi suhteeseen noin huonosti käyttäytyvän ihmisen kanssa?

Kukaan ei varmaan halua kontrolloimatonta, holtitonta, kenekään hallitsematonta käyttäytymistä, missään tapauksessa, missään asiassa. On voitava luottaa, mikä tarkoittaa käytännössä ennustettavuutta.

Tiukka kontrolli ei ole yhtä kuin hyvä ja luottamuksellinen parisuhde, niinkuin moni tuntuu kuvittelevan.

Näin ajattelen, vaikka syvemmin mietittynä joku aina kontrolloi, mutta kuka ja ketä: Luottamus on sitä että uskotaan toisen kykenevän kontrolloimaan itseään.

Jos minä olen sitä mieltä, että voin ja haluan aina tilaisuuden tullen pettää kumppaniani, niin…

Petos on aina petos, eikä hyvää seuraa, mutta sovinnainen kielenkäyttö ei sovellu epäsovinnaisten ilmiöiden ilmaisuun.

On olemassa ihmisiä jotka haluavat että heidän kumppaninsa 'pettävät', ts. joko alitajuisesti sopimusta rikkovaa toimintaa tai tietoisesti mutta vihjaillen. Voidaan 'antaa ymmärtää' toisella olevan seksuaalinen vapaus 'pettää' tai sitä jossain määrin hyväksytään. Ehkä jopa painostetaan siihen, jolloin se ei olekaan enää vapautta!
Jos on sovittu toisen toteuttavan ns. vieraissa käyntiä, mutta tämä ei niin teekään, muuttuu asia petokseksi, ja silloin 'pettämistä' onkin se ettei 'petetäkään'!

Alustaakseen itselleen petoksen, eli sen helpoimmaksi luonnehditun itsepetoksen, ei edellisen kaltaisia harvinaisuuksia tarvita. Jos jotain on olettanut eli luullut sopivan tai sovittavan, ei voi tulla petetyksi. Ankarasti ajatellen tämä koskee kaikkea, mitä 'kirjoittamattomiin parisuhteen sääntöihin' viitaten ja vedoten, yksipuolisesti asetetaan ns. hiljaisen hyväksynnän uskossa, seurustelun perusolettamuksiksi.

…kyllä silloin vika ja ongelma on minussa itsessäni, eikä siinä, että kumppanini ei vahdi ja kyttää ja kahlitse minua tarpeeksi.

Joku voi haluta kyttäämistä ja kahlintaa, tunteakseen että hänestä välitetään. Joku taas alistumista alistavalle tms. Itsenäinen ihminen lähtökohtaisesti inhoaa sellaista, koska pitää itsekontrollia pätevänä. Lisäksi hän on vahvasti motivoitunut siihen mitä on sopinut. Hän ei suostu sopimaan sellaista mitä ei saa toimimaan. Itsekontrolli estää yhteisen hyvän vastaiset sopimukset, mikä olisi omankin edun heikentämistä.

Ei vaikeutena ole suhteen toteuttamistavan muoto, vaan osapuolet itse, jos lähtökohtaisesti toiseen ei voi luottaa, vaan kaikki mahdolliset varmistustoimenpiteet pitää ottaa käyttöön.

Tämä vain tietyin edellytyksin. Kontrollia kyllä tarvitaan, mutta juttu ei ole näin yksinkertainen.

Ei vaikeutena ole suhteen toteuttamistavan muoto

Mitä tulee helppouteen tai vaikeuteen pidän toteuttamistavan muotoa määräävänä. Se mitä sovitaan, on sovittava vapaaehtoisesti ja mielellään. Vain silloin saavutetaan se etu että sopimusta mielellään noudattaa ja sen rikkominen aiheuttaa itseinhoa.

Kyllä tosiasia on se, että parisuhde vaatii työn tekemistä suhteen eteen. Se työ on nimenomaan sitä toisen huomioon ottamista monella tavalla ja varmasti myös joidenkin itselle epämiellyttävien asioiden sietämistä.

– Onnellisia ne jotka löytävät samaa haluavan kumppanin. –
Onnellisia myös ne, jotka eivät halua aivan samaa, mutta joille yksi tärkeimmistä onnen lähteistä on kumppanin onnellisuus ja käyttäytyminen oman ja hänen toiveensa mukaisesti.
Sen säätämisen sietäminen voi olla enemmän hyvinvointia kuin pahoinvointia, ja on sovittelukysymys. Omaatuntoansa, vakaumustaan vastastaan ei ketään kannata yrittää pakottaa, sitä ei saa toimimaan. Kiristämällä, mitä tiukaksi vaatimiseksikin sanotaan, voi saada välttävää teeskentelyä ja vastentahtoista silmänlumetta, senkin lopulta omaksi vahingokseen.

Toki suhteesta tulee saada vastineeksi myös huomioon ottamista kumppanilta jne. samalla mitalla.

Sama mitta? Mikä on mitta milloinkin, kun eri asiat ovat eriarvoisia eri ihmisillä?

Paremmin saa toisen pidettyä itsellään, kun antaa hänelle vapauden tehdä itse päätöksiä ja ottaa vastuu omista teoistaan.

Pitää paikkansa tämänluonteisten ihmisten kohdatessa. Edelleen puolitotuus, kun on niitä jotka eivät luota ja niitä joihin ei ole luottamista.

Jotainhan on saatava, mutta kerrotaan että kun antaa niin myös saa. Tottamooses hyvällä tavalla vastaanotettu saaminen on näinollen arvokasta ja antoisaa. Varmaan tämän takia moni yksipuolinen hyväksikäyttösuhde jatkuukin sitten katkeruuteen saakka. Saattaako kärsimys ollakin nautinto! Entä päinvastoin, tai mikä kenenkin jollekulle ja mitä tapahtuukaan kun sadisti ja masokisti kohtaavat?

Masokisti – Lyö minua!
Sadisti – Enpäs lyö!

Vapautta on kahdenlaista. On sitä ns. omaa vapautta, jota soveltamalla törmää missä ja milloin tahansa siihen, ettei aina saa mitä haluaa. Me olemme kaikki sitoutuneita maailmaan tavalla tai toisella. Tämän asian kohtaaminen tuntuu olevan monelle nykyihmiselle äärimmäisen hankalaa muuallakin kuin parisuhteessa. Oman vapauden suhteen maailma on vankila.

Toisenlainen vapaus on sitä, mitä kutsutaan vapaaksi tahdoksi. Se on sitä, että ihminen voi valita - mutta se tapahtuu vain ja ainoastaan yhteisymmärryksessä ja maailman ehdoilla. Siten ollen se ei ole vain sinun omaa tahtoasi, vaan myös maailman tai kumppanin vapaasta tahdostaan toteuttamaa. Oleellista on, että sellaista ihmiset harvoin vapaasta tahdosta haluavat, mitä he eivät ymmärrä. Voi olla vaikeaa huomioonottaa asioita, joita ei pysty kommunikoimaan.

Omaa heikkoutta erityisesti parisuhteessa ei haluta paljastaa, koska itsesääli on jokaisella niin erilaista, eli parisuhteelta vaadittaisiin tällöin liikaa. Oli miten oli, tahto kyllä vapautuu kun vain hyväksyy tosiasiat. Pitäisi osata suhteuttaa itsensä niihin, jotka ovat onnellisia, vaikka eivät voikaan valita toteuttaa mitä lapsellisesti haluaisivat, niin voisi löytää todellisen onnen.

Minusta on huvittavaa, että naiset valittavat täällä siitä, että haluaa omaa rauhaa, kun normaalisti se on juuri päinvastoin, että mies ei saa rauhaa vaikka mustaksi muuttuisi. Eli nainen tulee avautumaan asioista, joista ei oikeastaan haluaisi edes puhua, koska se ei johda mihinkään hyvään. Siksi naisen pitää saada olla "itsenäinen" ja "vapaa" - vain siksi, ettei osaa olla hiljaa.

Yhteistyössä