Etuajassako?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lipatti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lipatti

Vieras
Hei!
Olisin kysynyt teiltä,jo aiemmin syynnyttäneet,että jos samanlainen tilanne ollut kun minulla, niin milloin vauva lopulta syntynyt.
Eli viikolla 23+3 läkäri havaitsi että kohdunsuu on pehmeä. Ei oikeastaan muita toimenpiteitä, kuin että rauhallisesti piti ottaa. Supistuksia tuli aika lailla, olin viikon sairaslomalla.
Viikolla 30+3 olin taas lääkärissä ja silloin laitettiin lopullisesti sairaslomalle, paikat pehmentyneet entisestään.
Toissapäivänä olin taas lääkärissä, vk 32+3. Paikat ihan pehmeinä, vauva todella alhaalla (kuulemma harvinaisen alhaalla ensisynnyttäjälle) mutta kohdunsuu edelleen kiinni ja kohdunkaula ei lyhentynyt. Supistuksiakaan ei juuri ole ollut.
Nyt kysyisinkin, onko muilla ollut vastaavaa tilannetta ja milloin vauva on loppujen lopuksi suvainnut syntyä? Eli elättelen tässä toiveita ettei ainakaan menisi kovasti yliajalle, kun kerran on tuolla jo niin lähtökuopissaan... :)

Eipä sitä oikein osaa sanoa tuosta, että milloin vauva syntyy, voi mennä jopa yliajalle. En aivan tarkaan muista miten itselläni oli nuo raskausviikot, mutta meni jotenkin näin. RV 25 vauva kääntyi "lähtöasemiin" rv 28 kodun suu pehmentynyt ja lyhentynyt, vauva todella alhaalla. Silloin määrättiin lepoa ja seurannassa kävin parin viikon välein. rv 32 lääkäri sanoin, että kohta saatte vauvan jo varmaan syliinne, puhui että noin 4 viikkoa korkeintaan luultavasti menee. rv 36 aloin jo kotona touhuta entiseen tapaan ja lenkkeillä, tyttö syntyi rv 38+6. Täytyy myöntää, etten osannut ottaa ennenaikaisuuden riskiä ehkä aivan tosissaan, koska en viettänyt kovin paljon levossa aikaa, mutta jos lääkäri on määrännyt lepoa toki sitä kannattaa totella, eihän ne turhaan sillä ihmisiä kiusaa.

Sama tilanne, vauva synty 41+0. asiasta on aikasemmin ollut aika paljon ketjuja,eipä tuolla kohdunkaulan lyhenemisellä tai pehmentymisellä tunnu paljon merkitystä olevan. tottakai sitä toivoo kun ne neuvolassa laittavat saikulle,että syntyispä se muutaman päivän ajoissa, vaan aika harvoin ilmeisesti näin käy :(

eli tää on toka raskaus ja totah... vauva kääntynyt jo viikolla 24 pääalaspäin, ultrassa todettu.
kohdunkaulupehmentynyt ja kohdun ulkosuu avautunut mutta kanava viel tallella. supistelee pienikin rasitus jo viikosta 11 alkaen jolloin tullut ratsastuskielto ja nyt viikosta 28 tuli liikkumiskielto kokonaan ja ei saa kantaa eikä siivota.

viikolla 30+4 neuvola antoi luvan kävellä jo kun lapsen koko on tarpeeksi iso (normaalia isompi) mutta pitää kävelyssäkin välttää suppareiden tuloa.siivota en saa enkä viel kaupassa kävästä.

ekasta muistelisin ett olis vasta viikolla 35 kohdunkaula pehmentynyt ja tyttö syntyi viikolla 41+4 avustettuna.

on sanottu ettei pysy sisällä laskettuun aikaan asti. mutta saas nähä mitä tuleman pitää.....

mä sain supistuksia muistaakseni viikosta 24 tai 25 alkaen ja jouduin saikulle. ei tahtonut mennä millään ohi ja tuli nostokielto muutaman viikon päästä. käskettiin ottaa rauhallisesti tai muuten joutuu sairaalaan petiin.. onneksi meni kaikki hyvin ja meidän härkäneiti päätti tulla maailmaan vasta 40+4.

itselläni esikoista odottaessani kohdunsuu pehmentyi viikolla 18.viikolla 23 kohdunkaula lyhentyi 1,6cm. supistuksia jatkuvasti ja jouduin täysin vuodelepoon. viikolla 28 sairaalaan saamaan suonensisäistä lääkettä suppareihin, ja kohdunkaula hävisi jo kokonaan sen viikon aikana.ja sitten viikolla 34 poika syntyi 3h synnytyksen jälkeen.että suosittelen ottamaan rauhallisesti ihan vauvan terveyden ja hyvinvoinnin kannalta!

Yhdyn kyllä samaan kuin anna, kyllä kannataa ottaa rauhallisesti. Vaikka itse en aivan tosissaan esikoista odotellessa lepoa ottanut ja vauva syntyi lähelle laskettua- aikaa, olisi voinut käydä toisin ja vauva olisi syntynyt etuajassa. Ja täytyy vielä lisätä, että en minä nyt aivan päätäpahkaa rehkinyt vaan kävin koulussa ja tein normaaleja kotiaskareita, eikä niitä lääkäri suoraan sanottuna kieltänytkään, jos olisi olisin totellut mukisematta.

Yhteistyössä