ahdas synnytyskanava

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jenni 37+3
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jenni 37+3

Vieras
Onko kenelläkään kokemusta että miten synnytys on mennyt vaikka on lantio kuvattu ja todettu että ahdasta on ja että kuulemma siellä on yksi kohta josta voi jäädä jumiin. Vauva on nyt rv 37+3 3300g ja kohdunsuu on pehmentynyt hieman ja kohdunkaula lyhentynyt yhden sentin ja on nyt siis 2cm. Muuten paikat ovat vielä kiinni. Pliis auttakaa mulla on kauhea paniikki synnyttää kun on jo valmiiksi peloteltu että no ehkä se mahtuu ja onhan tuo leikkaussali sitten tuossa vieressä...

Ihmetyttää vaan että jos lantio on todettu liian ahtaaksi miksi ei ole suositeltu sektiota?Itse kävin nimenomaan rv 38 ultrassa jossa arvioitiin synnytystapa eli katsottiin onko latio tarpeeksi leveä.

Täällä yökyöpeli...
Kopioin osan vastauksestani tuolta joulukuun ketjusta:

Hei Jenni!

Painin samojen ongelmien kanssa kuin sinäkin eli neuvolalääkäri totesi lantioni (istuinkyhmyjen välin) ahtaaksi, mutta Tyks:n lääkäri röntgenkuvien ja ""käsikopeloinnin"" perusteella vastaavasti totesi, että kyllä se vaavi sieltä mahtuu. Mua jäi vaivaamaan erityisesti se, että nyt tässä pitää veivata kahden lääkärin mielipiteiden välillä - kumpaa uskon????
Nyt sellainen olo, että tieto on lisännyt tuskaa - synnytys meinaa vähän pelottaa. Tätä ennen mua ei synnytys jännittänyt... No onneks olen menossa vielä Tyks:iin, jossa asiaa tarkastellaan vielä uudelleen.

Nyt mulla menossa rv39+3.
Vauvan arvioitu syntymäpaino pyörii siinä 3,5kg tietämillä.

Millaiset mitat sulla röntgenissä ilmeni? Mulla se ongelma oli siis lähinnä istuinkyhmyjen väli (horisontaalisesti) ja arvioidut mitat oli n. 9,5 cm, mikä oli siis Tyks:n lääkärin mielestä ok. Millaisetkohan on ns. normaaliarvot?
No onneksi huomenna (tai siis tänään) on lääkärin uusi arvio. Voin tulla sit ""viisaampana"" kertomaan, mitä siellä ilmeni.

minulla arviotiin myöskin Tyksissä mitat n.9.4cm ja lääkäri sanoi mittojen olevan hieman alle keskiarvon,ja lapsen painoarvio oli 3400g, lääkäri kysyi että haluanko yrittää synnyttää alateitse, mutta varmuutta lapsen mahtumisesta ei ollut. Halusin yrittää(leikkaushenkilökunta oli valmiudessa) ja poika syntyi 3850g ilman ongelmia!

Soitin vielä tänään Tyksiin ja kyselin selvennystä ahtauteen. Sieltä mukava kätilö kertoi että vauva mahtuu hyvin jos sen pää tulee oikeassa asennossa synnytyskanavaan, mutta jos se ei laskeudu tarpeeksi niin sitten leikataan. Eli he tarkkailevat tiiviisti vauvan pään asentoa ja jos näyttää siltä että ei onnistu niin ei yritetä väkisin.
Huh että helpotti, sillä mä olin jo mielessäni ajatellut et vauva mahtuu osittain ja jää jumiin ja sitten revitään imukupilla ja minä repeen kahtia ja vauvalla loppuu happi... jne... kätilö sanoikin että lääkäri oli ilmaissut asian hieman väärin ymmärrettävästi.
Kyllä vaan helpotti kuulla että joko se mahtuu kokonaan tai sitten ei edes osittain :) Toivottavasti Libero saat sinäkin varmistuksen ja voit lähteä synnytykseen ilman turhia pelkoja. Mukavaa loppuodotusta kaikille.

Hei Jenni!

Mullakin täällä olotila huojentunut. Lääkäri katsoi vielä uudestaan röntgenkuvia ja pyysi vielä kollegaltaan mielipidettä asiasta ja kuulemma lantioni ei pitäis olla liian ahdas alatiesynnytykseen. Itse asiassa ilmeni, että jostain syystä röntgentyyppi oli mitannut istuinkyhmyjen välin ""väärin"". Hän oli saanut tulokseksi 9,2 cm, kun taas tämä Tyks:n lääkäri sai vähintäänkin sen 9,5cm - taisi lopulta olla vielä lähempänä 10 cm:ä (mikä on ns. normaaliarvo). On kyllä outoa, että mittaustuloksetkin noin heittelee.... Mutta mä luotan nyt Tyks:n lääkärin mielipiteeseen - hän näytti meille röntgenkuvatkin ja selosti tilanteen niiden avulla.

Ja ainahan on se sektiovalmius olemassa, jos nyt kävis niin, että vaavi ei mahtuis alateitse syntymään. Saas vaan nähdä kauanko tässä vielä ootellaan. La on siis torstaina, mutta kohdun suu oli vielä kiinni ja kohdunkaulakaan ei ollu pahemmin vielä lyhentyny - se on edellleen 2-3cm. Ilokseni kuitenkin lääkäri totesi, että vaavi oli jo laskeutunut ja pää oli kiinnittynyt. Nyt vain huutelen supistusten perään - ""Huhuu, tulkaa tänne!"" Jotain pientä on jo tuntunu, mutta sais jo voimistua.

Hyvä Libero että sinäkin sait varmuuden ja huojennuksen asiaan. Nyt ei sitten muuta kuin odotellaan todellakin että päästään tositoimiin :) Pidän sinulle peukkuja että kaikki menee hyvin ja vaavi putkahtaa maailmaan ihan luonnollisella keinolla. Ei ihan taideta ehtiä Tyksiin samaan aikaan, tai toisaalta mistäpä sitäkään tietää. Onnea kuitenkin. Supistuksia odotellessa...

Yhteistyössä