synnytys lähestyy

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja timpe80
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

timpe80

Vieras
Hei!
Menossa on raskauviikko 38+ ja olin eilen neuvolalääkärillä. Kohdunkaula oli lyhentynyt ja kohdunsuu avautunut n. sentin. Selkä ja mahakipuja on jonkun verran. Kiinnostaisi vain tietää niiltä, joilla on jo synnytys/synnytyksiä takana, että voiko tuosta kohdunsuun avautumisesta päätellä synnytyksen ajankohtaa yhtään? Itselle tuli eilen kyllä semmoinen olo, ettei taida lasketun ajan yli mennä....

Kohdunsuu ei voi olla avautunut ennen kuin koko kohdunkaula on lyhentynyt. Eli ensin lyhentyy kohdunkaula joka normaalisti on jonkun 3-6 cm. Se lyhenee kokonaan ja sen jälkeen kohdunsuu alkaa avautumaan 10 senttiin jolloin aletaan ponnistaa eli se kohdunsuun avautuminen sentinkin on silloin kun synnytys on jo käynnissä.
Itsellä kohdunkaula oli 4 cm ja viikolla 35 todettiin paikkojen pehmenneen ja kohdun kaulan lyhentyneen sentillä. Eipä tarkoita ajassa juuri mitään tarkkaa, kunhan kuvaa että kroppa pikkuhiljaa valmistautuu tulevaan. Itsellä nyt menossa viikko 37 ja veikkaan että päästään aika liki laskettua aikaa.

Eipä tuosta lyhentymisestä ja avautumisesta voi päätellä mitään. Itselläni ei viimeisessä neuvolalääkärissä ole ollut kuin lyhentynyt kohdunkaula ja aavistuksen pehmenneet paikat. Lapset ovat silti syntyneet etuajassa tai ajallaan. Kaverillani kohdun suu avautui jo 5 viikkoa ennen laskettua aikaa ja silti vauva syntyi vasta melkein 2 viikkoa yliajalla. Toivotaan, että sinun vauvasi ei odotuta yliajalla, vaan saat nyytin pian syliisi :).

Kyllä mulla on ollu edellisessä raskaudessa 28+5 ulkoseinämä auki, pituus 3cm. 36+5 ulkoseinämä auki, pituus 1cm. 39+5 1,5cm auki, pituus 1cm. Poika synty 41+4. Eipä siitä varmaan paljoa voi päätellä :)

olen rv 29 ja mulla kohdunkaulan suu avautunut ja pehmentynyt ....mutta kanava on tallella 3 cm. kohdun ulkosuu avautuu ekaksi jos on aiemmin synnyttänyt ennen kuin kanava alkaa vetäytymään.

Alkuperäinen kirjoittaja Kohta tuplamamma:
Kohdunsuu ei voi olla avautunut ennen kuin koko kohdunkaula on lyhentynyt. Eli ensin lyhentyy kohdunkaula joka normaalisti on jonkun 3-6 cm. Se lyhenee kokonaan ja sen jälkeen kohdunsuu alkaa avautumaan 10 senttiin jolloin aletaan ponnistaa eli se kohdunsuun avautuminen sentinkin on silloin kun synnytys on jo käynnissä.
Itsellä kohdunkaula oli 4 cm ja viikolla 35 todettiin paikkojen pehmenneen ja kohdun kaulan lyhentyneen sentillä. Eipä tarkoita ajassa juuri mitään tarkkaa, kunhan kuvaa että kroppa pikkuhiljaa valmistautuu tulevaan. Itsellä nyt menossa viikko 37 ja veikkaan että päästään aika liki laskettua aikaa.

Mulla toinen raskaus rv 31 menossa ja kohdunsuu myös sormelle auki (on ollut jo 3 viikkoa) ja kohdunkaulaa jäljellä 2 cm. Joten voi kohdunsuu voi alkaa aukeamaan, ennen kuin kohdunkaula on kadonnut.

Yhteistyössä