ettekö allergisten lasten vanhemmat osaa alkeellisia käytöstapoja???

  • Viestiketjun aloittaja v*ttuuntunut
  • Ensimmäinen viesti
metsänpeitto
Alkuperäinen kirjoittaja muuttanut:
Jospa niillä oli sattunu vaikka huonoja kokemuksia aiemmin ja lapsen oli annettu syödä vääriä tarjoiluja. Jos ei ole asiaan kunnolla perehtynyt saattaa olla ettei hoksaa kaikkea. Ehkä ajattelivat, että on helpompi jos syö omia sen sijaan etä alkais soitella.

Jotku saattaa myös tehdä niinkin, että se "ilmoittakaa etukäteen allrgioista" on vaan kohteliaisuuden vuoksi ja sitten tulee yrmeetä vastaanottoa jos oikeesti kehtaa sinne soittaa. Onneksi nämä lienevät vähemmistössä.
Hyvin mahdollista, mutta kyllä vanhempien olisi pitänyt ymmärtää sanoa juhlien järjestäjille, että lapsella on ruoka-ainerajoitteet, koska ei sen ikäinen lapsi välttämättä tiedä että sisältääkö esimerkiksi jotkut sipsit maidon ainesosia.. :/ Ja kun tosiaan muutenkin ilmoittaudutaan etukäteen, niin voisihan siihen samaan viestiiin laittaa, että "meidän Pojalla on maitoallergia, mutta voimme tuoda omat eväät" jos haluaa omat eväät tuoda.
 
turhautunut
Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja turhautunut:
Ja joskus kyllä rehellisyyden nimissä ottaa päähän kun lapsia on vaikka 3 samassa perheessä plus vanhemmat ja kaikilla eri allergiat ja kaikille täytyy tehdä omat ruuat. Eikö ne vois ottaa jotain itse mukaan!
mitä jos tekisi vaan ruuan joka sopii kaikille?

jos kyse on muutamasta vierailusta niin varmasti keksii jotain jota kaikki voivat syödä. Normaaliarjessa se toki on helpompi tehdä välillä muutama eri ruoka kuin kaikille sopivaa.
Mutta kun osa on täysin maidottomia, osa gluteenittomia, osa voi juoda vain mustaherukkamehua, osa ei voi käyttää mitään muuta mausteita kuin suolaa, mitään hilloja ei voi syödä, kananmunaa ei.. Niin minä en ainakaan osaa valmistaa sellaista leivonnaista tai ruokaa jossa ei mitään noista olisi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja turhautunut:
Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja turhautunut:
Ja joskus kyllä rehellisyyden nimissä ottaa päähän kun lapsia on vaikka 3 samassa perheessä plus vanhemmat ja kaikilla eri allergiat ja kaikille täytyy tehdä omat ruuat. Eikö ne vois ottaa jotain itse mukaan!
mitä jos tekisi vaan ruuan joka sopii kaikille?

jos kyse on muutamasta vierailusta niin varmasti keksii jotain jota kaikki voivat syödä. Normaaliarjessa se toki on helpompi tehdä välillä muutama eri ruoka kuin kaikille sopivaa.
Mutta kun osa on täysin maidottomia, osa gluteenittomia, osa voi juoda vain mustaherukkamehua, osa ei voi käyttää mitään muuta mausteita kuin suolaa, mitään hilloja ei voi syödä, kananmunaa ei.. Niin minä en ainakaan osaa valmistaa sellaista leivonnaista tai ruokaa jossa ei mitään noista olisi.
kyllä mä olen netistä löytänyt melko paljon reseptejä joissa ei ole "mitään"..
 
metsänpeitto
Ja kannattaa muuten aina suoraan sanoa sille erityisruokavalioiselle, jos ei tiedä mitä voi tarjota. Häneltä itseltään voi kysyä, että onko jotain sopivaa kaupasta saatavaa ja onko jotain mitä voi tarjota.

Me ollaan laajasti allergisen kohdalla ilmoitettu allergiat, ja samalla se että koska ruokavalio on mitä on, niin voidaan tuoda omat eväät. Tähän asti kaikki on kyllä halunneet aina tietää, että mitä he voisi itse tarjota lapselle, jolloin ollaan annettu selvästi tuotemerkki ja tuotteen nimi+ostopaikka (tällä pienellä paikkakunnalla) jolloin siitä miettimisestä ei tuu muille vaivaa.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja turhautunut:
Mutta kun osa on täysin maidottomia, osa gluteenittomia, osa voi juoda vain mustaherukkamehua, osa ei voi käyttää mitään muuta mausteita kuin suolaa, mitään hilloja ei voi syödä, kananmunaa ei.. Niin minä en ainakaan osaa valmistaa sellaista leivonnaista tai ruokaa jossa ei mitään noista olisi.
Mä ymmärrän sua, vaikka olenkin tottunut kokkailemaan mitä erilaisimpia "erityisruokia". Mutta jos koittaa tehdä kaikille samat ( esim jos meillä on syömässä oma porukka ja systerin perhe ) , tarjolla pitäisi olla munaton,maidoton, kalaton, lihaton, banaaniton, herneetön, pähkinätön, pavuton ja omenaton tarjottava :D

 
metsänpeitto
Ja pahoittelen urputustani, mutta haluaisin sanoa kaikille "normaaleille" syöjille, että jos on isot juhlat ja siellä erikseen lappu erityisruokavalioille, niin olisi kiva jos huomioisitte sen, että niitä erityisruokia todellakin jää niille, jotka niitä tarvitsevat. Jos ette ole maidoton-munaton-viljaton-soijaton-jne dieetillä, teidän ei ole pakko saada maistaa niitä ruokavammaisten tarjottavia, vaikka ne näyttäisivätkin niin herkullisilta ja hieman erilaisilta kuin se normaali ruoka. Yleensä erityisruokavalion tuotteita on varattu vähemmän, eikä koko porukalle, ja jos jokainen tai joka toinenkin "vähän maistaa" niin niitä ei jää niille, jotka eivät voi muutakaan syödä.

Ei ollut kauhean kivaa, että viimeksi juhlissa ruokarajoitteettomat hanivat sieltä erityisherkut niin, että tämä meidänkin ruokavammainen (jota varten sitä herkkua oli ostettu juhlan järjestäjien toimesta) sai tuijotella tyhjää tarjoiluastiaa, kun ei ehtinyt nopeimpana apajille.
 
Meillä on kylässä omat eväät mukana :) Olipas entterisormi nopea, siis meillä on allerginen tapaus 1½v ja ruoka-aineet aika hassuja mitkä sopivat, en ole olettanut että sopivaa ruokaa joku jaksaisi tehdä vain hänelle. Siksi olenkin kutsun Vastaanottaessa jo sanonut, että meillä on omat eväät. Onhan se mukavampaa kutsujen pitäjällekin, kun ei ihan jokaiselle lapselle suunnilleen tarvitse tehdä omia syötäviä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Ja pahoittelen urputustani, mutta haluaisin sanoa kaikille "normaaleille" syöjille, että jos on isot juhlat ja siellä erikseen lappu erityisruokavalioille, niin olisi kiva jos huomioisitte sen, että niitä erityisruokia todellakin jää niille, jotka niitä tarvitsevat. Jos ette ole maidoton-munaton-viljaton-soijaton-jne dieetillä, teidän ei ole pakko saada maistaa niitä ruokavammaisten tarjottavia, vaikka ne näyttäisivätkin niin herkullisilta ja hieman erilaisilta kuin se normaali ruoka. Yleensä erityisruokavalion tuotteita on varattu vähemmän, eikä koko porukalle, ja jos jokainen tai joka toinenkin "vähän maistaa" niin niitä ei jää niille, jotka eivät voi muutakaan syödä.

Ei ollut kauhean kivaa, että viimeksi juhlissa ruokarajoitteettomat hanivat sieltä erityisherkut niin, että tämä meidänkin ruokavammainen (jota varten sitä herkkua oli ostettu juhlan järjestäjien toimesta) sai tuijotella tyhjää tarjoiluastiaa, kun ei ehtinyt nopeimpana apajille.
Tuollasta toimintaa oon nähny useimmissakin juhlissa ja mun mielestä aivan idioottimaista käytöstä ihmisiltä jotka eivät erikoisruokavaliota tarvitse.
 
en usko
Alkuperäinen kirjoittaja v*ttuuntunut:
jos laitan synttärikutsun lapsen kaverille, niin oletan kyllä että sieltä oma-alotteisesti kerrotaan mikäli risto-tuulikki ei voi syödä maitoa, munia, viljatuotteita, soijaa, sitä, tätä, tuota tai oikein mitään muutakaan. miten kukaan kehtaa pistää lapsensa, vieläpä tuollaisen 4-5 -vuotiaan synttärijuhliin ja huikkaa sitten ovelta että ainiin, meiän muksu ei sitten voi syödä mitään mitä maa päällään kantaa... PISTÄÄ NIIN VIHAKSI!!!! sekä omasta että etenkin sen lapsiparan puolesta, joka juo vettä ja jyrsii kurkunpalasta sillä aikaa kun muut mässäilee herkuilla...

Ai ettäkö moniallergikko voi kurkkua syödä?
 
Soiku
Minä olen kyllä muitta mutkitta laittanut lapselle omat eväät mukaan. Olen kyllä juhlien järjestäjältä etukäteen kysynyt, että mitäköhän heillä mahtaisi olla tarjolla. Yritän sitten lapselle laittaa jotain samankaltaista omaa evästä. En koskaan oleta, että meidän lapselle edes tehdään erikseen mitään. Aina laitan lapselle omat keksit, karkit ja joskus pullaa tai torttua mukaan. Joskus on juhlissa hienona yllätyksenä ollut vaikka munaton ja maidoton munkki pojalle täytekakun sijaan tai muuta vastaavaa. Mutta koskaan en sitä erikseen odota.
 
nalkuttava talonmies
täytyy sanoa että jäätelökone on hyvä keksintö. Helpoin sorbetti sisältää vettä, sokeria ja vaikka sitä mustikkaa. Sitä voi syödä kaikki sitten...

Tosin pitää vaan kertoa mulle mitä saa syödä. Ei se niin vaikeata ole.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Myy-80:
Mä oon ilmottanu ajoissa sekä oman, että nyt myös pojan allergiat.. Poikaa ei vielä juurikaan tarvi huomioida tarjottavissa, mut omalta osalta pistää vihaks... Vuostolkulla oon korostanu laktoositon EI vähälaktoosinen eikä millään mee perille. On se sit kiva, kun sanotaan olevan mulle sopivaa ja syön sillä seurauksella, että maha turpoo ja tulee tosi kipeeks, kuumettakin saattaa nousta. Tai sitte tokastaan "joo voit syödä, se on hylaa" ja joudun jättään väliin kaikki syömiset. :headwall:
Mä olisin ihan tyytyväinen, jos mulle tulisi laktoosista turvotusta ja vatsakipuja. Mutta kun siitä tulee lisäksi vesiripuli, niin se ei ole mukavaa. Varsinkaan, jos kyläpaikasta on vähän pidempi matka kotiin ja julkisilla joutuu kulkemaan.

En tosin enää nykyisin ilmoittele tuosta laktoosittomasta. On nimittäin sekin kurjaa emännän kannalta, että se vähälaktoosinen ei sitten käykään, vaikka hän kuvitteli niin. Ilmoitan vain, että meitä varten ei tarvitse laittaa mitään, sillä syömme kotona ennen lähtöä tai käymme - jos kyläpaikkaan on pidempi matka - matkan varrella syömässä.



 
Alkuperäinen kirjoittaja en usko:
Alkuperäinen kirjoittaja v*ttuuntunut:
jos laitan synttärikutsun lapsen kaverille, niin oletan kyllä että sieltä oma-alotteisesti kerrotaan mikäli risto-tuulikki ei voi syödä maitoa, munia, viljatuotteita, soijaa, sitä, tätä, tuota tai oikein mitään muutakaan. miten kukaan kehtaa pistää lapsensa, vieläpä tuollaisen 4-5 -vuotiaan synttärijuhliin ja huikkaa sitten ovelta että ainiin, meiän muksu ei sitten voi syödä mitään mitä maa päällään kantaa... PISTÄÄ NIIN VIHAKSI!!!! sekä omasta että etenkin sen lapsiparan puolesta, joka juo vettä ja jyrsii kurkunpalasta sillä aikaa kun muut mässäilee herkuilla...

Ai ettäkö moniallergikko voi kurkkua syödä?
Jaa että miksi ei voisi? Minä olen moniallergikko ja kurkku on niitä harvoja kasvinosia mitä voin syödä...
 
Alkuperäinen kirjoittaja en usko:
Alkuperäinen kirjoittaja v*ttuuntunut:
jos laitan synttärikutsun lapsen kaverille, niin oletan kyllä että sieltä oma-alotteisesti kerrotaan mikäli risto-tuulikki ei voi syödä maitoa, munia, viljatuotteita, soijaa, sitä, tätä, tuota tai oikein mitään muutakaan. miten kukaan kehtaa pistää lapsensa, vieläpä tuollaisen 4-5 -vuotiaan synttärijuhliin ja huikkaa sitten ovelta että ainiin, meiän muksu ei sitten voi syödä mitään mitä maa päällään kantaa... PISTÄÄ NIIN VIHAKSI!!!! sekä omasta että etenkin sen lapsiparan puolesta, joka juo vettä ja jyrsii kurkunpalasta sillä aikaa kun muut mässäilee herkuilla...

Ai ettäkö moniallergikko voi kurkkua syödä?
No mitä sitten :D Ei se tarkoita, että jos moniallerginen on, niin kurkku on rajattu pois.
 
Se on muuten uskomatonta, tuo mistä metsänpeitto puhui, kuinka ei- ruokavaliorajoitteiset saattavat juhlissa käydä hamstraamassa niitä ruokavaliorajoitteisille varattuja annoksia.
Siis aikuiset ihmiset lapsilleen, tai lapset itse kenenkään rajoittamatta heitä.. ja usein ne lapset ovat saaneet jo vatsan täydeltä, vaikkapa sitä ns. normaalia kakkua ja pullaa. Mutta on sitten pakko saada maistaa, noita erikoisen näköisiä keksejä :|

Tai jos tarjoilua on ns, niukasti, että on laskettu vaikkapa joka lapselle (puhun nyt vaikka pk-n juhlista) yksi pulla, antavat vanhemmat lastensa hakea lisää :(
 
Kippuravarvas
Aika kurjaa.
Meillä nyt tuo allerginen on vielä vauva mutta maito vaikuttaa minun maidon kautta. Kauhean vaivautunut olo tulee kun kylään mennessä kerron että en voi syödä maitotuotteita, sitten sitä päivitellään ja ihmetellään että ei kai nyt tästä pikku määrästä tule mitään jne. Olen tarjoutunut melkein aina viemään jotain itse tekemääni.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lokki:
Alkuperäinen kirjoittaja minttu:
jaa ei tule paljon kallimmaks tehdä laktoositon esim sille 60 hengelle joista yksi noudattaa tätä ruokavalioo. vai teenkö joka ruokalajista mini annoksen pienen vihannes gratiinin , 5 lihapullaa, kermakalaa, italiansalaattia , kakkua, pikkuleipiä 2 kpl... kyllä musta menee vaikeeksi ja jos koko 60 hengen ruuan teen laktoosittomana hinnan ero on huima

Vihannesgratiiniin voi halutessaan korvata maidon/kerman kaurakermalla, pikkuleipiä saa maidottoma valmiina (vaikka esim paketti maidottomia ja gluteenittomia(tästä ei haittaa kelleen) suklaapikkuleipiä maksaa n.3euroa),lihapullia saa valmiina (esim. extra,ja joku kalliimpi merkki),60hengen kermakala-annokset ei varmaan yhdellä uunillisella mene,joten yhden annoksen voinee tehdä sillä kaurakermalla/soijakermalla/laktoosittomalla,italiansalaatti saa maidotonta valmiina, ja luultavasti kakkujakin joutuu tekemään useammankin,eli olisiko aivan mahdotonta tehdä se yksi laktoosittomana? Sitä laktoositontahan voi sitten maitao sietävätkin tarvittaessa ottaa.

Eli olisiko oikeasti aivan mahdoton tehtävä? Tai sitten on vaan ilmoitettava sille kutsutulle,että ota omat eväät mukaan....
Just näin. Ei o vaikeeta eikä edes kallista, jos siitä ei tee sellasta. :)

Tarvittaessa otan / laitan omat eväät mukaan pojalle ihan asian yksinkertastamiseks... Esim nyt kun on hoitoon menossa sunnuntaina, niin ruoka purkissa + oma maito ainakin. Vaikka hoitaja allergian tietääkin ja osaa sen huomioida, niin säästän heidät ylimääräseltä vaivalta laittamalla kaiken mahollisimman helpoks. Osaan siis ite toimia tilanteen mukaan ja välttää vaivannäköä, joten odotan sitä tarvittaessa myös muilta.
 
huoh
Pakko sanoa, että kyllä laktoositon ON hankalampi toteuttaa kuin hyla! Jos haluaa tehdä kakun jossa olisi vähän muutakin kuin pelkkää kermavaahtoa... hylana löytyy rahkaa, maustettuja vispikermopja, tuorejuustoja jne, mutta ei niitä laktoosittomana saa. Mun mielestä On törkeää sekin, että suututaan verisesti, jos ei ole rouva Laktoosittomalle sen seitsemää sorttia, koska se todellakaan ei ole niin helppoa!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
Pakko sanoa, että kyllä laktoositon ON hankalampi toteuttaa kuin hyla! Jos haluaa tehdä kakun jossa olisi vähän muutakin kuin pelkkää kermavaahtoa... hylana löytyy rahkaa, maustettuja vispikermopja, tuorejuustoja jne, mutta ei niitä laktoosittomana saa. Mun mielestä On törkeää sekin, että suututaan verisesti, jos ei ole rouva Laktoosittomalle sen seitsemää sorttia, koska se todellakaan ei ole niin helppoa!
Sorry nyt vaan laktoosittomana löytyy rahkaa, tuorejuustoa jne... Itellä ei onneksi oo laktoositonta ruokavaliota, mutta äitillä on. Itellä on vaan toi keliakia. Ja mun mielestä on reilua ilmottaa juhlien järjestäjälle allergiasta oli se sitten mikä tahansa. Mulla kans aika usein omat eväät mukana, varsinkin jos vähän vieraampaan paikkaan mennään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
Pakko sanoa, että kyllä laktoositon ON hankalampi toteuttaa kuin hyla! Jos haluaa tehdä kakun jossa olisi vähän muutakin kuin pelkkää kermavaahtoa... hylana löytyy rahkaa, maustettuja vispikermopja, tuorejuustoja jne, mutta ei niitä laktoosittomana saa. Mun mielestä On törkeää sekin, että suututaan verisesti, jos ei ole rouva Laktoosittomalle sen seitsemää sorttia, koska se todellakaan ei ole niin helppoa!
Sorry nyt vaan laktoosittomana löytyy rahkaa, tuorejuustoa jne... Itellä ei onneksi oo laktoositonta ruokavaliota, mutta äitillä on. Itellä on vaan toi keliakia. Ja mun mielestä on reilua ilmottaa juhlien järjestäjälle allergiasta oli se sitten mikä tahansa. Mulla kans aika usein omat eväät mukana, varsinkin jos vähän vieraampaan paikkaan mennään.
Jep, kyllä vaan löytyy lähes kaikkea myös laktoosittomana nykyään. Täytyy vaan osata pitää silmät auki siellä kaupassa. ;)

Mulle ei ainakaan tarvi seittemää sorttia olla pöydässä... Kunhan jotain voin syödä pelkäämättä oireita. Kiva tietysti, jos on paria kolmea vaihtoehtoa, mut kaikkee ei tarvi mun päästä maistamaan. (tosin just sen pienen lusikallisen verran kärsin kyllä maistaa, jos kovasti mieli tekee... Ihan niin herkkä en onneks ole)

Tossa aikasemmin jotkut kirjotteli siitä, että jotkut ruokarajotteiset kyselee nyrpeenä onko heille sopivaa ja sit kuitenki ottavat sitä mikä ei sovi... Ite joskus teen tietosen valinnan syödä laktoosipitosta, otan laktaasitabletin ja kärsin leivät oireet. Jos tarjolla on mulle sopivaa, (varsinki jos vartavasten laitettu mun rajotukset huomioiden) niin sillon otan vaan niitä vaivannäöstä ja huomioimisesta kiitollisena.
 

Yhteistyössä