ettekö allergisten lasten vanhemmat osaa alkeellisia käytöstapoja???

  • Viestiketjun aloittaja v*ttuuntunut
  • Ensimmäinen viesti
Laktoositon ei nyt nykypäivänä ole kovin kummoinen toteutettava ja ei se nyt kovin paljon kalliimmaksi tule! Joutuu ehkä ostamaan pari laktoositonta kermaa yms. eli kustannusta on luokkaa pari euroa....Täysin maidoton on jo vaikeampi, mutta ei mahdoton sekään. Silloin kannattaa tehdä ko. henkilölle jo oma annos riippuen tietysti siitä, mitä on tarjolla.
 
Monikko
Meillä kanssa moniallergisia lapsia. Usein olen vienyt omat eväät, ellei nimenomaan ole juhlapaikasta sanottu, että huomioivat allergiset ja se on ok. Toisinaan olen hoitopaikkoihinkin joutunut viemään osittain omia eväitä, ja nyt tuo ekaluokkalainen menee vielä koulun jälkeen kesähoitoon ennen miedän lomia - minä teen sinne hänelle lounaan ja välipalan, kun ei ole keittiölla resursseja huomioida allergialapsia.
 
Meillä kävi just samalla tavalla viime vuonna :/ oli kutsuissa puhelinnumerotki et ois voinu vaikka tekstarin laittaa, mut ei. Pojan kaverin saatto isosisko joka ovella ilmotti et juu meidän pikkuveli ei sitte saa syödä maitotuotteita ollenkaan :eek: no arvaahan sen että oli melko lyhyt lista mitä pysty pöydästä ottaa kun ei ollu etukäteen tietoa tuosta. Kyllä mulla ainaki korpes todella.
 
minttu
jaa ei tule paljon kallimmaks tehdä laktoositon esim sille 60 hengelle joista yksi noudattaa tätä ruokavalioo. vai teenkö joka ruokalajista mini annoksen pienen vihannes gratiinin , 5 lihapullaa, kermakalaa, italiansalaattia , kakkua, pikkuleipiä 2 kpl... kyllä musta menee vaikeeksi ja jos koko 60 hengen ruuan teen laktoosittomana hinnan ero on huima
 
vieras
kun järjestät synttärit muualla kuin kotona ja ilmoitat sinne allergiat - saat vastauksen että kyllä tuommoisilla pitää omat eväät olla, erikoisruokavaliosta veloitamme kuitenkin 2e lisää per lapsi O:
Ja kyseessä oli lapsi joka tarvitsi maidottoman (ei mitään maidon ainesosia) eikä mansikkaa... (ehkä sen ainoan maidollisen olisi voinut korvata mehujäätelönä)))
 
Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh82:
Laktoositon ei nyt nykypäivänä ole kovin kummoinen toteutettava ja ei se nyt kovin paljon kalliimmaksi tule! Joutuu ehkä ostamaan pari laktoositonta kermaa yms. eli kustannusta on luokkaa pari euroa....Täysin maidoton on jo vaikeampi, mutta ei mahdoton sekään. Silloin kannattaa tehdä ko. henkilölle jo oma annos riippuen tietysti siitä, mitä on tarjolla.
No eikös tossa ap:n jutussa ollu se että ei ollu etukäteen ilmotettu allergioista? Kyllä kai kuka tahansa varaa ja varautuu siihen että vieraalla on joku allergia jos siitä tietää etukäteen. Enkä minä ainakaan ala tekemään varmuuden vuoksi jotaki maidotonta tai laktoositonta kun ei ole allergisia omassa porukassa ja jos ei vieras ilmota. Toki sukulaiset tietääki, mut kun on tollasia 5v ja up niin alkaa kaverisynttärit silloin onki vähän vaikeempaa näköjään :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kun järjestät synttärit muualla kuin kotona ja ilmoitat sinne allergiat - saat vastauksen että kyllä tuommoisilla pitää omat eväät olla, erikoisruokavaliosta veloitamme kuitenkin 2e lisää per lapsi O:
Ja kyseessä oli lapsi joka tarvitsi maidottoman (ei mitään maidon ainesosia) eikä mansikkaa... (ehkä sen ainoan maidollisen olisi voinut korvata mehujäätelönä)))
Minä sanoisin sellaseen paikaan että sopiihan se emme järjestäkkään juhlia puljussanne :snotty:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hemuliinix:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kun järjestät synttärit muualla kuin kotona ja ilmoitat sinne allergiat - saat vastauksen että kyllä tuommoisilla pitää omat eväät olla, erikoisruokavaliosta veloitamme kuitenkin 2e lisää per lapsi O:
Ja kyseessä oli lapsi joka tarvitsi maidottoman (ei mitään maidon ainesosia) eikä mansikkaa... (ehkä sen ainoan maidollisen olisi voinut korvata mehujäätelönä)))
Minä sanoisin sellaseen paikaan että sopiihan se emme järjestäkkään juhlia puljussanne :snotty:
Niin sanoisin minäkin
 
Kirjoitin tuonne jo aiemmin, että oli typerää käytöstä äidiltä, joka ei ilmoittanut lapsensa allergioita. Kirjoitin myös, että omalla kohdalla vien allergiselle lapselleni omat eväät aina mukana, jottei juhlien järjestäjän tartte nähdä vaivaa. Meillä lapsi oli moniallerginen ja edelleen allergioita on lukuisia.

Tuo laktoositon juttu oli taas jo eri asia. Siinä henkilö märpättää, että hänen kekkereihin oli ilmoittautunut yksi laktoositon henkilö...Pitäiskö sen tuoda omat eväät/jättää osallistumatta vai mitä, jos juhlien järjestäjällä menee poro nokkaan verrattain pienestä ruokavalio poikkeamasta, joka etukäteen ilmoitetaan???

 
Alkuperäinen kirjoittaja stoppis:
No jo on :eek: Itse vein tytölle "omat eväät" mukana useamman vuoden, kunnes alkoi sopimaan eikä tarvittu kovin erikoisia... JOs on kovin moniallerginen, niin mun mielestä ei ole kyläpaikan asia alkaa touhottamaan yhden lapsen takia mitään kovin erikoista...
Näin minäkin tekisin jos allergiaa olis. Kyläpaikassa VOI ehkä olla lapselle jotain, mutta onpahan sitten lisäherkkuja omien lisäksi. Parempi kuitenkin että on varmasti jotain lapselle sopivaa.

Itse koitan kyllä kysellä vierailta (aikuisia/lapsia) etukäteen mikä sopii ja ei, ja varautua siihen että edes jotain sopivaa on tarjolla allergikolle. Ei tietenkään ihan kaikkia mitä muillekin on, mutta edes 1-2 vaihtoehtoa =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh82:
Kirjoitin tuonne jo aiemmin, että oli typerää käytöstä äidiltä, joka ei ilmoittanut lapsensa allergioita. Kirjoitin myös, että omalla kohdalla vien allergiselle lapselleni omat eväät aina mukana, jottei juhlien järjestäjän tartte nähdä vaivaa. Meillä lapsi oli moniallerginen ja edelleen allergioita on lukuisia.

Tuo laktoositon juttu oli taas jo eri asia. Siinä henkilö märpättää, että hänen kekkereihin oli ilmoittautunut yksi laktoositon henkilö...Pitäiskö sen tuoda omat eväät/jättää osallistumatta vai mitä, jos juhlien järjestäjällä menee poro nokkaan verrattain pienestä ruokavalio poikkeamasta, joka etukäteen ilmoitetaan???

Ei kai se laktoositon kerma maksa niin hirveän paljoa enempää että olisi kustannuskysymys =) mutta nimenomaan se etukäteen ilmottaminen on melkosen tärkeä juttu. Minä ainakin mielelläni huomioin myös sen allergisen, että järjestän jotakin myös hänelle ettei tunne olevansa erilainen kun tuo aina ne omat eväät, mutta siis jos siitä on kerrottu enneku lapsi seisoo jo ovella :D
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja eeve:
Alkuperäinen kirjoittaja Hemuliinix:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kun järjestät synttärit muualla kuin kotona ja ilmoitat sinne allergiat - saat vastauksen että kyllä tuommoisilla pitää omat eväät olla, erikoisruokavaliosta veloitamme kuitenkin 2e lisää per lapsi O:
Ja kyseessä oli lapsi joka tarvitsi maidottoman (ei mitään maidon ainesosia) eikä mansikkaa... (ehkä sen ainoan maidollisen olisi voinut korvata mehujäätelönä)))
Minä sanoisin sellaseen paikaan että sopiihan se emme järjestäkkään juhlia puljussanne :snotty:
Niin sanoisin minäkin
Joo niin sanoin minäkin, ja sitten kaikki onnistuikin ;)
 
metsänpeitto
Meillä oli yksi synttärivieras, jonka vanhemmat ei kertoneet että hän ei saa syödä maitotuotteita. Olivat ohjeistaneet lasta itseään, että saa syödä vain itse tuomiaan karkkeja jne ja jos on tavallisia sipsejä niin niitä. Kutsussa oli pyydetty kertomaan allergioista, mutta en tiedä mikseivät he kertoneet.

Meillä oli joka tapauksessa tarjolla useita maidottomia vaihtoehtoja, koska omissa lapsissa on allergisia. Mutta tämä vieras ei sitten uskaltanut syödä mitään, koska vanhemmat olivat sanoneet että syö vain omia karkkeja ja sipsejä :/

Vähän ot, mutta olisi ollut kiva että vanhemmat olisi meille edes maininneet, että lapsi ei saa syödä maitotuotteita, nyt syömisten vahtiminen oli jäämässä lapsen omille harteille :|
 
höh
Alkuperäinen kirjoittaja minttu:
jaa ei tule paljon kallimmaks tehdä laktoositon esim sille 60 hengelle joista yksi noudattaa tätä ruokavalioo. vai teenkö joka ruokalajista mini annoksen pienen vihannes gratiinin , 5 lihapullaa, kermakalaa, italiansalaattia , kakkua, pikkuleipiä 2 kpl... kyllä musta menee vaikeeksi ja jos koko 60 hengen ruuan teen laktoosittomana hinnan ero on huima
Sitten ei auta kuin perua kutsu tältä yhdeltä ihmiseltä, jos kerran niin vaikeaa on.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja niin tosiaan:
Joo ja kun kaiken lisäksi ei välttis olla oikeesti allergisia mutta kun vanhempien mielestä ollaan! Ei voi syödä sitä, ei voi syödä tätä! :headwall: Käyttäis eka testeissä...
no kylläpä oikeesti voi olla allerginen vaikka ei näy testeissä. on muuten kohtuullisen yleistä et lapset ei tykkää tietyistä elintarvikkeista koska niissä on jotain mille on allerginen. ja sen allergian ei välttämättä tarvitse aiheuttaa muuta kuin "oudon olon" jollon sitä elintarviketta mielellään välttää.
 
vieras
Yksi törppö ei tarkoita, että kaikki ovat samaa maata.

Minusta yleisesti ottaen moniallergisten lasten vanhemmat ovat tosi tarkkoja näistä, ilmoittavat etukäteen ja pistävät omat eväät tarvittaessa mukaan. Näin meilläkin toimittiin allergikon kanssa. Ei minusta voi edes vaatia, että hyvin moniallergiselle olisi sopivat tarjottavat joka paikassa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja niin tosiaan:
Joo ja kun kaiken lisäksi ei välttis olla oikeesti allergisia mutta kun vanhempien mielestä ollaan! Ei voi syödä sitä, ei voi syödä tätä! :headwall: Käyttäis eka testeissä...
no kylläpä oikeesti voi olla allerginen vaikka ei näy testeissä. on muuten kohtuullisen yleistä et lapset ei tykkää tietyistä elintarvikkeista koska niissä on jotain mille on allerginen. ja sen allergian ei välttämättä tarvitse aiheuttaa muuta kuin "oudon olon" jollon sitä elintarviketta mielellään välttää.
Juuri näin, meillä oli 90% ruuista allergisoivia eikä yksikään testi näyttänyt koskaan mitään. Asia erikseen ovat 'moniallergikot', joiden diagnoosin ovat laatineet vanhemmat ominpäin.

 
Alkuperäinen kirjoittaja minttu:
jaa ei tule paljon kallimmaks tehdä laktoositon esim sille 60 hengelle joista yksi noudattaa tätä ruokavalioo. vai teenkö joka ruokalajista mini annoksen pienen vihannes gratiinin , 5 lihapullaa, kermakalaa, italiansalaattia , kakkua, pikkuleipiä 2 kpl... kyllä musta menee vaikeeksi ja jos koko 60 hengen ruuan teen laktoosittomana hinnan ero on huima

Vihannesgratiiniin voi halutessaan korvata maidon/kerman kaurakermalla, pikkuleipiä saa maidottoma valmiina (vaikka esim paketti maidottomia ja gluteenittomia(tästä ei haittaa kelleen) suklaapikkuleipiä maksaa n.3euroa),lihapullia saa valmiina (esim. extra,ja joku kalliimpi merkki),60hengen kermakala-annokset ei varmaan yhdellä uunillisella mene,joten yhden annoksen voinee tehdä sillä kaurakermalla/soijakermalla/laktoosittomalla,italiansalaatti saa maidotonta valmiina, ja luultavasti kakkujakin joutuu tekemään useammankin,eli olisiko aivan mahdotonta tehdä se yksi laktoosittomana? Sitä laktoositontahan voi sitten maitao sietävätkin tarvittaessa ottaa.

Eli olisiko oikeasti aivan mahdoton tehtävä? Tai sitten on vaan ilmoitettava sille kutsutulle,että ota omat eväät mukaan....
 
muuttanut
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Meillä oli yksi synttärivieras, jonka vanhemmat ei kertoneet että hän ei saa syödä maitotuotteita. Olivat ohjeistaneet lasta itseään, että saa syödä vain itse tuomiaan karkkeja jne ja jos on tavallisia sipsejä niin niitä. Kutsussa oli pyydetty kertomaan allergioista, mutta en tiedä mikseivät he kertoneet.

Meillä oli joka tapauksessa tarjolla useita maidottomia vaihtoehtoja, koska omissa lapsissa on allergisia. Mutta tämä vieras ei sitten uskaltanut syödä mitään, koska vanhemmat olivat sanoneet että syö vain omia karkkeja ja sipsejä :/

Vähän ot, mutta olisi ollut kiva että vanhemmat olisi meille edes maininneet, että lapsi ei saa syödä maitotuotteita, nyt syömisten vahtiminen oli jäämässä lapsen omille harteille :|

Jospa niillä oli sattunu vaikka huonoja kokemuksia aiemmin ja lapsen oli annettu syödä vääriä tarjoiluja. Jos ei ole asiaan kunnolla perehtynyt saattaa olla ettei hoksaa kaikkea. Ehkä ajattelivat, että on helpompi jos syö omia sen sijaan etä alkais soitella.

Jotku saattaa myös tehdä niinkin, että se "ilmoittakaa etukäteen allrgioista" on vaan kohteliaisuuden vuoksi ja sitten tulee yrmeetä vastaanottoa jos oikeesti kehtaa sinne soittaa. Onneksi nämä lienevät vähemmistössä.
 
VIERAS
Mä oon tällainen ap:n kuvailema vanhempi..Tosin jos kutsussa on erikseen kysytty, ilmoitan allergiat ja sen et lapsi on aika nirso syöjä joten ei tarvitse tehdä mitään vain häntä varten.

Meillä lapsi tosin ei ole silleen moniallerginen, mutta kaakao kaikissa muodoissaan on kiellettyä, samoin banaani ja muutama muu ruoka-aine joita ei normitarjottavissa ole.
EN ilmoittele asiasta etukäteen koska a) lapsi on kamalan nirso(ollut aina) ja on noloa(myös lapselle) et on tehty erikseen kakkua tms joka käy ja lapsi ei kuitenkaan syö tai syö kohteliaisuudesta yökkien ja b) useimmat ihmiset jotka tekee näitä "allergiselle sopivia" ei tosiaan tiedä et esim. samalla kauhalla ei voi sekoittaa tai voi tulla sairaalareissu. Tähän on törmätty vähän liian monta kertaa..
Meillä lapsi itse tietää millasia keksejä/sipsejä/ karkkeja voi syödä ja on ohjeistettu kysymään jos on epävarma. Ja ei, meidän lapsi ei käy vaan tarjottavien takia synttäreillä, vaan kavereiden ja leikkimisen. Jos ei ole ollut paljoa sopivaa tarjottavaa juhlissa, saa kotona jotain ylimääräisiä herkkuja, tietä sen itsekin ja ei siksi sure jos juhlissa vaan yhdenlaiset keksit käy.
 
turhautunut
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kuulostaapa tutulta.
Ja aikuiset itse huutaa noutopöydässä, onko tässä sitä ja tätä, eikö ole ...ton ...ton. Ja kun vastaat, että nämä ja nämä ruuat ovat laktoosittomia ym. niin ne hymähtää yrmeästi ja mutisee, no taidankin silti maistaa tuota makaroonilaatikkoa(siis ainoaa ruokaa joka sisältää laktoosia). PISTÄÄ NIIN VIHAKSI!!!
Juuri tämä saa minut aivan hermoraunioksi! Ensin ollaan muka niiiiiiin allergisia ja ties vaikka mitä ja sitten kuitenkin kun ei olekaan mieleistä ruokaa niin syödään kuitenkin sitä jolle ollaan "allergisia". Sen takia ei tee mieli uskoa kenenkään allergiaan.

Ja joskus kyllä rehellisyyden nimissä ottaa päähän kun lapsia on vaikka 3 samassa perheessä plus vanhemmat ja kaikilla eri allergiat ja kaikille täytyy tehdä omat ruuat. Eikö ne vois ottaa jotain itse mukaan!
 
Alkuperäinen kirjoittaja turhautunut:
Ja joskus kyllä rehellisyyden nimissä ottaa päähän kun lapsia on vaikka 3 samassa perheessä plus vanhemmat ja kaikilla eri allergiat ja kaikille täytyy tehdä omat ruuat. Eikö ne vois ottaa jotain itse mukaan!
mitä jos tekisi vaan ruuan joka sopii kaikille?

jos kyse on muutamasta vierailusta niin varmasti keksii jotain jota kaikki voivat syödä. Normaaliarjessa se toki on helpompi tehdä välillä muutama eri ruoka kuin kaikille sopivaa.
 
v
Minä olen joutunut hommaamaan paljon laktoosittomia ja gluteenittomia tuotteita allergisille vieraille ja voin kyllä kertoa että ne maksavat huomattavasti enemmän. Ainakin meidän budjetissa se tuntuu.
 
lily
olipas aika ikävästi muotoiltu otsikko, ihan kuin kaikki allergisten lasten vanhemmat olis noin tyhmiä. en kyllä ymmärrä ap:n kuvaaman allergisen lapsen äidin käytöstä ollenkaan, ei tulis mieleenkään tollainen.
 

Yhteistyössä