Ettehän jätä kodinkoneita valvomatta käyntiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TriplaIsä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ajattelin jotenkin Rollo, ettei tästä asiasta löytyisi sinullakaan mitään itkettävää. Mutta olin väärässä.

Eli yhteenveto. Pesukonetta ei tarvitse vahtia, koska
a) asut kerrostalossa
b) jääkaappia ja pakastinta ei tarvitse irrotta seinästä
c) jääkaapitkin syttyy palamaan joskus
d) vakuutus ei kuitenkaan korvaa
e) peset tosi paljon pyykkiä
f) voihan se syttyä kun ollaan nukkumassa
g) ihan turhaa, koska palovaroittimetkaan ei kuulu vaikka mihinkään suuntaan vaikka syttyisi palamaan. Eikä ne sammuta edes paloja!

Niin ja sitten vielä otetaan päälle nyt, että voi olla ettei palovaroittimiakaan sinun tekstejä vilkaisemalla sinun mukaasi ehkä tarvita.
a) ne ei kuulu mihinkään
b) juuri sopivasti on jossain toisessa kerroksessa ja musiikit korvilla, niin sellaista "pientä" ääntä ja savua mitenkään kukaan voi havaita.
c) koska ne ei sammuta paloja.

• Tykkää
Reactions: Pinki
Rollolla ei ole kotivakuutustakaan, joten ei se tietenkään voi mitään korvata.

Meillä ei jätetä koneita päälle, kun ei olla kotona. Yösähköä hyödynnetään kyllä, mutta esim pesukone ehtii pesemään pyykkinsä, kun olen vielä hereillä.

Meillä yleensä ollaa kotona, mutta välillä tuntuu että pesukone ihan piruuttaan vain jatkaa jauhamistaan koko iltapäivän, niin kyllähän sitä joskus tulee käytyä kaupassa siinä välissä ihan pikapikaa :rolleyes:

Ja jos pitäisi valita että haluaako että pesukone syttyy palamaan kun on poissa, vaiko silloin kun koko perhe nukkuu... Eihän tässä ikinä tule uskaltamaan käyttää yösähköä, jos on ihan todennäköistäkin että pesukone sytyttää tulipalon.

Miksi muuten sulakkeet ei pala ennen kuin koko hemmetin kodinkone on tulessa?

astianpesukoneen laitan joka aamu päälle aaamiaisen jälkeen ja päälle se jää kun ulos lähdetään lasten kanssa. milloin me sit ulkoiltais jos sitä vahtia pitäisi?
[QUOTE="Sirkkeli";29290467]Selitykset on sitten tätä luokkaa, eli helvetin tyhmiä.
[/QUOTE]
Tämä oli kieltämättä yksi "parhaista" selityksistä :D

No ehkä joidenkin päivärytmi on niin hektinen ettei tule sitä paria tuntia oltua yhtäjaksoisesti kotona missään vaiheessa koko päivänä. :whistle:

Mun lapsuudenkodissa petti kerran pyykinpesukoneen vesiletkun liitos. Onneksi mun vanhemmilla oli periaate, että koneet ei pyöri, jos ei olla kotona, sillä vesivahinko olisi ollut melkoinen, jos olisi yksinään ruiskutellut pitkin kodinhoitohuonetta.

Itse en koskaan jätä astianpesukonetta tai pyykkikonetta päälle, jos poistun kotoa ja hanat suljen aina pesuohjelman loputtua. Lomien ajaksi vedän myös muut sähkölaitteet irti seinästä. Muutamana kesänä, kun ollaan oltu poissa kotoa pari kuukautta, olen sulattanut myös pakastimen ja ottanut pois käytöstä sekä sen että jääkaapin. Eipä tarvitse murehtia mahdollisia vahinkoja.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;29290845:
Älä helvetissä! :O
Johtojen eristeet, pumppujen ja moottorien rungot ja suojakuoret, putket, letkut jne jne ovat varmaan nekin vaan muovin näköistä metallia?
Etkö ihan oikeasti ole koskaan kuullut termiä "sähkölaitepalo"?

kurkkaappa joskus sinne rummun koneiston sisälle, siellä on yllättävän vähän mitään palavaa

sitäpä ei vakuutus korvaa, jos pesukoneen hana tai pesukone on jätetty päälle ja tulee vesivahinko tai kone syttyy palamaan sillävälin kun olet pois kotoa. Siksi.

Mulla on kyllä sellainen käsitys, että vakuutuskin korvaa, mutta ei täysimääräisesti. Olisko se 75% jos on itse edesauttanut tilannetta omalla huolimattomuudellaan.

Meillä yleensä ollaa kotona, mutta välillä tuntuu että pesukone ihan piruuttaan vain jatkaa jauhamistaan koko iltapäivän, niin kyllähän sitä joskus tulee käytyä kaupassa siinä välissä ihan pikapikaa :rolleyes:

Ja jos pitäisi valita että haluaako että pesukone syttyy palamaan kun on poissa, vaiko silloin kun koko perhe nukkuu... Eihän tässä ikinä tule uskaltamaan käyttää yösähköä, jos on ihan todennäköistäkin että pesukone sytyttää tulipalon.

Miksi muuten sulakkeet ei pala ennen kuin koko hemmetin kodinkone on tulessa?

Ei saa muuten laittaa kodinkoneita päälle jos menee nukkumaan. Sama, kun poistuisit himasta. Niitä ei saa jättää valvomatta.

kurkkaappa joskus sinne rummun koneiston sisälle, siellä on yllättävän vähän mitään palavaa
Ehkä se koneen takaa tuleva savu ja palaneen muovin käry sitten tosiaan tuli niistä märistä pyykeistä sieltä rummusta :headwall:
Suomessa syttyy vuosittain noin 100 pyykinpesukonetta ja 50 astianpesukonetta. Minkä itse arvelisit palojen aiheuttajaksi ja mikä siellä palaa?

Onni oli, että olivat kotona. Kone nostatti vaan yktäkkiä isot liekit takaa, moottorin puolelta. Saivat tukahdutettua onneksi ja otettua töpselin seinästä. Eikä ollut kuin 4 v vanha kone.

Mulla on kyllä sellainen käsitys, että vakuutuskin korvaa, mutta ei täysimääräisesti. Olisko se 75% jos on itse edesauttanut tilannetta omalla huolimattomuudellaan.
Jep, sepäs sitten onkin mukavaa jos parinsadantuhannen tölli palaa kivijalkaan laiminlyönnin takia. Ainakin minulle saamatta jääneet 50t€ nostattaisi ihan sopivasti vitutusta.

En jätä. Jättääkö joku oikeasti koneet päälle, kun menee illalla nukkumaan? Okei, yösähkö voi olla vähän halvempaa, mutta henki on kalliimpi. Ei ole vielä ollut niin tiukkaa rahasta, etten niitä vois hereillä ollessa pyörittää.

Tästä kinattiin anopin kanssa vuosia sitte, anopilta palo pyykinpesukone ja toi meille sit pyykit pesuun. en suostunu laittamaan konetta pyörimään kun olin just töihe lähössä, haukut sain kun en suostunu auttamaan sen vertaa. Ei mahtunu paksuun kalloon millään etten jätä missään nimessä konetta yksin pyörimään, vaikka samana päivänä oma koneensa kärähti.

On se kumma että tälläisestäkin täysin aiheellisesta muistutuksesta pitää alkaa tappelemaan! :O

Oikeestiko aikuiset ihmiset eivät tiedä että mitään ylimääräisiä (joita ei tarvitse pitää päällä) sähkölaitteita ei jätetä päälle kun kodista poistutaan koska sähköpalon (tai vuodon vaara jos kyseessä on vesivehje) vaara on aina olemassa?? Ja vaikka itse koneeessa ei oliskaan juuri mitään palavaa niin se ympärillä oleva materiaali (lattiat ja seinät) palavat varmasti.

Käsittämätöntä...

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;29290885:
Ehkä se koneen takaa tuleva savu ja palaneen muovin käry sitten tosiaan tuli niistä märistä pyykeistä sieltä rummusta :headwall:
Suomessa syttyy vuosittain noin 100 pyykinpesukonetta ja 50 astianpesukonetta. Minkä itse arvelisit palojen aiheuttajaksi ja mikä siellä palaa?

tottahan se kourallinen muovia vähän aikaa jaksaa kärytä ja saa aikaan helkatisti kitkerää savua

mutta koeta käsittää että ei se pyykinkuivausrumpu mikään halkopino ole

Yhteistyössä