Ettehän jätä kodinkoneita valvomatta käyntiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TriplaIsä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En jätä yksin mitään laitetta. Olen kotona, ja valveilla. Olen muutaman kerran haistanut "sähkön", vanhasta telkusta. Olen nähnyt, kun kahvinkeittimestä on kytkin sulanut, ja tädilläni syttyi silitysrauta tuleen. Ja meillä ei ole laturitkaan seinässä, jos niissä ei ole ladattavaa.
Olen lukenut niiiin paljon noista syttymisistä, että suorannaista tyhmyyttä jättää ne yksin päälle. Ja jääkaapin ja pakastimen ilmoittaa mulle palovaroitin, jotka on koko ajan kondiksessa, ja vaihsdetaan hyvissä ajoin uusiin.

sitäpä ei vakuutus korvaa, jos pesukoneen hana tai pesukone on jätetty päälle ja tulee vesivahinko tai kone syttyy palamaan sillävälin kun olet pois kotoa. Siksi.

tuskinpa se korvaa silloinkan kun olet kotona, ensinnäkin nissä on korkea omavastuu aj usien se porsaanpeikä löyytyy jotenkin ettei trvii korvata. se että on nukumassa on yksi syy ettei sa mtiään tai vaika jsos sulla on monikeroksinen iso talo ja olet vaikka alakerrassa etkä tiiä mitään. istut kuuntelemassa vaika musiikia. sitä kunpiätis istua vieressä koko ajan. jo

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;29289930:
Palovaroitin kuuluu kyllä autotalliin ja pihallekin. Silloin saattaa vielä jotain olla pelastettavissa. Astianpesukoneen vuotoonhan se palovaroitin ei auta mutta on olemassa vuotohälyttimiä siihenkin.

en oliis aiovan varma asiasta. tietenkin jos piha on sellainen postikortin kokoinen. Jos mä olen tämän kerrostalon pihalla nin voin vannoa ettei meidän hälytin kuulu pihalle.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;29289980:
Niin ja kaikkihan tietää että palovaroitin on lain mukaan pakollinen ja niitä pitää olla riittävästi? Ja olisi niissä hyvä olla paristokin sisällä, mielummin sellainen toimiva.

se palovaroitin ei kyllä osaa sitä paloa sammuttaa ja ei meidän häytin ainkaan kuulu pihalle.

Meillä on pesukoneen hanakin AINA auki, samoin astianpesukoneen hana on usein kokoajan auki :ashamed:

juu ei sais, eikä kotivakuutuskaan korvaa mitään jos ne on olleet auki, mutku...

Pitäis oppii laittamaan ne kiinni, pesukoneen hana ei vissiin oo ihan niin paha, kun viemäri siellä kuitenkin ja lattia kestää vettä...

Väännättekö te aina molemmat kiinni?

en oliis aiovan varma asiasta. tietenkin jos piha on sellainen postikortin kokoinen. Jos mä olen tämän kerrostalon pihalla nin voin vannoa ettei meidän hälytin kuulu pihalle.
Omakotiasujana ajattelin lähinnä sitä omaa pihaa. Meidän tontti on 2500m2 ja väittäisin että kuulisin palovaroittimen ulos asti mihin tahansa tontin kulmaan. Ei niitä ihan vittuuksissaan ole tehty niin pahaäänisiksi.

siis häh. jos sä asut kerrostalossa, niin et sä saa jättää sillon sitä konetta päälle ku meet pihalle. sä et oo sillon kotona. Eri asia joku omakotitalo missä tosiaan kuulee sen palohälyttimen.

En jätä. Aina joku jää kotiin koneiden (siis pyykkäri, kuivuri, tiskari) lapsenlikaksi tai sitten odotetaan ohjelman loppumista. Hanat laitan kiinni, mutta virtajohdot on seinässä. Noista koneista johtuvia tulipaloja kuitenkin tämän tästä sattuu, niin miksen mä ottaisi opikseni ja varmistelisi asiaa, jota voin varmistella.

Jos menen lasten kanssa pihalle (omakotitalo) voin jättää tiskikoneen, kuivausrummun tai pyykkikoneen laulamaan..mutta käyn niitä välillä katsomassa! Ja kyllä myös minä vedän joka kerta kuivausrummun ja pyykkikoneen irti seinästä ja laitan hanat kiinni tiskikoneesta kuin pesukoneestakin. Jos on menoja niin silloin pyykit ym pestään myöhemmin kun olemme kotosalla. Yöksi en jätä ikinä mitään noista päälle!

Meillä on pesukoneen hanakin AINA auki, samoin astianpesukoneen hana on usein kokoajan auki :ashamed:

juu ei sais, eikä kotivakuutuskaan korvaa mitään jos ne on olleet auki, mutku...

Pitäis oppii laittamaan ne kiinni, pesukoneen hana ei vissiin oo ihan niin paha, kun viemäri siellä kuitenkin ja lattia kestää vettä...

Väännättekö te aina molemmat kiinni?

Laitan aina kiinni. Astianpesukoneessa on kyllä joku aquastop, mutta aina senkin suljen.
Pieni vaiva.

Alkuperäiseen kysymykseen vastaan, että en jätä valvomatta käyntiin.

Näin joulukuussa on hyvä muistuttaa, että jouluvaloja ei jätetä päälle yöksi tai ku lähdetään kotoa pois. Näin on sanonu ihan palotarkastaja.

Onhan ne valot kauniit pimiällä, mutta ei ne oo enää kauniit siinä vaihees ku vasta rakennettu omakotitalo palaa roihuten ku parvekkeen kaiteessa ollu valoletku on syttyny palamaan.

Meillä ei ole muuten palovaroittimia vieläkään laitettu. Huomattiin puuttuminen kun oltiin jo hetki asuttu tässä.(edellinen asukas vei joko mukaansa tai niitä ei edes ollut??!) Odottaa kyllä pöydällä poran saamista takaisin jotta voitaisiin ne asentaa. :ashamed:

Äitini perheen talo ja koko omaisuus on palanut kun olivat lapsia, ei kylläkään kodinkoneviasta, mutta mulle on iskostettu kaaliin se ettei noita masiinoita jätetä yksikseen hurisemaan. Ja hanat pistän aina kiinni tiskarista ja pyykkikoneesta. Jos olen päivää kauemmin poissa kotoa, niin vedän kaikkien muiden paitsi jääkaapin ja pakastimen piuhat irti seinästä.

Ja työssä on tullut käytyä imuroimassa kolmion lattialta lainehtivaa vettä ja repimässä turvonneita laminaatteja ja homehtuneita muovimattoja irti. Just jostain huolimattomasta astianpesukoneen kytkennästä/hanan hajoamisesta/tms. Yritän omassa kodissa minimoida kaikki tällaiset vahingot, ei ole paljoa vaivaa.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Yhteistyössä