Että mua raivostuttaa **lasten lelut**

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kahden äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kahden äiti"

Vieras
Voi kuustoista kun mua ottaa päähän nuo lasten lelut. Kun ne on AINA pitkin lattiaa ja survottu mihin sattuu.
KAIKELLE on oma paikkansa, laatikko, lokero, pussi tms. ja silti niitä ei vaan saada paikoillen leikin päätteeksi. Harmittaa kun kalliit ja hienot lelut menee ihan romuksi kun niille ei anneta mitään arvoa.
Cd-levyt raapiutuu pitkin lattiaa ja mitä niillä sitten tekee? Ei mitään.

Antakaa mulle jotakin vinkkiä miten lapset saa huolehtimaan tavaroistaan? Aina muistutan että kerätkää lelut mutta kunnolla niitä ei voi kerätä ellen vieressä kyttää ja räyskytä.
Ikää 8v ja 6v.

Meillä 7 v ja 5 v pitävät huoneensa hyvinkin siistinä.

Ei ole liikaa tavaraa (enää - joskus oli ja silloin huone ei ollut koskaan siisti), eivätkä he saa karkkipäivän karkkeja eikä viikkorahaa jos eivät siivoa jälkiään. Kaveriakaan ei saa kutsua kylään, jos huone on sotkuinen.

Jos kaveri on tulossa, siivoovat äkkiä kyllä mutta muuten sitten taas kuin pommin jäljiltä. Aina pitää hiiltyä ennen kuin tapahtuu.
Tavaraa on suhteessa minusta aika vähän, osa on toisessa huoneessa ja sitä ei pysty sotkemaan samalla lailla.
Kirjat esimerksi ovat huoneessa ja ne lojuu pitkin lattioita. Mutta ku en lukemisen kannalta oikein pysty ottamaan kirjoja poiskaan. Eikä ne mahdu meille muuallekaan. Cd-levyt toki voisi ottaa pois ja antaa pyydettäessä. Barbit on aina levällään ja bratzin jalkoja imurinpussi täynnä. Kun ne kerätään niin ne kerätään sillä lailla suit sait ja puolet jää levälleen.

Ja vaatteet on siellä samassa sotkussa kanssa. Tapana on että likaista ei panna takaisin kaappiin joten kantavat sitten ne puolipuhtaat eli ihan vielä käyvät vaatteet pyykkikoriin kun siivoavat. Ja sitten kone pyörii koko ajan.
Mulla on ihan keinot finaalissa. Viikkorahaa ei meillä makseta vaan tarpeen mukaan. Äsken söivät karkkia ja laatikot löytyi sängyn alta, noin metrin päässä olisi ollut roskakori.
Eniten mua ärsyttää kun naputan koko ajan ja siltikään ei mene perille ennen kuin suutun ihan oikeasti.

Ala lappaa surutta tavaraa mustaan jätesäkkiin kun siivoat, ellei lelut pyynnöistäsi huolimatta ole siellä missä pitäs. Ei lasten tarvi tietää että veisit ne varastoon vaan käyttäydyt niin kuin ne olis menossa roskiin. Toimii, usko pois!

Paras konsti on se, että OIKEASTI joka tavaralla on paikka. Eli legot on omassa laatikossa, barbit omassa jne...Sitten leikitään yksi laatikko kerrallaan ja vanhat kerätään pois, ennen uusien ottamista.

mä olen sen verran höllännyt, että ei tarvitse kaikkien pikkuautojen olla tietyssä kipossa ja sotaukkojen toisessa. Kunhan ovat jossain pois jaloista -itsepä sitten etsivät kissojen ja koirien kanssa,jos ei heti löydy..
jos leikki on myös hyvä ja isosti rakennettu niin en mä vaadi purkamaan sitä - olkoon.

pahimmat jaloissa pyörivät roinat joita ei kerätä pois, olen surutta laittanut ylähyllylle keittiöön jäähylle.

Mä pistäisin cd:t heti takavarikkoon, jos niitä jätettäisiin lojumaan. Olen tosi tarkka aina ollut siitä, että leluja pitää käsitellä hyvin. Eli ei jätetä rikkoutumaan eikä kävellä niiden päältä.

Leluja on kyllä meillä levällään aina... Itse olen kova järjestelemään, joten valitettavasti tuppaan itse huomaamattani siivoamaan lasten jälkiä. Mutta eivät nuo pahimpia levittelijöitä varmaankaan ole. Meillä saa legoleikki olla vaikka monta viikkoa levällään, jos sitä leikkiä kuitenkin jatketaan lähes joka päivä...

Meillä on ihan oikeasti kaikelle paikka. On lokerot ja laatikot ja tavarat pitäisi vain lapata takaisin. Mutta kun puolet niistä jää sinne pyörimään lattialle ja sitä hommaa ei tehdä loppuun.
En tiedä miten katson itseäni peiliin kun lapset osaa kerätä tavaransa halutessaan ja kylässä aina. Ite olen hyvin siisti ja pienestä saakka ollaan kerätty tavarat.
Mutta nykyisin tämä homma on jotenkin karannut lapasesta ja niitä romuja ajelehtii siellä miten sattuu.
Tuo jätesäkki alkaa kuulostaa siltä parhaimmalta vaihtoehdolta.

Meillä 7 v ja 5 v pitävät huoneensa hyvinkin siistinä.

Ei ole liikaa tavaraa (enää - joskus oli ja silloin huone ei ollut koskaan siisti), eivätkä he saa karkkipäivän karkkeja eikä viikkorahaa jos eivät siivoa jälkiään. Kaveriakaan ei saa kutsua kylään, jos huone on sotkuinen.

mikä on liika tavara? paljonko heillä on leluja/tavaraa nyt?
miten karsit turhan?
*suunnittelee*

Mä teen aika usein niin, että sanon lapsille (6v. ja vajaa 4v.) että nyt on aikaa 20 minuuttia kerätä lelut tai siivoan ne itse roskapusiin. Sitten muistutan, että siinä meni 5 nimuuttia keräysaikaa kun touhuavat ihan muuta tai jatkavat leikkimistä. Yleensä siinä vaiheessa kun otan roskapussin esiin, lelut katoavat lattialta lelulaatikoihin tai nuorin voi kerätä leluja mun kanssa roskapussiin.

Vaatteiden kanssa teen niin, että katson yhdessä lasten kanssa voiko vaatteita käyttää vielä seuraavana päivänä ja jos voi ne laitetaan valmiiksi pinoon seuraavaa aamua verten ja likaset vaatteet lapset vie itse pyykkikoriin, jolloin ne eivät jää lojumaan pitkin lattioita ja joudu pyykkikoriin jos ovat vielä suht' puhtaita.

[QUOTE="kahden äiti";23281331]Jos kaveri on tulossa, siivoovat äkkiä kyllä mutta muuten sitten taas kuin pommin jäljiltä. Aina pitää hiiltyä ennen kuin tapahtuu.
Tavaraa on suhteessa minusta aika vähän, osa on toisessa huoneessa ja sitä ei pysty sotkemaan samalla lailla.
Kirjat esimerksi ovat huoneessa ja ne lojuu pitkin lattioita. Mutta ku en lukemisen kannalta oikein pysty ottamaan kirjoja poiskaan. Eikä ne mahdu meille muuallekaan. Cd-levyt toki voisi ottaa pois ja antaa pyydettäessä. Barbit on aina levällään ja bratzin jalkoja imurinpussi täynnä. Kun ne kerätään niin ne kerätään sillä lailla suit sait ja puolet jää levälleen.

Ja vaatteet on siellä samassa sotkussa kanssa. Tapana on että likaista ei panna takaisin kaappiin joten kantavat sitten ne puolipuhtaat eli ihan vielä käyvät vaatteet pyykkikoriin kun siivoavat. Ja sitten kone pyörii koko ajan.
Mulla on ihan keinot finaalissa. Viikkorahaa ei meillä makseta vaan tarpeen mukaan. Äsken söivät karkkia ja laatikot löytyi sängyn alta, noin metrin päässä olisi ollut roskakori.
Eniten mua ärsyttää kun naputan koko ajan ja siltikään ei mene perille ennen kuin suutun ihan oikeasti.[/QUOTE]

Ihan ku meijän 5 ja 7 vuotiaat! Se vaatteiden "sotkeminen" on ihan mahdotonta ja tosiaan tavarat lojuu siellä täällä, vaatteita vinot pinot, levyt, kirjat, askartelut ym.
Meillä isä motkottaa enemmän kuin minä.

Mä teen aika usein niin, että sanon lapsille (6v. ja vajaa 4v.) että nyt on aikaa 20 minuuttia kerätä lelut tai siivoan ne itse roskapusiin. Sitten muistutan, että siinä meni 5 nimuuttia keräysaikaa kun touhuavat ihan muuta tai jatkavat leikkimistä. Yleensä siinä vaiheessa kun otan roskapussin esiin, lelut katoavat lattialta lelulaatikoihin tai nuorin voi kerätä leluja mun kanssa roskapussiin.

Vaatteiden kanssa teen niin, että katson yhdessä lasten kanssa voiko vaatteita käyttää vielä seuraavana päivänä ja jos voi ne laitetaan valmiiksi pinoon seuraavaa aamua verten ja likaset vaatteet lapset vie itse pyykkikoriin, jolloin ne eivät jää lojumaan pitkin lattioita ja joudu pyykkikoriin jos ovat vielä suht' puhtaita.

voi ihana mielikuva :D

ja voisko olla siinäkin, että kun asiasta jatkuvasti motkotetaan, se ei enää tehoakaan. kun on kokoajan vaan räpäräpäräpänalkutinalkuti.
jospa vaan ensi kerralla sanot, että nyt siivootte,aikaa vartti ja sitten keräät ne "roskiin" jos ei onnistu.

Meillä loppui kirjojen lojuminen lattailla, kun laitoin suurimman osan pois. Nyt esillä vain jou 10 kirjaa. Loput kaapissa ja vaihdan aina välillä sieltä tuoreet tilalle. Jos löydän lattialta jonkun ns 'paremman' kirjan (esim Kunnaksen kirjoja). Ne menee samantien kaappiin ja ovat siellä melkoisen kauan...

Nyt hermostuin pojan (3v) pikkuautoihin ja laitoin suurimman osan hetkeksi varastoon. Jätin 10kpl leikkeihin. Tuo sen verran pieni määrä, että pystyy vielä hyvin itse siivoamaan ja pelko niidenin häviämisestä laittaa pitämään huolen. Minä meinaan laitan jäähylle seuraavan päivän ajaksi lelut, jos ne vielä siivoamishetken jälkeen löytyvät lattialta tms..

Mä kans teen tuota että annan ajan ja kerron että 30min ja jos ei ole kunnossa niin tulee rangaistus. Silloin siivoavat ja äkkiä ja hyvin mutta kun ongelma on se että kun helpommalla päästäis kaikki jos ne tavarat vois HETI siivota kunnolla ja paikoilleen. Ja kun mikään tavara ei kestä siellä lattialla lojumista ikuisuuksia.
Vaatteet laitetaan mukamas tuolille seuraavaa päivää varten mutta kas kummaa ne päätyy lattian kautta pyykkikoriin.

Syy osin on varmaan tossa mun naputi ja nalkuti tavassa. Pitäis varmaan heti mennä leikin päätteeksi kuin vainukoira käymään nurkat läpi ja passittaa takaisin siivoamaan. Mutta kun kumminkin ovat mukamas jo niin isoja niin olen ehkä olettanut että keräys jo sujuu kun olohuoneestakin osaavat ne kamat kerätä kunnolla.
Täytyy ottaa kovat konstit ja jätesäkit käyttöön ja lopettaa räpätys.

Alkuperäinen kirjoittaja määä;23281693:
mikä on liika tavara? paljonko heillä on leluja/tavaraa nyt?
miten karsit turhan?
*suunnittelee*

Laitoin surutta pois sellaisia leluja, joilla he eivät olleet enää leikkineet.

En kuunnellut lapsia juurikaan, vaan kävin kaikki lelut läpi ja mietin millä olen nähnyt heidän leikkivän ja millä en. Kirjoista "liian vauvamaiset" kirjat pois, cd-levyistä ja dvd-elokuvista myös. Duplot lähtivät, vaikka niillä vielä leikittiinkin aika ajoin, koska lapsilla oli jo paljon pikkulegoja. Paloasemia oli kaksi, toinen niistä sai siis mennä. Pojan autoista lähti iso osa ja jätin vain ne joilla hän oikeasti vielä leikki. Puujunarata lähti, koska tiesin pojan saavan jouluksi Flexi Trax-autoradan josta voi myös rakennella sellaisia reittejä kuin haluaa. Pehmoleluista säästettiin vain rakkaimmat. Tytön Ponyville-lelut otettiin myös pois, samoin esim. Hello Kitty-rullaluistindisko ja talo, koska hän leikkii pääasiassa Littlest Pet Shopeilla ja nukkekodilla, eikä noita enää juurikaan käytetty. Tytön valtava Barbie- yms kokoelma kutistui myös huomattavasti, samoin ponikokoelma.

Vein kaiken joko kirpputorille tai laitoin Huutikseen, ja rikastuin :D

On noilla vieläkin aika paljon leluja, mutta nyt vain sellaisia joilla he ihan oikeasti leikkivät. Pojalla on pikkuautoja, muutama isompi auto, action-figuureja härpäkkeineen, kaikenmaailman Gogoja/Bakuganeja/Gormiteja, muovisotilaita, dinosauruksia, autorata, parkkitalo, Nalle Puh-läppäri...Tytöllä on Littlest Pet Shopeja, sellaisia minikokoisia eläimiä ja ihmishahmoja taloineen, nukkekoti varusteineen, Bratzeja/Barbeja/Moxie-nukkeja, Baby Borneja yms nukkeja välineineen, Hello Kitty-läppäri. Lisäksi on lautapelejä, Legoja, kirjoja, askartelu- ja piirustusvälineitä, Hama-helmiä yms helmijuttuja, jne.

Nyt jokaiselle tavaralle on oma paikkansa ja huone tosiaan pysyy siistinä helposti :)

Vaatteista sen verran, että meillä homma toimii nykyään näin:

Lapsilla ei ole asiaa vaatekaapeille. Minä laitan heille aamuksi vaatteet odottamaan. Kuuntelen toki heidän toiveitaan. Jos tulee kuuma ja lapset riisuvat paidan tai housut, niin he eivät saa viedä niitä itse pesuun, vaan ne laitetaan sängyn päätyyn josta minä laitan ne kaappiin tai pesuun puhtausasteesta riippuen.

Tämä siksi, että meillä oli valtavasti pyykkiä kun lapset veivät 3 h päällä olleita housuja ja paitoja pyykkikoriin kun tuli kuuma, ja ottivat kaapista sitten uutta tilalle kun tuli taas vilu. Lisäksi kaapit oli kovin epäsiistejä kun tenavat itse kaivelivat vaatteita pinojen välistä. Nyt, kun toimin vaatenatsina, niin ei ole ongelmaa tämänkään suhteen :)

Meillä on just tuo kuuma/kylmä/ulos/sisään/urheilupäivä/muotivaate-sättäily menossa noiden vaatteiden kanssa.
Huomisesta alkaen lapset eivät saa itse ottaa vaatteitaan. Mä rupean kans vaatenatsiksi.

[QUOTE="kahden äiti";23282147]Meillä on just tuo kuuma/kylmä/ulos/sisään/urheilupäivä/muotivaate-sättäily menossa noiden vaatteiden kanssa.
Huomisesta alkaen lapset eivät saa itse ottaa vaatteitaan. Mä rupean kans vaatenatsiksi.[/QUOTE]

Suosittelen, oikeasti :). Kuolkoon luovuus ja omatoimisuus, mutta mä en halua pestä turhaan vaatteita jotka on vielä ihan tarpeeksi puhtaita käytettäviksi, eikä mun hermot kestä mitään vaatekaaosta lastenhuoneessa.

Yhteistyössä