että ottaa mies päähän

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mutzilla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Mutzilla:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja blondi:
Oonkohan mä vähän tyhmä mutta miksi lapsilla ja aikuisilla täytyisi olla samat "edut"?

meillä ainakin MINÄ ostan sellaisia herkkuja joita voi kaikki syödä, ukko ei näköjään välitä vaan miettii vaan omaa napaansa :headwall:

Njaa...

Minä en kyllä osta. Esimerkiksi sianliha on sellainen, jota mä syön ja kukaan muu perheessä ei. Lapset on pienestä pitäen tajunneet, että on äidin nakkeja, äidin pizzaa, jne, ja heille sitten omansa. Omenaa on talossa, vaikka kuopus ei saa sitä syödä. Yms. Eikä kenellekään oo paha mieli tullut.

Oikeestaan ihan outo ajatus mulle, että taloon pitäisi ostaa vain sellaisia herkkuja jotka kaikki voi syödä - tai että herkkuja pitäisi antaa kaikille jos he saavat niitä syödä.

Juu meillä on omppuallegiakin tytöllä, mut omenaa meillä kyllä on tarjolla meille muille.
Tarkoitan nyt sitä kun ne hiivatin suolapähkinät ei ole välttämättömiä syödä, niin pakkoko niitä on tuoda kotia, senkin takia että jos tyttö niitä saa syödäkseen,(ukko kun jättää kaiken siihen mihin se jää) niin se olen minä joka valvon tytön mahatuskien kanssa ja siivoan ripulit ja mahdolliset oksennukset
:headwall:

No miten tämä tilanne eroaa siitä omenasta?

jo lasten ei tartte aina saada haluamaansa, niin ei tartte aikuisen ukonkaan, varsinkaan kun kaikkea muuta on jo tarjolla!!! :kieh:
tästä asiasta jo aiemmin ukon kanssa puhuttiin, mutta että se on jossain asioissa sitten niin perkeleen jästipää :headwall: |O

Mutta aikuinen ukko on aikuinen. Saa ostaa kaupasta vaikka pähkinöitä jos haluaa. Vaikka kotona olisi jo sipsejä tms, niin saa silti ostaa pähkinöitä, jos pähkinöitä tekee mieli. Eikö?

Alkuperäinen kirjoittaja Misu:
Alkuperäinen kirjoittaja FBI:
Kannattako nyt yksistä suoapähkinöistä nostaa metakka :o
Pakko noiden allergisten lasten on oppia, että usein on tarjolla ruokia, joita he ei voi syödä. Ja se totuttaminen tilanteisiin kannattaa aloittaa kotoa.

on pakko, niin on, mutta nuo suolapähkinät ei ole tarpeellisia, niin sen opetuksen voi jättää myöhemmällekin, nyt on menossa se että omenaa ei tyttö voi syödä, saa muuta hedelmää kun muilla on omppua, herranjestas, tyttö on VASTA 2½-vuotias, ei hän aina ymmärrä, miksi toiset saa ja toiset ei

Vaikka sun tytölläs ois pähkinäallergia ei se estä sitä syömästä maapähkinöitä.

pähkinäallergiasta on allergiapolilla puhuttu ja siellä olen kertonut tuosta että maapähkinät tekee oireita normaalina ja suolattuna, niin minäkin puhun pähkinäallergiasta.

Tehdäänpä tällanen kysymys sitten, mitä jos tyttö sais hengenvaarallisen kohtauksen sen takia että hän saa pähkinää?? antaa silti miehen syödä pähkinänsä, koska se haluaa??

Alkuperäinen kirjoittaja NeliApina:
Alkuperäinen kirjoittaja Molleri:
Meillä ei kellään ole allergiaa ja kaikki syö samaa kuin toiset, joten siksi mun mielestä tää teidän toimintatapa kuulostaa oudolta :D "Aikuisten herkkuja" me syödään miehen kanssa sitten kun lapset on menneet nukkumaan.

Meidän lapsilta puuttuu ruinausgeeni :D joten heidän läsnäollessaan on aina pystynyt esim. juomaan cokista, antamatta sitä kuitenkaan heille.

Suurimmat herkut syömme kyllä usein salassa B) ja jos mä esim. syön omenaa niin annan pojalle vaikka viinirypäleitä jos hän haluaa, eli ei joudu katsomaan tyhjin suin vieressä.

Joo, mä oon ainaki niin hitler että syön ite herkut ja jos meil on limuu niin harvemmin lapset sitä saa. Ei oo koskaan ruinannu,kai ne tietää et ei kuitenkaan saa :D Ja sit syödään useimmiten ku penskat nukkuu.Ja lapset on kuitenki jo 11,9 ja 6v.
Keskimmäisellä oli kananmuna allergia vajaa kaks vuotiaasta ja se piti ite huolen ettei syö mitään mis on.Kysy aina kylässä ja hoidossa et onko kananmunaa :D
Pettymykset kuuluu elämään :saint:

Elämässä tulee ihka varmasti pettymyksiä eteen, jokaiselle, ja sitä suurempia, mitä enemmän ikää karttuu :) Itse en koskaan ole kokenut tarpeelliseksi tuottaa pettymyksiä herkuilla tms. Jos ostan jotain hyvää itselleni, sitä saa myös lapsi. Tai sitten mätystelen salassa niin, ettei lapsi huomaa. Ei tulisi mieleen sanoa, että "äiti osti nyt itselleen namia ja limua, ota sinä vaikka vettä tuosta hanasta" :)

Olisin aika raivoissani, jos mies ostaisi herkkuja vain itselleen. Samoin hän todennäköisesti olisi, jos minä tekisin niin.

Alkuperäinen kirjoittaja winhis:
Oonkohan mä vähän tyhmä mutta miksi lapsilla ja aikuisilla täytyisi olla samat "edut"?

meillä ainakin MINÄ ostan sellaisia herkkuja joita voi kaikki syödä, ukko ei näköjään välitä vaan miettii vaan omaa napaansa :headwall:

Njaa...

Minä en kyllä osta. Esimerkiksi sianliha on sellainen, jota mä syön ja kukaan muu perheessä ei. Lapset on pienestä pitäen tajunneet, että on äidin nakkeja, äidin pizzaa, jne, ja heille sitten omansa. Omenaa on talossa, vaikka kuopus ei saa sitä syödä. Yms. Eikä kenellekään oo paha mieli tullut.

Oikeestaan ihan outo ajatus mulle, että taloon pitäisi ostaa vain sellaisia herkkuja jotka kaikki voi syödä - tai että herkkuja pitäisi antaa kaikille jos he saavat niitä syödä.

Juu meillä on omppuallegiakin tytöllä, mut omenaa meillä kyllä on tarjolla meille muille.
Tarkoitan nyt sitä kun ne hiivatin suolapähkinät ei ole välttämättömiä syödä, niin pakkoko niitä on tuoda kotia, senkin takia että jos tyttö niitä saa syödäkseen,(ukko kun jättää kaiken siihen mihin se jää) niin se olen minä joka valvon tytön mahatuskien kanssa ja siivoan ripulit ja mahdolliset oksennukset

Nooo... sitä mäkin vähän ihmettelen. Eihän omenatkaan ole mitenkään välttämättömiä syödä, miten lapsi sitten niistä ymmärtää, ettei voi saada?

Miksi ihmeessä annat miehesi juoda, ja vielä krapulaolotilaan asti!?! Alkoholissa ei ole mitään hyvää. Sitä saa mitä tilaa. Ostata miehelläsi jemmaan krapulanautittavia, jos kerran on toistuva vaiva.

mä olen niin ilkeä äiti et saatan ostaa kaupasta itselleni suklaapatukan ja syödä sen lasten nähden ja ne ei saa mitään. niin se vaan menee, äitikin haluaa joskus..
eivätkä ole lapset kertaakaan pahottaneet mieltä siitä

Njaa...

siten että omena on paljon terveellisempi vaihtoehto ja sitä on ollut enemmän ja se ei tee niin pahoja oireita tytölle mitä maapähkinät, niin sillä on hyvä ollut aloittaa tuo juttu, tietää kyllä ettei saa syödä maapähkinöitäkään, mutta kun niitä on kupissa, kaikki unohtuu, koska niitä on niin harvoin meillä. joten sen vuoden voisi olla ihan helposti ilman pähkinääkin

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja totuus:
Alkuperäinen kirjoittaja totuus:
Eikö muut voi syödä pähkinää ja allergikko sitten jotain muuta sen sijaan? Pähkinät on terveellisiä.

Ei oo reiluu. Eikä maapähkinät, saati sitten suolapähkinät oo ees terveellisiä (niitä siellä isäntä on varmaan krapulaansa vetänyt). Nii.

Maapähkinät on kyllä hyviä proteiinin ja kasvirasvan lähteitä.

Tutustupas aiheeseen tarkemmin ja vertaa esim. saksanpähkinöihin ja cashew-pähkinöihin. Ja siis SUOLApähkinät?! Ootko tosissas?

Maapähkinät voisivat poistaa ihmisiltä sydän ja verisuonisairaudet, jos tietäisivät sen vaikutuksen. Viittaan tri Jyrki Penttisen kirjaan: Arginiini 2000- luvun ihmelääke.
Maapähkinässä on aminohappo nimeltä arginiini, joka ihmisen elimistössä muuttuu typpioksiidiksi, joka taas vaikuttaa nitron tavoin verisuonia laajentavasti. Verisuonet saavat elastisuutta ja sitä kautta sydän happea jne . Maapähkinässä on lysiinin ja arginiinin suhde pähkinöistä parhain. Kun nauttii mm. 1/2 - 1 dl pähkinöitä päivittäin voi yrittää lääkärin valvonnassa luopua vähitellen jopa verenpaine ja muista sydän lääkkeistä. Lue tutkia- lääkärin kirja ja arvioi , onko asiassa perää. Tee oma ratkaisusi.

Ja tossa vaiheessa ei vielä ollu mainintaa siitä, että kyseessä on suolapähkinät. Nih!

Oho! Sitä haettiin oikein kättä pidempää. Jopas! Kylläpäs tässä on nyt rahvaan mentävä itseensä ja hävettävä, kun vastassa on oikein tiedemies tai -nainen. Pakko kuitenkin todeta, että tutkia on verbi, tutkija substantiivi, jota ehkä kuitenkin hait... Kyllä sitä näköjään itse rohvessoorikin erehtyy.

Meilläkin poika saa oireita laktoosista, mikä tarkoittaa sitä että jos miehen kanssa haluamme mässäillä suklaata tai kermajäätelöä, teemme sen sitten kun lapsi nukkuu. Tai sitten lapsi saa esim. mehujään jos meillä ei laktoositonta jätskiä ole.

Mites perheet joissa lapsella on diabetes? Kävin jokunen vuosi sitten kylässä tuttavien luona, jossa kahvipöytä notkui pullaa, keksiä ja kakkua, ja perheen n. 5v poika mutusti vesirinkeliä, yritti kyllä vaivihkaa ottaa keksin, mutta äitinsä muistutti että et saa syödä...

Alkuperäinen kirjoittaja sipsi:
Elämässä tulee ihka varmasti pettymyksiä eteen, jokaiselle, ja sitä suurempia, mitä enemmän ikää karttuu :) Itse en koskaan ole kokenut tarpeelliseksi tuottaa pettymyksiä herkuilla tms. Jos ostan jotain hyvää itselleni, sitä saa myös lapsi. Tai sitten mätystelen salassa niin, ettei lapsi huomaa. Ei tulisi mieleen sanoa, että "äiti osti nyt itselleen namia ja limua, ota sinä vaikka vettä tuosta hanasta" :)

Olisin aika raivoissani, jos mies ostaisi herkkuja vain itselleen. Samoin hän todennäköisesti olisi, jos minä tekisin niin.

No meillä on joskus niin, että lapsetkin syövät herkkuja ilman että äiti saa. Ei ole siis mitään syytä olla joskus niinkin, että äiti saa herkkuja vaikkeivät lapset saakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja klementine:
mä olen niin ilkeä äiti et saatan ostaa kaupasta itselleni suklaapatukan ja syödä sen lasten nähden ja ne ei saa mitään. niin se vaan menee, äitikin haluaa joskus..

Mun äiti oli aikanaan ihan samanlainen :) Pääasiahan on, että jokainen olemme omiin toimintatapoihimme tyytyväisiä.

No, musta on vaan niin naurettavaa että aikuinen ihminen ei saa syödä kotonaan sitä mitä haluaa, mutta kukin tyylillään. Meillä lapsilla on kerran viikossa karkkipäivä, mutta kyllä meillä miehen kanssa silti on karkkia just silloin kun mieli tekee. Eikä nyt ihan lasten nenän eessä niitä mässätä, mutta ei mitenkään piilotellakkaan.

Tuota, voisiko sen lapsen olla helpompi oppia että jotkut ruuat ovat häneltä kiellettyjä jos hän pienetä asti nlkee kuitenkin muiden syövän niitä? Meinaan verrattun siihen että odotelaan vielä se pari vuotta ennen kuin asia otetaan esille.

Vaikka koti pidetään pähkinä-vapaana vyöhykkeenä niin lapsi voi muualla törmätä pähkinöihin, ehkä olisi helpompi jos tuo niitä ilman jääminen olisi asia johon hän on tottunut jo pienestä asti.

Ihme kommentteja! Kyllä se vaan niin on, että mies on sika! Eikö voi syödä pähkinänsä salassa eikä tahallaan kiusata lasta? Äidit ajattelevat lapsia, isät omaa krapulaista napaansa. Kärjistin ihan vain meidän kaikkien iloksi.

Alkuperäinen kirjoittaja klementine:

Sama täällä... Tai sitten tyytyvät yhteen palaan suklaata eivätkä ala marista että miks me ei saada kokonaista patukkaa.

Njaa...

siten että omena on paljon terveellisempi vaihtoehto ja sitä on ollut enemmän ja se ei tee niin pahoja oireita tytölle mitä maapähkinät, niin sillä on hyvä ollut aloittaa tuo juttu, tietää kyllä ettei saa syödä maapähkinöitäkään, mutta kun niitä on kupissa, kaikki unohtuu, koska niitä on niin harvoin meillä. joten sen vuoden voisi olla ihan helposti ilman pähkinääkin

Eli sua harmittaa että miehesi syö epäterveellisiä pähkinöitä? Muutenhan toi tervellisyys ei taida mitenkään liittyä asiaan? Se on tietty älytöntä jos mies ei osaa pitää kippoa lapsen ulottumattomissa, siitä saakin ärsyyntyä. Mutta muuten; sori, oot mun mielestä väärässä enkä kehtaisi alkaa sanelemaan miehelle mitä se saa syödä ja mitä ei. Jos mä juon ruuan kanssa viiniä tai vaikka saunakaljaa, niin ei siitä tule yhtään mitään numeroa, kun en anna sitä lapselle. Teet nyt ongelman tyhjästä. (Paitsi siis tuon osalta että lapsi pääsee käsiksi niihin pähkinöihin)

Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:

No meillä on joskus niin, että lapsetkin syövät herkkuja ilman että äiti saa. Ei ole siis mitään syytä olla joskus niinkin, että äiti saa herkkuja vaikkeivät lapset saakaan.

Ehkä aikuinen osaa kuitenkin käsitellä herkkuihin liittyvät pettymykset lasta paremmin :)

Mutta se siitä. Kukin tekee kuten parhaaksi katsoo herkkuasioissa. En vaan tajua, että jos pieni lapsi ei saa terveydellisistä syistä jotain ottaa, miksi sitä sitten täytyy aikuisen miehen syödä lapsen nähden...

Mutta nyt tää lähtee autoilemaan lähitebskalle tytön kanssa ostamaan jätskiä lapsen viimeisen kesälomaviikonlopun kunniaksi :)

Meillä kuopus 1v8kk on allerginen ja ei me muut kyllä semmosia häneltä kiellettyjä herkkuja syödä kun on hereillä. Herkutellaan sitten illalla myöhään.

Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:

Meillä on samoin.

Esimerkiksi eilen lapset saivat ostoskierroksella kaksikin jäätelöä, pillimehut ja keksit, enkä minä syönyt mitään. Kotona minä söin suklaapatukan, oli mun vuoro herkutella.

Meillä on samoin.

Esimerkiksi eilen lapset saivat ostoskierroksella kaksikin jäätelöä, pillimehut ja keksit, enkä minä syönyt mitään. Kotona minä söin suklaapatukan, oli mun vuoro herkutella.

Söit siinä lasten edessä?

Minä olen myös sitä mieltä että aikuinen osaa käsitellä(yleensä) hiukan paremmin noita pettymyksiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Tuota, voisiko sen lapsen olla helpompi oppia että jotkut ruuat ovat häneltä kiellettyjä jos hän pienetä asti nlkee kuitenkin muiden syövän niitä? Meinaan verrattun siihen että odotelaan vielä se pari vuotta ennen kuin asia otetaan esille.

Vaikka koti pidetään pähkinä-vapaana vyöhykkeenä niin lapsi voi muualla törmätä pähkinöihin, ehkä olisi helpompi jos tuo niitä ilman jääminen olisi asia johon hän on tottunut jo pienestä asti.

tietää että ei saa syödä maapähkinää, mutta eipäs 2½v sitä sit kauaa muista. Pakkoko sitä on lapsia kiusata asialla, joka sitten vahingossa syötynä tuottaa sanoinkuvainnollisesti tuskaa???

En minäkään heilu ukon edessä voileipäkakku kädessä et tämäpä onkin ihan vain mulle, sä et saa ollenkaan, nännännää.

Ukko muuten ihana mutta krapulassa se on maailman ärsyttävin ihminen, ei muista krapulajuomistakaan ostaa, niin kappas vain, niin oli aamulla tyhjentynyt lasten limpparipullokin ja sit kävi kaupassa kun sanoin et hae uusi pullo tavallistalimpparia, niin tämä tulee kirsikkakolan kanssa sieltä, et etsä mitään sanonu et tavallista, juu huoh, kaikki on aina miun suusta tullut väärin päin, jos lapsilta juo tavan limpparin niin tilalle tuodaan sitä perkeleen tavan limpparia

Ehkä aikuinen osaa kuitenkin käsitellä herkkuihin liittyvät pettymykset lasta paremmin :)

Mutta se siitä. Kukin tekee kuten parhaaksi katsoo herkkuasioissa. En vaan tajua, että jos pieni lapsi ei saa terveydellisistä syistä jotain ottaa, miksi sitä sitten täytyy aikuisen miehen syödä lapsen nähden...

Mutta nyt tää lähtee autoilemaan lähitebskalle tytön kanssa ostamaan jätskiä lapsen viimeisen kesälomaviikonlopun kunniaksi :)

Ehkä se on lapsillekin syytä opettaa pienestä pitäen, että se, ettei saa herkkuja, ei välttämättä ole mikään maata mullistava pettymys. :) Meidän lapsille ainakaan herkut ei edes ole niin hirveän tärkeitä, että heidän päivänsä siitä pilalle menisi jos joskus eivät saa herkkua vaan sanon, että menkää te vaikka leikkimään, nyt on äidin herkkuhetki, aamulla oli teidän. :)

Yhteistyössä