Että mua taas ärsyttää valmiiksi elokuun opintotuki

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
16 v lukio-opiskelija saa kelalta opintotukea, jos muistan oikein.
Muistat väärin. Vasta 17-vuotiaana ja silloinkin vanhempien tulot vaikuttavat opintotuen määrään. Mun 18 v lukiolainen ei saa opintotukea, koska mä tienaan liikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Mulla on kuule ihan jo nyt odottamassa laskuja tuota palkan saamista ja silti siitä samasta palkasta pitää repiä elokuulle elämiseen rahat.

No revithän sä rahat risteilyyn, kenkiin, korsettiin jne. joten kai sä palkkatyö-kuukauden jäljiltä elämiseenkin rahat revit. Etenkin kun olet tilanteen tiennyt jo etukäteen.

Niin kauankohan aikaa siitä on kun ne kengät on ostettu... ei ainakaan nyt ole ostettu. Korsettiin säästin rahaa. Risteilyyn lainasin rahat isältäni eli ne pitää maksaa takaisin, kamala äiti kun olin ja halusin viedä lapseni matkalle.

Mä en oikiasti tajua teitä joitakin. Millä helvetin oikeudella valtio päättää, että opintotukea saa vasta 16.8 eteen päin kun moni koulu alkaa jo ennen sitä? Ja kehdatakaan vähentää puolen kuun tuki tuon takia! Mä tiedän monia nuoria jotka meinaavat olla todella kusessa tuon takia kun rahaa ei tule elokuussa eikä ole pakosta ollut töitä.

Mutta ei näköjään mene joillakin jakeluun niin ei mene. Onhan se hyvä huudella kun ittellä on säännölliset tulot ja mies jolla tuloja.

No ei todellakaan saa kaikki opintotukea lukioajalta tai sitten saa jonkun 50 markkaa kuten mä.

Ja mitä vitun väliä joistakin stanan tuista siltä ajalta kun sairastin!!!!!!!!!!!!!!! Mieti nyt ääliö mitä se on voinu olla!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Eli sait kelalta opintotukea 50 mk enemmän kuin moni muu ;)

Ja tietysti sillä on väliä jos lasketaan montako vuotta elämästäsi olet saanut kelan tukia. Vastauksestasi päättelen, että sairausajaltakin sitä sait.

Mä pyysin jo, että käsitellään tää sairausasia ihan tukiasiana, edelleenkään en missään syyllistä sua sairastamisesta, vaan ihan yhteiskunnan tukiasioista puhun nyt, tuista kuten kelan maksamat tuet sairausajalta. Tuet, jotka mahdollistetaan verovaroin, jopita me kaikki, minäkin, maksamme.

Pakko kysyä nyt muilta, että ymmärrättekö TE, kun Scarlett ei tunnu tajuavan? Olenko mä nyt missään syyllistänyt sairastamisesta? Ymmärrättekö te muut, että kyse on pelkästä Kelan tukien maksuista, ei sairauksista sinällään saati niiden syistä?

Siis joo olen toki pahoillani että olet joutunut syöpiä sairastamaan ja hyvä että olet ilmeisesti parantunut, mutta kun tuista kysyn, niin periaatteessa se mitä olet sairastanut ja miksi ei ole ollenkaan se pointti.

Siis mäkään en itse oiskelijana tajua miks iniset jostai muutamasta päivästä! ite joudun peruuttaan melkee puolet vuoden opintotuista, kun oon niin ahkera ja työtä tuntuu riittävän et saan kelan mielestä liikaa rahaa ansaitakseni vielä opinotuet. Mitä väliä saatko 15 pv vai 20 pv:ltä tukea, ei tunnu tuen suuruudessa kovinkaan paljoo. Vai pitäkö sun mielestä saada koko kuusta vaikket koulussa edes oo koko kuuta. Mun mielestä toi puoli kuuta on ihan hyvä! itelläni alkaa koulu 23. päivä elokuuta ja 4.9 tulis eka tuki, eik siinä oo mun mielestä mitään väärää! Suomessa on opiskelijoilla niin hyä olla, että muutamasta päivästä nariseminen tuntuu uskomattomalta.

Onhan se hyvä huudella kun ittellä on säännölliset tulot ja mies jolla tuloja.

Niin on, kun on onneksi saanut sitä opintotukea ja on voinut hankkia koulutuksen joka on sen työpaikan taannut :whistle: Voi sitten palkasta maksaa taas veroa, josta kustannetaan tukia joillekin muille, joista sentään osa ymmärtää että sentään hyvä että edes jotain tukia saa jotta on mahdollista hankkia se koulutus, jolla saa työtä, jne jne jne.

Että älä nyt ainakaan kehtaa syyllistää siitä, että jotkut muut saa palkkaa tekemästään työstä :laugh:

No ei todellakaan saa kaikki opintotukea lukioajalta tai sitten saa jonkun 50 markkaa kuten mä.

Ja mitä vitun väliä joistakin stanan tuista siltä ajalta kun sairastin!!!!!!!!!!!!!!! Mieti nyt ääliö mitä se on voinu olla!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Eli sait kelalta opintotukea 50 mk enemmän kuin moni muu ;)

Ja tietysti sillä on väliä jos lasketaan montako vuotta elämästäsi olet saanut kelan tukia. Vastauksestasi päättelen, että sairausajaltakin sitä sait.

Mä pyysin jo, että käsitellään tää sairausasia ihan tukiasiana, edelleenkään en missään syyllistä sua sairastamisesta, vaan ihan yhteiskunnan tukiasioista puhun nyt, tuista kuten kelan maksamat tuet sairausajalta. Tuet, jotka mahdollistetaan verovaroin, jopita me kaikki, minäkin, maksamme.

Pakko kysyä nyt muilta, että ymmärrättekö TE, kun Scarlett ei tunnu tajuavan? Olenko mä nyt missään syyllistänyt sairastamisesta? Ymmärrättekö te muut, että kyse on pelkästä Kelan tukien maksuista, ei sairauksista sinällään saati niiden syistä?

Siis joo olen toki pahoillani että olet joutunut syöpiä sairastamaan ja hyvä että olet ilmeisesti parantunut, mutta kun tuista kysyn, niin periaatteessa se mitä olet sairastanut ja miksi ei ole ollenkaan se pointti.

Ymmärsin täysin sun pointin tossa tukiasiassa, scarlett ilmeisesti ei tajuu.

Onhan se hyvä huudella kun ittellä on säännölliset tulot ja mies jolla tuloja.

Niin on, kun on onneksi saanut sitä opintotukea ja on voinut hankkia koulutuksen joka on sen työpaikan taannut :whistle: Voi sitten palkasta maksaa taas veroa, josta kustannetaan tukia joillekin muille, joista sentään osa ymmärtää että sentään hyvä että edes jotain tukia saa jotta on mahdollista hankkia se koulutus, jolla saa työtä, jne jne jne.

Että älä nyt ainakaan kehtaa syyllistää siitä, että jotkut muut saa palkkaa tekemästään työstä :laugh:

Missähän kohtaa mä muka syyllistän siitä, että joku saa palkkaa?

Alkuperäinen kirjoittaja outoa:
No olen saanut lapsen ja kummasti on kaksi syöpään sairastumista vienyt elämästä aikaa.

Joo enhän mä ole mistään valmistunut. Muuten vain olen ylioppilas ja suurtalouskokki.

Eli olet ikäs ollu opiskelija tai kotiäiti tai saikulla? Hmm, eli aika pitkästi tuilla elelyt, eikö totta? Montako vuotta olet nauttinut Kelan tukia pääasiallisena toimeentulonasi viimeisen 15 vuoden aikana?

Viimeisen 15 vuoden ajan? Mä olen olen 15 vuotta sitten ollut 16v. ja ihan vanhempien vastuulla.

Olen mä töitäkin jonkun verran tehnyt ja teen koko aika opiskelujen ohessa. Mä en vain voi mitään sille, että olen sairastanut. Turha syyllistää mua siitä.

Minkäs ikäisenä sulla ne syövät ollut? Ihan hyvällä. Ennen lasta vai jälkeen? Luultavasti ennen, koska nyt neljä vuotta olet opiskellut.

Ennen ja jälkeen lapsen. Ekan kerran kun todettiin olin 20v. ja tokalla kerralla 25v.

Nostan kyllä hattua, kaksi syöpää ei ole pieni juttu. Kuinka onnistuit hoitojen jälkeen lapsen saamaan. Ihan uteliaisuuttani vain, ei pahalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Keiju123:
Me saadaan vasta eka opintotuki syyskuussa, mutta me saatiin opintotuki kesäkuussa :)

Koska koulu loppui ja koska se alkaa syksyllä?

loppu tänä vuonna jo 12.5 ja alkaa 30.8. (joillain juhannukseen asti harkkaa, meillä ei lkyllä kertaa kolmen vuoden aikana, aina loppunut koulu ennen kesäkuun alkua.)

Yhteistyössä