että mua ärsyttää ja kiukuttaa tää aihe jatkuvasti!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minnnni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tuo on just subjektiivisen päivähoito-oikeuden huono puoli. Kyllä työssäkäyvien kiire ja väsymys on semmoista luokkaa verrattuna normikotiäitiin (masisäidit erikseen), että voisi kuunnella heidän toiveitaan hoitopaikan suhteen ensin, ennen kuin virikelasten päivähoitopaikat päätetään.

Meillä on muksu virikepäivähoidossa perhepäivähoidossa 2x/vko, mutta me asutaan niin landella ja täällä on vähän lapsiperheitä, että täällä on meidän lapsia hoitopaikoista jopa pyydetty virikehoitoon. Eli meidän lapsi ei vie kenenkään työssäkäyvän paikkaa. Mutta olen sanonut hoitajalle että jos hänelle tulee lisää työssäkäyvien lapsia, niin ne saavat mennä meidän lapsen edelle; mun tehtävä on kotiäitinä hommata siinä tapauksessa lapselleni virikettä ja vertaisseuraa muualta.

Sitten taas syy siihen, että meidän lapsi on virikehoidossa on se, että hän näkee siellä ikäisiään lapsia. Päivähoidossa lapset leikkii keskenään ja kohtaa paljon enemmän kuin ohjatuissa kerhoissa, vaikka kerhoihinkin pyrin lasta viemään, kyläillään muiden lapsiperheiden kanssa, ym. Itse hoitoon raahaaminen ja hakeminen aamupäiväksi on mulle työläämpää kuin lapsen pitäminen kotona, joten itseni takia en lasta hoitoon vie.

Mä olen aloittaja kanssa samalla linjalla että toi on kyllä väärin ja epäreilua. Mun mielestä subjektiivinen päivähoito nyt on muutenkin väärin. Mutta vaikka ennen kaikkea mun mielestä hoitopaikkoja jaettaessa työssäkäyvillä pitäisi olla etuajo-oikeus. Niin että ne jotka sitä hoitopaikkaa oikeesti tarvii saisi valita ensin. Sitten ne vanhemmat jotka on kotona ja vie lasta vaan virikehoitoon, saisivat viedä lapsensa sinne missä on tilaa. Niillä kotona olevilla kun on ihan eri lailla aikaa, vaikka se lapsi olisi siellä virikehoidossa ihan mistä syystä tahansa.

jos on yh ja pitäis tehdä sitä normi 8h duuni päivää+matkat tarhalta töihin ja päinvastoin niin siihen lisäkis 40minuutin matkat viellä tarhan ja kodin väillä pidentää päivää aika helvetisti!!!!!

ja mä olen soittanu vähintään 2kertaa kuukaudessa lähi tarhojen johtajille,mut eipä ne voi paikkoja tarjota,jopa johtajat itse sanovat että se on niin väärin kun heillä on niin paljon virike lapsia ja sitten todellisessa tarpeessa olevia joudutaan kuskata pidemmälle,mutta kun he eivät voi lain mukaan asiaan puuttua,ni ei ne varmaan mulle voi tyhjästä sitä paikkaa repästä!

ja en mä tässä itseäni ajattele niinkään,vaan tota mun lasta jonka päivät menee matkustamiseen tarhaan,tarhassa olo ja matka kotiin..11h20min pv..ja sitten kun ollaan kotona niin se on ruoka jotka tehdään vkonloppuisin kun ei ole aikaa arkisin enään tehdä,niin ruoka naamaan pesulle ja unille,kyllä se olisi aika kiva keretä oman lapsensa kanssa olemaan itsekin...enkä mä tota duunia ees rahan takia tee,vaan ihan sen takia että mulla ei ole varaa siihen että jos olisin himassa makaamassa niin sossu tiputtaisi toimeentulo tukea sen ainakin 20 prossaa,mut helppohan noiden joidenkin äitien on tolleenkin elää,kun kusetetaan et ollaan yhta ja saadaan kaikki tuet vaikka oikeesti mies asuu samassa taloudessa ja kantaa liksansa sinne..pitää varmaan kans ite ottaa joku hyvin tienaava äijä pimeesti tänne ja rupee ite olee lapsen kans kotona ja kusettaa et ei täällä mitään miestä asu..

Mä olen aloittaja kanssa samalla linjalla että toi on kyllä väärin ja epäreilua. Mun mielestä subjektiivinen päivähoito nyt on muutenkin väärin. Mutta vaikka ennen kaikkea mun mielestä hoitopaikkoja jaettaessa työssäkäyvillä pitäisi olla etuajo-oikeus. Niin että ne jotka sitä hoitopaikkaa oikeesti tarvii saisi valita ensin. Sitten ne vanhemmat jotka on kotona ja vie lasta vaan virikehoitoon, saisivat viedä lapsensa sinne missä on tilaa. Niillä kotona olevilla kun on ihan eri lailla aikaa, vaikka se lapsi olisi siellä virikehoidossa ihan mistä syystä tahansa.

No pitäisikö virikelasten vaihtaa aina tarhapaikkaa, kun työssäkäyvien vanhempien lapsi hakee samaan päiväkotiin?

jos on yh ja pitäis tehdä sitä normi 8h duuni päivää+matkat tarhalta töihin ja päinvastoin niin siihen lisäkis 40minuutin matkat viellä tarhan ja kodin väillä pidentää päivää aika helvetisti!!!!!

ja mä olen soittanu vähintään 2kertaa kuukaudessa lähi tarhojen johtajille,mut eipä ne voi paikkoja tarjota,jopa johtajat itse sanovat että se on niin väärin kun heillä on niin paljon virike lapsia ja sitten todellisessa tarpeessa olevia joudutaan kuskata pidemmälle,mutta kun he eivät voi lain mukaan asiaan puuttua,ni ei ne varmaan mulle voi tyhjästä sitä paikkaa repästä!

ja en mä tässä itseäni ajattele niinkään,vaan tota mun lasta jonka päivät menee matkustamiseen tarhaan,tarhassa olo ja matka kotiin..11h20min pv..ja sitten kun ollaan kotona niin se on ruoka jotka tehdään vkonloppuisin kun ei ole aikaa arkisin enään tehdä,niin ruoka naamaan pesulle ja unille,kyllä se olisi aika kiva keretä oman lapsensa kanssa olemaan itsekin...enkä mä tota duunia ees rahan takia tee,vaan ihan sen takia että mulla ei ole varaa siihen että jos olisin himassa makaamassa niin sossu tiputtaisi toimeentulo tukea sen ainakin 20 prossaa,mut helppohan noiden joidenkin äitien on tolleenkin elää,kun kusetetaan et ollaan yhta ja saadaan kaikki tuet vaikka oikeesti mies asuu samassa taloudessa ja kantaa liksansa sinne..pitää varmaan kans ite ottaa joku hyvin tienaava äijä pimeesti tänne ja rupee ite olee lapsen kans kotona ja kusettaa et ei täällä mitään miestä asu..

Tee osa-aikatyötä, vaikka 6h/pvä ja jos tulosi jäävät alle toimeentulotukinormien, hae erotus toimeentulotukena.

No pitäisikö virikelasten vaihtaa aina tarhapaikkaa, kun työssäkäyvien vanhempien lapsi hakee samaan päiväkotiin?

KYLLÄ!!!TAI KÄYKÖÖN SITTEN NIISSÄ KERHOISSA!hemmetti että nyky ämmät on laiskoja!

• Tykkää
Reactions: Bubble Bob
[QUOTE="vieras";25418415]No pitäisikö virikelasten vaihtaa aina tarhapaikkaa, kun työssäkäyvien vanhempien lapsi hakee samaan päiväkotiin?[/QUOTE]

PITÄISI. Tai jos se ei oo kiva eikä paikanvaihto miellytä, niin lapsen voi aina hoitaa kotonakin. Jos kerrain äitikin on kotona. Niillä jotka hoitopaikaa oikeasti tarvitsevat pitäisi olla etuajo-oikeus.

mun työnantaja ei ole suostunut lyhennettyihin päiviin,nyt jo joutunut neuvottelemaan että saan tehdä vaan aamuvuoroa,kun normisti kolmivuorotyö.sano että ton verran voi tulla vastaan mutta sit jos työpäivien pituudestakin joudutaan tinkiä niin mulla ei ole muuta vaihtoehtoa kun irtisanoa itseni,mikä meinaa sitten taas 3kk karenssia työkkäristä..et jes!näillä mennään!!

Ikäväähän tuo on, mutta onhan niitä vaihtoehtoja:
- muuta lähemmäs päiväkotia
- muuta edullisempaan asuntoon ja osta auto
- hanki työpaikka lähempää päiväkotia
- hanki paremminpalkattu työpaikka ja osta auto
- tee lyhyempää työpäivää
- ala opiskelemaan
- hae pph-paikkaa
....

siis mikä siinä on että ei niitä omia lapsia haluta hoitaa????
kummaksi mennyt meininki 1v lapsia kuskataan tarhoihin ja selitellään ties mitä tekosyitä,paras on aina se kun lapsi tarvitsee sitä ja kyllä se siihen tottuu..ei kyllä 1v lapsi sitä tarvitse,ei edes 3v vanhemmillekin riittäisi kerhot ja harraste toiminta,ja joo tottuuhan ne,pienet ja isot kun niidenhän on pakko!!

ärsyttää noi jatkuvat tekosyyt ja autaarmias jos on vkolla vapaa päivä niin silti ne lapset kuskataan 8-10h päiväkotiin "kun kivempaa niillä siellä on kun äidin kanssa kotona"jos on tosiaan näin niin äiti vois kattoa peiliin ja miettiä mikähän kotona on vikana jos lapsi ei siellä viihdy oman äidin kanssa!

"Ikäväähän tuo on, mutta onhan niitä vaihtoehtoja:
- muuta lähemmäs päiväkotia
- muuta edullisempaan asuntoon ja osta auto
- hanki työpaikka lähempää päiväkotia
- hanki paremminpalkattu työpaikka ja osta auto
- tee lyhyempää työpäivää
- ala opiskelemaan
- hae pph-paikkaa"

tarha on omakotitalo/rivitalo alueella ei todella ole varaa omaa ostaa ja jos siellä seassa jokunen ois vuokralla niin hinnat varmasti sen mukaisia..

asun helsingin kaupungin asunnossa,eli pk seudulta ei tämän halvempia asuntoja kyllä löydä ellen yksiöön muuttaisi ja niitä ei kyllä taas millään edes saa..

mun alan duuneja ei oo saanu tosta lähempää koska ongelmana alallani muutenkin toi vuorotyö.

niin ja aiemmin kirjotin että olen hakemassa kesällä opiskelu paikkaa ja toiv sen myötä saan paremmin töitä ja parempaa palkkaa..nyt kuitenkin näin
....

Meillä tyttö aloitti 2.5vuotiaana hoidossa, kun itse olin kotona. Ehto oli, että saa hoitopaikan läheltä, koska en olisi jaksanut viedä pidemmäksi. Kaikki asiat eivät välttämättä ole toisillekaan niin yksinkertaisia ja helppoja.

[QUOTE="vieras";25418415]No pitäisikö virikelasten vaihtaa aina tarhapaikkaa, kun työssäkäyvien vanhempien lapsi hakee samaan päiväkotiin?[/QUOTE]

Tilanne paranisi varmasti jo melkoisesti jos alle komevuotiaat siirrettäisiin pois virikehoidosta. Ei ole mitään todellista syytä lapsen hyvinvoinnin näkökulmasta viedä päiväkotiin näin pienenä. Koska päivähoitoa pyörittävät ammattikasvattajat jotka varsin tietoisia tästä tosiasiasta on aivan uskomatonta että Suomessa mahdollista tunkea alle kolmevutiaita ryhmähoitoon verukkeella että lapselle olisi siitä jonkinlaista hyötyä. Jos vanhemmat eivät tätä ymmärrä eikö olisi asiantuntioiden asia olla tarjoamatta tätä, lapsen hyvinvoinnin kannalta, kyseenalaista palvelua!

Yhteistyössä