että jotta koska kun kunnes jos vaikka jota mitä ja mutta sillä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pässi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pässi

Vieras
Eli ongelmana oikeinkirjoitus. :) Tuleeko lauseessa ennen noita sanoja pilkku?

Olen nähnyt kirjoissa ja lehdissä käytettävän molempia tapoja, pilkkuja ja ei pilkkuja.

Esim:

Hän odotti, että sade alkaisi, ja ilma viileneisi.

Hän odotti että sade alkaisi ja ilma viileneisi.

Miten on oikein?

Jos sivulause on päälauseen sisällä, sen molemmille puolille kuuluu pilkku. Esimerkki: "Talo, jonka rakensi Jussi, on hyvä." Tällaisia päälauseen sisään upotettuja sivulauseita kannattaa usein välttää, koska ne tekevät virkerakenteen raskaaksi. Sivulauseen aloittavat yleensä mm. sanat "joka", "mikä", "että", "kun" ja "koska", mutta niiden eteen ei suinkaan aina tule pilkkua. Sana "ja" voi aloittaa lauseen tai olla aloittamatta; asia riippuu siitä, millaisia kielellisiä ilmaisuja sana "ja" yhdistää.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
En mä älyä. :ashamed:

No sen rimpsun pääajatuksena on siis, että niitä sanoja ennen tulee pilkku. Poikkeuksia on tuhat ja yksi, mutta tuo on se syy, miksi sitä rimpsua koulussa opetellaan.

Kuitenkin Suomessakin on journalismin taso laskenut sen verran, että sanomalehdistä ei kannata ottaa mallia. Kaunokirjallisuudessa taas saa ottaa vähän vapauksia - kaikkia pilkkuja ei tarvitse laittaa paikoilleen, jos tuntuu, että esteettisyys kärsii valtavasta pilkkumäärästä.

Samoin jos pilkku tulisi heti virkkeen ensimmäisen sanan jälkeen, sen saa jättää pois varsinkin lyhyissä virkkeissä, siis esim. tässä tapauksessa: "Luulen että tänään sataa."

Noista sinun esimerkkilauseistasi tosin kumpikaan ei ole oikein, vaan kuuluu olla niin kuin Besserwisserkin sanoi.