Etinen istukka?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

:(

Vieras
Olen aivan paniikissa, minulla todettiin istukka kohdunsuunpäällä ekassa ultrassa raskausviikoilla 12 tämän jälkeen ruvennut välillä vuotaan niukkaa rusehtavaa vuotoa välillä limaista veristä ja nyt myös eilen tuli pieni hyytymäkin, eilen oli vatsakipuja mutta ei sen suurenpaa vuotoa nyt pelkään keskenmenoa kaikki merkithän ovat siihen viittaavia :( huomenna vasta selviää onko masussa enää eloa, minkälaisia oireita muille on tullut jos tullut istukasta joka on ollut kohdunsuun edessä? vuotoahan se voi aiheuttaa mutta nuo vatsakivut minua mietityttää kovasti..

Mulla oli myös etinen istukka. Se ultrattiin sitten uudestaan muistaakseni joskus 20 viikolla ja oli siirtynyt ylöspäin. Ajoittain tuli myös pientä vuotoa. Kipuja ei kyllä ollu,ainakaan siitä johtuvaa.
Oli siis lopussa vain osittain etinen. Sitten kun synnytys käynnistyi tuli lapsiveden mukana verta ja lönttejä jotka sitten oli siitä johtuvaa.
Millä vkoilla olet nyt?

mulla oli myös istukka kohdunsuulla alkuun. vuoti ja kipujakin oli aika "mukavasti". istukasta vuotanut veri kuulemma venytti kohtua vielä lisää kunnes alkoi vuotamaan uloskin päin.

Mulla ollut kahdessa raskaudessa etinen istukka ja se on aina kuitenkin noussut kohdunsuulta viikkojen kuluessa,pientä vuotoa ollut mullakin ja erilaisia kipuja,mutta vauvat on syntyneet täysiaikaisina ja terveinä.

Etisen istukan oikean diagnoosin voi tehdä vasta viikkojen 30. jälkeen. Minulla oli toisessa raskaudessani täydellinen etinen istukka. Viimein alkoi vuotamaan ja heräsin eräänä aamuna verilammikosta. Sitten pikapikaa ambulanssila sairaalaan. Olin osastolla viikon kunnes leikkasivat 36+ viikoilla. Leikkauksessa menetin 11 litraa verta ja kohtuni. Todellakin yksitoista litraa. Sain verivalmisteita noin 50 pussia. Että sellainen reissu se. Ikinä en toivu kokemuksesta! ;(

Alkuperäinen kirjoittaja höpsiäinen harmaana:
Etisen istukan oikean diagnoosin voi tehdä vasta viikkojen 30. jälkeen. Minulla oli toisessa raskaudessani täydellinen etinen istukka. Viimein alkoi vuotamaan ja heräsin eräänä aamuna verilammikosta. Sitten pikapikaa ambulanssila sairaalaan. Olin osastolla viikon kunnes leikkasivat 36+ viikoilla. Leikkauksessa menetin 11 litraa verta ja kohtuni. Todellakin yksitoista litraa. Sain verivalmisteita noin 50 pussia. Että sellainen reissu se. Ikinä en toivu kokemuksesta! ;(

Hui, olipa rankka reissu sinulla!
Oma kokemukseni etisestä istukasta oli sitten paljon helpompi, lapsivesi meni ensin ja sitten vasta alkoi verenvuoto, tällä välillä olimme ehtineet jo sairaalaan. Leikattiin kiirellisenä vkolla 36+6 ja kaikki meni hyvin. Verta menetin kai aika paljon, käsittääkseni 4 litraa mutta lisäverta sain koko ajan eikä vointi ollut erityisen huono missään vaiheessa.

Alkuperäinen kirjoittaja tiina:

Oma kokemukseni etisestä istukasta oli sitten paljon helpompi, lapsivesi meni ensin ja sitten vasta alkoi verenvuoto, tällä välillä olimme ehtineet jo sairaalaan. Leikattiin kiirellisenä vkolla 36+6 ja kaikki meni hyvin. Verta menetin kai aika paljon, käsittääkseni 4 litraa mutta lisäverta sain koko ajan eikä vointi ollut erityisen huono missään vaiheessa.

Minun etinen selvisi myöhemmin accretaksi ,eli istukka oli kasvanu kohtulihakseen osittain kiinni. Siksi vuotoa ei saatu tyrehtymään. Missä sinut leikattiin?

Minun etinen selvisi myöhemmin accretaksi ,eli istukka oli kasvanu kohtulihakseen osittain kiinni. Siksi vuotoa ei saatu tyrehtymään. Missä sinut leikattiin?

Naistenklinikalla. Entä sinut?

Naistenklinikalla. Entä sinut?

Jorvissa. Ehkä tulos olisi ollut toinen Naikkarilla. Mene ja tiedä. =( Tosin sille accretalle ei vissiin mitään voi.

hei! löysin täältä keskustelua aiheesta, miten teillämenee nyt? itse just tulin sairaalasta kotiin, joduin olemaan 3päivää todella runsaan vuodon takia, mutta onneksi loppui ja pääsin kotiin lepäämään. säikäytti todella kun yhtäkkiä rupesin vuotamaan verta paljon, onneksi sairaalassa selvisi että vauva kunnossa ja istukka kohdunsuulla ja vuotaa sen takia. kolmen viikon päästä kontrolli jos en sitä ennen joudu uudestaan sinne. mitä te ketkä olette vuotaneet myös, olette uskaltaneet tehdä? minulta kieleettiin kaikki ponnistelu, seksi, työt jne saa vain lepäilllä, kävellä rauhassa ja käydä wcssä ja suihkussa.. toivottavasti kaikki menis hyvin ja viikot kuluisi, että vauva voisi selvitä hengissä. makaan kyllä vaikka koko loppuajan jos vain vauva voisi hyvin.. onneksi supistelut kuitenkin hellittäneet jo.

Heippa, mulla todettiin kans rakenneultran yhteydessä etinen istukka ja määrättiin myöhemmin uudelleen ultraan. Vielä viikolla 30 istukka oli marginaalinen ja lähettivät sairaalaan synnytystapa-arviointiin. Muistaakseni viikolla 34 tai 35 sitten tehtiin se lopullinen arviointi ja todettiin ilokseni, että istukka oli siirtynyt riittävästi pois kohdunsuulta. Näin päädyttiin tavalliseen alatiesynnytykseen. Jännitin tietysti synnytystä, mutta kaikki meni erittäin hienosti, vaikka lapsi syntyi kolme päivää yli lasketun ajan ja mitoilla 4860g ja 56cm. Mitään ongelmia ei siis istukan kanssa ollut, jälkeisetkin tulivat ihan täydellisinä ulos! Turhaan pelkäsin! Myöskään raskausaikana ei ollut vuotoja eikä muita ongelmia, sen verran itse varoin, etten nostellut painavia juttuja ja seksi jäi pelkojen vuoksi aika vähälle. Mutta siis: halusin kirjoittaa positiivisen kokemuksen asiasta kaikille pelokkaille rohkaisuksi! Tsemppiä kaikille, jotka joutuvat vastaavaan tilanteeseen!!

Yhteistyössä