Etinen istukka, kokemuksia?!

Elikkä viime viikolla ultrassa viikolla 21+1 todettiin täysin etinen istukka. Lääkäri sanoi, että niin paljon yli, että todella epätodennäköistä, että tulee siirtymään :( Eli suunniteltu sektio olisi sitten edessä. Mitään vuotoa ei ole toistaiseksi ollut. Yhdyntäkiellon laittoi heti. Muuten sanoi, että vuodelepoon ei tarvitse ruveta, vaikkakaan supistuksia ei saa olla yhtään, ymmärsin, että kipeitä sellaisia. Heti mahdollisen vuodon alkaessa käski ottaa suoraan yhteyttä sairaalaan.

Nyt alkujärkytyksestä hieman toivuttuani olen tässä päässäni pyöritellyt kaikki mahdolliset kauhukuvat. Esim. mahdollisen kohdunpoiston, kun joudutaan erilailla leikkaamaan. Vatsalla/alapäässä tuntuu outoja tuntemuksia aika-ajoin ja heti pelkään pahinta... Mistä tiedän kuinka kauan on normaalia tuntemusta? Liitoskivut senkun pahenevat. Teen istumatyötä ja olen nyt miettinyt pahentaako se tilannetta...

Äh, pakko oli vaan purkaa tätä oloa, kun jotenkin nyt vasta alan tajuamaan tilanteen :ashamed: Neuvolakin on vasta ensi viikolla.

Onko joku kokenut sektion etisen istukan vuoksi?
 
:wave: täällä ainaki yks kokenut 12 vuotta sitten.
mulla todettiin vasta kun aloin vuotaa verta. sit tuliki kieltoja kiellon perään. hankalaa oli olla alle 1-vuotiaan kans kotona kahestaan,ku ei saanu nostaa ollenkaan. sit jouduinki kolmeks viikoks osastolle kun rupesin vain enemmän ja enemmän vuotamaan. sit tehtiin hätäsektio viikol 30 ku istukka irtos kokonaa.
mut se istukan irtoominen EI TUNTUNU ollenkaan. noi sun tuntemukset vaan johtuu ihan vain kohdun kasvamisesta :)
eikä sitä kohdunpoistoo tehä ellei sit tuu jotain komplikaatioita. mun kohtu on leikattu ankkurin muotoon ja nyt kuitenki on iltatähti tulossa. 6 viikkoo laskettuun aikaan ja ei oo ollu mitään ongelmia.
otat nyt vaan ihan rauhallisesti ja TOTTELET kieltoja ;)
 
Toivottavasti en vuotaisi lainkaan. Kotona myös kohta 2 vuotias tyttö, joka vaatii aika paljon. Muuta kieltoa ei siis vielä ole mulle tullut kuin tuo peiton heiluttelu, mutta mitä jostain keskustelusta ymmärsin on jollakulla muulla paljon enemmän kieltoja. Taitaa sekin riippua lääkäristä... Noh ei tässä auta kuin olla päivä kerrallaan ja käyttää maalaisjärkeä, mutta silti vähän kauhistuttaa.
 
Odotan kaksosia ja menossa rv 26+5. Mulla etinen istukka järjesti tosi "kivan yllätyksen" eli aivan hillittömän verenvuodon kesken työpäivän. Siis verta valui kuin ois raanasta laskenut ja siinä seisoin omassa verilammikossani. Sairaalassa olin miltei kolme viikkoa ja nyt kotona täyslevossa. Saan nousta syömään, vessaan ja suihkuun. Mitään kotitöitä en saa tehdä enkä poistua muualle kuin sairaalaan kontrollikäynneille. Tosin mulla tuon istukkaverenvuodon myötä ilmeni myös, että lapsivettä tihkuu. Siis mulla ei ollut kuin tuo yksi iso vuotokerta, mutta silti määrättiin välittömästi vuodelepoon. Tuon kerran jälkeen on vain kerran vuotanut hyvin hyvin vähän, mutta jos veristä vuotoa tulee, täytyy kuulemma lähteä sairaalaan takaisin.

Toivotaan, että sulla ei istukka vuotele ja yllätä näin ikävästi kuten itsellä. Sairaalassa tosin meitä oli muitakin, joilla sama homma eli etinen istukka ja siihen liittyviä verenvuotoja. Ei siinä mikään auttanut niidenkään äitien, joilla on lapsia ennestään, maata kiltisti osastolla jopa useampi viikko. Itsekin pelkään edelleen, että vuoto alkaa yllättäen - kuten istukkavuodolle on tyypillistä - ja että istukka lähtee irtoamaan kokonaan.
 
^ hui, kyllä varmaan pelästytti. Itsekkin olen tota pelännyt :( Millä viikolla tuo vuotokohtaus oli? Mulla ei siis vielä muuta kieltoa ole kuin tuo seksikielto, mutta olen monesta lukenut että paljonkin kieltoja. Onkohan lääkärikohtaista. Viikkoja tosiaan vielä "vähän", pelottaa että ongelmat lisääntyvät kohdun kasvaessa.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla tuo vuoto oli tasan rv 23+0 ja rv 19+5 todettiin ultrassa, että on osittain etinen istukka. No, kun tuo vuoto tuli, niin ultrassa ilmeni, että istukka ei todellakaan ole noussut ylöspäin - kuten useimmiten käy - vaan tullut entistä alemmas ja peittää nyt kokokonaan kohdunsuun. Ja vuoto oli tosiaan täysin kivutonta, ei supistuksia eikä mitään ennakkovaroituksia tms. liittynyt siihen. Teen istumatyötä, joten mistään rasituksesta, nostelusta tai ponnistelusta se ei voinut "aktivoitua". Mä olen hoidossa Naistenklinikalla ja luulen, että heillä on niin pitkä ja kattava kokemus ja tieto tästä, että eivät hätäpäissään ainakaan määrää yhtä tarkkoja rajoituksia. Pelkkään neuvolalääkärin kommentointiin ja "suosituksiin" en tässä asiassa uskaltaisi luottaa.
 
Mulla nyt viikkoja 22+1. Seurantaultra olis sitten tulossa 25+2. Sairaalalääkäri mullekkin tuon kiellon antoi, enkä ole tämän istukan sijainti tiedon jälkeen käynyt edes neuvolassa ja neuvolalääkärikin on vasta tuon seurantaultrankin jälkeen.

Teen myös istumatyötä. Joka päivä jo supistelee, muttei kipeästi, kuten esikoisestakin. Nyt vaivana ovat olleet jo jonkin aikaa keljut issias ja häpyluukivut. Täytyy katsoa miten kauan pystyn töissä olemaan. Vielä en kuitenkaan kehtaa pois jäädä. Esikosta jäin 3 viikkoa ennen äitiysloman alkua.
 
Viimeksi muokattu:
Jää pois vaan mahdollisimman pian! Ainakin mä olen saanut myös sellaisen ohjeen, että kun supistelee, tulee mennä pitkälleen, jotta vauva / vauvat eivät pääse samalla tavallaa painamaan alapäätä. Mulla oli myös varhaisilla viikoilla noita kovia issias- ja häpyluukipuja. Kotona voisit varmaan paremmin lepäillä kuin jos paahdat töissä. Mä siis jäin samantien pois töistä - siis se suorastaan kiellettiin! Eli rv 23+0 lähtien saikulla ja mä myös haaveilin, että olisi vielä voinut olla useamman viikon, vaikka tuplista useimmiten jäädään muutenkin jo aiemmin sairaslomalle ennen äitiysloman alkua.
 
Mulla lääkäri sanoi, että supistelut kuuluvat raskauteen, kunhan eivät tee kipeää : / Olen ittelleni tässä nyt laittanut määräajan, että jos tuohon lääkäriin saakka ainakin olis ja kattois sit uudelleen. Mut kyllä heti olen jäämässä pois jos supparit menevät kipeäksi tai vuotoja ilmaantuu...
 
Moi!

Mulla oli ekassa raskaudessa etinen istukka mutta mitään vuoto-/supistusongelmia ei ilmaantunut - lienenkö ollut jotenkin harvinainen tapaus?! Itse asiassa jokunen aika sitten katsoin esikoisen neuvolakorttia ja vertasin kohdunsuun ja -kaulan tilannetta nykyiseen, niin mulla oli pysynyt sektioon saakka paikat ihan kiinni. Nyt eletään samoja viikkoja 38+ ja kohdunsuu on pehmennyt, ulkosuu sormelle auki mutta kaulaa jäljellä pari senttiä - nyt ei onneksi ole istukka edessä, joten kypsyminen ei haittaa..!

Toivottavasti teillä haippa1 ja vadelmaunelma pysyy tilanteet rauhallisina ja kaikki menee hyvin loppuun saakka :)

-rallis
 

Yhteistyössä