Etinen istukka, kaipailen kavereita ja kokemuksia

Hei, olen kahlaillut läoi jos jonkinmoisia ketjuja ja palstoja lueskellen juttuja etisen istukan synnyttäjistä.
Itsellani todettiin täydellinen etinen istukka rakenneultrassa 21 viikolla ja kätilö ei hirmuisasti antanut toivoa istukan pois siirtymisestä kohdunsuulta. Istukka kuulemma edestä taakse.. tai toisinpäin ;)
Mitään kieltoja ei annettu, tai ylipäätä sanottu mitään miten toimia..
Olen nyt lukenut kuitenkin ettei saisi kait nostella painavaa?
Jonkinverran supistelee ja kaikki paikat nyt muutenkin reistailee jo, viides raskaus kun kyseessä...
Secktio sinänsä ei pelota, yksi kiireellinen sekctio takana myös ja kolme alatiesynnytystä.
Olisin vain kaivannut juttuseuraa ja kommentteja, esim koska on tehty suunniteltuna sekctio, tai onko esim mennyt lapsivedet kotona, tai jotain muuta hämminkiä. Itselläni kaikista vedet menneet kotona ja nuorimmasta 35 viikolla... Synnytys on kuitenkin aina ollut ihan alkutekijöissä kun laitokselle olemme menneet...
Jos joku samassa tilanteessa, tai on kokemusta asiasta, olisin kiinnostunut kuulemaan lisää :)

Jisse rv28
 
Täältä löytyy yks kohtalotoveri! :)

Ensimmäistä lasta odotan ja mulla todettiin etinen istukka rv 20+2 kun menin käymään verisen vuodon takia synnärillä näytillä. Istukka on enempi takaseinän puolella mut menee kiertäen kohdunsuun yli etupuolelle, ei siis paljoakaan ole toiveita että se siitä siirtyisi pois.
Viikolla 22+3 tuli taas veristä vuotoa ja kävin mutkan synnärillä. Sit tuossa 2vk (rv 24+4)sitten heräsin aamuyöllä vessahätään mutta kun nousin ylös niin valahti ihan kunnolla veret, ihan ku olis hanat aukastu. Ambulanssilla menin synnärille ja jouduin osastolle lepään, ekat 24h olin ihan täydessä vuodelevossa. Sit sain luvan liikkua osastolla ja 6 päivää jouduin oleen sairaalassa ennenku sain luvan lähtä kotiin. Mitään kotitöitä en saa tehdä, enkä lenkittää koiria, ei saa nostella mitään, jne.. Eli mä vaan istuskelen/makoilen päivät pitkät, aika tässä käy pitkäksi...

Mulla on nyt loppuun asti 2-3vk välein kontrollit äitiyspolilla ja sit toki heti näytille jos alkaa tuleen verta taikka supistelee. Laskettuaika olis 1.7 mutta alustavasti on jo sovittu et sectio tehdään kesäkuun puolella, rv36-38. Ja luultavasti joudun rv34 jo valmiiksi osastolle että jos sattuu et synnytys alkaa käynnistyyn niin voidaan heti leikata. Mua pelottaa tuleva sectio, onneks on nyt käyntejä tuolla sairaalassa niin saa puhua peloista :|

Oon mä jo ehtinyt itseänikin syyllistää kun luin että mikä saattaa aiheuttaa ton etisen istukan, mulle on tehty vuosia sitten yks kaavinta. Sillon jäi istukan palasia kohtuun ja seuraavana päivänä kaavittiin uudestaan ja sit vielä sain kohtutulehduksen kaupan päälle :(
Yks päivä erehdyin googlettamaan etisen istukan riskejä ja voin sanoa ettei olis kannattanut...

Toivon vaan nyt että kaikki menis hyvin loppuun asti ja saan vauvan syliin! :)
 
Moikka nipsu83!
Mukavaa, että vastailit :)
Itselläni ei ole kertaakaan vuodellut mitään, ja kyllä joka vessakäynnillä mietinkin, et mitä tekisin, jos siellä vaikka verta olisikin..
Olen kanssa lukenut noita juttuja, ja aika harva on säästynyt noilta kurjilta vuodoilta. Toivon kyllä että niin sinulla kuin minullakin pysyis tuollainen vuoto vaan poissa.
Minä en ole käynyt missään kontrolleissa, kun ei ole ollut vaivoja.. vuotojalähinnä siis, 32 viikolla menen taysiin kontrolliultraan, jossa tuon istukan paikka katsotaan. Lähinnä just mietiskelen tuota leikkausajankohtaa tulevaisuuteen. Minulla kun laskettu aika juhannuksena, taitavat kuitenkin secktion tehdä onneksi, kait viikkoa aikasemmin laskettua.. Vai mitenköhän on?
 
Hei! Olipa kiva kun löytyi näinkin tuore ketju tästä aiheesta. Minäkin sain tietää viime viikolla rakenneultrassa (rv 20+1) etisestä istukastani. Lääkäri vielä sanoi, että koska on niin keskellä synnytyskanavaa, tuskin siirtyy mihinkään suuntaan niin paljoa, että välttyisin sektiolta. Minulla nyt 2. raskaus menossa, ensimmäinen synnytys pari vuotta sitten sujui suht normaalisti alatiesynnytyksenä.
Minulle annettiin ohjeita ja varoituksia sen verran, että seksiä ei kannata harrastaa ihan vuotoriskin takia ja ilmeisesti myös tulehduksia voi tulla herkemmin. Vuotoja (pieniä tuhruja) minulla oli alkuraskaudessa, mutta nyt olen säästynyt vielä toistaiseksi suuremmilta. Onneksi nyt on tuo täydell. etinen istukka tiedossa, niin osaan hieman varoa, ottaa rauhallisemmin, välttää kaikkein raskaimmat nostelut jne. Toki parivuotiaan kanssa kotona ollessa ei kaikkea voi välttää. Olenkin varautunut, että suuntaan sitten heti päivystykseen jos alkaa isompi vuoto. Rakenneultrassa mainitsi myös, että suunniteltu sektio olisi n. viikkoa ennen laskettua aikaa - jos siis kaikki siihen asti menee hyvin. Seuraava kontrollikäyntini äitiyspolille on sovittu vasta toukokuun loppuun, rv 26+3.
Ai niin, ultraava lääkäri mainitsi myös, että etisen istukan kanssa voi tulla helposti sellaisia inhottavia "alaspäin vetäviä" tuntemuksia alapäähän, nyt jo välillä kouraisee inhasti kun on istunut pidemmän ajan ja nousee liian nopeasti ylös, eikä ihmekään, jos lapsen ja kohdun paino juuri istukan päällä... Supistuksia oli enemmän alkuraskaudesta, nyt olen koittanut rauhoittaa menemistäni, niin olen välttynyt, levolla ovat kuitenkin menneet aina ohi. Masuasukin liikkeitä tunnen todella vähän, voisikohan johtua juuri tuosta istukan paikasta?
 
Hei!
nipsu83 sinun tarina kuulostaa tutulta.

Kolmatta odottaessani myös minulla oli etinen istukka. Rv19 oli ensimmäinen vuoto ja silloin huomattiin että istukka on aivan kohdunsuulla.
Koko raskausajan vuoteli silloin tällöin ja aina yöllä! Ambulanssilla synnärille tarkkailuun ja päivän parin päästä pääsin aina kotiin.
RV28 eivät enää päästäneet kotiin ja onneksi,koska 30+1 alkoi osastolla (taas yöllä) kova vuoto joka ei loppunut. ->kiireellinen sektio.
Olin saanut kortisoni piikit jotka auttavat vauvan keuhkoja kehittymään ja vauva voikin heti synnyttyään hyvin 8-8-9 oli pisteet. Vietiin lasten teholle kuitenkin ja vointi romahti pian ja joutui hengitykoneeseen. Puoli vuorokautta oli hengityskoneessa,sen jälkeen lisä happea meni jonkun aikaa ja aina tarvittaessa.
Kotiin vauva pääsi 5vko:n päästä (silloin ois ollu rv 36) Heti kun oppi itse syömään päästiin kotiin.

Mulle ei annettu mitään seksi kieltoja,mutta raskaita asioita ei saanut nostella. Ilman mitään suurempia syitä vuoto aina alkoi.
Suunniteltiin että sektio ois tehty 34-35 viikoilla,mutta asiat nyt ei aina mene niinkuin suunnittelee =)

Jisse78 Sulla jo hyvin alkaa olla viikkoja ja onneksesi ei ole ainakaan vielä ollut vuotoja. Koita ottaa rauhassa ja levon kannalta(sen minkä pystyt). Onko sulla pieniä lapsia? Ajattelin että saisitko kotihoito apua kunnalta/kaupungilta.
 
Heippa Teille!!
Ihmettelen oikeastaan aikas paljon, miten erilaisia asioita etisen istukan kanssa toimimisesta annetaan?! Minulle kun ei edes neuvolassa nyt annettu mitään ohjeita edelleenkään?? Paitsi, että ambulanssilla synnärille jos alkaa vuoto.
Tuo erikoinen paineen tunne juttu kuulostaa aikas tutulta, on tosiaan usein sellainen olo, että jotain tippuu kohta ?? Edelleen jonkivverran supistelee..
Tosin minua hiven kyllä huolestuttaa myös tuo oikean jalan suonikohjuisuus... On ollut siis aina mutta nyt se on jotain kamalaa... ihan nilkasta ihan tuonne yläs asti... siis sinne asti...
Tuosta secktion ajankohdasta on kyllä todella laaja skaala, ja ilmeisesti myös synnärikohtainenkin? Mietin juuri tuota edellisen lapseni ennenaikaisuutta, johon ei mitään syytä siis ollut. (35viikolla syntyi) Ja tämän vuoksi pelottaakin, että mitäs jos ne ottaa mut sinne osastolle jo paljonkion aikasemmin??? Meiltä on sairaalaan matkaa n.45km, eli toivon ettei tuollakin ole jotain merkitystä taas...
Ja meitin lapset siis 8v, 5v, 3v ja 2v... Vanhin koulussa, mutta muut kotihoidossa, eli eipä ole hirmuisan paljon aikaa lekotella... Just eilen siivottiin koko huusholli taas kunnolla ja en kyllä enää illalla kyennyt muuta tekeen ku makaan sohvalla ja selkää vaan jomotti...
Mutta hirvittävintähän on aina lukea näitä juttuja, ei siis pitäisi, mutta kun tällaisella pikkupaikkakunnalla kun asut, ei tunnu neuvolastakaan saavan tietoa, siis neukkatätikin aikas suoraan sanoi, ettei ole tullut eteen muita??? Ja muutenkin on suhtautunut aikas välinpitämättömästi, kun jo viidettä odotan..
On tullut vaan sellainen olo, ettei viitiis valittaa, eikä synnäreille soitella turhantakia... Tuskin ne muuta tekis ku kahtois et kaikki hyvin ja kotiin takas..
Onko muille annettu ohjeita, et kuin helposti voisi mennä käymään tarkistaan tilanteen?

jisse
 
Täällä olisi myös yksi etisen istukan omaava ja edessä suunniteltu sektio. Esikoista odotan ja laskettuaika olisi 13.6 mutta sanoivat että ainakin viikkoa aiemmin leikkaavat. Aikamoinen pettymys tuo sektion eteen tulo kyllä oli... Onnekseni en ole kovin paljoa vuotanut mutta nyt ollaan sairaslomalla kun viikolla tuli pieni punainen viiva paperiin. Varovasti on kehoitettu ottamaan ja jos alkaa verinen vuoto niin sitten kiireellä sairaalaan. Odottelen tässä seuraavaa poli käyntiä ja samalla mietin, milloin ne päättää yleensä tuon sektion ajankohdan? Mitenkäs teillä muilla menee?
 
Toissa viikolla oli kontrollikäynti äitipolille, siellä sanottiin et suunniteltu sektio tehdään rv36. Kaks lääkäriä yhdessä tuumin mietti mitä mulle tehdään ja kuin pitkälle raskaus "uskalletaan" päästää. Istukka ei ollut hievahtanutkaan kohdunsuun päältä, paikat on onneksi kiinni ja kohdunkaulaa 4cm. Muuten oli kaikki kunnossa ja vauvan painoarviokin oli 1332g :)
Vappuaattona on seuraava kontrolliaika. Ja sitten vielä jossain välissä pitäs anestesialääkärin kattoo mun selkä että pystyykö mulle laittaan sitä epiduraali-/spinaalipuudutusta, mullakun on alaselän nikamat jäykistyny. Jos ei puudutus onnistu ni sit nukuttavat.

Jännä että niin erilaisia ohjeita jaellaan... Mullekun sanottiin siellä osastolla sillon 5vk sitten että pitää vaan levätä eikä saa tehdä oikeestaan yhtään mitään. En saa nostella mitään maitopurkkia painavampaa jne. Aika tässä meinaa käydä pitkäksi kun sohvalla päivät makoilee, tosin välillä oon sit jotain pientä touhunnu kotosalla. Ja pari kertaa viikossa oon käyny kavereilla kylässä, autolla ajaminen oli aluksi inhottavaa mut nyt on helpottanu.

Tiistaina oli neuvolakäynti ja terkkari tuumas et vauva on laskeutunu jo ihan lähtökuoppaan, että siitä tulee nyt sit lisää ei-toivottua rasitusta tuonne kohdunsuulle :/ Eilen illalla tuntuikin hirvee paine ihan alamahalla, hetken jo mietin että putoaako se vauva sieltä. Mutta onneks helpotti kun makoilin pari tuntia.

Jospa tässä vielä sen 6vk pysyis kasassa, sormet ja varpaat on ristissä etten joudu enää osastolle makoileen ennen sektiota...
 
piti tulla oma kokemus jakamaan...

mulla siis oli koko kohdunsuun peittävä istukka vuonna-98. huomattiin kakskyt jotain viikolla vuodon takia. ja ohjeena oli,ettei mitään nostelua tai ylipäätään raskasta. vähä hankalaa yh:na,vauva oli vajaan vuoden.

no,sitte viikolla 27 illalla nousin vessaan ja sillon hulmahti! olin polviani myöten veressä. eiku lanssilla sairaalaan. siellä ekat kortisonit ja käyrille. vuoto onneks hiipu ja loppu, mut osastolle,ei toivookaan päästä kotiin.

kolme viikkoo makasin osastolla,melkein joka toinen yö kärrättiin synnärille,ku vuoto alko aina uudelleen. ja tosiaan sain kävellä,mut eihän ny siellä mitään tekemistä muutenkaan oo.

oisko ollu 29+4 ku taas yöllä humahti,soitin hoitajan kattomaan,ja eipä ollukkaa verta,lapsivedet meni!!
taas kerran alakertaan. mut aamulla kuitenki taas osastolle.
no sit 30+1 alko reilumpi vuoto ja mun mielestä lääkäri vitkasteli liikaa,tuli nimittäin vauvan pään kokoisia hyytymiä. sit tuliki kiire:hätäsektiolla poika ulos mahasta. ja viime tipassa. mun hb tippu 145 62:een
poikaki oli aluks eloton,olivat jo antamassa adrenaliinia ku alko sydän sykkiä.

mä heräsin teholta ja poika oli vajaan vuorokauden hengityskoneessa. 1470g ja 41cm
mut ny on terve ja normaali koululainen. pituuttaki päälle 170 :p

neuvona antasin, et menkää TOSI herkästi tarkistuttaa tilanne jos pikkusenkaan on vuotoo!!! mä jos olisin ollu kotona,nii tuskin tässä kirjottasin...
 
Minullakin todettiin etiesistukka rakenneultrassa, nyt rv 37+ ja istukan reuna on siirtynyt 7-8mm päähän kohdunsuulta. Suunnitteilla on alatiesynnytys, toki leikkausriski on olemassa verenvuodon takia, siten lääkäri sano. Vuotoja ei ole ollut koko raskauden aikana, mutta eilen aamulla yhtäkkiä holahti verta runsaasti ja mentiin tietysti synnärille, istukan reuna oli vähän irronnut mistä vuoto tuli. Siellä makoilin päivän ja sain lääkkeitä verenvuodon tyrehtymiseen. Lääkäri sanoi, et annetaan syntyä jos lähtee syntymään, mut mitään ei päivän aikana tapahtunu ja kotiin päästettiin. Nyt sitten seuraavasta vuodosta synnytys käynnistetään. Nyt sain vasta ensimmäiset kehotukset varovaisuuteen raskaiden kotitöiden ja kantamusten kanssa. Mietityttää tuo synnytys kovastikkin et entä jos tulee suurempi vuotokun istukan reuna on niin lähellä mut lääkärin mukaan vauvan pään laskeutuessa se estää vuodon kunhan ennen synnytystä tulevan vuodon kanssa pärjätään... Hemoglobiini oli 95, et ei ei hurraamista ja nyt tehostettu rautakuuri et vähän sais nostettua. Saa nähdä miten tässä käy!

Yleensähän etinen istukka nousee raskauden edetessä ylemmäs mut mulla ei näin käynyt...
 
Täällä myös yksi jolla on ollut etinen istukka. Lanssilla mentiin sairaalaan 37+1 viikolla ja kiireelliseen sektioon. Syynä oli runsas verenvuoto,kun istukka oli osittain irronnut. Mitään kieltoja ei annettu mutta käskettiin tilaamaan ambulanssi jos verta alkaa tulemaan. Kaikki meni kuitenkin hyvin ja terve poika syntyi.
 
Mulla on myös ollut etinen istukka.
Ensimmäinen verenvuoto oli rv 29, menin ambulanssilla sairaalaan jossa todettiin etinen istukka. Lääkärin mukaan etinen istukka useimmiten varoittaa olemassaolostaan juuri noin rv 30 tienoilla.
Sen jälkeen piti ottaa rauhallisesti ja vaikken mitään rehkinyt, verta tiputteli usein.
Välillä soittelin polille, välillä kävin näytillä, välillä makasin osastolla tippaletkun jatkeena.
Rv 34 tuli sitten isoin vuoto ja silloin mentiin jo pillit päällä ambulanssilla sairaalaan ja valmistauduttiin leikkaukseen. Mutta silloinkin vielä pääsin parin päivän päästä kotiin.
Rv 35+6 menin polille näytille hyvin pienen menkkamaisen jomotuksen takia ja sieltä passitettiin suoraan osastolle koska kohdunsuu oli alkanut avautua.
Seuraavana aamuna olinkin sitten ensimmäisenä leikkurissa:)
Mulla myös ensimmäinen lapsi on syntynyt ennenaikaisena, ilmeisesti mun fysiikka kestää raskautta max. 36 viikkoa.
 
parpai mulle ilmotetiin ettei alle 1cm marginaalilla vielä synnytetä. Nähtävästi sairaala / lääkäri kohtasia eroja löytyy. Viikon päästä kuulen mikä tilanne istukan kanssa on, silloin rv 34. Rv 28 oli 0,4mm päässä ja rakenneuässä oli ihan kohdunsuun reunalla.

Tota samaa mulle sanottiin, että vauvan pää saattaa työntää istukan pois tieltä tai sitten työntää sen ensin ulos. Ite en kyllä uskalla alle 1cm jäädä odottaa miten synnytyksessä käy hätäsectiota en todella haluaisi kokea. Mikäli sectio ajan saa tarkistetaan istukka vielä ennen sectioon menoa joten pieni takaportti siinä kohdin vielä on kun ei ihan etinen istukka ole..

mites te levossa olevat?? Onko pikkaset masun kyydissä vielä?

Sandrastiina ja Mini rv 33
 
Viimeksi muokattu:
Minulle vakuutettiin moneen kertaan et synnytys alakautta on mahdollinen leikkausriski huomioiden ja sitä tietysti olisin itsekin toivonut MUTTA mullehan kävi niin että vappuiltana (37+4) yhtäkkiä alkoi vuotamaan taas verta tai tuli sellainen holahdus. mentiin synnärille ja synnytys käynnistettiin klo 23. Supistuksia alkoi pikkuhiljaa vähän tuntumaan mut kahden aikoihin aloin vuotamaan verta kunnolla (reilu puol litraa) ja lääkäri teki heti päätöksen kiireellisestä sektiosta, 15min kuluttua vauva oli pihalla. Vauvalla oli koko ajan sykkeet hyvät eikä hätää, minun vuoto oli se suurempi huolenaihe ja istukan irtoaminen. Meidän sairaalassa leikkaussali sektioita varten on synnärillä ja päivystävä leikkausryhmä juoksi muutamas minuutissa paikalle. Minut nukutettiin niin pian etten kerennyt hätääntymään enkä panikoimaan, tuli vain tunne että nukuttakaa pian että en tiedä mitä sen jälkeen tapahtuu...

Kaikki kävi hirveän nopeasti ja kaikesta huolimatta, vaikka juuri tätä etukäteen pelkäsin eniten, niin kokemus ei ollutkaan niin kamala... :) Tunsin koko ajan olevani hyvissä käsissä (lääkäri synnytykses koko ajan mukana) ja sitten kun tuli kiire niin kaikki sujui niin suunnitellusti ja hienosti! Ja nyt ei jäänyt jossittelun varaa että jos se olis kuitenki onnistunu alakautta... Verta tietysti menetin paljon (Hb 81) ja punasoluja tiputettiin.

Nyt vajaa viikko synnytyksestä vointi on hyvä ja toipuminen sujunut hyvin. Vauvan vointi on ollut koko ajan hyvä. Tässä kohtaa luotin täysin lääkäreihin (itse sairaanhoitaja) ja näin minulle kävi!

Toivotaan että sun istukka nousis kuitenkin kunnolla ylemmäs!! :)
 
  • Tykkää
Reactions: Sandrastiina
Onneksi olkoon parpai pikkuisesta! Hienoa kuulla, että kaikki meni hyvin. Onneksi näissä tilanteissa ei riskejä oteta, varsinkin kun lähtökohdat on tiedossa. Mahtoko vauvan laskeutuminen aiheuttaa ton istukan repeämisen? Oliko siitä mitään puhetta jälkikäteen? Sulla kun ei vuotoja ole ollut raskausaikana ja ihan kohdunsuulla istukka ei majaillut niin osasivatko arvioida mikä ois voinu ton aiheuttaa.. Tietysti kaikella ei ole aina mitään selitystä sen paremmin. Pienihän oli riittävän iso tullakseen maailmaan, mitkä teillä oli pienen mitat? Miten lähti arki rullaamaan?
Yllättävää, että olet sairaanhoitaja. Samoiten itse ja töissä leikkausyksikössä tietysti niin.. :D Siksi tulen myös olemaan täysin potilas joka tilanteessa, vastuu täytyy antaa muille. Tietysti sitä osaa kysellä sellasia asioita joita ei maallikko välttämättä ajattele tai edes tiedosta ja saa tietoa ehkä eritavalla tässä matkanvarrella
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä