Etävanhempi vankilassa, tapaamisoikeus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Ex-mies on joutunut reilu vuosi sitten vankilaan ja on pitkä tuomio edessä. Muutettiin erilleen kun poika oli 1,5v ja sen jälkeen nähnyt vain harvakseltaan lasta, soittojakaan ei paljoa ole tullut. Erosta on seitsemän vuotta aikaa. Nyt on pyytänyt perhetapaamisiin joihin olen pojan muutaman kerran vienytkin vuoden aikana. Kaksi viimeistä tapaamista kuitenkin peruuntui, kun toisella kertaa poika oli sairaana ja toisella minulla työeste. Tapaamiset sujuivat aiemmin ok vaikka kiusallinen tilanne onkin ja kaikki osapuolet hieman lukossa. Mies yrittää silti jo nyt kovasti torpedoida tiettyjä kasvatusperiaatteitani ja antaa pojalle ymmärtää ettei ole tehnyt pahaa vaan kyse on väärinkäsityksestä. Kuvaa vankilan vähän kuin hotelliksi mistä ei vain saa mennä pois ennen kuin lupa on.

Peruuntumisista kait suivaantuneena ex ilmoitti, että hakee oikeusteitse tapaamisoikeutta jotta saa nähdä lasta säännöllisemmin. Voiko tuon oikeuden saada vankilaan? Miten se käytännössä toimii, kun ketään muuta poikaa viemään sinne ei ole kuin minä? Ei esim miehen sukulaisia tai muita käytettävissä? Entä jos poika ei halua mennä sinne yksin, ja mies vaatii tätä? Voiko hän syyllistää minua oikeudessa tapaamisien estämisestä kun itse on kyvytön poikaa hakemaan tai esim. tapaamisaikaa muuttamaan sopivammaksi? Tapaamiset kuulemma varataan ja sitten se aika vain on niin, ei voi muuttaa vaikka parilla tunnilla sopivammaksi jos joku este tuleekin.

Kokemuksia!!! Lakimiehen tapaan ensi viikon alussa..

Mä en kyllä kiikuttais lapsiani vankilaan yhtään millaisiin tapaamisiin. Vaikka kuka sanois mitä niin en veisi.

Sepä se, enpä minäkään sinne haluaisi. Absurdi tilanne, oma elämä nykyään on niin kaukana siitä hänen tilanteestaan. Jotenkin silti toivoisi, että isällä ja pojalla jonkinlainen suhde säilyisi. Toinen, puhtaasti itsekäs syy oli se että halusin välttää sen hyypiön tunkeutumisen meidän elämään näiden vaatimusten kanssa. Ajattelin, että kun saa silloin tällöin tavata niin jättää rauhaan. Eipä mennyt sitten niin..

Eihän hän kuitenkaan voi minua vaatia mihinkään menemään, jos tapaamisoikeudet saisikin? Juuri näitä käytännön kokemuksia kaipaisin, eli jos tuollainen päätös on jollekin tullut että tavata pitää niin onko se sitten joku perhetyöntekijä tai vastaava, joka lapsen noutaa tapaamiseen ja on siellä hänen kanssaan..? Valvomattomiin tapaamisiin en aio suostua missään nimessä, pelkästään tuo exän asennemaailma tekee sen mahdottomaksi.

Kaveri ainakin saa käydä tapaamassa poikaansa äitinsä (eli pojan mummon) luona raudoissa 2 vartijan kanssa 2 tuntia kerrallaan en muista oliko 1 vai 2 kuukauden välein. Mutta tän kaverin poika on huostaanotettu, joten voi olla eri käytäntö kuin "normaalisti".

[QUOTE="minä";23934843]Miksi ihmeessä nyt haluaa tavata, kun ennen ei kiinnostanu pätkääkään...?[/QUOTE]

Oisko siks et tolla verukkeella saa ehkä myös sen lapsen äidin sinne kyläilemaan. Tai sitten siellä linnassa on ihan helvetin tylsää melkeinpä koko ajan niin käyttää minkä tahansa mahdollisuuden hyväkseen että pääsee edes hetkeks pois sieltä ns. perustiloista ja kaikkien tyyppien keskeltä.

Mut ap, voi olla että jos kysyisit asiaa esim. sossuilta tms. niin hekin olisivat sitä mieltä että lapsen ei oo hyvä tavata isää vankilassa. Ainakaan sua ei sinne voida velvoittaa kuljettamaan lasta.

Yhteistyössä