etävanhemmat onko lapsilla omat huoneet luonasi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neljän äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ja mä tosiaan vaan vastasin tähän kysymykseen,en tullut kyselemään teiltä oonko paska äitipuoli sen takia =)

ja voi että,meidänkö pitäs nyt sitten hankkia pienempi sänky,vaihtaa huonejärjestys jne lapsen takia?

en ymmärrä miten te jaksatte vouhottaa MEIDÄN tekemisistä. jokanen tekee niinkun parhaakseen näkee.

"Hankkikaa itsellenne pinempi sänky ja antakaa ison makuuhuoneenne yhteiskäyttöön näille kullinnupuille jotka teillä asuu ja tälle etälapselle joka ei niin tärkeä laittakaa sinne pienimpääm huoneeseen. " kauniisti sä puhut lapsista,ehkä sulla on KULLINNUPPUJA,meillä ne on rakkaita lapsia..

sitten kuten joku jo ehdottikin te annatte ison makuuhuoneen omille lapsille ja etälapselle sen pienimmän ja otatte itsellenne sen keskimmäisen :)
Vai onko joku syy että teillä aikuisilla pitää olla itsekkäästi se isoin makuuhuone?
Vai onko joku syy siihen että teidän kotona asuvilla lapsilla pitää olla oma huone eikä yhteinen ja ei mosita huonejärjestelyä voi toteuttaa (mahdollisesta niin pahasti vammainen lapsi jolla apuvälineet vie oman ison tilan huoneesta) tai vastaavaa?

ei ole mitään keskikokoista huonetta. vaan kaksi pientä,mihin ei todellakaan mahdu edes 120cm levee sänky. ja me ei tuon miehen kanssa ruveta mihkään 80cm leveeseen tunkemaan kahdestaan..
ja mä oon nyt sanonu tän monta kertaa että yhteen pieneen makkariin ei mahdu KAHTA SÄNKYÄ !

ehkä ollaan itsekkäitä,tai sitten epäitsekkäitä kun ajatellaan kanssamme asuvia lapsia. miks heidän pitäs tunkea samaan huoneeseen siks että isoveli on täälllä 4päivää kuukaudesta?

no hekoheko :) jos sua noin kiinnostaa meidän huonekoko ja elämä niin tuu ihmeessä käymään. :)

Eli et voi tunnustaa ;)
Kopioitu:
Virallisesti huoneeksi katsottava tila on minimissään 7m2 jonne mahtuu heittämäällä jopa 120cm sänky

Miksi tarvitsette omaa tilaa? Leikittekö miehesi kanssa lattialla vai mihin tarvitte tilaa? Mekun ei tehdä muuta sängyssä kuin aikuisten leikkejä tai nukutaan ja siihen riittää sänky siis oli sitten isossa tai pienessä huoneessa.

[QUOTE="heh";24897493]Eli et voi tunnustaa ;)
Kopioitu:
Virallisesti huoneeksi katsottava tila on minimissään 7m2 jonne mahtuu heittämäällä jopa 120cm sänky

Miksi tarvitsette omaa tilaa? Leikittekö miehesi kanssa lattialla vai mihin tarvitte tilaa? Mekun ei tehdä muuta sängyssä kuin aikuisten leikkejä tai nukutaan ja siihen riittää sänky siis oli sitten isossa tai pienessä huoneessa.[/QUOTE]

joo,mites sit noi kaapit jotka on siellä kiinni? ne vie tilaa huomattavasti! mulla ei oo tietoa kuinka monta neliötä noi pikku makkarit on mutta tosi pieniä.. mulla siis ei oo mitään tunnustettavaa kun ei ole tietoa noiden neliöistä.

ja mitä jos leikitäänkin ;)

se on sieltä harmaana helppo huudella asiaan kun asiaan :)

mä en tosiaan jaksa vääntää tämmösestä asiasta,ja ihmettelenkin miten se noin kiinnostaa muita että miten meillä nukutaa,tai kuka nukkuu missäkin huoneessa. kun ei kerta ennenkään oo haitannut tuota poikaa nukkua olkkarissa meillä oloajan,niin miksi se nyt haittaisi,tai miksi se haittaisi ketään muutakaan jos ei häntä itseään?

Äitipuoli on aina väärässä, se on ihan sama mitä tekee, aina jonkun mielestä on taas tehnyt ihan väärin. :)

Oon itse huomannut, et ei näitä juttuja tunnuta ymmärtävän sitten millään ellei itsellä ole kokemusta. Meillä on kans "etälapsia" vaikka ovatkin meillä puolet ajasta eli viikko/viikko ja heille meillä on oma huone. Mutta jos olisivat vaan viikonloppuja silloin ja tällöin, niin kylläpä sit meilläkin varmasti ois eri järjestely.. Ei se lapsi silloin siellä asu, jos se on vaan 4 päivää kk.

mä en tosiaan jaksa vääntää tämmösestä asiasta,ja ihmettelenkin miten se noin kiinnostaa muita että miten meillä nukutaa,tai kuka nukkuu missäkin huoneessa. kun ei kerta ennenkään oo haitannut tuota poikaa nukkua olkkarissa meillä oloajan,niin miksi se nyt haittaisi,tai miksi se haittaisi ketään muutakaan jos ei häntä itseään?

Noh, ei meistä kaikki ajattele niin kuin osa tänne kirjoittajista. Tiedätte varmasti mikä on teille paras ratkaisu, enkä itse epäile hetkeäkään ettettekö välittäisi yhtälailla tuosta "etälapsesta".

no höpöhöpö,ei ole etälapsen avulla hankittu tätä asuntoa,edellinen asunto saatiin sen takia. tämä asunto saatiin koska meille tulee toinen lapsi. muutettiin siis toiselle paikkakunnalle vähän aikaa sitten,ja koska meitä on kohta neljä henkeä niin saatiin neliö.. :) ja siis,meillä on yks iso makkari,mikä on mun ja miehen ja kaks pientä makkaria.

Ja taas kerran..... teillä on mun mielestä pian VIISI henkinen perhe. Äiti, isä, teini-ikäinen ja kaksi pientä! Se katsooko joku asuntovirasto teidät 4 vai 5 henkiseksi perheeksi ei muuta sitä asiaa, että teidän perhe on pian kolmilapsinen. Nyt ala hyvä ihminen tarkistamaan sitä asennettasi!

Itse tartuin tähän asiaan ihan omakohtaisesta syystä (kerroin jo asioita edellä). Meillä siis sekä miehen edellisestä liitosta lapsia (ns. etälapsia) että yhteisiä. Minä en ajattele tätä pelkkänä huonejärjestelynä, vaan ajattelen asiaa sen teini-ikäisen näkökulmasta. Se, onko meillä mieheni lapset 1 tai 30 yötä kuukaudessa ei muuta sitä asiaa, että näillä lapsilla on kaksi vanhempaa äiti ja isä eli heillä tulee olla myös oikeus molempien luona kokea olonsa kotoisaksi, hyväksytyksi, saman arvoiseksi muiden talossa olevien lapsien kanssa. Tämä on se asia (tai asenteesi) johon minä takerruin. Se, että teininne on joskus (pienemmässä asunnossa ennen yhteisiä lapsia) nukkunut olohuoneen sohvalla, ei nyt sinällään ole mikään erikoinen tai huono asia. Mutta mitä hän ajattelee tai tuntee (ei sitten välttämättä kerro teille) siitä, että hän on uudessa asunnossa saanut oman huoneen (eli oman paikan ja yksityisyyttä), josta hän nyt isän uusien lapsien vuoksi joutuu luopumaan (menettää saavutetun oman tilan ja yksityisyytensä)??? Vaikka edellisestä liitosta olevat lapset olisivat kuinka isoja tahansa, niin suurin osa heistä helposti tuntee menettävänsä paikkansa, kun vanhemmille syntyy lisää lapsia uuden puolison kanssa. Ja tässä teidän tapauksessahan hän ihan konkreettisesti joutuu myös saavutetusta paikastaan luopumaan! Tämän vuoksi meillä kiinnitettiinkin erityisesti huomiota näihin "etälapsiin" silloin, kun meille syntyi yhteisiä, jotta ymmärsivät olevansa isälleen (ja myös minulle) ihan saman arvoisia ja yhtä tärkeitä kuin pienet lapsemme.
Enkä minä väitä, että tämä olisi ollut mitenkään helppoa minulle aina, mutta aikuisen ihmisen tulee pystyä katsomaan omia asenteitaan ja ajatuksiaa siten, että kontrolloi omaa käyttäytymistään. Ja kyllä se rakkaus syntyi näihin mieheni lapsiin tämän tietoisen työskentelyn kautta ihan aidosti.

Kieltämättä tulee vähän surku olo kun oikeasti ollaan sitä mieltä ettei esim. jokatoinen viikonloppu isällää oleva lapsi tarvitse omaa tilaa tai "paikkaa"..
Vaikka harvoin lapsi siellä oliskin, on se silti hänen toinen kotinsa musta siinä kohtaa kun yhteisille lapsille annetaan huoneet jne. mut se etälapsi nukkuu sohvalla, voi ihan yhtä hyvin paiskata päin naamaa sit sen asian et ethän sä edes asu täällä, joten et tarvitse mitään omaa..Ja se on rumaa se.. :(

Vaikka tärkeintä lapselle onkin se etävanhemman näkeminen, vähintään yhtä tärkeää on minusta se että lapsen annetaan tuntea että on rakastettu, tärkeä ja yhtä arvokas kun kaikki muutkin ja aina tervetullut kotiin jossa hänelle on oma paikkansa..

[QUOTE="Huh huh";24897978]Ja taas kerran..... teillä on mun mielestä pian VIISI henkinen perhe. Äiti, isä, teini-ikäinen ja kaksi pientä! Se katsooko joku asuntovirasto teidät 4 vai 5 henkiseksi perheeksi ei muuta sitä asiaa, että teidän perhe on pian kolmilapsinen. Nyt ala hyvä ihminen tarkistamaan sitä asennettasi![/QUOTE]

voi huoh. tässä TALOUDESSA meitä asuu 4,eikä 5 henkilöä. sulla tässä taitaa asenteessa olla vikaa

Kieltämättä tulee vähän surku olo kun oikeasti ollaan sitä mieltä ettei esim. jokatoinen viikonloppu isällää oleva lapsi tarvitse omaa tilaa tai "paikkaa"..
Vaikka harvoin lapsi siellä oliskin, on se silti hänen toinen kotinsa musta siinä kohtaa kun yhteisille lapsille annetaan huoneet jne. mut se etälapsi nukkuu sohvalla, voi ihan yhtä hyvin paiskata päin naamaa sit sen asian et ethän sä edes asu täällä, joten et tarvitse mitään omaa..Ja se on rumaa se.. :(

Vaikka tärkeintä lapselle onkin se etävanhemman näkeminen, vähintään yhtä tärkeää on minusta se että lapsen annetaan tuntea että on rakastettu, tärkeä ja yhtä arvokas kun kaikki muutkin ja aina tervetullut kotiin jossa hänelle on oma paikkansa..

toki hän on aina meille tervetullut,ja ihan yhtä arvokas lapsi kun kaikki muutkin.. meillä nyt vaan ei tosiaan tällä hetkellä ole huoneita jokaiselle lapselle.. ei hän sohvalla joudu nukkumaan sittenkään kun pienin oman huoneen saa.

mun mielestä on oikeesti tosi törkeetä tulla väittämään etteikö tosiaan välitettäis tuosta lapsesta vaan sen takia että joudutaan näin tekemään sittenkun toinenkin meidän kanssa asuva lapsi tarvii oman huoneen.

pitäiskö meidän tosiaan sitten "paiskata" tuo meidän toinen lapsi sohvalle nukkumaan(/olkkariin asumaan tavaroineen) jokaiseksi yöksi?? ihan totta.. vähän nyt menee yli tuo juttu..

Viimeksi muokattu:
Äitipuoli on aina väärässä, se on ihan sama mitä tekee, aina jonkun mielestä on taas tehnyt ihan väärin. :)

Oon itse huomannut, et ei näitä juttuja tunnuta ymmärtävän sitten millään ellei itsellä ole kokemusta. Meillä on kans "etälapsia" vaikka ovatkin meillä puolet ajasta eli viikko/viikko ja heille meillä on oma huone. Mutta jos olisivat vaan viikonloppuja silloin ja tällöin, niin kylläpä sit meilläkin varmasti ois eri järjestely.. Ei se lapsi silloin siellä asu, jos se on vaan 4 päivää kk.

ilmeisesti tosiaan asia on näin.. äitipuolet on aina kamalia,vaikka tekis mitä :)

En mä sunniee nyt tarrannut tohon sun juttuus pelkästään vaan täällä on muita jotka on sitä mieltä että esim 4yötä kuussa etävanhemmalla viettävä ei ole "ansainnut" omaa tilaa..

Mä olen huomannut velipuolestani sen että mitä vanhemmaks hää tulee, sitä tärkeempää se on että hänellä on oma paikkansa ja tietty yksityisyys porukoilla, hän on itsekkin sanonut että on ihana tulla isälleen kun tietää että siellä oottaa oma huone jossa on hänen omat tavaransa, ilman pelkoa että ne olis kaikki ratsattu, hajotettu tai siirretty johonkin..
Näiden kokemusten perusteella mä puolustan sitä lapsen oikeutta omaan, myös etävanhemman luona, vaikka se vaatisi vähän järjestelyäkin..

[QUOTE="Huh huh";24898129]Itse tartuin tähän asiaan ihan omakohtaisesta syystä (kerroin jo asioita edellä). Meillä siis sekä miehen edellisestä liitosta lapsia (ns. etälapsia) että yhteisiä. Minä en ajattele tätä pelkkänä huonejärjestelynä, vaan ajattelen asiaa sen teini-ikäisen näkökulmasta. Se, onko meillä mieheni lapset 1 tai 30 yötä kuukaudessa ei muuta sitä asiaa, että näillä lapsilla on kaksi vanhempaa äiti ja isä eli heillä tulee olla myös oikeus molempien luona kokea olonsa kotoisaksi, hyväksytyksi, saman arvoiseksi muiden talossa olevien lapsien kanssa. Tämä on se asia (tai asenteesi) johon minä takerruin. Se, että teininne on joskus (pienemmässä asunnossa ennen yhteisiä lapsia) nukkunut olohuoneen sohvalla, ei nyt sinällään ole mikään erikoinen tai huono asia. Mutta mitä hän ajattelee tai tuntee (ei sitten välttämättä kerro teille) siitä, että hän on uudessa asunnossa saanut oman huoneen (eli oman paikan ja yksityisyyttä), josta hän nyt isän uusien lapsien vuoksi joutuu luopumaan (menettää saavutetun oman tilan ja yksityisyytensä)??? Vaikka edellisestä liitosta olevat lapset olisivat kuinka isoja tahansa, niin suurin osa heistä helposti tuntee menettävänsä paikkansa, kun vanhemmille syntyy lisää lapsia uuden puolison kanssa. Ja tässä teidän tapauksessahan hän ihan konkreettisesti joutuu myös saavutetusta paikastaan luopumaan! Tämän vuoksi meillä kiinnitettiinkin erityisesti huomiota näihin "etälapsiin" silloin, kun meille syntyi yhteisiä, jotta ymmärsivät olevansa isälleen (ja myös minulle) ihan saman arvoisia ja yhtä tärkeitä kuin pienet lapsemme.
Enkä minä väitä, että tämä olisi ollut mitenkään helppoa minulle aina, mutta aikuisen ihmisen tulee pystyä katsomaan omia asenteitaan ja ajatuksiaa siten, että kontrolloi omaa käyttäytymistään. Ja kyllä se rakkaus syntyi näihin mieheni lapsiin tämän tietoisen työskentelyn kautta ihan aidosti.[/QUOTE]

mutta säkö luulet ettei teini-ikäinen poika osaa sanoa mitä haluaa tai jos jokin asia kaivertaa? mä olin kuitenkin kerennyt jo jonkin aikaa olla äitipuolena hälle kunnes nää meidän yhteiset lapset on tulleet,joten poika tosiaankin tietää että voi ihan yhtälailla luottaa ja turvata muhun,kun biologiseenkin äitiinsä ja tietysti isäänsä. ei kyse ole siitä. toki alku oli hankalaa kaikinpuolin,kun totuttelin äitipuolen rooliin,kenelle ei olis? miten mun käyttäytyminen tai asenne (tai sen puutos) vaikuttaa tähän huonejakoon nyt mitenkään?? sitä en ymmärrä,ethän sä tiedä YHTÄÄN millanen ihminen mä oon :)

no kai nyt menee,kun tämä meidän lapsi on joka päivä täällä. etälapsi enintään 4päivää kuukaudesta.. pitäkää mua kylmänä mut meillä tää on selvä juttu että täällä asuva lapsi saa huoneen omaan käyttöönsä,heh ja tuskin teini-ikäinen poika viihtyy kovin hyvin vauvan kanssa samassa huoneessa? tai taaperon kanssa koska esikoinenkin on vasta 1v.

No tossahan sä jo kerrot että sielä on toinenkin lapsi, jolla on ilmeisesti oma huone, eli mikset laita näitä kahta "omaasi" samaan huoneeseen ja säilytä etälapsella omaa huonetta?

Mulla kaks alle neljävuotiastai samasasa huoneessa ja hyvin viihtyvät. Alle kouluikäinen ei mielestäni tarvitse omaa huonetta mihinkään.

[QUOTE="heh";24898262]Ainut kenellä menee yli olet itse.
Mitä mieltä miehesi on? Tai jos kovakin pirttihirmu ei paljon miehellä ja miehen edellisestä liitoista olevilla lapsilla sanavaltaa.[/QUOTE]

voi jessus. mies on ihan samaa mieltä että lapset jotka täällä asuu tarvii omat huoneet,koska luonnollisesti heillä on täällä enemmän tavaraa kun etälapsella..

sanonpa taas että helppoa sieltä on tulla huutelemaan,onko sulla joku hätänä kun et osaa asiallisesti ilmaista ittees? kenties entisellä miehelläs on uus nainen ja oot mustasukkanen? vai minkä takia sua niin kismittää :)

[QUOTE="vieras";24898278]No tossahan sä jo kerrot että sielä on toinenkin lapsi, jolla on ilmeisesti oma huone, eli mikset laita näitä kahta "omaasi" samaan huoneeseen ja säilytä etälapsella omaa huonetta?

Mulla kaks alle neljävuotiastai samasasa huoneessa ja hyvin viihtyvät. Alle kouluikäinen ei mielestäni tarvitse omaa huonetta mihinkään.[/QUOTE]

lue tarkemmin niin selviää miksei samaan huoneeseen voi laittaa :)

Yhteistyössä