Essure-toimenpide

  • Viestiketjun aloittaja miettivä
  • Ensimmäinen viesti
4xhaukut
Itselleni tehtii essure toimenpide reilu kuukausi sitten. Pyynnöstä huolimatta en saanut puudutusta, enkä pientä humautusta , vain kipulääkityksen. Toimenpide oli todella kivulias ja siitä jäi vaikeiden synnytysten lisäksi aivan kauhea kammo. Enää ei kyllä ronkita mitään!! Ottakaa myös selvää siitä jos toimenpide epäonnistuu. Itse kävin röntgenissä ja ultrassa ja toinen implantti oli mennyt munajohtimen läpi ja koko toimenpide meni hukkaan!! Jos on mahdollista laitattaa esim klipsit, niin tosiaan suosittelen. Yksilöitä tietysti kaikki ollaan.
 
lapseton
Mulle asennettiin vieterit viime viikolla, esilääkityksenä 800mg ibuprofeenia ja 1000mg parasetamolia. Kipua oli toimenpiteen aikana, varsinkin kun joutuivat sorkkimaan kohdunkaulasta sisään hormonikierukan ohi + kaikkien instumenttien heiluttelu sisätiloissa. Itse munanjohtimeen vieminen ei tuntunut missään. Ihan siedettävää meininkiä kaiken kaikkiaan.
Nyt muutama päivä toimenpiteestä alavatsa ilmoittelee edelleen olemassaolostaan, hiukan kk-kipujen tapaan.

Mielenkiintoisia nämä tapaukset, joissa implantit ovat jälkitarkastuksessa löytyneet kohdusta. Mikä on ollut mahdollinen selitys?
 
kasvaa...
Olen syönyt pillereitä 15 vuotta, ikää 32. Nyt jätin pillerit pois, haluaisin sterilisaatioon, mutten uskalla. Emme ole harrastaneet miehen kanssa seksiä, en halua kumia. Tänään jo melkein varasin ajan lääkärille, jotta antaisi lähetteen sterilisaatioon. Noiden kipukuvausten jälkeen en halua ehkä mennäkään. Lisäksi minulla on ollut parin viikon ajan (ilman pillereitä reilu kuukausi) välillä kovia vatsakipuja, eli niidenkin takia pitäisi mennä lääkäriin.
Tuo essure kuulostaa "helpolta", mutta en halua olla hereillä, kun sisuskaluja ronkitaan.
Mieheni ei halua mennä itse vasektomiaan, koska se on "luonnotonta", mutta minun pillereiden syönti on luonnollista... vai onkohan...

Taidan sittenkin haluta sen normisterilisaation nukutuksineen. Jos kuolen komplikaatioihin, niin eipä tässä hyvä häviä.
 
Miizu76
Hei kaikki! Menen huomenna Pohjois-Karjalan keskussairaalaan sterilisaatioon. Hoitajat sanoivat, että ei ole helppo ja kivuton operaatio. En kyllä usko, että voi olla pahempi kuin se kierukkakatastrofi, joka minulla oli kymmenen vuotta sitten. Kierukkaa yrittivät tyrkyttää melkein väkisin. Olen erittäin kipuherkkä ja oikein kova jännittämään, mutta luottavaisin mielin olen menossa operaatioon. Hinta on 83,90 euroa ainaski Joensuussa.
 
melli77
Hei Miizu76! Kerrotko miten essure toimenpide onnistui P-KKS:ssa? Saitko kipulääkitystä tarpeeksi? Täällä myös ko toimenpide mietinnässä, mutta olen tosi kipupelkoinen... Kiitos jos jaksat valaista miten homma hoituu täällä Itä-Suomessa =).
 
essureen menossa
Olen tänä syksynä menossa essureen ja monenlaista tietoa olen netistä etsinyt. Sitä en vain ole löytänyt keskusteluista (en tosin niin hirvittävän tarkasti ole etsinyt), että miten pitkään sen jälkeen teillä on mennyt ennen kuin olette harrastaneet seksiä? Eli miten pitkään sen jälkeen pitäisi olla ilman? Tiedän kyllä miten pitkään pitää muuta ehkäisyä käyttää, lähinnä tuli mieleen että seksi olisi jotenkin kivuliasta vähän aikaa toimenpiteen jälkeen.
 
kaameat vuodot
Essuren laitto oli 11/08 hyvin nopea, mutta samperin kipeältä se tuntui (olen synnyttänyt eikä paikat mitenkään ahtaat). Onneksi oli yksi hoitaja pitämässä kädestä. Särkylääkkeiden takia en kyllä olisi voinut ajaa autoa.

Kyseessä on Suomessa kuitenkin aika vähän tehty juttu. Osa lääkäreistä vasta harjoittelee sitä. Mulle homma tehtiin ilmeisesti kuitenkin onnistuneesti.

Silti. Lieneekö sattumaa, mutta tuon jälkeen kuukautiset ovat olleet ihan järkyttävät. Kaamea vuotoa joka kerta, joka on lamaannuttanut mun elämäni kokonaan.

Minulle ei hormonaalinen vuoto käy ja siksi suostuin olemaan tuon toimenpiteen koekaniina Porvoossa sairaalassa. Jos nämä vuodot tuosta johtuu, olisi pitänyt vaan tyytyä kondomeihin.
 
tiedoksi.
Google haku > essure <. Hakutulos 128.000 "osumaa".

Linkissä englanninkielisiä linkkejä, joissa lisäys " Käännä tämä sivu".
Käännökset on tehty Google hakukoneella. Käännöskone ei tunne suomenkielem sijamuotoja, jotenka käännökset saattavat olla "sitä sun tätä".

Sivustolla otsake "Easure Finlad", jossa suomenkielistä tietoa Essuresta.

Linkki Eassure sivustoille.

http://www.google.fi/search?hl=fi&lr=&q=essure&start=0&sa=N

 
viimu
Kävin Jorvissa Essure sterilisaatiossa ja jännitin eka todella paljon,mutta turhaan.
Toimenpide ei ollut kivulias.Pientä hetkellistä vihlasua tuntui kun implantit laitettiin paikalle.Aikaa meni toimenpiteessä 5min.
Sen jälkeen pientä menkkamaista jomotusta ei muuta.Kävelin toimenpiteen jälkeen kotiin 3km.Joten ei ongelmaa.Suosittelen.
 
Vierailija
Kävin Vaasassa toimenpiteessä. En pysty sanomaan tekikö implanttien laitto kipiää mutta vanhan kierukan pois otto teki niin kipiää minulle, että gynekologi kutsui anestesialääkärin paikalle ja minut nukutettiin lopputoimenpiteen ajaksi. Olin tosi tyytyväinen kaikkinensa koko toimenpiteeseen. Sain kipulääkkeitä ennen toimenpidettä kotona otettavaksi ja sitten toimenpiteen aikana lisää ja lopulta nukutuksen. Sairaalassa olin noin kolme tuntia. Illalla oli alavatsakipuja, joihin otin sitten Buranaa.
 
Kummajainen
On täällä tosiaan erilaisia kokemuksia! Olen menossa huomenna ko. toimenpiteeseen, jonotusaika oli tasan se että odoteltiin seuraavien kuukautisten alkua. Lääkäri on omien ja hoitajan kertomuksen mukaan hyvin kokenut ja osaava (sairaalan npkl). Heidän mukaan toimenpide ei saa kestää enempää kuin 15min, koska kohtu alkaa supistelemaan liikaa joka tekee toimenpiteestä hankalan ja kivuliaan. Lääkäri sanoi että kierukan laittaminen sattuu enemmän... en voi kun luottaa tuohon sanaan, koska itselläni ei muita vaihtoehtoja ehkäisyyn ole -hormonit ei käy valtavan suurien mielialanvaihteluiden takia, kuparikierukka aiheuttaa järkyttävän runsaat ja pitkät kuukautiset (2vk). Tämän sterilisaatioasian päättäminen ei ollut vaikea, mutta miksi tuntuu vaikealta mennä tähän toimenpiteeseen...
 
Kummajainen
No niin, hengissä olen viime torstain "käsittelyn" jälkeen. Itse toimenpiteessä ei mennyt kun n. 5 min. Myönnettäköön että teki hieman kipeää, mutta sen kestää kyllä. Pahin vaihe oli kun poistuin sairaalasta... olin loppupäivän kipujeni kanssa aivan pois pelistä. Loppujen lopuksi kaikki on mennyt hyvin, jälkivuotokin alkaa olla ohi. Nyt vaan odottelen kutsua 3kk päähän lopputarkastusta varten. Tämän kokemuksen jälkeen voin vaan todeta että pelko oli suurempi kuin tapahtuma (kiitos kokeneen ja ystävällisen lääkärin). Kuukautisten määrään ko.hoito ei kuulemma vaikuta...
 
Elina essu
Turussa ei tunnu essurea saavan mistään, ei edes yksityiseltä, ollaanko täällä tässä(kin) näin v_tun jälkeenjääneitä. Ottaa päähän. Vai tietääkö joku miten ja missä turkulaiselle onnistuisi essureen pääseminen? Vai onko pakko mennä toiselle paikkakunnalle yksityissairaalaan?
Turussa Essure tehtiin ja voin suositella. Alun perin piti tehdä laparoskooppinen sterilisaatio, mutta päädyttiin kuitenkin tähän enkä ole katunut.
Sairauslomaa toimenpidepäivä enkä enempää olisi tarvinnutkaan!
Turussa eilen, naisten polilla tehtiin mulle Essure-tekniikalla sterilisaatio. Ensimmäinen toipumispäivä menossä ja vain pientä väsymystä ja kuukautiskivun kaltaista polttoa alavatsassa. Olen tyytyväinen. :) Lääkäri itse ehdotti mulle Essurea, kun sanoin, että haluan piuhat poikki.
 
Viimeksi muokattu:
Monen äiti...
... kuitenkin tulee raskaaksi, kun ne vieterit on jo laitettu? Vaikuttaako raskauden kulkuun? Meillä ei mikään ehkäisy sovi, ja nyt imetysaika (ei kuukautisia), eikä kyllä viitsisi olla selibaatissa sentään kolmea kuukautta!


Ps. Kuinka pitkään Turussa piti odottaa toimenpiteeseen pääsyä? Miten lähetteen saaminen?
 
Kummajainen
Alkuperäinen kirjoittaja Monen äiti...;10534383:
... kuitenkin tulee raskaaksi, kun ne vieterit on jo laitettu? Vaikuttaako raskauden kulkuun? Meillä ei mikään ehkäisy sovi, ja nyt imetysaika (ei kuukautisia), eikä kyllä viitsisi olla selibaatissa sentään kolmea kuukautta!


Ps. Kuinka pitkään Turussa piti odottaa toimenpiteeseen pääsyä? Miten lähetteen saaminen?

Lääkäri sanoi raskaudesta kysyessäni, että sitten vaan joko äitiyneuvola tai npkl... Mutta kun tuohon toimenpiteeseen lähtee, tuskin haluaa enempää lapsia. Meillä ehkäisynä kondomi (mikään muu ei käy), eihän se mukavin ehkäisy ole, mutta parempi kun ei mitään ja toisaalta... seksiähän voi harrastaa monella muullakin tavalla kun perinteisesti yhdynnässä ;) Lähetteen saat esim. äitiysneuvolasta (huomioin imetysaikasi).
 
Naisen tunnusmerkit
Minua kiinnostaisi tietää, onko koskaan selvitetty, mikä on naisten rintojen yleisin kuppikoko esim. Suomessa, Euroopassa ja Amerikassa ja Aasiassa ? Minua kiinostaisi tällainen tieto. Naisten rintojen kokohan on kasvanut kokoajan siten, että 1900-luvulla naisten rinnat olivat jo paljon suuremmat kuin 1800-luvulla, johtuen paremmasta ravitsemuksesta. Myöskin rinnat ovat pysyneet aikusilla naisilla paljon aikaisempaa kiinteämpinä rintaliivien käytön myötä ja tietenkin mysös liikunnan avulla eli voimistelun ja kuntosalilla käymisen myötä. Itse veikkasin, että eurooppalaisilla ja amerikkalaisilla on suuremmat rinnat kuin esim. aasiaisilla naisilla.
Tästä aiheesta voisi tehdä ihan tieteellisen tutkimuksen siten, että gynelogit voisivat kysyä aina
potilaan kuppikoon ja kirjata sen ylös. Tähän tutkimukseen eivät tietenkään kelpaisi silikonirintai
set naiset.
 
lisätietoa essuresta
Sain Essuren laiton yhteydessä lompakkoon laitettavan kortin, jossa lukee seuraavaa:

Lääkärin tiedoksi
Tällä potilaalla on munanjohtimiin implantoitu nikkeli-titaaniseoksesta ja ruostumattomasta teräksestä valmistettu essure-mikroistute. Ennen kohdunsisäistä toimenpidettä tai kirurgista toimenpidettä kohdussa tai munanjohtimissa tai niiden lähettyvillä on otettava yhteys alla olevaan lääkäriin tai Conceptus Incorporatediin Yhdysvalloissa.
Endometriseen biopsiaan, kohdunkaulan laajennukseen, kohdunkaavintaan ja hysteroskopiaan sekä kohdunsarven ja munankohtimien diatermiatoimenpiteisiin voi liittyä riskejä. Näitä riskitekijöitä ei tunneta tällä hetkellä.
Essure-mikroistutteet ovat MRI-turvallisia ja röntgenpositiivisia. Essure-mikroistutteet ovat myös MRI-yhteensopivia lukuunottamatta lantionalueen kuvantamista, missä ne voivat aiheuttaa artefakteja.
Essure-mikroistutteiden vaikutusta keinohedelmöitykseen ei tunneta. Jos potilas tulee raskaaksi yhden tai useamman Essure-mikroistutteen käytön aikana, potilaan ja sikiön terveuteen ja raskauden jatkamiseen liittyviä riskitekijöitä ei tunneta.

MIKSI TÄLLAISTA TEKSTIÄ EI ANNETA LUETTAVAKSI ENNEN TOIMENPIDETTÄ??
No, tässä se nyt on teille, olkaa hyvät!
 
Birgitta
Minulle tehtiin Essure eilen Mäntän sairaalassa.

Nämä ovat tietysti vain ja ainoastaan henkilökohtaisia kokemuksiani ja jokainen kokee kivun eri tavalla, mutta ei tämä Essure niin "pehmeä" ollut, kuin joissakin yhteyksissä annetaan ymmärtää.

Aviomies lähti mukaan kuskiksi ja onneksi lähti. Sen verran kipeä olin toimenpiteen jälkeen, että 60 km autolla ajoa olisi ollut melko tuskallista.

Ensi alkuun sain yhden 500 mg Panadolin (buranalle yms. olen allerginen).
Ennen toimenpiteen aloitusta lääkäri laittoi kohdunkaulanpuudutuksen. Hän ehdotti tätä itse, koska en ole synnyttänyt ja oli sitä mieltä, että tämän vuoksi toimenpide saattaisi olla kivulias. Tuo puudutus sattui, kivun kesti kyllä, mutta se tuntui aivan erilaiselta, kuin vaikkapa rokotuspiikki käsivarteen. Tunne oli jollakin tavalla "pakottava". Lääkäri ei varoittanut piikin laiton ajankohdasta ja hyvä niin, koska silloin olisin ollut aivan jäykkänä ja olisiko puudutus onnistunut sitten lainkaan.
Puudutuksesta huolimatta vieterien laitto tuntui. Kipu oli kouristukseomaista, ei kuitenkaan jatkuvaa. Toimenpide kesti ehkä 15 min ja sen aikana irvistelin pariin otteeseen.

Toimenpiteen jälkeen olin kipeä noin 4 - 5 tuntia. Kivut muistuttivat voimakkaita kuukautiskipuja ja loppuillasta tuntui pieniä vihlaisuja.

Nyt seuraavana päivänä olo on eiliseen verrattuna jo todella hyvä, mutta kyllä tuolla alavatsassa on edelleen tuntemuksia (pientä kouristelua ja vihlaisuja) siitä, että jotakin on tehty.

Kaiken kaikkiaan kokemus oli kuitenkin ok. Henkilökunta oli todella ystävällistä. Toimenpidehuoneessa oli paikalla lääkäri ja kolme hoitajaa, joista yksi istui vieressäni ja jutteli niitä näitä, koittaen saada ajatukseni pois toimenpiteestä.
Sekin tietysti jännitti miten kohdallani sterilisaatioon suhtaudutaan, koska meillä ei lapsia ole lainkaan, mutta yhdenkään henkilökuntaan kuuluvan ihmisen ilmeistä tai käytöksestä ei nähnyt paheksumista yms. Ammatti-ihmisiä siis, jokaisella on tottakai mielessään oikeus ajatella mitä haluaa.

Tuosta puudutuksesta sen verran, että siitä sovin lääkärin kanssa jo pari kuukautta aikaisemmin "suunnittelukäynnin" yhteydessä. En tiedä onko puudutusta mahdollista saada "hetken mielijohteesta", kun toimenpidettä ollaan jo aloittamassa. Voisi ajatella, että kaikki tarvittava on tuotu paikalle jo etukäteen.

Jännitin tuota toimenpidettä muutaman päivän etukäteen ja helpotus oli suuri, kun toimenpide oli ohitse. Tuli tunne "mä selvisin siitä". Nyt odotellaan kontrollikäyntiä marraskuulle, josko kondomit saisi sitten heittää menemään...!
 
nopain
Minulle tehtiin Essure vuosi sitten.
Otin särkylääkkeen ennen toimenpidettä. Toimenpidi kesti kaikkinensa noin puoli tuntia.
En tuntenut minkäänlaista kipua laitettaessa, enkä myöskään sen jälkeen.
Itse lähdin kävellen+bussilla sieltä pois.
 
joo
.....
Ennen toimenpiteen aloitusta lääkäri laittoi kohdunkaulanpuudutuksen. Hän ehdotti tätä itse, koska en ole synnyttänyt ja oli sitä mieltä, että tämän vuoksi toimenpide saattaisi olla kivulias. Tuo puudutus sattui, kivun kesti kyllä, mutta se tuntui aivan erilaiselta, kuin vaikkapa rokotuspiikki käsivarteen. ..... Puudutuksesta huolimatta vieterien laitto tuntui. Kipu oli kouristukseomaista, ei kuitenkaan jatkuvaa.
No jos kohdunkaula puudutetaan, niin kaipa se vieterien laittaminen sattuu, kun ei niitä vietereitä kohdunkaulaan laiteta vaan munanjohtimiin.
 
Viimeksi muokattu:
Birgitta
No jos kohdunkaula puudutetaan, niin kaipa se vieterien laittaminen sattuu, kun ei niitä vietereitä kohdunkaulaan laiteta vaan munanjohtimiin.

Niin, näinhän se menee.

Tuossa tilanteessa jännitti sen verran paljon, että tyhmyyksissään ajatteli, ettei kipuja tunnu puudutuksen vuoksi missään. Eli voimme todeta jälleen kerran, että tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä