Essure-toimenpide

  • Viestiketjun aloittaja miettivä
  • Ensimmäinen viesti
Virve
Olin Essure-toimenpiteessä 7.12. Implantit menivät hyvin paikalleen, sain suoneen kipulääkettä kaksi kertaa 10 minuuttia kestäneen toimenpiteen aikana. Sen jälkeen pyörrytti ja verenpaine laski kipulääkkeen takia, olisin voinut kestää toimenpiteen ehkä ilmankin. Kohtua supisteli kovasti myös, mutta kolmen tunnin jälkeen olin kunnossa, sain syödä ja lähteä kotiin. Jälkitarkastatusta en tarvitse, koska sanottiin, että vieterit menivät niin hyvin kohdilleen. Seuraavana päivänä töihin ja sitä seuraavana jo jumppaan. Toivon, että nämä tulevat sopimaan minulle. Toimenpide ainakin oli helpompi kuin kierukan laitto.
 
Kata
Minulle tehtiin Essure-toimenpide toissapäivänä.
2 tuntia ennen toimenpidettä otin 800 mg Buranaa ja tuntia ennen 1 mg Panadolin.
Jännitin toimenpidettä ihan kauheasti täältä lukemieni viestien vuoksi... täysin turhaan.
Tosin kokeneempi hoitaja sanoi, ettei vielä ollut nähnyt niin helppoa toimenpidettä vaikka monessa olikin ollut mukana. Lääkärillä toimenpiteitä oli takana vasta muutama.

Itse toimenpide kesti n. 5 minuuttia. Aika mojova nipsasu tuntui kummassakin nivustaipeessa sillä hetkellä kun implantti meni paikalleen, muuten toimepide oli täysin kivuton. Polilla käynti kesti kaikenkaikkiaan 20 minuuttia!

Kipu iski vasta, kun istuin autooni ja piti lähteä ajamaan työpaikalle, sairaslomaahan ei tuon toimenpiteen vuoksi gynen polilta annettu. Kävin arvioittamassa tilanteen työterveyshuollossa ja passittivat kotiin sen jälkeen, kun pyörryin kivusta vastaanotolla. Istuma-asento ei oikein tuntunut hyvältä.
Loppu päivä meni huilien, mutta ilman kipulääkkeitä. Kivut loppuivat illan aikana, eikä sen jälkeen ole mitään tuntemuksia ollut.
Pientä tiputteluvuotoa on, mutta se on kuulemma aivan normaalia.
 
Ninni
Onko kaikki saaneet luvan lopettaa ehkäisy 3kk tarkistuskäynnissä? Itsellä laastari nyt käytössä ja mietin, että voisinko lopettaa käytön tarkastusta edeltäviin menkkoihin ja ottaa kumit pariksi viikoksi käyttöön vai varmuuden vuoksi käyttää laastaria kuun loppuun asti. Varmaan pakko kuitenkin lopettaa laastarit menkkoihin, ettei kierto mene totaalisesti sekaisin, nyt hyvin alkaa perjataisin niin pahimmat päivät voi kärsiä kotona viikonloppuna.
 
Myy
Itse kävin Essure toimenpiteessä ja ainakin minulla se oli todella kivulias kokemus. Burana ja Parasetamoli olivat ainoat lääkkeet ennen toimenpidettä. Kipua vähäteltiin kun tästä kerrottiin:saatta tuntua nipistelyä. Tosin olemmehan kaikki yksilöitä ja tunnemme asiat eritavalla mutta itse voin sanoa, etten todellakaan suosittele elleivät sitten ala tekemään sitä nukutuksessa.
 
iisi
Ettekö te, joilla on ollut kivulias essure-kokemus, ole saaneet lisää kipulääkettä toimenpiteen aikana? Oletteko pyytäneet? Missä essure teille tehtiin? Itselleni tehtiin päiväkirurgisella. Laitettiin tippa käteen salissa, ja ennen toimenpiteen alkua anestesialääkäri antoi pyynnöstä suoraan tipan kautta rauhoittavaa ja ihan pyytämättä laittoi samaa reittiä tujun kipulääkkeen. Kokemus oli erittäin positiivinen. Joten kannattaa vaatia lääkitstä, eikä kärsiä. Itsekkin vaadin heti kun pääsin ovesta sisälle ja hyvin meni :)
 
Ninni
Onko kokemuksia, että menkat myöhässä essuren jälkeen? Eli lopetin laastareiden käytön 3vko essuren kontrollikäynnin jälkeen, jolloin siis sain luvan lopettaa ehkäisyn käytön. Laastareiden mukaisen kierron mukaan menkkojen olisi pitänyt alkaa viikko sitten pe, mutta edelleen odotellaan. Onko muita joilla on kestänyt ennen kuin kierto on normalisoitunut?
 
Pettynyt
Minulle yritettiin tehdä Essure viime viikolla, toimenpide ei ollut tuskallinen, mutta se ei onnistunut. Sondit eivät jostain syystä liukuneet riittävän syvälle munajohtimiini, vaikka kierron puolesta oli ihanteellinen aika. Toiseen oli ehditty jo 'ampua' se mikroimplantti eikä se meinannut tulla sieltä enää pois. Sen repiminen tuntui ikävältä, mutta ei edellenkään sietämättömän pahalta.

Lääkäri asensi sitten korvaavana ratkaisuna hormonikierukan, jota en olisi millään halunnut. Harmittaa kovasti. Ei kannata siis liikaa iloita vielä siitä, että saa ajan toimenpiteeseen. Ja vaikka se vähän nipistäisikin, kannattaa olla onnellinen, jos se onnistuu.
 
Iris
Minäkin odotan aikaa Essureen, tosin Keski-Pohjanmaalla. Hakemus tehtiin tammikuun lopulla ja tarkastuskäynti oli viime viikolla.

Sain hyvin tietoa toimenpiteestä. Koska olen synnyttämätön, hoitaja mainitsi mahdollisen kivun ja puudutuksen tarpeen jo puhelimessa. Varmistivat myös, että osaan tehdä omat päätökseni ja olen tietoinen vaihtoehdoista (lue: hormonikierukka) ja sterilisaation lopullisuudesta. Samoja asioita kysyivät myös hoitaja, jonka juttusilla kävin ihan alussa ja hakemuksen täyttänyt lääkäri. Niin, ja puoli vuotta ennen 30-vuotispäivää kun kävin papassa ja kysäisin samalla Essuresta, hoitaja piti saman luennon :)

Olen kyllä itse selvittänyt kaiken mahdollisen ja tehnyt päätökseni etukäteen, mutta kaikkihan eivät siihen kykene, joten on hyvä kun ovat perinpohjaisia.

Kohdunkaula on sen verran tiukka, että puudutuksen kanssa mennään. Kysyin myös, onko mahdollista saada tarvittaessa vahvempaa kipulääkettä. Se onnistuu vasta syksyllä kun remontti valmistuu ja poliklinikka siirtyy takaisin sairaalan tiloihin. Kevään peruutusaika ei sopinut kuukautiskiertoon, joten joutuisin luultavasti joka tapauksessa odottamaan syksyyn.
 
tinski
Mulle tehtiin Essure Joensuun sairaalassa ja mua hoitanut gynegologi sanoi, että kierukka on varmempi kuin sterilisaatio. Jos voi ja haluu käyttää kierukkaa en ymmärrä mihin sitä sterilisaatioo enää tarttee, mut jokainen taaplaa tyylillään...
 
tinski
Ettekö te, joilla on ollut kivulias essure-kokemus, ole saaneet lisää kipulääkettä toimenpiteen aikana? Oletteko pyytäneet? Missä essure teille tehtiin? Itselleni tehtiin päiväkirurgisella. Laitettiin tippa käteen salissa, ja ennen toimenpiteen alkua anestesialääkäri antoi pyynnöstä suoraan tipan kautta rauhoittavaa ja ihan pyytämättä laittoi samaa reittiä tujun kipulääkkeen. Kokemus oli erittäin positiivinen. Joten kannattaa vaatia lääkitstä, eikä kärsiä. Itsekkin vaadin heti kun pääsin ovesta sisälle ja hyvin meni :)
Mulle tehtiin kans Päikissä ja iloinen yllätys oli se, et sain nukutuksen vaikken sitä erikseen pyytänyt. Pelkäsin kovasti ja toimenpiteen tehnyt gyne huomioi mun kipuherkkyyden ja pelon ihan pyytämättä. En tuntenut kipuja toimenpiteen jälkeenkään. Iso kiitos PKKS:lle ja erityisesti toimenpiteen suorittaneelle.
 
Viimeksi muokattu:
Tympeää!!
Yhdelle edellä kirjoittaneelle: Essure ei ole lopullinen, sen voi poistattaa kirurgisella.. Toimenpiteestä en tiedä sen kummemmin. Edut ja huomioon otettavat seikat. Täällä ainakin lukee että voidaan poistaa..
Minulle asennettiin Essure n. kaksi vuotta sitten, ja kivut alkoivat noin vuosi sitten. Lääkärit eivät ole löytäneet mitään vikaa ja hoitajatkin vain sanovat etteivät ole koskaan kuulleetkaan että 'Essure aiheuttaisi kipua jälkeenpäin.. Mutta väärässä ovat! Nytkin kärsin parhaillaan kamalista kivuista munanjohtimien seudulla, en kykene työhön. Mutta vieläkään eivä löytäneet mitään syytä kivuilleni. Aion hakeutua kirurgiselle, vaikka se veisi vuosia. Ehkä jossain on lääkäri joka uskoo ja kuuntelee potilastaan!!! Asun Etelä-Pohjanmaalla... Saattaa olla että minulla on nikkeliallergia, kivut johtunevat varmaan siitä.
 
Äiti vm-71
Olen juossut neljän vuoden aikana gynellä monenmonituisia kertoja. Ensin sain kärsiä hormonikierukan aiheuttamista vuotohäiriöistä ja hikeä nostattavista alavatsakivuista(munasarjoissa), mitkä saivat välillä myös selkäpuolen ja nivusenkin tuleen. Kipu oli aina oikealla alavatsalla, jossa uskon munasarjani sijaitsevan. Syytä ei löytynyt gyne-, eikä gastropuolelta...Tutkittiin ja hutkittiin ja vikaa/syytä ei löydetty. Itse olin koko ajan sitä mieltä, että syy on hormonikierukan, koska nuoruudessani syödyt e-pillerit ja minipillerit sotivat kehoni kanssa kovasti ja oireet alkoivat hormonikierukan(sen viimeisen) laiton jälkeen. Kolmesta hormonikierukasta kaksi tuli ulos "itsenäisesti" ja kolmannen poistatin sen haittojen vuoksi, noin kahden vuoden "koeajan" jälkeen. Mutta tie oli pitkä ja kuoppainen, ennen kuin ko. "henkari" suostuttiin poistamaan. Kehoni sanoi ei hormoneille! Poiston jälkeen kivut loppuivat seinään.
Nyt edessä olisi essure, mutta se on mietityttänyt minua pitkään. Sen lopullisuus, vieras esine kehosssani ja se, että äitini kuoli kohtusyöpään 61-vuotiaana. Moni näistä kirjoituksista saa minut vielä varovaisemmaksi ja mietteliäämmäksi. Paras vierasesine kehossani ehkäisytarkoituksena on ollut itselläni kuparikierukka...Runsaat kuukautiset, kyllä, mutta säännölliset ja ei ylimääräistä vaivaa. Tulimme toimeen 10 vuotta, mutta runsaat kuukautiset paksuntavat helposti kohdun limakalvoa, eikä sekään ole hyvä. Voikohan essuren aiheuttamasta arpikudoksesta seurata patologista solujen liikakasvua? Näin pahapeikko naputtaa takaraivooni :) Aikoinaan hormonikierukka markkinoitiin vaivattomana vaihtoehtona, jossa oli lähes pelkkiä hyötyjä. Näin ei ollut omalla kohdallani ja huomaan kanssasisaria olevan tälläkin alueella. Olisipa mukava vaihtaa tietoja enemmänkin, näin tyttöjen kesken. Lääkefirmathan tässä meidän kustannuksella pullakoituvat ja moni kärsii hiljaa. P.S Essuren purku, leikkaus on aina riski!
 
tiipii
Olin viikolla Espoossa sairaalassa, jossa yritettiin tehdä Essure toimenpide. Olen synnyttämätön ja ilmeisesti röörit olivat melko tiukat. Kipu oli tosi hurja ja viiltävä ja meinasin pyörtyä siihen telineeseen ja oksentaa, ja sitten sain puudutuksen suoraan operointialueelle. Ja piti hengitellä paperipussiin.. Alapäätä leviteltiin eri vekottimin ja vettä tuli eri paineella, mutta usean yrityksen jälkeen ei lääkäri löytänyt kuitenkaan perille ja implantit jäi asentamatta. Aika pettymys kun olin henkisesti valmistautunut juttuun ja napsinut määrätyt lääkkeet. Olisin tarvinnut varmaan rauhoitatvia tms. Just ennen operaatiota sain jonkun mahakrampin, varmaan jännitin alitajuisesti.
Nyt uusi aika parin kuukauden päähän ja yritetään taas Essurea, mutta nukutuksessa ja sitten jos ei onnistu niin voidaan laittaa perinteiset klipsit. Mutta en odottanut, että se sattuisi niin kamalasti. Joillain ilmeisesti ei kipua juurikaan tunnu. Lopuksi vettä mitä oli ruiskutettu emättimeen valui ulos ja vähän verta ja masua viilteli. Mutta hitusen traumatisoiva kokemus, muistutti aikoinaan hurjista menkkakivuista x 100. Olen melkoisen kade niille joille homma on piece of cake. Varmaan kannattaa ottaa kaikki mahdollinen apu, jos tarjotaan.
 
Syystyttö
Mulle tehtiin kans Päikissä ja iloinen yllätys oli se, et sain nukutuksen vaikken sitä erikseen pyytänyt. Pelkäsin kovasti ja toimenpiteen tehnyt gyne huomioi mun kipuherkkyyden ja pelon ihan pyytämättä. En tuntenut kipuja toimenpiteen jälkeenkään. Iso kiitos PKKS:lle ja erityisesti toimenpiteen suorittaneelle.

Minulle laitettiin Essure reilu tunti sitten. Täällä istun kotona tietikoneella. operaatio meni hyvin. Sitä ei todellakaan tarvitse jännittää. Kohtuun ruiskutellaan kapean instrumentin kautta lämmintä keittosuolaliuosta koko toimenpiteen ajan. Se tuntui sangen miellyttävältä. Kun munanjohtimen pää näkyi kuvaruudussa sitten tämän vesi-instrumentinkautta laitettiin se kierre paikoilleen. Se hieman nipisti, mutta oli todella kaukana kovasta kivusta!!!! Limakalvo reagoi tietysti siihen ja alkoi paksuuntua joten arvelutti onnistuuko toiselle puolelle, mutta hyvin sekin meni. Kipulääkityksenä pari tuntia aiemmin 800mg buranaa ja 1000mg panadolia. Ei olisi muuta tarvittu. Tosin jos et ole synnyttänyt voi kohdunkaula olla tiukka, mutta en usko että kipu olisi silti paha, se lämmin vesi auttaa. Jos puudutus pitää laittaa kohdunkaulaan ei sekään nyt niin paha ole. Ei kannata stressata etukäteen. Itselleni on synnytyksessä laitettu.Osaava lääkäri hoitaa homman nopeasti.

Toimenpiteen jälkeen tietenkin vettä valui ulos, mutta mitä sitten..ei se nyt niin ihmeellistä ole. Kun nousin pukilta munasarjoja supisteli ja veteli reisiin mutta kyllä se siitä. Kotona otin äsken uuden Buranan eikä juurikaan enää supistele. Ja jos supistelee niin ei se kipu minulla ainakaan mikä kamala ollut. Kyllä sen kestää naiset ihan hyvin.

Positiivisin ajatuksin kun olet niin kaikki menee hyvin. Se jo vaikuttaa niin paljon miten suhtaudut tälläiseen toimenpiteeseen. Kokevathan naiset synnytyksenkin eri tavalla. Tämä operaatio on kuitenkin todella kivuton ja nopea synnytykseen verrattuna. Iloisin mielin vaan Essureen!!! Ja jos jälkeenpäin tulee jotain ongelmia ne kierteet voidaan poistaa leikkauksessa. Ja jos olet perusterve ihminen, ei se pieni nukutus nyt niin kauhea riski ole mitä moni on antanut ymmärtää täälläkin palstalla. Joka päivä tehdään sairaaloissa useita nukutusoperaatioita. Naisilla paljon kaavintoja ym operaatioita, joten rohkeutta naiset!!!

Kolme kuukautta vielä kondomi ehkäisyä omalla kohdallani ja sitten katsotaan onko munatorvet tukossa ultraäänellä. Sitten saa heittää hyvästit kumeille ja muille ehkäisyille!!!
 
Viimeksi muokattu:
Iris
Vietereiden laitto kaatui ahtaaseen kohdunkaulaan. Harmittaa kyllä. Eihän tätä ole odotettu kuin 11 kuukautta. Lasku taitaa tulla silti.

Lääkäri sanoi, että voidaan yrittää uudestaan nukutuksessa. Onko joku muu joutunut uusintakierrokselle? Kuinka todennäköistä on, että toimenpide onnistuu? Olen kyllä normaalipainoinen enkä esim. tupakoi, eikä nukutus ole syvä tai pitkäkestoinen, mutta pelottaa silti... Lääkäri on selvästi sterilisaatiota vastaan. Kroonisesta luottamuspulasta kärsivänä en usko, että edes yrittää tosissaan.

Muuten yritys sujui melko hyvin. Alussa tuntui hieman kipua, mutta kun paikallispuudutuksen teho oli huipussaan, en tuntenut juuri mitään. Loppua kohden kivut hieman pahenivat, mutta eivät silti yltäneet esim. kuukautiskipujen tai hermopinteen (vai mikä lie oli) tasolle. Puudutuspiikeistä viimeinen tuntui eniten. Ei sekään yltänyt pahimpien verikoekokemusten tasolle - joskus verikokeen otto ei tunnu lainkaan, mutta joskus kirpaisee hirvittävästi, ja yleensä hoitaja vielä vetää neulaa sivuun, jolloin kipu ei hellitä ennenkuin pullot ovat täynnä. Mutta se siitä vertailusta :) Eilen verta tuli tiputtelemalla. Tänään sitä on ollut virtsan seassa ja paperissa. Alavatsaa nipistelee ajoittain. Kaupassa alkoi heikottamaan niin, että piti istahtaa kääkkäpenkille. Nyt on jo parempi olo.
 
Iris
Miten tämä voi olla niin vaikeaa?

Kuten mainitsin, esikäynnillä pidettiin pitkät saarnat sterilisaation lopullisuudesta ja tyrkytettiin kierukkaa. Kuulemma Essure-toimenpide kestää kauan ja aiheuttaa kovaa kipua, johon mikään lääke ei auta täysin, ja silti pitää pystyä olemaan paikoillaan koko ajan. Ei hetkauttanut. Sanoin pelkääväni enemmän nukutusta.

Epäonnistuneen yrityksen jälkeen lääkäri tarjosi vielä kierukkaa. Minulla on kuulemma vahvoja ennakkoluuloja hormoniehkäisystä. Kuparikierukka? Ai pahentaa kuukautiskipuja? Hormonikierukka auttaa niihin. Kun kysyin, että eikö se (kierukan asetin) ole yhtä iso kuin tämä (tähystin), sain vastaukseksi "se on eri asia". Antoivat vielä kaavakkeen. "No kun tämä nyt vaan pitää täyttää nukutusta varten". Häh? Ei minulla ole mitään sitä vastaan. Sama kaavake tuli myöhemmin kutsukirjeen mukana. Myös kotihoito-ohjeet annettiin kahdesti, vaikka sanoin, että minulla on ne jo.

Pari päivää myöhemmin tarjosivat aikaa joko päiväkirurgiselle tai polille. Langan päässä heittäydyttiin heti puolustuskannalle "no kun meillä ei ole enää poliaikoja tammikuulle, se menee helmikuuhun" Kiireessä valitsin ensimmäisen, koska voihan toimenpidettä yrittää ensin ilman nukutusta. Mutta se maksaakin kolme kertaa enemmän ja valmistelut ovat hankalia, joten peruin ajan.

Yrityksestä jäänyt kipu on lievää ja ehti laantuakin ennen ensimmäistä puhelinsoittoa, mutta mainitsin sen varmuuden vuoksi. Hoitajan mukaan minulla on vatsatauti. Sellaiset hoidetaan terveyskeskuksessa. No, soitin vielä sinne. Kuulemma kohdunkaulan sorkkimisesta (en muista tarkkaa sananvalintaa :p) voi jäädä kiputila. Ellei pahene tai tule muita oireita, seurailu riittää. Ahaa, asia on sillä selvä. Vihlaisuja tulee vieläkin arkiliikunnan yhteydessä. Alussa ne olivat keskellä alavatsaa, nyt lähinnä oikealla puolella ja reiden yläosassa. Lisäksi esim. yhtenä aamuna kun aivastin ja jännitin lantionpohjan lihakset, alavatsassa tuntui terävä pistos, ja ulostamisen jälkeen häpyluun takana pisteli. Ja alavatsaa polttelee hieman silloin tällöin. Mutta olen tosiaan paranemaan päin.

Soitin vielä kerran poliajasta. Alussa hoitaja kuulosti ystävälliseltä, mutta kun annoin henkilötietoni, hän sanoi "ai se on tämä". Sitten alkoi huutaminen. Käski odottamaan lääkärin soittoa eikä suostunut varaamaan aikaa, koska "jono ei ole niin pitkä". Mielestäni 13 kuukauden odotusaika on kohtuuton. Vainoharhaisimmat voisivat ajatella, että yrittävät pelotella nukutuksella, mutta hoitajan ääni nousi ennätyskorkeaksi kun hän kertoi, että olivat päiväkirurgiselta ilmoittaneet minun peruneen ajan. Siinä vaiheessa putosin lopullisesti kärryiltä.

Esikäynnin aikana lääkäri sanoi "sulla on lääkityksenä se Ketipinor... Ja Thyroxin, Thyroid". (Ketipinor on psykoosilääke, jota käytetään pieninä annoksina unettomuuden hoitoon.) Concerta puuttui listalta. "Siis nämä ovat ne lääkkeet, jotka on kirjattu tänne". Joojoo, halusin vain ilmoittaa, että yksi puuttuu. "Onko se joku psyykelääke?" Eikun ADHD-lääke. Viime kerralla lääkäri sanoi ensin kovaäänisesti "sullahan on lääkityksenä se Ketipinor", kääntyi monitoriin päin ja kuiskasi "Concerta, ja oliko vielä Thyroxin". Ja Thyroid. "Ai lisäksi Thyroid?" Ei sinänsä mitään uutta. Olisi ensimmäinen kerta, kun joku saa kirjattua sen Thyroidin oikein. Käynnin jälkeen hoitaja sanoi puhelimessa "niin sulla on lääkityksenä se Ketipinor" (pitkä hiljaisuus) "ja Thyroxin". Ja Thyroid.

Kun soitin ajanvaraukseen elokuussa, sterilisaatiot olivat vielä kesälomalla. Silti asiaa vatvottiin ja vatvottiin (pitää tulla esikäynnille, se pitää tehdä tiettynä aikana kierrosta, käytätkö muuta ehkäisyä?). Yritin kohteliaasti vastailla ja lopettaa puhelun. Pari kuukautta myöhemmin yritin uudelleen. Hoitaja ei ollut paikalla, joten sovittiin, että hän soittaa myöhemmin. No, numerosta tuli ainakin 3 puhelua, jotka katkesivat. Viimeisen jälkeen soitin takaisin. Kuulostivat todella ärsyyntyneiltä "kyllä se soittaa, odota nyt vain".

Sairauksien vuoksi olen joutunut taistelemaan kaikenkarvaisten lääkäreiden ja viranomaisten kanssa. Minulla on sekä huonoja että hyviä kokemuksia, ja tiedän, mitä rutiinit ovat ja miksi ne ovat tärkeitä (Onko nimi ja hetu se ja se? Onko terveystiedoissa tapahtunut muutoksia? Onko sitä tai tätä?). Mutta tällaista pelottelua ja pompottelua en ole saanut osakseni kuin korkeintaan perusturvassa 90-luvun lopulla, jolloin mm. pyysivät kulkemaan takaovesta. Pari vuotta sitten sanoivat, että voit tulla pääovesta tai sitten tästä sivuovesta, ihan miten vaan. Naurattaa vieläkin.

Täältä ei ole vielä löytynyt kohtalotovereita, mutta kysyisin kuitenkin, että uskallanko jutella lääkärin kanssa? Voin kuulemma saada lääkettä, joka laajentaa kohdunkaulaa (luultavasti misoprostolia). Auttaako se?
 
Nakke
Itselleni lääkäri suorastaan painosti tää essure-menetelmää. Kierukka jouduttiin ottamaan pois vatsaontelosta, joten pelko vierasesineisiin siis kova ja aiheesta. Julkisella tuntuisi saavan helposti, oma kokemus. Itsellä nikkeliallergia, joten en suostui siksikään ja kaikki parisuhteessa olevat naiset, helpoin ja kivuttomin ratkaisu on vasektomia. Ei sattunut yhtään...ainakaan minuun. No oikeasti toimii toi hyvin ja molemmat tyytyväisiä.
 
Vierailija
Mulle tehty essure viikko sitten. Ei sattunut, asteikolla 1-10 ehkä 2, korkeintaan. 5min ja ohi. Hieman heikko olo sen jälkeen, mutta ulkona raittiissa ilmassa helpotti vähäsen. Iltavuoroon töihin, ei haitannut työntekoa. Miehen otin mukaan ajamaan autoa, se oli hyvä kun hieman heikotti vajaa puoli tuntia. Vuotoa oli toimenpidepäivän, ei muuta. Kipulääkkeet otin tunti ennen toimenpidettä 800mg burana ja 1g panadol, se riitti.
 
ei essurea
Alkuperäinen kirjoittaja Tympeää!!;11230976:
Yhdelle edellä kirjoittaneelle: Essure ei ole lopullinen, sen voi poistattaa kirurgisella.. Toimenpiteestä en tiedä sen kummemmin. Edut ja huomioon otettavat seikat. Täällä ainakin lukee että voidaan poistaa..
Minulle asennettiin Essure n. kaksi vuotta sitten, ja kivut alkoivat noin vuosi sitten. Lääkärit eivät ole löytäneet mitään vikaa ja hoitajatkin vain sanovat etteivät ole koskaan kuulleetkaan että 'Essure aiheuttaisi kipua jälkeenpäin.. Mutta väärässä ovat! Nytkin kärsin parhaillaan kamalista kivuista munanjohtimien seudulla, en kykene työhön. Mutta vieläkään eivä löytäneet mitään syytä kivuilleni. Aion hakeutua kirurgiselle, vaikka se veisi vuosia. Ehkä jossain on lääkäri joka uskoo ja kuuntelee potilastaan!!! Asun Etelä-Pohjanmaalla... Saattaa olla että minulla on nikkeliallergia, kivut johtunevat varmaan siitä.

Katso Facebookissa ryhmä nimeltä Essure Problems! Se on suljettu ryhmä, mutta hyväksyvät noin päivässä.
 
Iris
Katso Facebookissa ryhmä nimeltä Essure Problems!
Olen kuullut ilmiöstä. Se on osin hysteriaa, osin seurausta vapaaehtoista lapsettomuutta vastustavien propagandasta. Samoin kävi klipsien kanssa ("post tubal ligation syndrome"). Mikään tutkimus ei ole osoittanut yhteyttä sterilisaation ja terveysongelmien välillä (kun ottaa huomioon yleisimmät kiertoon vaikuttavat asiat eli hormonivalmisteiden käytön lopettaminen ja ikä).

Lisäksi etenkin maissa, joissa ei ole julkista terveydenhuoltoa, kaikilla ei ole varaa jälkitarkastukseen. Tällä palstalla joku väitti, että hänelle oli sanottu vietereiden menneen niin hyvin paikoilleen, ettei se ole tarpeen. Toivottavasti asia ei ole näin! Kuten varmaaan tiedätte, näitä vierasesineitä joutuu joskus onkimaan oudoista paikoista. Pelkästään se, että munanjohtimet pukkaavat implantit osin ulos (tai ne eivät menneet täysin paikoilleen) saattaa aiheuttaa merkittäviä ongelmia. Kun asia on todettu, ne voidaan trimmata.
 
Viimeksi muokattu:
Iris
Viime torstaina oli kolmas yritys, ja vieterit menivät ongelmitta paikoilleen. Puudutuksen ansiosta kohdunkaula oli täysin tunnoton. Instrumenttien liikuttelu kohdussa tuntui pienenä vihlomisena ja nipistelynä. Koko homma kesti viitisen minuuttia. Siis kuin suoraan esitteestä :) Loppupäivän makoilin sohvalla ja pakkasin tavaroita, koska istuminen aiheutti paineen tuntua ja pientä särkyä, ja koska halusin levätä lapin reissua varten. Seuraavana päivänä tein lähinnä pieniä kotitöitä ja kyläilin. Työtuolissa istuminen kävi pidemmän päälle epämukavaksi.

Toiveena oli, että pääsisin loppuviikosta hiihtämään, ehkä jopa laskettelemaan. Alussa molempia puolia särki sen verran, että tein vain kevyitä kävely/potkurilenkkejä. Tiistaina näytti jo hyvältä; oli korkeintaan pientä paineen tuntua. Mutta sitten sain rajun vatsataudin, ja keskiviikkona särki ihan helvetisti. Nyt sekä yleinen vointi että munanjohtimien seutu ovat taas paremmat. Hiihtäminen saa kyllä jäädä.
 

Yhteistyössä