Essure-toimenpide

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miettivä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eihän rauhoittavasta ole mitään haittaa, voidaanhan toimenpide tehdä nukutuksessakin, kuten minulle. Olin niitä ensimmäisiä harjoittelukappaleita, joille toimenpide tehtiin ja siksi käytettiin nukutusta.

siis mä tarkotin ruokatuntiperiaatteella sitä, että sairaalassa ei tarvitse olla useita tunteja toimenpiteen jälkeen tarkkailussa....en siis tarkoittanut sitä kirjaimellisesti. ja tietenkin jos vointi on huono, niin asia on aivan eri. mutta se ei siis ole niin "iso" juttu kuin esim. klipsien laitto, joka tehdään leikkaussalissa.

Pirkanmaan sh-piirin alueella Essurea tehdään kunnallisesti, ainakin Valkeakosken aluesairaalassa. Lääkäri sanoo herkästi, ettei laiteta synnyttämättömille, mutta onnistui se... Kipu oli operaatiossa varsin kova (liekö johtunut juuri synnyttämättömyydestä), mutta siihen sai kipulääkettä. Olo samana päivänä ok, en tarvinnut kuin kaksi buranaa peräjälkeen, seuraavana päivänä olin ihan työkunnossa. Pieni painon tunne alavatsassa, mutta se johtunee osittain operaation "sorkkimisesta".
Ehkäisytehosta en osaa sanoa muuta kuin ottaa lainauksia lähteistä; kierukan teho 98-99% ja Essuren tutkimusten osoittama 99.8% kahden vuoden kliinisen tutkimusjakson aikana. Kierukoista tietysti on pidempiä seuranta-aikoja, mutta hyvin samoissa ne näkyvät pyörivän. Monissa lääketieteen toimenpiteissä tekijällä on iso osuus onnistumisessa; voi olla, että toisilla essure-implantteja laittavilla gynekologeilla on parempi onnistumisprosentti kuin toisilla - ainakin vanhan sanonnan mukaan harjoitus tekee mestarin ;-)

Luulisin, että kipu tulee juuri siitä, että synnyttämättömällä voi olla todella ahdas kohdunkaulankanava. Kaikille sen läpi ei saa menemään minkäänlaista instrumenttia. Sekin on kuitenkin ihan yhtä yksilöllinen paikka kuin kaikki muukin meissä, joten automaattisesti se ei ole ahdas synnyttämättömällä eikä tosi väljä synnyttäneellä.

tänään oli essure sterilisaatio ja kyllä oli iisi kokemus ja kesti vain 15minuuttia!!!!=))
pientä kipuilua oli kun laittoivat vettä kohtuun että laajeni toimenpiteelle sopivaksi mutta muuten ei mitään kipuja!esilääkityksenä 4kappaletta panadoleja n.2tuntia ennen toimenpidettä.
iltapäivällä oli hetken pientä kuukautiskipuja muistuttavaa kipua mutta tosiaan meni hetkessä ohi.
sain seurata tv monitorista toimenpiteen kulkua=)oli aikas huisia!!
tehtiin päiväkirurgisesti ja maksoi vain 22e.
suosittelen ja ihan turha jännittää vaikka itse olin pasmat ihan sekasin mutta aivan turhaan.sattui paljon vähemmän kuin aikoinaan kierrukan laitto oli paljon,paljon tuskaisampaa.ajatella!!!

Olisin kiinnostunut kuulemaan, tehdäänkö näitä pääkaupunkiseudulla yksityisesti. Joku mainitsi tuon Laserin, mutta kyselen tässä vielä, että onko muita paikkoja kenelläkään tiedossa?

Vastaankin itse itselleni. Soitin tuonne Lauttasaaren sairaala Laseriin. Siellä sanottiin, että heidän tietääkseen he ovat ainoa paikka, missä Helsingissä voi yksityisesti teettää tämän essuren.

Hinta on 1400 euroa, ja sitä ennen pitää käydä gynekologilla siellä yhden kerran. Lääkäri on nainen.

oho, aika hintava keikka verrattuna jos se tehdään poliklinisesti kunnallisella, silloin hintaa 22e...no, mutta tietty kunnallisella on jonot, yksityisellä niitä tuskin kauheasti on.

Minulle tehtiin essure toimenpide 21.4.08.
Jännitin ihan sikana toimenpidettä, sillä jo pelkkä papan otto tekee kipeää. Niin entäpä tuo essure sitten?

Otin kotona kipu-esilääkityksen. Sen jättiannoksen, sekä antibioottisuojan (sairastan mS-tautia, joten joudun ottamaan antibioottisuojaa ennen tollasia toimenpiteitä)
Itse toimenpide oli kivulias. vesi valui silmistä. Mutta mun mielestä se lämmin vesi joka kohtuun laitettiin, helpotti sitä kipua. Mutta vain vähän.
Kohdunkaulan läpimeno vaihe sattui kyllä...asteikolla 0-10....sellasen 6.
Se kun ne implantit vietiin munajohtimiin...oli varmasti ainakin 8 verran.

Kivut eivät poistuneet millään ilveellä. Sain runsaasti kipulääkettä jälkikäteen sairaalassa. Kivut vaan ei lähteneet. Lähes neljän tunnin kuluttua toimenpiteestä ja ison satsin kipulääkkeitä jälkeen pystyin sen verran liikkumaan, että kykenin lähtemään kotiin. Seuraava päivä töissä oli erittäin hankala. Jokainen askel ja tärähdys sattui, kakkaaminen vaikeaa kun piti ponnistaa.

Nyt mennyt kaksi viikkoa ja kipu helpottanut sen verran et pärjää kun syö buranaa useamman päivässä. Soitin juuri gynen polille, että onko tämä ihan normaalia?
Nyt on nivustaipeen rauhaset turvoksissa ja nivuset kipeät.

Jos tämän kaiken olisin etukäteen tiennyt, olisi essure jäänyt väliin.

Mutta ilolla luin noita edellisiä kuinka hyvin suurimmalla osalla on sujunut ja kipuja ei juurikaan ole ollut. Hieno homma. Mä olin vain poikkeustapaus...
Lääkäri soittaa mulle tänään takaisin päin.

Alkuperäinen kirjoittaja Pinsku:
Myös minulle tehtiin Essure pari päivää sitten. Toimenpide saatiin tehtyä vaikka minulla on hormoonikierukka käytössä. Enkä siitä luovu vielä muutamaan vuoteen -> kuukautiset poissa.Tähän asti kaikki on mennyt ok. Eikä kipuja ole ollut.

Mulla varattu aika essureen 8.7. Nyt hormoonikierukka joka ei todellakaan sovi(välivuotoa, vuotohäiriöitä, mielialavaihdoksia ym).
gynekologi selitti että essuren jälkeen 3 kk käytettävä jotain ehkäisyä, siispä mulla kierukka poistetaan jälki8tarkastuksessa.

Alkuperäinen kirjoittaja töpökkä(vierailija):
tänään oli essure sterilisaatio ja kyllä oli iisi kokemus ja kesti vain 15minuuttia!!!!=))
pientä kipuilua oli kun laittoivat vettä kohtuun että laajeni toimenpiteelle sopivaksi mutta muuten ei mitään kipuja!esilääkityksenä 4kappaletta panadoleja n.2tuntia ennen toimenpidettä.
iltapäivällä oli hetken pientä kuukautiskipuja muistuttavaa kipua mutta tosiaan meni hetkessä ohi.
sain seurata tv monitorista toimenpiteen kulkua=)oli aikas huisia!!
tehtiin päiväkirurgisesti ja maksoi vain 22e.
suosittelen ja ihan turha jännittää vaikka itse olin pasmat ihan sekasin mutta aivan turhaan.sattui paljon vähemmän kuin aikoinaan kierrukan laitto oli paljon,paljon tuskaisampaa.ajatella!!!

Missä sait essuren 22 euron hintaan kun kävin tänään joensuussa juttelemassa niin sanoivat sen maksavan 84 euroa + tämän päivänen 25,60.

Olin tänään jälkitarkastuksessa, koska essuren impalnttien laittamisesta on 3kk.
Ultrassa huomattiin että impalntit olivat ajautuneet kohtuun!!!
Tämän ei pitäisi olla mahdollista, lääkärit olivat yhtä ihmeissän kun minäkin.
Nyt minut leikataan ja imlantit poistetaan kohdusta ja minulle tehdään "vanhanaikainen" sterilisaatio.
Olen tosi pettynyt tähän paljon mainostettuun varmaan, helppoon ja nopeaan sterilisaatioon!

Nämä viestit näyttävät kohtuu vanhoilta. Oliskin kiva kuulla uudempaa kommenttia Essuresta. Onko tehonnut/pettänyt? Ja jokos sitä saa myös periferiasta, eikä pelkästään pääkaupunkiseudulta?

Olin eilen Tyksissä, siis Turussa, Essure-toimenpiteessä. Kaikki sujui hyvin! Olin sairaalassa kaiken kaikkiaan yhteensä kaksi tuntia, josta itse operaatio kuulemma kesti n. 7 min. Aikaa pidensi odottelu toimenpiteeseen, sekä kipulääkkeen aiheuttama huono olo operaation jälkeen.
Itselläni koko operaatioon pääsyn kulku meni seuraavanlaisesti. Syyskuussa keskustelin gyneni kanssa sterilisaatiosta (yksityislääkäri) ja hän laittoi minulle lähetteen Tyksiin sterilisaatioon, tuolloin keskustelimme kahdenlaisesta sterilisaatio menetelmästä, perinteisistä klipseistä ja tästä Essuresta. Sain kutsun Tyksiin, gynelle tarkistukseen marraskuun puolivälissä, jolloin keskustelimme enmmän näistä kahdesta sterilisaatio menetelmästä ja lääkäri suositteli minulle Essurea ja suostuin tähän ehdotukseen. Kutsu toimenpiteeseen tuli n. kuukautta myöhemmin ja nyt minulle on siis eilen suoritettu Essure. Mielestäni kaiken kaikkiaan nopeaa toimintaa, kun minua varoiteltiin pidemmästä odotusajasta toimenpiteeseen.
Itse operaatio oli minulle kivulias, olen synnyttämätön ja siksi varmaan sattui. Sain suonen sisäisesti kipulääkkeen, joka vaikutti hetkessä ja tämän jälkeen operaatio sujui hyvin ja nopeasti. Makoilin n. puolisen tuntia osastolla operaation jäljiltä, nousin pystyyn ja tuolloin tuli huono olo, johtuen suonensisäisestä kipulääkityksestä. Pieni lepo ja sitten olin kunnossa ja kotiinlähtö valmiina. Operaatiopäivänä kotona olin aika kipuinen, tunne oli kuin vahvat kuukautiskivut. Otin muutamia tulehduskipulääkkeitä ja lepäilin. Nyt kun operaatiosta on kulunut vuorokausi, ei enää mitään kivuntuntemuksia ole, eikä mitään muutakaan ns. epänormaalia.
Odottelen aikaa jälkitarkastukseen, joka on maaliskuun puolessa välissä ja siihen asti ehkäisen pillereillä. Toivottavasti kaikki menee hyvin, sillä niin vaivaton operaatio oli!
Ja muuten, erittäin hyvin, minua ainakin informoitiin operaation kulusta ennen itse toimenpidettä, kotiin tuli kaksi eri esitettä toimenpiteestä ja sen kulusta!
Suosittelen!

Pari päivää toimenpiteen jälkeen olo ihan ok...mutta kyllähän se sattui. Kivun kokeminen on
tietysti yksilöllistä. En ole kipuherkkä ja kokenut todella vaikean synnytyksen, kipuja toimenpiteessä vertaisin synnytystä vastaaviksi, eikä ihan helpointa sellaista. Mietin kyl et ois ollut parempi nukutettuna, mut ne leikkaus riskit...
Itselläni toimenpidettä vaikeutti ja pidensi lääkärin halu jättää kierukka paikoilleen tuoksi 3 kuukaudeksi, vaan eipä onnistunut niin, vaan vasta kierukan poiston jälkeen. Olin "toimenpide asemissa" noin tunnin. Sitten kun toimenpide ohi, alkoi hirveä tärinä ja heikko vointisuus. Vielä 2 pvää myöhemmin olo on vähän omituinen, hiukan kipuja ja ehkä verenpaineet koholla. Lääkityksenä oli ainoastaan kotona ottamani särkylääkkeet... olis voinut tarvita jotain muutakin! Kerron siksi ettei kaikki saisi niin pehmeätä kuvaa essuresta kuin itse olin saanut, ehkä en ollut osannut varautua kipuun yhtään.

Vuosi takana Essuren käyttäjänä ja voin kertoa, että tyytyväinen olen :))
Itse toimepide oli kyllä minulle todella vaikea. Kipulääkkeenä annettiin vain särkylääkkeet, jotka itse otin kotona 2 h ennen toimenpidettä.
Toimepide kesi yli tunnin ja kivut olivat sietämättömät. Normaali menetelmä ei toiminut ja lääkärit joutuivat hakemaan lisää tarvikkeita ja laitteita toimepidettä varten. Toimenpiteen aikana sattui ja tuntui kun olisi kovat poltot. Jouduin aivan täysiä keskittyämään kivun ylitse pääsemiseen ja olin monesti jo luovuttamassa.
Lääkärit näkivät kyllä kipuni, mutta eivät silti tarjonneet mitään lievitystä kipuihini. Operaation jälkeen tuli itku ja sanoin, että olisi ollut käyttöä vähintäänkin ilokaasulle...
Lääkärit sanoivat, että olin ensimmäinen, jolle tämä toimenpide oli aiheuttanut näin paljon kipuja ja jonka kanssa operaation surittaminen kesti yli 1h. Yleensä toimenpide kestään n.20 min.
Kipuilin koko loppupäivän (synnytys polttoja vastaavaa kipua), mutta kiltisti meni kuitenkin töihin. Muutaman päivän ajan oli kipuja, mutta sitten laantuivat.
Jälkitarkastuksessa kaikki oli hyvin ja sanoivat, etteivät olleet nähneet näin hyvin onnistunutta jälkeä essuresta :)) Kipu palkittiin sitten näin lopussa.

Suosittelen :)

Minulle tehtiin essure-sterilisaatio noin vuosi sitten. Jälkitarkastuksessa kaikki ok. Nut 6:lla viikolla raskaana!!! Tehnyt lääkäri ei voinut kuin ihmetellä. Onko minulla kohtalotovereita ??

Kävin viime torstaina Hämeenlinnassa operaatiossa. Ilmeni että 10% naisista toimenpide ei onnistu. Ja kyllä, minä olen näiden kymmenen prosentin joukossa.
Saivat siis laitettua oikealle puolelle, vasemmalla puolella niin ahdas torvi ettei onnistunut.
Toimenpide sattui ihan saat..nasti. Jälkivuotoa aika paljon vieläkin (5. päivä) ja koko ajan tuntuu oikealla puolella alavatsassa jomotusta, ei onneksi varsinaista kipua enää.
Ajoin itse Hämeenlinnasta autolla kotiin (n. 30 km) ja autosta noustessani meinasin pudota polvilleni kun vartalon oikaisu vihloi alavatsaan.

Minä en henkilökohtaisesti voi suositella toimenpidettä kenellekään. Nyt olen jonossa perinteiseen sterilisaatioon, toivottavasti pääsen pian.

Alkuperäinen kirjoittaja Snip snip:
Turussa ei tunnu essurea saavan mistään, ei edes yksityiseltä, ollaanko täällä tässä(kin) näin v_tun jälkeenjääneitä. Ottaa päähän. Vai tietääkö joku miten ja missä turkulaiselle onnistuisi essureen pääseminen? Vai onko pakko mennä toiselle paikkakunnalle yksityissairaalaan?

Turussa Essure tehtiin ja voin suositella. Alun perin piti tehdä laparoskooppinen sterilisaatio, mutta päädyttiin kuitenkin tähän enkä ole katunut.
Sairauslomaa toimenpidepäivä enkä enempää olisi tarvinnutkaan!

Minulle tehtiin Essure-sterilisaatio toukokuussa -08. Toimenpide itsessään kesti n. 10 minuuttia, kipuja ei ollut juuri ollenkaan, pientä nipistelyä ehkä. Pelkkä kotona otettu särkylääke riitti esilääkkeeksi. Toimenpiteen jälkeen oli pari tuntia lievää kuukautiskiputyyppistä supistelua, joka hoitui särkylääkkeellä. Tihkuvuoto jatkui pari päivää toimenpiteen jälkeen. Omalla autolla olin liikkeellä ja ajoin 50 km kotiin hyvillä mielin ja iloisena siitä, että juttu oli ollut helpompi ja nopeampi kuin luulinkaan. Jälkitarkastuksessa oli kaikki OK, ja nyt olen ollut elokuusta lähtien ilman muuta ehkäisyä. Alan jo luottaa vieterien toimintaan ja olen tosi tyytyväinen.
Kolme lasta synnyttäneenä en kyllä vertaisi synnytyskipuihin...
Turkulaiselle tiedoksi, että Loimaalla kyllä asennetaan.

Seinäjoella tehdään ainakin vielä päiväkirurgisesti essuret. Soitin sinne ennen menoani ja kysyin siitä että voinko ajaa autoa toimenpiteen jälkeen ja se kiellettiin. Otin kotona määrätyt särkylääkkeet ja leikkaussalissa käteen laitettiin tippa automaattisesti ja vaikka olin ihan rauhallinen, he antoivat hieman rauhoittavaa. En kieltänyt. ; ) Kuvittelin kipua vastaavaksi kuin kierukan asetus tai papan otto, mutta kyllä se oli lähellä sitä tunnetta kun vauvan pää tulee kanavan läpi (4 krt synnyttänyt ilman kipulääkettä). Sain kipulääkettä suoneen heti kun ähkäisin kipuani ja sen jälkeen kipua ei tuntunut.

Heräämössä sitten makoilin puolisen tuntia ja menin syömään. Paperit sain mukaani ja lähtöluvan n. 2 h toimenpiteen jälkeen. Osaston ovesta ei saanut lähteä ilman saattajaa. Kotihoito-ohjeena sain mm. ibuprofeenia 3x600 mg päivässä ja kolmena päivänä peräkkäin, oli kipua eli ei. En tuntenut kipua toimenpiteen jälkeen.

Jälkitarkastus on vielä edessä, täytyy toivoa että vieterit ovat paikoillaan ja arpikudosta täynnä.

Minulle laitettiin Essure Jyväskylässä keskussairaalan naistenpolilla.

Sterilisaatioasia laitettiin vireille omalääkärin kanssa viime kesäkuussa (perusteina vaikeat raskausmyrkytykset ja hormoniehkäisyn soveltumattomuus; kuparikierukka ei soveltunut koska se lisäsi entuudestaan runsaiden kuukautisten keston kahteen viikkoon). Kävin lokakuulla esitutkimuksissa ja lääkäri ehdotti essurea koska olen ylipainoinen ja vatsanpeitteet oli jo kahdesti avattu sektion takia.

Otin kaksi 500 mg panadolia kaksi tuntia ennen toimenpidettä ja varsinainen toimenpide kesti kuutisen minuuttia. Kuparikierukka jouduttiin aluksipoistamaan, jotta päästiin sen ohi. Tunsin melko voimakasta kipua (ts. älähtelin ja kiroilin ääneen) kun instrumenttia vietiin kohdun alueella (kohdun pohjassa?), mutta osasin odottaa sitä, koska kohdunpohjan mittauksen yhteydesä (kierukkaa laitettaessa) oli ihan samanlaista. Mutta itse munajohtimeen työntyminen ei tuntunut kuin oikeastaan lämmöntunteena, ja toisella puolella en tuntunut siitä mitään.

Nousin heti tolpilleni ja lähdin kävellen sairaalasta. Seuraavan puolentoista tunnin ajan tunsin kuin kohtuuvoimakasta kuukautiskipua ylävatsalla, mutta sitten se meni ohi. En ottanut enempää särkylääkkeitä.

Essure-'paketti' on lääkärini kertoman mukaan yli 900 euron arvoinen, joten ei ihme jos se on hinnaltaan toista tonnia yksityisellä sektorilla. Oletan että minulle lankeaa tästä korkeintaan poliklinikkamaksu ja ehkä päiväkirurgian hinta (satasen luokkaa), lasku kun ei ole vielä tullut. Kolmen kuukauden päästä ultra, jossa varmistetaan että toimenpide on onnistunut. Siihen asti tulee käyttää jotain muuta ehkäisyä (siitä ei ole ongelmaa rakentaja-lapsiperheessä, kun selibaatissa eläminen arkea jo muutenkin)

Essure on mielestäni hieno keksintö ja jahka lääkärikuntamme rutinoituu sen käyttöön, sterilisaatioon pääsy varmaan nopeutuu ja helpottuu kautta maan.

Tuskallisinta minulle oli tässä se, ettei puoliso (tyypillinen vähäpuheinen suomalainen mies) osoittanut tilanteen vaatimaa suurta sympatiaa vaan tuki minua toimenpidepäivän aamuna sanoin "jaahas, no lykkyä tykö" ja taputti olalle.
Olisi voinut edes halata lujasti, jos ei keksinyt mitään sanottavaa.

Minulle operaatio tehtiin pari päivää sitten. Pelkäsin ja jännitin etukäteen, eikä olotila helpottunut kun asetuin operaatio"telineisiin". KOhdunkaulankanava oli ahdas (olen synnyttämätön) ja jännitystilani pahensi sitä, että en pystynyt rentoutumaan vaikka sain jotain mömmöjä suoneenkin. Kaikki gynekologin liikkeet sai aikaan vastareaktion vaikka yritin olla rentona. Onneksi henkilökunta oli hellämielistä ja paikalla oli myös anestesialääkäri, joten melko nopeasti sain maskin naamalle ja seuraavan kerran heräsinkin sitten operaation jälkeen heräämössä. Olotila ooperaation jälkeen oli vähintäänkin kivulias, sain toki kipulääkettä heti paikan päällä. Tunti pari tuon jälkeen pystyin lähtemään mieheni saattelemana kotiin. Eilen sairaslomapäivä sujui kohtuu hyvin, mutta tänään työpäivän liikkumisen jälkeen alavatsa kipuilee aika paljon, toivottavasti se on kuitenkin jo menossa ohitse...
Joten, minulle annettu "kivuton, hajuton ja mauton" mielikuva oli kyllä totaalisen väärä. VIelä operaatioon mennessäkin hoitaja muistutti, että tämähän on ihan pikku juttu, ei puudutuksia eikä mitään sellaisia tarvita.
No, yksilöllisiähän me olemme enkä varmasti ole niitä maailman kipukestävimpiä ihmisiä.

Yhteistyössä