Olin eilen Tyksissä, siis Turussa, Essure-toimenpiteessä. Kaikki sujui hyvin! Olin sairaalassa kaiken kaikkiaan yhteensä kaksi tuntia, josta itse operaatio kuulemma kesti n. 7 min. Aikaa pidensi odottelu toimenpiteeseen, sekä kipulääkkeen aiheuttama huono olo operaation jälkeen.
Itselläni koko operaatioon pääsyn kulku meni seuraavanlaisesti. Syyskuussa keskustelin gyneni kanssa sterilisaatiosta (yksityislääkäri) ja hän laittoi minulle lähetteen Tyksiin sterilisaatioon, tuolloin keskustelimme kahdenlaisesta sterilisaatio menetelmästä, perinteisistä klipseistä ja tästä Essuresta. Sain kutsun Tyksiin, gynelle tarkistukseen marraskuun puolivälissä, jolloin keskustelimme enmmän näistä kahdesta sterilisaatio menetelmästä ja lääkäri suositteli minulle Essurea ja suostuin tähän ehdotukseen. Kutsu toimenpiteeseen tuli n. kuukautta myöhemmin ja nyt minulle on siis eilen suoritettu Essure. Mielestäni kaiken kaikkiaan nopeaa toimintaa, kun minua varoiteltiin pidemmästä odotusajasta toimenpiteeseen.
Itse operaatio oli minulle kivulias, olen synnyttämätön ja siksi varmaan sattui. Sain suonen sisäisesti kipulääkkeen, joka vaikutti hetkessä ja tämän jälkeen operaatio sujui hyvin ja nopeasti. Makoilin n. puolisen tuntia osastolla operaation jäljiltä, nousin pystyyn ja tuolloin tuli huono olo, johtuen suonensisäisestä kipulääkityksestä. Pieni lepo ja sitten olin kunnossa ja kotiinlähtö valmiina. Operaatiopäivänä kotona olin aika kipuinen, tunne oli kuin vahvat kuukautiskivut. Otin muutamia tulehduskipulääkkeitä ja lepäilin. Nyt kun operaatiosta on kulunut vuorokausi, ei enää mitään kivuntuntemuksia ole, eikä mitään muutakaan ns. epänormaalia.
Odottelen aikaa jälkitarkastukseen, joka on maaliskuun puolessa välissä ja siihen asti ehkäisen pillereillä. Toivottavasti kaikki menee hyvin, sillä niin vaivaton operaatio oli!
Ja muuten, erittäin hyvin, minua ainakin informoitiin operaation kulusta ennen itse toimenpidettä, kotiin tuli kaksi eri esitettä toimenpiteestä ja sen kulusta!
Suosittelen!