Espoo-lisää leikataan...mitähän siitä seuraa?

  • Viestiketjun aloittaja eräs äiti
  • Ensimmäinen viesti
Ohessa lainaus Pirita Nenosen tekstistä
http://piritanenonen.suntuubi.com/?cat=10
On Perussuomalainen.

"Liitteeksi lisään kuntalisä aloitteeseen seuraavanlaisia kertomuksia.

Perhe olisi halunnut hoitaa lapsensa kotona

Perheessä haluttiin hoitaa lasta vielä äitiysloman jälkeen. Perheeseen kuului tuo 9kk vanha lapsi ja kaksi muuta alle kouluikäistä. Isä kävi työssä ja äiti oli tehnyt pätkätöitä aina silloin tällöin ennen lapsen syntymää.. perheellä oli mahdollisuus valita kotihoidontuki tai yksityinen tai kunnallinen päivähoito. Perhe valitsi kunnallisen päivähoidon taloudellisen tilanteen vuoksi. Perhe ei olisi pystynyt elämään 294,28 +168e(yht.462,28-verot 20%) ja miehen tulojen turvin. Nyt perhe vie päivähoitoon kaikki 3 lasta, kun ilmaiseksi saavat hoidon. Äiti on työttömyyspäivärahalla n.30 e pvä eli 20 päivältä saa n. 600e. Lapset saavat hoidossa aamupalat, ruuat ja välipalat, joten heille jäi huomattavasti enemmän rahaa käyttöön. Äidistä tuntui koko ajan turhauttavalta olla työttömänä kotona ja lapset olivat hoidossa.

Kunta maksoi näin ollen perheen lastenhoitokulut

1x alle 3 vuotiaan lapsen hoidon

2x 3-6 vuotiaan lapsen hoidon

Äidin työttömyyspäiväraha tulee kelasta(oletan, että kela veloittaa tästä kuntaa kuten kotihoidontuen osalta.

Kumpi olisi kunnalle ollut halvempaa antaa kuntalisää kodinhoitotukeen vai maksaa tuo edellä mainittu lasku?!!

Perhe muutti Helsingistä Rovaniemelle työn perässä

4 henkinen perhe päätti muuttaa Rovaniemelle Helsingistä, koska perheen äidille oli työpaikka ja perheen isälle luvattiin järjestää työpaikka. Perhe haki lapsilleen hoitopaikkaa ja heillä oli 2 vaihtoehtoa. Hoitopaikka joko likeltä kotia tai työpaikkaa. Kuinkas kävi: kyseisissä paikoissa oli hoitopaikat täynnä, joten perhe olisi joutunut kuljettamaan lapsensa vielä hoitoon ns. kolmanteen suuntaa noista 2 paikasta. Helsingissä joukkoliikenteeseen turvautunut perhe totesi Rovaniemellä mahdottomaksi tämän yhtälön, joten vaihtoehdoksi jäi isän jäädä työttömäksi kotiin niin kauan kunnes hoitopaikka järjestyisi. Autoa ei perhe halunnut ostaa vain lasten hoidon kuljetuksen vuoksi.

Perheen isä kertoi tämän minulle perhekerhossa oltuaan jo 2 kk työttömänä. Päivähoidosta oli vain ilmoitettu, että heillä on velvollisuus hoitaa hoitopaikka jonnekin 2 viikon sisään, kun työhön on saanut osoituksen. Perheen isä oli ilmoittanut pääsevänsä heti töihin, kun hoito järjestyy niin ettei lasten kuljetus ole mahdotonta. Päivähoidolla ei ollut antaa hoitopaikkaa likeltä perheen työpaikkaa eikä kotia. Monimutkaisten kulkuyhteyksien takaa hoitoja olisi kyllä löytynyt. Samaan aikaan kuulemma on ollut työttömien alle 3-vuotiaita hoidossa(perheen isän kertoma tieto).

Päivähoitoon olisi saatava lisää tilaa ettei tällaisia tilanteita syntyisi!!

Kotihoidon tukeen kuntalisää!!

ET TSILLEEN!

clivialle ihan tiedoksi, että lapseni on valitettavasti syntymästä alkaen ollut erityislapsi ja siitä on seuraksena puheenviivästyminen. Kaikki keinoni olen käyttänyt ammatti-ihmisten tukemana puheen tuotokseen, mutta ei valitettavasti ole paljoa kantanut hedelmää. Onhan se hienoa kuulla sana äiti, kun lapsi on 2,5 vuotias.

Jokaisella on siis omat syynsä pitää lasta hoidossa ja töihin takaisin palaamisessa lapsen ollessa alle kolmen vanha. Joten turha ruveta kritisoimaan sitä.

On se kumma, kun ei saa tuoda ilmi omia ajatuksiaan asiasta, kun heti joku on kommentoimassa asiaa.

 
clivia
Toki saa,niinhän mäkin teen.Ja niin kauan saa viedä lapsensa päiväkotiin kun laki sen mahdollistaa,ei siinä mitään.Muttei sellanen ihminen tarvi mitään lisiä joka sen lapsen hoidattaa muualla kuin kotona.Ei se päivähoito kaupungille ilmainen ole.Ja tää palsta on sitä varten että täällä kommentoidaan vaikkei vastaukset miellyttäiskään.
 
Tuo rovaniemihän on minun koti kuntani, eli kutensanoin, täällä ei sitä hoitopaikkaa järjesty. Eikä anneta kuntalisää.


Korviini särähti tekstistäsi pahasti myös tuo veromarkkojen "tuhlaaminen". Ainoa tässä ketjussa jolla on ILMAINEN PÄIVÄHOITO; ON SINÄ JADEKETTU.
Joten heitähän pois se veromarkkojan tuhlaaminen TAI muiden arvostelu samasta asiasta. :D
 
AnniHelena71harmaana
Espoossa on tainnut olla parhaimmat etuudet lapsiperheille jo pitkään. Mutta ainahan siitä nousee hirveä äläkkä jos olemassa olevia tukia leikataan.

Mutta kannattaa muistaa että monissa kunnissa kuntalisää ei saa ollenkaan. Minusta on aika oikein että kaikki lapset pitää hoitaa kotona saadakseen kuntalisän.

Täällä Keravalla on sama systeemi ja siihen lisäyksenä vielä se ettei lapset saa edes käydä kunnan järjestämissä kerhoissa saadakseen kuntalisän :eek: Muitakin rajoituksia on, eli saadakseen kuntalisän ei vanhempi saa saada mitään muuta etuutta kuin kotihoidontukea- esim. lomautetuksi jäänyt vanhempi joka hoitaa lapsia kotona ei voi saada kuntalisää vaikka saisikin kotihoidontukea (kht vähennetään ansiosidonnaisesta päivärahasta).Tuo on minusta täällä todellinen vääryys kun työttömänä rahat muutenkin vähemmällä- ilmeisesti kannustetaan täällä työttömiä pitämään todella lapset päiväkodissa, saapahan päivähoitomaksunkin pienempänä :headwall:
 
tinni
meidän kuntalisää ei saa jos yksikin lapsi päivähoidossa. eli kaikki alle kouluikäiset hoidettava kotona. 4h:n eskari aikaa tähän ei lasketa. ja sitä saapi 200e/kk kotihoidontuki ajalta ja 2v:ksi asti. mielestäni on vain oikein että ehdoiksi tulee tuo että muutkin lapset hoidetaan kotona.
 
AnniHelena71harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja AnniHelena71harmaana:
Espoossa on tainnut olla parhaimmat etuudet lapsiperheille jo pitkään. Mutta ainahan siitä nousee hirveä äläkkä jos olemassa olevia tukia leikataan.

Mutta kannattaa muistaa että monissa kunnissa kuntalisää ei saa ollenkaan. Minusta on aika oikein että kaikki lapset pitää hoitaa kotona saadakseen kuntalisän.

Täällä Keravalla on sama systeemi ja siihen lisäyksenä vielä se ettei lapset saa edes käydä kunnan järjestämissä kerhoissa saadakseen kuntalisän :eek: Muitakin rajoituksia on, eli saadakseen kuntalisän ei vanhempi saa saada mitään muuta etuutta kuin kotihoidontukea- esim. lomautetuksi jäänyt vanhempi joka hoitaa lapsia kotona ei voi saada kuntalisää vaikka saisikin kotihoidontukea (kht vähennetään ansiosidonnaisesta päivärahasta).Tuo on minusta täällä todellinen vääryys kun työttömänä rahat muutenkin vähemmällä- ilmeisesti kannustetaan täällä työttömiä pitämään todella lapset päiväkodissa, saapahan päivähoitomaksunkin pienempänä :headwall:
Ja täällä se kuntalisän summakin on pienempi, n 160 euroa, eikä sitä makseta kuin siihen asti kun nuorin lapsi on 1v9kk.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Kaikissa kunnissa ei saa kuntalisää, mutta asumiskustannuksetkin ovat hyvin erilaisia kuntien välillä.
Espoo lienee yksi kalleimmista sekä vuokratasoltaan, että omistusasuntojen hintatasolta.
Niin varmaan, mutta ei se halpaa ole missään Uudellamaalla, suhteessa asumismenot eivät varmasti niin paljon poikkea. Kuinka kummassa espoolaisäideillä on sitten varaa maksaa isomman lapsen päivähoidosta kun on kotona pienemmän kanssa kotihoidontuella jos kerran asuminenkin on niin kallista?
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Kaikissa kunnissa ei saa kuntalisää, mutta asumiskustannuksetkin ovat hyvin erilaisia kuntien välillä.
Espoo lienee yksi kalleimmista sekä vuokratasoltaan, että omistusasuntojen hintatasolta.
Niin varmaan, mutta ei se halpaa ole missään Uudellamaalla, suhteessa asumismenot eivät varmasti niin paljon poikkea. Kuinka kummassa espoolaisäideillä on sitten varaa maksaa isomman lapsen päivähoidosta kun on kotona pienemmän kanssa kotihoidontuella jos kerran asuminenkin on niin kallista?

Peesi! Ja tämä ihan tosiasia, että jokainen on sen asuinpaikkakunnan itselleen valinnut, joten asumisen kalleus on oma valinta eikä näin olleen peruste tukien saamiseen.
Ja tota minäkin olen monesti miettinyt, että miten on edes varaa laittaa ne isommat päiväkotiin, kun pienemmän kanssa on kht:lla? Siihen se kh-tuki menee sitten noihin päiväkotimaksuihin...
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Kaikissa kunnissa ei saa kuntalisää, mutta asumiskustannuksetkin ovat hyvin erilaisia kuntien välillä.
Espoo lienee yksi kalleimmista sekä vuokratasoltaan, että omistusasuntojen hintatasolta.
Niin varmaan, mutta ei se halpaa ole missään Uudellamaalla, suhteessa asumismenot eivät varmasti niin paljon poikkea. Kuinka kummassa espoolaisäideillä on sitten varaa maksaa isomman lapsen päivähoidosta kun on kotona pienemmän kanssa kotihoidontuella jos kerran asuminenkin on niin kallista?
siihen en osaa vastata. Koska itselläni ei ainakaan ole koskaan ollut varaa sellaiseen. Tosin se ei ole ainoa syy, miksi olen halunnut kotona ollessani hoitaa kaikki lapset kotona.
 
vieras
Onhan noita kuntia, kuten omani, jossa toi lisä on sidoksissa siihen, että kaikki lapset on kotona ja sitä saa vaan 2vuotiaaksi asti. Ei ole niin kiva ratkaisu, mutta sen kanssa oppii elämään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja espoolainen:
Alkuperäinen kirjoittaja voi espoolainen:
sä et ole tosissas vaikkapa tuon kirjaston sulkemisen kanssa.. Se että sä et ole kiinnostunut kirjastosta ei tarkoita sitä, että kukaan muukaan ei ole.
No itse kyllä kuulun kirjaston kävijöihin. SILTI olen sitä mieltä ettei niitä tarvitse olla joka lähiössä, kirjat kun eivät ole mikään välttämättömyys - toisin kuin esimerkiksi terveydenhuolto, tai päiväkodit.

Jos sitä täytyy saada ajanvietettä (kirjat) voi ihan yhtä hyvin reissata muutaman kilsan pidemmällekkin niitä hakemaan.
Ja säkö olet sitten tosissasi sitä mieltä, että kotona olevien vanhempien pitäisi enemminkin saada isompi lapsi / isommat lapset päiväkotiin, ja että kirjaston voisi hyvinkin sulkea.

Ne vanhemmat, joilla on useampia lapsia kotona, käyttävät varmasti kirjaston palveluita, kirjastoissa on mm. satutunti. Ja kaikilla ei todellakaan ole esim. autoa käytössä, jotta kirjastossa vois käydä.

Lapsille löytyy myös avoimia päiväkoteja, puistotätejä. Ja hoitajan voi vaikka palkata joksikin ajaksi päivähoitomaksusta säästyneellä rahalla.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitä te valitatte?? Ei täälläkään mitään kuntalisää ole ollenkaan..!
Ihan täys peesi. Mä olen aina sanonu et miksi sitä ei kaikille anneta et sama lopettaa joka paikasta. Kyllä mekin olemme pärjänneet ihan mainiosti. Et pois vaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja solmussa:
En minä tyttömänä ole :saint:

Sitä paitsi kyllä ne työttömätkin siitä päivähoidosta maksaa. Eikä sitä hoitopaikkaa aina löydy siinä kahdessa viikossa, kokeiltu sekin. Ja kokeilehan olla 2 vuotta niin et nukut puolentunnin pätkissä, minä nimittäin oon kokeillu senkin. silmät ristissä vedettiin ihan hyvin jaksoin. Enkä valittanut. :D

Ja mun muksun hoidon btw maksaa tasan tarkkaa mieheni ja minä. Ja vielä sillä 200? /kk. Sillä sais aika monta lounasta lapselle kotona ollessaan ;)
Kuulehan solmussa, taidat olla aika naiivi kuvitellassasi , että sinä ja miehesi maksatte lapsenne hoidon. Ihan niin tuo ei mene, vaan kunta satsaa siihen hoitopaikkaan lapsesi iästä riippuen 600 - 1000 euroa kuussa! Saatte maksaa melkoisesti veroja, jotta itse lapsenne hoidon maksatte, kun niitä verorahoja käytetään niin moneen muuhunkin asiaan.
 
sanottakoon nyt oma mielipiteeni vielä. Eli periaatteessa olen sitä mieltä, että perhe on suunnitellut elämänsä ja taloutensa tiettyjen tulojen varaan. Tässä mielessä on erittäin epäreilua, että kunta yksipuolisella päätöksellään romuttaa perheen talouden. Minusta on kuitenkin parempi vaihtoehto, että perheillä on mahdollisuus ottaa lapsi kotiin hoidosta, ja tällä tavoin talous ei romahda, kuin se, että juustohöylä leikkaisi kaikkien kotihoidon tuella olevien tukia. Näillä perheillä ei ole muuta mahdollisuutta kuin palata töihin.

Tosiasia on se, että Espoossa on pakko jostakin leikata, ja vaihtoehdot ovat hyvin vähissä.
 
vieras
Ihme hyypiö tuo Jadekettu! Muiden lapsen ei saisi olla hoidossa, mutta hänen lapselle kyllä pitäisi hoito tulla, varmasti senkin pitäisi olla ilmainen ja tietenkin vielä kaikki tuet päälle :eek:
On täysin oikein, että kuntalisää ei saa jos joku lapsista on hoidossa. Ja olen minäkin luullut, että ilman muuta joka paikassa onkin näin...
 
vieras
Espoo-lisä lienee maan paras, joten tämä ehto ei minusta ole kohtuuton. Vantaalle on tulossa sama ehto, päätös julkaistaneen tänään tai huomenna. Vantaalla vaan lisä on paljon suppeampi ja huonompi ja siihen on kajottu jo useita kertoja.

Mutta onko päättäjillä tuntumaa esim. niihin perheisiin, joissa päivähoito mahdollistaa aikuisen läsnäolon, lämpimän ruuan jne. mitä ei kotoa järjestyisi... Perheisiin kun mahtuu kaikenlaisia tapauksia.

Toinen pointti on se, että koituva säästö ei tietenkään paranna päivähoidon laatua vaan vähentynyt tarve saattaa johtaa esim. pienien yksiköiden lopettamiseen. Ylensä seuraukset eivät ole koskaan hyviä kun perheiltä lähdetään leikkaamaan.

Kerhopaikkoja tms. pitäisi löytyä ensisijaisesti yli 4-vuotiaille, sitä nuoremmat kyllä pärjäävät hyvin ilmankin.
 

Yhteistyössä