justiinsa joo
\
Tärkeintä eskarivuodessa ovatkin juuri lapsen sosiaalset taidot ja tunne-elämän kehittyminen sellaiseksi, että hän pärjää koulussa. JOs ei ole koskaan tottunut olemaan yksi vertaisryhmästä ( ei ole sama asia jos on sisaruksia), jakamaan, odottamaan vuoroaan, huomaamaan että joku voi olla parempi jossain asiassa, toimimaan yhdessä (leikeissä + pienillä oppituokioilla), sietämään pettymyksiä voi koulussa olla rankkaa. Itsetunnon vahvistuminen ja uskallus yrittää ja erehtyä on myös eräs asia mikä voi lapsella kehittyä esiopetusvuoden aikana. MErkityksellistä on juuri ryhmä, jossa lapsi on tärkeänä jäsenenä.
Minusta tämä on se ollennainen asia eskarissa, sosiaaliset taidot, ja koulua varten myös mm. ruuan ottaminen itse linjastosta, ja vastaavat valmiudet. Näitä ei kotona tai kotikoulussa voi oppia.
Useampikin on tuonut esiin kodin asenteen koulua kohtaan. Jos se on valmiiksi perusnegatiivinen/ huono/ välinpitämätön/ tms. niin siihen on aika vaikea koulun vaikuttaa.
Miten olette tämän havainneet siellä lukiossa? Kyselen ihan vain mielenkiinnosta, kun olen itse kieltenopettaja, eli kielitaito luultavasti keskitasoa vähintään, tai sen yläpuolella, ja 4½ vuotiaana opin itse lukemaan... myös monet opiskelukavereistani ovat oppineet lukemaan omatoimisesti ennen koulua. Ja siis keskimäärin hyvin olemme kieliä oppineet, kun olemme päässeet niitä yliopistoon opiskelemaan ja ihan opettajiksi valmistuneet. Vai olemmekohan poikkeuksia?Alkuperäinen kirjoittaja 12.03.2006 klo 15:02 jopasjotakin kirjoitti:Olen opettajana lukiossa, tunnustan. Steiner- koulun oppilailla on usein ongelmia vieraiden kielten oppimisessa, muuten he ovat lahjakkaita ja sopeutuvat ns. tavalliseen opetukseen hyvin. Omien lasteni suhteen olen eskarin ja tavallisen koulun hyväksi havainnut. Lukiotasolla ei enää eskarin käyminen tai käymättömyys vaikuta. Koulussa lukemaan oppineet ovat parempia kielissä kuin aiemmin lukemaan oppineet, tämän olemme havainneet useasti, hassua kylläkin. Vanhempien omat asenteet kouluun vaikuttavat kylläkin voimakkaasti.
Tärkeintä eskarivuodessa ovatkin juuri lapsen sosiaalset taidot ja tunne-elämän kehittyminen sellaiseksi, että hän pärjää koulussa. JOs ei ole koskaan tottunut olemaan yksi vertaisryhmästä ( ei ole sama asia jos on sisaruksia), jakamaan, odottamaan vuoroaan, huomaamaan että joku voi olla parempi jossain asiassa, toimimaan yhdessä (leikeissä + pienillä oppituokioilla), sietämään pettymyksiä voi koulussa olla rankkaa. Itsetunnon vahvistuminen ja uskallus yrittää ja erehtyä on myös eräs asia mikä voi lapsella kehittyä esiopetusvuoden aikana. MErkityksellistä on juuri ryhmä, jossa lapsi on tärkeänä jäsenenä.
Minusta tämä on se ollennainen asia eskarissa, sosiaaliset taidot, ja koulua varten myös mm. ruuan ottaminen itse linjastosta, ja vastaavat valmiudet. Näitä ei kotona tai kotikoulussa voi oppia.
Useampikin on tuonut esiin kodin asenteen koulua kohtaan. Jos se on valmiiksi perusnegatiivinen/ huono/ välinpitämätön/ tms. niin siihen on aika vaikea koulun vaikuttaa.