Eskarilaisen äiti miettii ekaluokkalaisten vaatetusta

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Lapsi on nyt eskarissa elikkä syksyllä on menossa kouluun. Aloin miettiä ekaluokkalaisten ulkovaatetusta. Käyttääkö ekaluokkalaiset samalla tavalla välikausiasua elikkä pukeeko ne housujen päälle vielä ulkohousut vai käyttävätkö esim. farkku+takki yhdistelmää. Laittaako ne talvella toppapuvun alle fleece-asua välitunneilla ja koulumatkalla. Onko haalarit ihan out? Onko olemassa jotain suosikkimerkkejä tai muuten vaan hyväksi havaittuja? (Samalla tavalla kun päiväkoti-ikäisille puetaan Reimaa ja Lassieta).
 
Siellä, missä minä syksyn työskentelin, koululaiset käyttivät ulkohousuja ja takkia. Osa ekaluokkalaisista ja muutama tokaluokkalainenkin käytti vielä haalaria. Mitään välipukuja ei kukaan käyttänyt, koska välitunti on tosi lyhyt.

Mutta tuo koulu oli ihan korvessa. :) Ei taida edes täällä pikkukunnassa enää kukaan koululainen haalaria käyttää... Valitettavasti.
 
"vieras"
Fleece-takin on voinut laittaa kylmillä ilmoilla takin alle (vetoketjullinen sellainen). Toppahousuja ei ole kertaakaan käytetty (ei joudu olemaan matkalla kuin hetken ulkona), käyttää välikausihousuja talvihousuina pitkien alkkareiden ja farkkujen päällä. Syksyllä käyttää ainoastaan hyvin märkinä päivinä välikausihousuja toisten housujen päällä välitunnilla, etteivät kastu. Osa käyttää talvella toppahaalaria, se on helppo ja nopea vetää vaatteiden päälle ulos mennessä, mutta tuokin vaihtelee varmaan ihan koulukohtaisesti.

Omia suosikkejani ovat urheiluliikkeistä ostetut vedenpitävät puvut, ei tarvitse erikseen olla sadetakkeja, joiden käyttö on todella nihkeää kolmen koululaisen kokemuksella.
 
Ainakin ekaluokan syksyllä tyttö vielä puki koko vk-asun päälleen, saa nähdä kuinka keväällä käy :) Fleeceasu on ollut käytössä toppatakin ja -housujen alla, tänä talvena välikerros on todella tullut tarpeeseen. Tosin fleecehousuja tyttö ei aina välitunnille taida jaksaa pukea.

En ole varma onko kenelläkään tytön luokalla enää haalaria käytössä, sekin olisi ollut oiva vaate näin lumisena talvena. Ja luulen, että ainakin kotipihalla haalari olisi varmasti kelvannut. Ensin tytöllä oli vyötärötoppahousut, joiden kanssa kastui selkä. Sitten ostin Jonathanin henkselihousut, jotka toimivat paremmin (vaikkei tyttö pidäkään valuvista henkseleistä). Mutta takissa on resori vyötäröllä, ja siihen tarttuu lumi ja se kastuu (resorillista takkia en enää osta).

Luulen että aikalailla samoja merkkejä on lapsilla edelleen käytössä, tosin myös paljon urheiluvaatekaupoista sellaisia merkkejä, joista minä en ole ennen kuullutkaan.
 
Aika vähän näkyi meillä toppapukuja 1-2lk kun olin koulunavustajana. Muutenkin jopa toppahousuja sai muistutella laittamaan jalkaan kovalla pakkasella kun lapsilla niin kiire ulos. Vk-asuja en muista syksyllä näkyneen välitunnilla, jos housuja oli ne roikkuivat naulakossa.

Collegehousuja näkyi aivan kuten farkkujakin :)
 
"vieras"
Meidän koulussa olen nähnyt muutamilla ekaluokkalaisilla vielä haalarin. Collegehousuja ja verkkareita käyttävät enemmän pojat, tytöillä lähes aina farkut. Yhdellä mun 5.luokkalaisella on vielä sellaset resorilliset collegehousut, näyttää vähän hassulta kun on vielä luokan pisin poika, mutta ei tuolla kukaan ole koskaan "haukkunut" kavereiden vaatteita. Monilla on kyllä vielä toppahousut, jotka laittavat farkkujen tai verkkareiden päälle välitunnille mennessä.
 
"Viikuna"
Farkkuja tai collegehousujahan nuo näyttää käyttävän omista mieltymyksistään riippuen. Jos on kovin touhukas lapsi, tietty on parempi, jos vaatteissa pystyy liikkumaan.

20:sta ekaluokkalaisesta ehkä yhdellä tai kahdella on haalari. Kuomat on varsinkin pojilla tosi suositut kengät, joten NIMI niihin kenkiin, jos Kuomat on!!

Haalarihousut on hyvät, ei mee lumi housunkauluksesta sisään.

Kuivilla syys-, kesä- ja kevätkeleillä ei kyllä ulkohousuja näy. Sisähousuissa ne painaa menemään, joten pyykkiä on luvassa. Sitten kun syksyllä viilenee, niin tapellaan siitä, pitääkö ulkona olla ulkohousut, pipo ja hanskat vai ei...
 

Yhteistyössä