esimies väittelee tohtoriksi

  • Viestiketjun aloittaja "tytti"
  • Ensimmäinen viesti
appapaa
tarkennuksena vielä, ett minut on kutsuttu myös karonkkaan. Tyhjin käsin ei voine mennä. Vaikea vaan ostaa keski-ikäiselle jotain, niillä kun tahtoo olla jo kaikkea.
 
väitellyt
silloin, kun väitelin sain tutkimusryhmätäni/laitokselta sellaisen shekin. Kysele, jos olisi tällainen rahakeräys menossa. Lisäksa sain lahjakortteja esim. kirjakauppaa, koska tykkään lukea. Sanoin kyllä kaikille, että ei tarvitse mitään. En katsonut, kuka muisti ja kuka ei.

Jos menet sinne karonkkaan, niin uskoisin sinun "kulujesi" juhlien järjestäjälle olevan ainakin 30 euroa... eli jotain pientä voi siinä mielessä antaa monen mielestä.
 
väitellyt
Kivat kirjoitusvirheet... niin, tiedän kyllä, että sinullekin tulee kuluja vaatteista, yms., mutta uskoisin, että esimiehesiarvostaisi lahjaa eleenä. Itsellä ei siis ollut väliä, mutta väitelleistä tutuistani suurin osa odotti lahjoja.

Harrastaako esimiehesi jotain? Joku harrastukseen liittyvä pieni lahja voisi olla hyvä.
 
aapppppa
Alkuperäinen kirjoittaja väitellyt;23068360:
silloin, kun väitelin sain tutkimusryhmätäni/laitokselta sellaisen shekin. Kysele, jos olisi tällainen rahakeräys menossa. Lisäksa sain lahjakortteja esim. kirjakauppaa, koska tykkään lukea. Sanoin kyllä kaikille, että ei tarvitse mitään. En katsonut, kuka muisti ja kuka ei.

Jos menet sinne karonkkaan, niin uskoisin sinun "kulujesi" juhlien järjestäjälle olevan ainakin 30 euroa... eli jotain pientä voi siinä mielessä antaa monen mielestä.
Riittääkö, jos osallistun työyhteisön keräykseen ja pitäisikö muistaa erikseen?

Kerropa vielä tuosta pukeutumissta. Etiketin tiedän muutoin, mutta missään ei mainita, saako karonkkaan mennä samalla mustalla kotelomekolla kuin mitä on ollut väikkärissä. Mulla ei ole ihan hirveästi mitään "hienoja" vaatteita jakkupukuja, mistä valita.
 
väitellyt
Menetkö muuten kuuntelemaan väitöstä? Jos menet, joku ihan pieni kukkapaketti tai osallistuminen sellaiseen voisi olla OK.

Jos osallistut siihen keräykseen, se riittää mainiosti! Katso vaan, että nimesi tulee johonkin korttiin tai lappuun, että väittelijä saa tietää myös osallistumisestasi.

Jatkan kohta tuosta pukeutumisesta...
 
väitellyt
Kerropa vielä tuosta pukeutumissta. Etiketin tiedän muutoin, mutta missään ei mainita, saako karonkkaan mennä samalla mustalla kotelomekolla kuin mitä on ollut väikkärissä. Mulla ei ole ihan hirveästi mitään "hienoja" vaatteita jakkupukuja, mistä valita.
Karonkka on yliopistosta ja laitoksesta riippuen aika liukuva käsite...

Voi olla karonkka, johon osallistuu vain väitellyt, vastaväittäjä ja kustos ja ehkä esim. yhteisiin julkaisuihin osallistuneet. Tällaisissa tapauksissa on sitten vielä erikseen iltajuhla.

Sitten jotkut - kuten minä - yhdistävät karonkan ja iltajuhlan, jolloin siis mukana on alusta alkaen kaikki vieraat.

Riippuu todella paljon laitoksesta, mikä on pukeutumiskoodi ja aina väittelijä ei saa vaikuttaa siihen...

Lukiko sun kutsussa pukukoodia?
 
väitellyt
Jos lukee juhlaapuku, pitäisi olla pitkä iltapuku. Ja jos paljaat olkapäät, niin pitäisi laittaa huivi tai bolero.

Laitoin omaan kutsuuni tumma puku tai juhlapuku koodiksi. Tuo tumma puku salli naisille vähän vapaamman pukeutumisen. Tätä eivät katsoneet kaikki vanhat laitostyypit hyvällä, mutta en halunnut, että kaikki joutuvat vuokraamaan tai ostamaan kalliita iltapukuja pientä hetkeä varten.
 
väitellyt
Alkuperäinen kirjoittaja väitellyt;23068480:
Jos lukee juhlaapuku, pitäisi olla pitkä iltapuku. Ja jos paljaat olkapäät, niin pitäisi laittaa huivi tai bolero.

Laitoin omaan kutsuuni tumma puku tai juhlapuku koodiksi. Tuo tumma puku salli naisille vähän vapaamman pukeutumisen. Tätä eivät katsoneet kaikki vanhat laitostyypit hyvällä, mutta en halunnut, että kaikki joutuvat vuokraamaan tai ostamaan kalliita iltapukuja pientä hetkeä varten.
Siis, jos jää olkapäät paljaaksi, niin juhlapukukoodin mukaisesti ne pitäisi ainakin alkuillaksi saada peittoon. :D
 
väitellyt
Vielä kotelomekosta...olen nähnyt sellaisia karonkoissa, mutta useimmissa ne kyllä pistävät kuulemma silmään. Mua ei häiritse henk.kont., mutta taas jotain saattaa häiritä. Tietenkin, jos se jkotelomekko on juhlava tai yhdistät siihen esim. juhlavan huivin ja korut, niin käy. Joillekin kuitenkin se, että nilkat ei ole peitossa kuten iltapuvussa, on tyylirike. Onko ketään, jolta voisit kysyä tuota asiaa. Esimiehesi, joku nainen hänen laitokseltaan, joka on ollut paljon ko. laitoksen karonkkajuhlissa..?

Oletko harkinnut iltapuvun vuokraamista tai lainaamista joltakulta?
 
Iltapuku on aina varma valinta. Toisaalta oikein sopiva vaatetus on myös juhlavasta kankaasta tehty pitkä (siis suunnilleen maata laahaava) hame ja siihen sopiva juhlava yläosa -itse olen joskus käyttänyt pitkää taftihametta ja erillistä tyköistuvaa yläosaa + sifonkishaalia. Tuolloin osia voi käyttää myöhemmin myös erikseen ja siten niille on muutakin käyttöä kuin pelkkä yksi karonkka. Lisäksi ne on paljon halvempiakin kuin kunnollinen iltapuku ja istuvat melkein vartaloon kuin vartaloon..:)

Omien kokemusten perusteella, vaikka pukukoodi on siis ollut juuri "tumma puku/juhlapuku", suurin osa naisista on pukeutunut pitkään iltapukuun. Kotelomekko kuitenkin on ainakin huomattavasti sopivampi ratkaisu kuin vaikka jakkupuku, eli jos et halua hankkia pitkää iltapukua se on ihan ok, jos pukeutumiskoodi siis on tuo "tumma puku".
 
"hei"
Jos esimies väittelee, silloin varmaan on henkilökunnalla yhteinen rahankeräys? Vai oletko ainut/lähin alainen ja sinun oletetaan sellainen polkaisevan käyntiin? Silloin kysy neuvoa joltakulta, jolla on kokemusta entuudestaan.

Itse väitöstilaisuuteen ei tarvitse pukeutua mitenkään hienosti. Työvaatteet varmaan käyvät -olettaen ettei työasu ole mikään haalari. Iltajuhlaan iltapuku.
 
väitellyt
Sitten voit mennä siinä kotelomekossa, kuten täällä jo tulikin selväksi. Harkitse silti juhlavamman asun vuokraamista tai hankkimista ihan oman mukavuutesi kannalta siellä juhlassa.

Harvalla laitoksella muuten saa kerätä osallistumismaksua. Minä en saanut! :D
 
väitellyt
Juu, ja tosiaan väitökseen voi mennä ihan vapaassa asussa. Minusta taas siellä oli tosi kiva, kun moni oli kotelomekossa, tummassa puvussa tai vähän siistimmin pukeutunut. Mene ihmeessä siinä kotelomekossa seuraamaan väitöstä.
 
"vieras"
Mieti myös valmiiksi joku pieni kiittävä/kehuva puheenpätkä (muutama lausekin riittää, ei missään tapauksessa pitkää), mikäli on mahdollista että väittelijä mainitsee karonkassa puheessaan sinut! On nimittäin tapana esittää pieni vastapuhe jos mainitsee (ja nää pidetään arvojärjestyksessä).
 
ap.pa
Taidan vielä kysyä pukeutumisesta työyhteisöstä, miten ovat näihin pukeutuneet, kun näitä on ollut enemmänkin.

Joku mainitsi osallistumismaksun, niin tää on työyhteisön (ei yliopisto)vapaaehtoinen keräys.
 

Yhteistyössä